
Proiectul de lege privind măsurile fiscale, impact bugetar de 0,6% din PIB în 2025 (Consiliul Fiscal)
08 Iulie 2025
AgerpresInstituţia precizează că, pentru 2025, reducerea/prioritizarea unor cheltuieli cu investiţii publice (ce ar fi prevăzute în următoarele pachete de măsuri) ar duce deficitul bugetar în jur de 7,5% din PIB.
Proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare indică un impact bugetar de 0,6% din PIB în 2025 şi de 3,35% din PIB în 2026, consideră Consiliul Fiscal, care a publicat Opinia cu privire la pachetul de măsuri fiscale pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea.
"Analiza aceasta priveşte numai proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicat în transparenţă publică în 3 iulie 2025. Pe lângă acest proiect, vor mai urma două pachete care să vizeze cheltuielile publice. În 2025, măsurile prevăzute de proiectul de lege privind corecţia bugetară pot avea un impact pozitiv asupra veniturilor bugetare, într-o evaluare prudentă, de circa 0,5% din PIB. Efectul măsurilor de reducere a cheltuielilor bugetare estimat de MF este de circa 0,1% din PIB, în 2025, dacă nu avem în vedere o reducere de investiţii publice. În 2026, impactul pozitiv al măsurilor propuse de proiectul de lege pe partea de venituri bugetare, proiectat într-un scenariu de tip no-policy change, este de circa 1,75% din PIB", se arată în Opinia CF.
"Analiza aceasta priveşte numai proiectul de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicat în transparenţă publică în 3 iulie 2025. Pe lângă acest proiect, vor mai urma două pachete care să vizeze cheltuielile publice. În 2025, măsurile prevăzute de proiectul de lege privind corecţia bugetară pot avea un impact pozitiv asupra veniturilor bugetare, într-o evaluare prudentă, de circa 0,5% din PIB. Efectul măsurilor de reducere a cheltuielilor bugetare estimat de MF este de circa 0,1% din PIB, în 2025, dacă nu avem în vedere o reducere de investiţii publice. În 2026, impactul pozitiv al măsurilor propuse de proiectul de lege pe partea de venituri bugetare, proiectat într-un scenariu de tip no-policy change, este de circa 1,75% din PIB", se arată în Opinia CF.
Conform sursei citate, această valoare este în linie cu recomandarea Consiliului UE, din 23 iunie 2025, de creştere a veniturilor bugetare cu 1,7% din PIB. Pe lângă măsurile prevăzute în cadrul acestui pachet de măsuri, având în vede angajamentele asumate în cadrul PNRR şi în cadrul PBS (Planul Bugetar Structural al României, n.r.), în 2026, este probabilă şi o reaşezare a modului de calcul al impozitului pe proprietate şi introducerea unei taxe de mediu pentru mijloacele de transport. Ambele măsuri ar avea un efect pozitiv suplimentar asupra traiectoriei veniturilor bugetare.
"În 2026, impactul măsurilor de ajustare a cheltuielilor, proiectat într-un scenariu de tip no-policy change, este de circa 1,6% din PIB. Pe lângă măsurile prevăzute în cadrul acestui proiect de lege, este probabil ca în următoarele două pachete de măsuri, anunţate de Guvern, să fie incluse şi alte măsuri de eficientizare a cheltuielilor din sectorul public şi de prioritizare a proiectelor de investiţii. De asemenea, renegocierea PNRR poate conduce la translatarea unor proiecte, finanţate din componenta de împrumuturi a PNRR, către componenta de granturi sau către fondurile europene multianuale. Aceste măsuri ar diminua, la rândul lor, cheltuielile bugetare. Proiectul de lege indică un impact bugetar de 0,6% din PIB în 2025 şi de 3,35% din PIB în 2026, creând premise pentru reducerea deficitului bugetar sub 8% din PIB în 2025, respectiv, pentru respectarea ţintei de deficit bugetar în 2026", se menţionează în document.
Instituţia precizează că, pentru 2025, reducerea/prioritizarea unor cheltuieli cu investiţii publice (ce ar fi prevăzute în următoarele pachete de măsuri) ar duce deficitul bugetar în jur de 7,5% din PIB.
De asemenea, CF susţine că măsurile de corecţie a deficitului bugetar trebuie să se regăsească în proiectul de rectificare bugetară şi să fundamenteze noua traiectorie a deficitului bugetar.
"Analiza CF are în vedere efecte de runda întâi, existând însă şi efecte de runda a doua care privesc dinamica PIB-ului în relaţie cu măsurile adoptate de corecţie a deficitului bugetar. Efectele de runda a doua nu pot fi precumpănitoare în dauna celor de runda întâi, nu au cum să erodeze în mod decisiv impactul pozitiv al acestor măsuri asupra deficitului bugetar în 2025 şi 2026", arată CF.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 302 / 19774 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...