ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Eșalonarea la plată a datoriilor acumulate în pandemie – o măsură benefică, dar perfectibilă

19 Octombrie 2020   |   Vlad Vatavu, Manager Taxe Directe, Deloitte România, și Mircea Farcău, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Noua procedură a eșalonării, derogatorie și mult simplificată față de cea existentă, aduce o serie de beneficii contribuabililor care au acumulat obligații fiscale începând cu data de 16 martie 2020, însă cu anumite condiții.

 
 
La câteva luni distanță de la apariția Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 69/2020, prin intermediul căreia contribuabilii pot beneficia de anularea dobânzilor și penalităților aferente obligațiilor bugetare restante la 31 martie 2020, Ministerul Finanțelor Publice vine cu un nou proiect de OUG, menit să combată efectele pandemiei de COVID-19, care au generat dificultăți financiare operatorilor economici din toate domeniile. Totodată, prin acest proiect, autoritățile propun o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgență, pentru care perioada de aplicare încetează la data de 25 octombrie 2020.

Potrivit proiectului de ordonanță, Guvernul introduce o nouă facilitate care constă în înlesnirea la plată pentru contribuabilii care au acumulat obligații fiscale ulterior declarării stării de urgență, respectiv după data de 16 martie 2020. Aceștia vor avea posibilitatea să solicite eșalonarea la plată a acestor sume, pe o perioadă de până la 12 luni, fără a fi obligați să constituie garanții în acest scop. Un alt avantaj constă în faptul că solicitantul își va stabili singur calendarul de rambursare pe perioada eșalonării.


Deși, în prezent, Codul de procedură fiscală reglementează amplu eșalonarea la plată, prevederile noului proiect sunt semnificativ diferite față de cele anterioare, întrucât această facilitate se dorește a fi mai ușor de accesat, pentru a limita efectele negative generate de pandemia de COVID-19 și pentru a oferi un sprijin real contribuabililor grav afectați.

Așadar, noua procedură a eșalonării, derogatorie și mult simplificată față de cea existentă, aduce o serie de beneficii contribuabililor care au acumulat obligații fiscale începând cu data de 16 martie 2020, însă cu anumite condiții: să nu înregistreze obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală; să nu se regăsească în procedură de insolvență sau dizolvare; să aibă depuse toate declarațiile fiscale la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
Conform proiectului, facilitatea se acordă pe o perioadă de 12 luni, cu rate egale sau inegale, în funcție de modalitatea propusă de contribuabil în graficul de eșalonare.

Care este termenul de depunere a cererii de eșalonare?

Din punct de vedere procedural, este important de reținut faptul că cererea contribuabililor poate fi depusă până la data de 15 decembrie 2020 și vizează toate obligațiile bugetare acumulate începând cu 16 martie până la data depunerii solicitării. Fac excepție de la această regulă companiile care sunt supuse unei inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței. Acestea din urmă vor putea beneficia de eșalonarea la plată a sumelor stabilite în cadrul inspecției fiscale dacă îndeplinesc condițiile menționate mai sus și depun cererea de eșalonare la plată în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.

Poate cel mai important aspect la această nouă procedură este faptul că înlesnirea la plată se acordă fără a fi necesară constituirea de garanții. Această cerință, valabilă în procedura actuală, reprezintă principala barieră în accesarea facilității de eșalonare.

Totuși, trebuie menționat că, pe perioada pentru care se acordă înlesnirea, contribuabilul va datora dobânzi pentru obligațiile fiscale eșalonate, de 0,02% pe zi. Dobânzile se calculează pentru fiecare rată din graficul de plată, începând cu data emiterii deciziei de eșalonare și până la termenul de plată sau data achitării ratei.
Măsura este, cu siguranță, benefică pentru limitarea efectelor pandemiei COVID-19 asupra societăților comerciale, dar rămâne de văzut în ce măsură va contribui la revigorarea economiei românești. În plus, mai sunt necesare lămuriri pe anumite aspecte, printre care este și cel legat de compatibilitatea dintre înlesnirea la plată, prevăzută de noul proiect, și OUG 69/2020, ținând cont de faptul că, cel puțin în teorie, de facilitatea fiscală reprezentată de anularea obligațiilor fiscale accesorii prevăzută de OUG 69/2020 pot beneficia și contribuabilii care au obținut o eșalonare la plată în temeiul Codului de procedură fiscală.
Clarificarea aspectelor menționate, fie prin practica autorității fiscale, fie prin modificarea proiectului de Ordonanță, ar crește eficiența măsurilor anunțate.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7826 / 9060
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal500 au lansat ediția 2024 a GC Powerlist Romania
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
    Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
    Reff & Asociații | Deloitte Legal lansează o nouă ediție a proiectului educațional „Law Is Awesome!”, dedicat studenților care vor să devină avocați de business
    Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
    Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
    INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
    (VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
    RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...