ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Echipa de Real Estate de la Wolf Theiss este implicată în mai multe finanţări imobiliare, una dintre acestea fiind printre cele mai mari proiecte ale acestui an, din punct de vedere al valorii. Implicați în numeroase procese de due diligence cu componente imobiliare semnificative, avocații spun că au constatat un interes sporit pentru reluarea unor tranzacţii de M&A şi un număr semnificativ de proiecte amânate au fost reiniţiate

21 Septembrie 2020   |   Ștefania Enache

În toată această perioadă, experții firmei au asistat clienţii în legătură cu numeroase întrebări și probleme întâmpinate de aceştia ca urmare a impactului măsurilor de restricție COVID-19 asupra afacerilor acestora.

 
 
Pandemia a schimbat brusc nevoile celor care activează în zona de Real Estate, obligând atât jucătorii din industrie, cât și potențialii clienți să se reorienteze astfel încât lucrurile să se muleze pe noile condiții din economie. Anul în curs este unul extrem de provocator pentru acest sector, existând în spațiul public voci care se declară îngrijorate în legătură cu evoluția afacerilor din Real Estate. Avocații Wolf Theiss sunt însă de părere că lucrurile vor urma un trend pozitiv, iar segmentul va începe cât de curând să dea semne de revigorare și să-și continue creșterea.

Un prim semnal care indică redresarea industriei vine odată cu lansarea, de către Guvernul României, a programului de sprijin „Noua Casă”. O serie de rapoarte recente par să indice că peste jumătate dintre cumpărătorii potenţiali şi-au reevaluat strategia de cumpărare, fie prin abandonarea totală a planurilor, fie prin reducerea semnificativă a bugetului de investiţii prevăzut iniţial. Totuși, apariția acestui program guvernamental va oferi o gură de oxigen sectorului de Real Estate și va duce la creșterea numărului celor care doresc achiziționarea unei locuințe.


Într-o altă zonă a industriei de Real Estate, cea a spațiilor comerciale, situația începe să se liniștească. Chiar dacă centrele comerciale şi chiriaşii acestora au avut de suferit din cauza pandemiei de COVID-19 şi au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, problemele au fost soluționate prin negocieri. În plus, a existat în continuare o cerere mare de bunuri de larg consum în România, chiar și pe durata stării de urgenţă din primăvară.

De asemenea, pandemia de COVID-19 a schimbat percepţia multor companii cu privire la necesitatea unor spaţii mari de birouri. Nevoia de a implementa soluţii de muncă de la domiciliu pe durata stării de urgenţă i-a determinat pe mulţi să reconsidere strategiile și priorităţile legate de spaţiul de birouri. Experții Wolf Theiss  consideră că, cel mai probabil, până la finalul anului 2020 vom avea o viziune mai clară asupra modului în care segmentul spaţiilor de birouri ar putea evolua pe piaţa locală şi dacă pot fi identificate tendinţe pe termen mai lung în această privinţă.




Asistență în dezvoltarea de proiecte de energie regenerabilă  și în legătură cu o serie de contracte de concesiune

„În ultimele luni, unul dintre cele mai sensibile aspecte a fost acela de a menţine, în consultanţa oferită de noi, un echilibru între interesele/nevoile adesea contradictorii ale părţilor afectate de epidemia de COVID-19, în special cele ale chiriaşilor, proprietarilor şi băncilor finanţatoare. Încetarea contractelor sau iniţierea unor litigii, care ar afecta pe termen lung relațiile dintre părţi, nu ar fi benefică pentru niciuna dintre părţi. Prin urmare, am încercat să oferim consultanță juridică orientată către menţinerea intereselor comerciale, care să răspundă nevoilor juridice imediate, dar care să protejeze în același timp aceste relații”, explică Flaviu Nanu, Counsel în cadrul biroului din București al Wolf Theiss.

Andrei Sălăgeanu, Associate în cadrul biroului din București al Wolf Theiss, menționează faptul că, în prima parte a anului 2020, echipa de Real Estate a fost implicată în numeroase procese de due diligence cu componente imobiliare semnificative. Printre aceste proiecte se numără refinanţarea unui important operator de cazinouri din România, care deține peste 150 de locaţii, achiziţia unui pachet majoritar de acțiuni al unui cunoscut operator de ferme şi terenuri agricole de către un fond de investiţii finlandez, vânzarea unuia dintre cei mai mari producători de mobilier şi produse asociate, inclusiv a unor fabrici din România şi  achiziţia unui cunoscut producător român de ambalaje şi etichete, precum şi a fabricii deţinute de acesta.

