ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noi restricții pentru produsele din plastic de unică folosință și impactul lor pentru companii

23 Octombrie 2025   |   Adina Vizoli (Partener) și Carmen Dan (Senior Manager) - PwC România

autoritățile au adoptat Legea nr. 150/2025 de aprobare a OG nr. 6/2021 cu o serie de modificări și completări, cele mai importante fiind sintetizate în cele ce urmează.

 
 

Gestionarea produselor din plastic a reprezentat în ultimii ani o preocupare constantă a autorităților europene și naționale. Recent publicată în Monitorul Oficial, Legea nr. 150/2025 impune o serie de reguli noi în ceea ce privește introducerea și utilizarea pe piața din România a produselor din plastic.

Evoluția reglementărilor privind produsele din plastic

La nivel european, încă din decembrie 2015, Comisia Europeană a adoptat un Plan de acțiune pentru economia circulară și s-a angajat să elaboreze o strategie menită să răspundă provocărilor generate de materialele plastice. În aceeași direcție de acțiune, în 2019 a fost adoptată Directiva nr. 904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului. Produsele din plastic de unică folosință includ o gamă diversă de produse de consum cu circulație rapidă, utilizate în mod curent, care sunt aruncate după ce au fost utilizate o singură dată, sunt rareori reciclate și tind să devină deșeuri.

La nivelul cadrului legislativ național, autoritățile au adoptat Ordonanța Guvernului nr. 6/2021 (OG nr. 6/2021) prin care a fost transpusă Directiva mai sus menționată, cu scopul de a preveni generarea anumitor produse din plastic și a reduce impactul acestor produse in circulație asupra mediului și asupra sănătății oamenilor prin:

         -          Reducerea consumului de produse din plastic de unică folosință

         -          Interzicerea introducerii pe piață a produselor din plastic de unică folosință și a produselor fabricate din materiale plastice oxodegradabile (de exemplu, recipientele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, recipientele pentru alimente, paharele pentru băuturi etc.)

         -          Marcarea anumitor produse din plastic de unică folosință

         -          Impunerea unor cerințe privind introducerea pe piață a anumitor produse din plastic de unică folosință

         -          Introducerea unor cerințe suplimentare privind răspunderea extinsă a producătorului în legătură cu produsele din plastic de unică folosință. 

         -          Adoptarea unor măsuri de încurajare a comportamentului responsabil al consumatorilor, etc.

Acum, autoritățile au adoptat Legea nr. 150/2025 de aprobare a OG nr. 6/2021 cu o serie de modificări și completări, cele mai importante fiind sintetizate în cele ce urmează.

Principalele noutăți în reglementările privind produsele din plastic

În primul rând, noțiunea de «introducere pe piață», definită în trecut ca fiind prima punere la dispoziție a unui produs pe piața din România sau din celelalte state membre ale UE, reprezintă acum «acțiunea a face disponibil, pentru prima oară, un produs pe piața din România sau din celelalte state membre ale Uniunii Europene».  

În al doilea rând, Legea nr. 150 extinde lista produselor din plastic de unică folosință cărora li se va aplica, de asemenea, restricția de introducere pe piață cu produse care beneficiau anterior de exceptare:

a) bețișoarele de urechi, agitatoarele pentru băuturi, paiele din plastic pentru uz medical;

b) bețișoarele din plastic utilizate de un prestator de servicii medico-legale sau în scopuri științifice (diagnostic, educațional sau în cercetare);

c) paiele de plastic pentru uz medical.

În al treilea rând, Legea nr. 150 stabilește că începând cu anul 2030, sticlele de plastic pentru băuturi trebuie să conțină plastic reciclat în proporție de cel puțin 30%, calculat ca medie pentru toate astfel de sticle introduse pe piața națională.

În al patrulea rând, pentru o serie de produse din plastic, producătorii trebuie să acopere costurile aferente aplicării dispozițiilor referitoare la răspunderea extinsă a producătorilor și, în măsura în care nu sunt deja acoperite, și costurile de curățare a deșeurilor rezultate din respectivele produse, precum și ale transportului și tratării ulterioare a acestora. 

Lista acestor produse include:

         -          recipientele pentru alimente, cum ar fi cutiile cu sau fără capac, utilizate pentru a conține produse alimentare care - a) sunt destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet; b) sunt de regulă consumate din recipient; c) sunt gata de consum fără a necesita o pregătire suplimentară precum gătirea, fierberea sau încălzirea, inclusiv recipiente pentru alimente utilizate pentru meniuri de tip fast-food sau alte meniuri gata pentru consum imediat, cu excepția recipientelor pentru băuturi, a farfuriilor, a pachetelor și foliilor din material flexibil care conțin produsele alimentare;

        -          pachetele și foliile din material flexibil care conțin produse alimentare destinate consumului direct din pachet sau folie fără preparare ulterioară;

        -          recipientele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, și anume recipientele utilizate pentru a conține lichide, cum ar fi sticlele pentru băuturi, inclusiv dopurile și capacele acestora, și ambalajele de băuturi compozite, inclusiv dopurile și capacele acestora, dar nu și recipientele din sticlă sau metal cu dopuri și capace din plastic; 

        -          paharele pentru băuturi, inclusiv capacele acestora;

        -          pungile de transport din plastic subțire.

În al cincilea rând, pentru produsele de tip șervețele umede, baloane sau produse din tutun cu filtre și filtre comercializate pentru a fi utilizate în combinație cu produse din tutun, producătorii trebuie să acopere și costurile de curățare a deșeurilor rezultate din aceste produse, precum și ale transportului și tratării ulterioare a respectivelor deșeuri.

Cum se pot alinia companiile acestor noi prevederi

În lumina acestor modificări legislative, operatorii economici vizați trebuie sa aibă în vedere o serie de pași pentru a se conforma noilor reglementări, astfel:

  1. Identificarea produselor care intră sub incidența noilor reglementări și determinarea impactului noilor cerințe.
  2. Revizuirea cerințelor privind restricții, marcaje și răspunderea extinsă pentru portofoliul vizat.
  3. Optimizarea proceselor interne – explorarea alternativelor ecologice și diversificarea gamei de produse.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 91 / 10195
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
    Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
    Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
    PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
    VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
    Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
    Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
    CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
    Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
    Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
    Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
    Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...