Noi restricții pentru produsele din plastic de unică folosință și impactul lor pentru companii
23 Octombrie 2025 Adina Vizoli (Partener) și Carmen Dan (Senior Manager) - PwC România
autoritățile au adoptat Legea nr. 150/2025 de aprobare a OG nr. 6/2021 cu o serie de modificări și completări, cele mai importante fiind sintetizate în cele ce urmează.
| |
Gestionarea produselor din plastic a reprezentat în ultimii ani o preocupare constantă a autorităților europene și naționale. Recent publicată în Monitorul Oficial, Legea nr. 150/2025 impune o serie de reguli noi în ceea ce privește introducerea și utilizarea pe piața din România a produselor din plastic.
Evoluția reglementărilor privind produsele din plastic
La nivel european, încă din decembrie 2015, Comisia Europeană a adoptat un Plan de acțiune pentru economia circulară și s-a angajat să elaboreze o strategie menită să răspundă provocărilor generate de materialele plastice. În aceeași direcție de acțiune, în 2019 a fost adoptată Directiva nr. 904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului. Produsele din plastic de unică folosință includ o gamă diversă de produse de consum cu circulație rapidă, utilizate în mod curent, care sunt aruncate după ce au fost utilizate o singură dată, sunt rareori reciclate și tind să devină deșeuri.
La nivelul cadrului legislativ național, autoritățile au adoptat Ordonanța Guvernului nr. 6/2021 (OG nr. 6/2021) prin care a fost transpusă Directiva mai sus menționată, cu scopul de a preveni generarea anumitor produse din plastic și a reduce impactul acestor produse in circulație asupra mediului și asupra sănătății oamenilor prin:
- Reducerea consumului de produse din plastic de unică folosință
- Interzicerea introducerii pe piață a produselor din plastic de unică folosință și a produselor fabricate din materiale plastice oxodegradabile (de exemplu, recipientele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, recipientele pentru alimente, paharele pentru băuturi etc.)
- Marcarea anumitor produse din plastic de unică folosință
- Impunerea unor cerințe privind introducerea pe piață a anumitor produse din plastic de unică folosință
- Introducerea unor cerințe suplimentare privind răspunderea extinsă a producătorului în legătură cu produsele din plastic de unică folosință.
- Adoptarea unor măsuri de încurajare a comportamentului responsabil al consumatorilor, etc.
Acum, autoritățile au adoptat Legea nr. 150/2025 de aprobare a OG nr. 6/2021 cu o serie de modificări și completări, cele mai importante fiind sintetizate în cele ce urmează.
Principalele noutăți în reglementările privind produsele din plastic
În primul rând, noțiunea de «introducere pe piață», definită în trecut ca fiind prima punere la dispoziție a unui produs pe piața din România sau din celelalte state membre ale UE, reprezintă acum «acțiunea a face disponibil, pentru prima oară, un produs pe piața din România sau din celelalte state membre ale Uniunii Europene».
În al doilea rând, Legea nr. 150 extinde lista produselor din plastic de unică folosință cărora li se va aplica, de asemenea, restricția de introducere pe piață cu produse care beneficiau anterior de exceptare:
a) bețișoarele de urechi, agitatoarele pentru băuturi, paiele din plastic pentru uz medical;
b) bețișoarele din plastic utilizate de un prestator de servicii medico-legale sau în scopuri științifice (diagnostic, educațional sau în cercetare);
c) paiele de plastic pentru uz medical.
În al treilea rând, Legea nr. 150 stabilește că începând cu anul 2030, sticlele de plastic pentru băuturi trebuie să conțină plastic reciclat în proporție de cel puțin 30%, calculat ca medie pentru toate astfel de sticle introduse pe piața națională.
În al patrulea rând, pentru o serie de produse din plastic, producătorii trebuie să acopere costurile aferente aplicării dispozițiilor referitoare la răspunderea extinsă a producătorilor și, în măsura în care nu sunt deja acoperite, și costurile de curățare a deșeurilor rezultate din respectivele produse, precum și ale transportului și tratării ulterioare a acestora.
Lista acestor produse include:
- recipientele pentru alimente, cum ar fi cutiile cu sau fără capac, utilizate pentru a conține produse alimentare care - a) sunt destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet; b) sunt de regulă consumate din recipient; c) sunt gata de consum fără a necesita o pregătire suplimentară precum gătirea, fierberea sau încălzirea, inclusiv recipiente pentru alimente utilizate pentru meniuri de tip fast-food sau alte meniuri gata pentru consum imediat, cu excepția recipientelor pentru băuturi, a farfuriilor, a pachetelor și foliilor din material flexibil care conțin produsele alimentare;
- pachetele și foliile din material flexibil care conțin produse alimentare destinate consumului direct din pachet sau folie fără preparare ulterioară;
- recipientele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, și anume recipientele utilizate pentru a conține lichide, cum ar fi sticlele pentru băuturi, inclusiv dopurile și capacele acestora, și ambalajele de băuturi compozite, inclusiv dopurile și capacele acestora, dar nu și recipientele din sticlă sau metal cu dopuri și capace din plastic;
- paharele pentru băuturi, inclusiv capacele acestora;
- pungile de transport din plastic subțire.
În al cincilea rând, pentru produsele de tip șervețele umede, baloane sau produse din tutun cu filtre și filtre comercializate pentru a fi utilizate în combinație cu produse din tutun, producătorii trebuie să acopere și costurile de curățare a deșeurilor rezultate din aceste produse, precum și ale transportului și tratării ulterioare a respectivelor deșeuri.
Cum se pot alinia companiile acestor noi prevederi
În lumina acestor modificări legislative, operatorii economici vizați trebuie sa aibă în vedere o serie de pași pentru a se conforma noilor reglementări, astfel:
- Identificarea produselor care intră sub incidența noilor reglementări și determinarea impactului noilor cerințe.
- Revizuirea cerințelor privind restricții, marcaje și răspunderea extinsă pentru portofoliul vizat.
- Optimizarea proceselor interne – explorarea alternativelor ecologice și diversificarea gamei de produse.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 163 / 10267 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Allianz-Ţiriac Asigurări preia compania de brokeraj din asigurări Campion Broker. Schoenherr, alături de cumpărător
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