„Finalizarea acestor tranzacţii de fuziuni şi achiziţii şi real estate a fost amânată în primăvara lui 2020, pe fondul îngrijorărilor tot mai intense cu privire la impactul COVID-19. Cu toate acestea, în vara lui 2020, am constatat un interes sporit pentru reluarea acestor proiecte şi un număr semnificativ de tranzacţii amânate au fost reiniţiate, aşa încât unele dintre acestea au fost ulterior finalizate, iar altele urmează să fie finalizate în viitorul apropiat. De asemenea, practica noastră de real estate acordă consultanţă continuă chiriaşilor şi proprietarilor, având în vedere faptul că centrele comerciale, mall-urile şi clădirile de birouri au fost afectate de măsurile de siguranţă împotriva COVID-19”, precizează Andrei Sălăgeanu.

„În prezent, echipa noastră de Real Estate este implicată în mai multe proiecte mari de finanţare imobiliară pentru spaţii comerciale şi de retail. Într-adevăr, posibil unul dintre cele mai mari proiecte ale acestui an, din punct de vedere al valorii, este în prezent gestionat de biroul Wolf Theiss București. De asemenea, asistăm investitorii în legătură cu dezvoltarea de proiecte de energie regenerabilă, în special energie solară, pentru care există din nou un interes crescut, precum și în legătură cu o serie de contracte de concesiune, care implică provocări interesante în ceea ce priveşte relaţiile dintre sectorul public şi cel privat”, adaugă Flaviu Nanu.

Avocații Wolf Theiss amintesc faptul că, în toată această perioadă, experții firmei au asistat clienţii în legătură cu numeroase întrebări și probleme întâmpinate de aceştia ca urmare a impactului măsurilor de restricție COVID-19 asupra afacerilor acestora. „Avocaţii noştri au fost abordaţi de mari operatori de centre comerciale, precum și de renumiţi retaileri, care au solicitat consultanţă și asistenţă juridică pe durata primului val de restricţii sanitare şi pe durata stării de urgenţă. Sarcina au fost deosebit de dificilă în primele săptămâni în care au fost emise ordinele de suspendare a activităţii, deoarece nu existau multe informaţii referitoare la ce se va întâmpla cu aceste afaceri, dacă guvernul va implementa măsuri de ajutor de stat, cât va dura starea de urgenţă, dacă măsurile puteau fi contestate ca fiind neconstituționale etc. Întrucât majoritatea acestor proiecte sunt în derulare și fac obiectul unor obligaţii de confidențialitate, nu putem dezvălui numele părților implicate. Cu toate acestea, putem menţiona că mandatele au fost coordonate de Bryan W. Jardine – Avocat Partener Coordonator şi de mine”, detaliază Flaviu Nanu.

Asumându-și rolul de mediatori între părți, avocații au încercat să evite pe cât posibil apariția unor situații litigioase. Totuși, situația specială în care se află întreaga lume face imposibilă evitarea ajungerii și în instanță cu anumite spețe care nu au fost soluționate prin negociere.

„Este greu de măsurat cu exactitate ce procent din litigiile generate de pandemia de COVID-19 evoluează în acțiuni în instanță, deoarece nu a trecut prea mult timp din momentul în care criza a lovit pentru prima dată. Însă anticipăm o creştere a litigiilor generate de COVID. Majoritatea disputelor nu sunt determinate de cauze naturale sau organice – întrucât majoritatea nu s-ar fi declanşat dacă nu ar fi existat pandemia de COVID-19. Însă este dificil de estimat un procent al litigiilor care au legătură directă cu impactul COVID-19. Clienții care nu au reuşit să ajungă la un compromis cu partenerii lor au solicitat consultanţă și reprezentare juridică în legătură cu eventuale acţiuni viitoare în instanţă, majoritatea cazurilor implicând în general probleme și aspecte legate de închiriere. De asemenea, am oferit asistenţă juridică clienţilor care au în vedere deschiderea procedurii de insolvenţă, însă cu recentele prelungiri ale termenului legal în care o companie este obligată să solicite deschiderea procedurii de insolvenţă, majoritatea clienţilor consideră acest demers drept ultima variantă, doar în situația în care alte soluții eșuează și nu au rezultatele scontate. Deşi, în general, tendinţa pare să fie în favoarea susţinerii chiriaşilor prin oferirea unor soluţii de amânare la plata chiriei, există cu siguranţă situaţii în care părţile nu pot ajunge la un consens, ceea ce va determina iniţierea unor acţiuni în instanţă - avem clienţi ale căror cazuri au ajuns pe birourile echipei noastre de litigii”, menționează Andrei Sălăgeanu.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


Proiectele bune, solide din punct de vedere financiar, vor fi în continuare atractive pentru investitori

Experții Wolf Theiss au constatat că pandemia a redus apetitul clienţilor pentru tranzacţii într-o destul de mică măsură. Şantierele de construcţii şi-au continuat lucrările.  În ceea ce priveşte noile proiecte, deşi unele tranzacţii iminente care ar fi trebuit să fie încheiate înainte de declanşarea pandemiei au fost sau urmează să fie reluate, avocații pot anticipa unele modificări ale condiţiilor contractuale prevăzute, pentru a răspunde preocupărilor legitime în contextul pandemiei de COVID 19.

