ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Uniunea Vamală a Uniunii Europene se pregătește pentru cea mai mare reformă de la înființare: Implicații importante, în special, pentru comerțul electronic

23 Mai 2023   |   Ludmila Petrescu (Senior Manager) și Florin Neagoe (Manager) - PwC

Reforma se impune ca necesară pe fondul majorării volumului comerțului, în special al celui electronic, nivelului ridicat al fraudelor din acest domeniu, creșterii numărului de standarde UE care trebuie verificate la frontieră, precum și a crizelor geopolitice și realităților economice în schimbare.

 
 
Cea mai ambițioasă reformă a Uniunii Vamale a Uniunii Europene (UE) de la înființare și până în prezent, anunțată de Comisia Europeană pe 17 mai, își propune să simplifice cerințele de raportare și să reducă timpul pentru procesele vamale. Astfel, atât firmele, cât și autoritățile vamale vor obține economii de miliarde de euro prin diminuarea costurilor de conformitate. Prin aceste propuneri, Comisia Europeană ar dori să atingă trei obiective importante: să stabilească un nou parteneriat cu întreprinderile, să aibă o abordare mai inteligentă a controalelor vamale și să treacă către o abordare mai modernă a comerțului electronic.

Reforma se impune ca necesară pe fondul majorării volumului comerțului, în special al celui electronic, nivelului ridicat al fraudelor din acest domeniu, creșterii numărului de standarde UE care trebuie verificate la frontieră, precum și a crizelor geopolitice și realităților economice în schimbare.


Viitoarea uniune vamală se va baza pe două instrumente: o nouă Autoritate vamală a UE și Centrul de date vamale UE (The EU Customs Data Hub)

Astfel, noua autoritate vamală a UE va asigura și supraveghea o interfață unică la nivelul uniunii - Centrul de date vamale UE, care va înlocui practic infrastructura IT vamală existentă în statele membre și care va însemna economii de până la două miliarde de euro pe an la costurile de funcționare.

Prin noul centru de date, toate statele membre vor avea acces la aceleași date în timp real și vor putea pune în comun informațiile, pentru a răspunde mai rapid și mai eficient la riscuri. De asemenea, cu sprijinul Autorității Vamale a UE, acestea vor desfășura controale vamale doar acolo unde este necesar.

În plus, firmele care vor introduce mărfuri în UE vor putea să înregistreze toate informațiile privind produsele și lanțurile lor de aprovizionare în acest portal unic. Acesta va compila datele furnizate de firme, iar cu ajutorul inteligenței artificiale, va oferi autorităților o imagine de ansamblu privind circulația mărfurilor și a lanțurilor de aprovizionare. În plus, comercianții vor putea introduce în portal aceleași informații pentru a acoperi mai multe transporturi, economisind astfel timp și bani.

O veste bună este că cele mai transparente și stabile lanțuri de aprovizionare (comercianții "Trust & Check") se vor deplasa prin așa-numitele "culoare verzi" și își vor putea pune mărfurile în circulație în UE fără nicio intervenție vamală activă.

Mai multe responsabilități pentru comerțul electronic

Prin măsurile propuse, platformele online vor deveni actori-cheie pentru respectarea obligațiilor vamale în cazul bunurilor vândute online în UE. Aceasta reprezintă o schimbare majoră față de sistemul vamal actual, care plasează responsabilitatea pe umerii consumatorului individual și ai transportatorilor.

Comercianții online vor avea obligația de a se ocupa de toate formalitățile vamale și vor trebui să demonstreze că bunurile pe care le vând în UE respectă toate standardele și legislația europeană privind importurile, asigurându-i pe consumatori că taxele pentru bunurile lor au fost plătite și că acestea sunt sigure în conformitate cu standardele UE.

O altă modificare vizează firmele care comercializează produse online și care vor trebui să perceapă taxele vamale în avans, astfel încât cumpărătorii să primească asigurarea că nu vor avea costuri suplimentare de acoperit la livrare.

În același timp, reforma elimină pragul actual prin care bunurile cu o valoare mai mică de 150 de euro sunt scutite de taxe vamale, care este exploatat de către fraudatori. În prezent, până la 65% din astfel de colete care intră în UE sunt subevaluate, pentru a evita taxele vamale la import.

Reforma simplifică și calcularea taxelor vamale pentru cele mai frecvente bunuri cu valoare redusă cumpărate din afara UE, reducând miile de categorii de taxe vamale posibile la doar patru. Taxele vamale pentru coletele mici vor fi mult mai ușor de calculat, ajutând atât platformele, cât și autoritățile vamale să gestioneze mai bine miliardul de achiziții prin comerț electronic care intră în UE în fiecare an.

Când vor fi implementate noile măsuri?

Începând cu anul 2028, companiile de comerț electronic vor avea acces și vor folosi voluntar portalul de date vamale al UE (EU Customs Data Hub), iar din 2032 toate companiile vor avea această opțiune. Din anul 2038, utilizarea va deveni obligatorie pentru toate entitățile care importă în Uniunea Europeană.

Propunerile legislative vor fi trimise în continuare Parlamentului European și Consiliului Uniunii Europene pentru aprobare, precum și Comitetului Economic și Social European pentru consultare și ar putea suferi unele modificări.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1327 / 8645
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
    Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
    Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...