„Proiectele bune, solide din punct de vedere financiar, vor fi în continuare atractive pentru investitori şi nu vor întâmpina dificultăţi în a găsi finanţarea necesară. Alegerea locaţiei potrivite, formarea unei echipe adecvate de profesionişti şi parteneri, stabilirea parametrilor corecţi şi capacitatea de a înţelege şi de a face previziuni corecte pe termen scurt şi mediu reprezintă premisele unui proiect de succes”, punctează Andrei Sălăgeanu.

În prezent, firma de avocatură acordă asistenţă juridică mai multor companii în ceea ce priveşte refinanţarea operaţiunilor, inclusiv pregătirea rapoartelor de due dilligence, precum și asistenţă și consultanţă cu privire la tranzacţii.

„Din perspectivă juridică, tranzacţiile au devenit mai sofisticate și, în consecinţă, investitorii apelează din ce în ce mai des la firme de avocatură locale și internaţionale de renume care pot gestiona aceste tranzacţii în mod profesionist, pentru a fi încheiate cu succes. Unele dintre dificultăţile juridice care surveneau deseori în trecut, precum cererile de restituire, au fost rezolvate în mare măsură. Cu toate acestea, apar noi provocări, cum ar fi recent propusele modificări ale Legii nr. 17/2014, care ar introduce restricţii suplimentare (şi cel mai probabil neconstituţionale şi/sau contrare legislaţiei europene) asupra vânzărilor de terenuri agricole. Aceste amendamente extind şi mai mult lista posibililor preemptori comparativ cu dispoziţiile iniţiale şi impun limitări severe pentru companiile nepreemptoare care doresc să achiziţioneze terenuri agricole - respectiv obligaţia de a fi prezent pe piaţă de cel puţin 5 ani şi de a obţine minim 75% din venitul anual din agroindustrie. De asemenea, asistăm la noi investiţii, atât din partea jucătorilor consacraţi de pe piaţă, cât şi din partea fondurilor de investiţii străine, care intră acum pe piață, precum şi un angajament sporit din partea băncilor de a finanţa proiecte mari. Din această perspectivă, proiectele imobiliare solide, atent planificate, au şanse semnificative de a găsi investitori şi finanțări”, subliniază Flaviu Nanu.

De asemenea, Wolf Theiss acordă asistenţă mai multor investitori în legătură cu dezvoltarea de noi proiecte de energie regenerabilă, cu componentă imobiliară importantă, întrucât trebuie asigurate terenurile necesare, fie prin cumpărare, fie prin dobândirea altor drepturi reale (de exemplu dreptul de superficie sau de uzufruct). În plus, avocaţii firmei asistă clienţii la achiziţia unor suprafeţe mari de terenuri forestiere.

Mai mult, grupul de practică imobiliară este implicat în numeroase (re)negocieri ale contractelor de închiriere pentru spaţii comerciale şi spaţii de birouri, precum şi  în redactarea de noi contracte sau modificarea celor vechi.

„Majoritatea tranzacţiilor noastre sunt de obicei transfrontaliere, însă implică într-adevăr o componentă imobiliară locală semnificativă, atât în ceea ce priveşte analiza de due diligence a proprietăţilor şi activelor situate în România, cât şi serviciile legate de tranzacţii (asistenţă în negocieri, semnarea și finalizarea tranzacţiilor). Transferul dreptului de proprietate asupra proprietăților imobiliare din România poate fi realizat doar prin act autentic încheiat în faţa unui notar public din România. Întrucât majoritatea acestor tranzacţii sunt în derulare sau sunt confidenţiale, nu putem dezvălui detalii cu privire la părțile implicate. Cu toate acestea, putem confirma că Wolf Theiss este consultantul local preferat al firmelor de avocatură de prim rang din Marea Britanie, SUA, Germania, Olanda și Italia în tranzacţiile transfrontaliere, datorită reţelei sale ample din Europa Centrală şi de Est, a calităţii serviciilor prestate și a cunoașterii temeinice a piețelor locale în care ne desfăXşurăm activitatea. La rândul său, Wolf Theiss a acţionat, de asemenea, în calitate de consultant principal în numeroase tranzacţii şi a coordonat consultanţa juridică acordată de alte firme de avocatură din mai multe jurisdicţii”, susține Flaviu Nanu.

Mandate în proiecte cu un grad ridicat de complexitate

Toate mandatele pe care echipa de Real Estate din cadrul firmei de avocatură le are de soluționat implică un grad ridicat de complexitate.

Departamenul, sub coordonarea partenerului coordonator Bryan W. Jardine, asistă în prezent mai multe grupuri de retaileri internaţionali la negocierea şi încheierea unor acte adiţionale la contractele de închiriere privind spaţii din mai multe centre comerciale din România, în contextul epidemiei de COVID-19. „Având în vedere diversitatea proprietarilor şi a intereselor comerciale implicate, ne bucurăm că putem oferi consultanţa juridică necesară pentru a asigura un rezultat de succes, protejând în acelaşi timp interesele clienţilor noştri”, arată Flaviu Nanu.

De asemenea, avocații sunt implicaţi în două tranzacţii cu privire la companii care au ca active principale concesiuni acordate de primăriile locale. În legea română, concesiunile și parteneriatele între sectorul public şi cel privat sunt unele dintre cele mai complexe contracte, iar relaţiile pe termen lung cu autoritățile publice nu sunt lipsite de obstacole. „Echipa noastră a reuşit să aducă la lumină aceste spețe complexe care au implicat contracte de concesiune şi să stabilească astfel direcţia corectă în relaţiile viitoare cu autoritățile publice. Suntem optimişti că aceste tranzacţii vor fi finalizate în viitorul apropiat”, susține Andrei Sălăgeanu.   
            
O echipă experimentată, coordonată de managing partner-ul biroului din București

Atât practica de Real Estate, cât și cea de Energie şi infrastructură sunt coordonate de Bryan Jardine, Partener Coordonator al Biroului Wolf Theiss Bucureşti.

Bryan acordă consultanţă clienţilor cu privire la aspecte legate de fuziuni și achiziţii, privatizări, energie, reglementare și achiziţii publice, soluţionarea litigiilor și drept imobiliar.
De asemenea, Bryan este avocatul coordonator al practicii regionale de Energie regenerabilă şi supervizează publicaţiile renumite ale firmei, respectiv „Ghidul Wolf Theiss privind Generarea Energiei Electrice din Surse Regenerabile în Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est” (a cărui primă ediţie a fost publicată în 2010),  „Ghidul Wolf Theiss privind Transformarea Deşeurilor în Energie în Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est” (a cărui primă ediţie a fost publicată în 2016) şi „Ghidul Wolf Theiss privind Eficienţa Energetică în Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est”.

Flaviu Nanu este Counsel în cadrul echipelor de Real Estate şi Energie și infrastructură ale Wolf Theiss, având peste 15 ani de experienţă profesională în domeniile menţionate mai sus și nu numai.

Flaviu asistă clienţi naţionali şi internaţionali în proiecte imobiliare semnificative cu privire la achiziţia, dezvoltarea şi operarea de clădiri rezidenţiale, de birouri şi comerciale din România, precum şi clienţi din domeniul energetic, cu privire la dezvoltarea, finanţarea şi operarea proiectelor energetice.

Avocaţii Alexandru Roman şi Andrei Sălăgeanu oferă clienţilor asistenţă juridică şi consultanţă în diverse spețe de drept imobiliar şi au fost implicaţi în numeroase tranzacţii de referinţă, cu componentă imobiliară semnificativă, atât la nivel local cât şi la nivel internațional.

Întrucât Wolf Theiss este o firmă de avocatură internaţională, colaborarea dintre departamente este intensă. Practica de Real Estate sprijină în mod regulat echipa de Litigii, cu consultanţă pe aspecte de reglementare şi autorizare, precum şi echipa de Banking & Finance atunci când clienții sunt interesaţi de (re)finanţarea operaţiunilor.

În ceea ce priveşte echilibrul dintre numărul mandatelor și avocații disponibili, chiar dacă pandemia de COVID-19 a dus la suspendarea iniţială a mai multor tranzacţii, majoritatea acestora au fost reluate, iar volumul de muncă a revenit rapid la normal, anticipându-se o creştere a acestuia în lunile următoare, datorită faptului că incertitudinea economică este o problemă recurentă pentru toţi proprietarii de afaceri.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1126 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...