ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noutăți importante în domeniul achizițiilor publice

25 Aprilie 2023   |   Mihai Băicoianu, attorney at law, avocat specializat în achiziții publice în cadrul Schoenherr și Asociații SCA

Noile modificări legislative aduse Normelor Metodologice vor genera o serie de schimbări semnificative în dinamica organizării și desfășurării procedurilor de atribuire.

 
 
Legislația în domeniul achizițiilor publice, sectoriale și al concesiunilor a suferit o serie de modificări importante, menite să clarifice anumite prevederi interpretabile și/sau care au generat dispute în practică. Noutățile legislative au fost introduse prin recent adoptata Hotărâre de Guvern nr. 336/19.04.2023, care modifică normele metodologice de aplicare ale legislației primare aplicabile celor trei domenii.

În continuare ne propunem abordarea principalelor modificări aduse Normelor metodologice de aplicare ale Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice („Normele Metodologice”):

·         Valoarea contractului. Se introduce obligația, pentru autoritățile contractante, de a calcula valoarea estimată a unei achizitii având în vedere valoarea totală de plată, fără TVA, cu luarea în considerare a oricăror eventuale forme de opțiuni şi prelungiri ale contractului, prevăzute în mod explicit în documentele achiziției. Totodată, cu titlu de noutate, se stabilește că anunțul de participare/ simplificat trebuie să conțină și estimarea valorii maxime a acordului-cadru.

·         Alegerea tipului de procedură de atribuire. Sunt aduse clarificări privind modalitatea de alegere a procedurii de atribuire de către autoritățile contractante. Astfel, cadrul legislativ devine mai suplu prin modificarea parțială a alin. (2) și abrogarea în integralitate a alin. (4) al art. 17 din Normele Metodologice, care stabilea maniera de alegere a procedurii de atribuire în funcție de mai multe considerente, în cazul contractelor de achiziție publică de lucrări sau de servicii al căror obiect vizează realizarea obiectivelor de investiții publice noi sau a lucrărilor de intervenție asupra celor existente, prevederi ce erau de altfel dublate și în cadrul art. 9 din Legea 98/2016 privind achizițiile publice.

Totodată, o altă noutate considerabilă este reprezentată și de clarificarea adusă cu privire la inaplicabilitatea procedurii de negociere fără publicare prealabilă ca urmare a intervenirii rezilierii, rezoluțiunii, denunțării unilaterală sau a încetării anticipate a contractelor de achiziție publică aferente proiectelor de infrastructură de transport transeuropean prevăzute la art. 235 alin. (1) din Legea nr. 98/2016. Astfel, Guvernul stabilește indirect că aceste cauze nu sunt în măsură a întruni condițiile pentru aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.

·         Achiziția de produse cu impact asupra mediului. Prin introducerea unei noi anexe la Normele Metodologice, se definesc categoriile de produse care au impact asupra mediului, pe durata întregului ciclu de viață (spre exemplu, alimentele, produsele textile, hârtia de copiat, mobilierul, computerele, echipamentele de procesare a imaginii, echipamentele electrice și electronice utilizate în sectorul asistenței medicale, precum și altele asemenea). Pentru achiziția acestor produse, se va utiliza criteriul „cel mai bun raport calitate-preț” sau „cel mai bun raport calitate-cost”, cu o pondere maximă de 40% alocată factorului „preț”. Va fi interesant de observat ce efect va avea în practică această modificare, din moment ce printre produsele cu impact asupra mediului sunt incluse și produse uzuale precum alimentele, hârtia de copiat sau produsele textile.

·         Garanțiile. Se statuează expres că autoritățile contractante nu au dreptul de a impune sau de a interzice prezentarea unui instrument de garantare emis de către o anumită instituție de credit bancară, instituție financiară nebancară ori societate de asigurări, respectiv de a limita posibilitatea de prezentare a instrumentelor de garantare numai la cele emise de unele dintre aceste instituții sau societăți de asigurări.

·         Documentele constatatoare. Se modifică prevederile ce stabilesc dinamica documentelor constatatoare. Astfel, acum este obligatorie publicarea acestora în SEAP in termenul prevăzut pentru emiterea lor, cu excepția celor așa-zis „negative”, care se publică în SEAP în termen de 60 de zile de la data emiterii (în afara cazului în care efectele acestora au fost suspendate printr-o hotărâre a instanțelor judecătorești).

Mai mult, autoritățile contractante au acum dreptul (și nu obligația) de a emite documente constatatoare pe perioada derulării contractului, la fiecare 90 de zile de la momentul semnării contractului, în cadrul cărora vor fi consemnate cel puțin stadiul contractului şi, dacă este cazul, eventualele întârzieri/ deficiențe în implementarea contractului, precum şi eventualele daune cauzate din culpa contractantului.

·         Alte obligații noi pentru autoritățile contractante. S-a modificat temeiul pentru prelungirea termenului de elaborare a ofertelor, astfel că prelungirea se va face acum inclusiv dacă se modifică documentația de atribuire, și nu doar specificațiile tehnice ca până acum, în măsura în care totuși modificările presupun timp suplimentar pentru reacția potențialilor ofertanți.

Tot cu titlu de noutate, autoritățile contractante au acum obligația de a le transmite un exemplar al procesului-verbal de deschidere a ofertelor tuturor operatorilor economici participanți la procedura de atribuire, indiferent dacă aceștia au fost sau nu prezenți la ședința de deschidere a ofertelor.

O importanță practică aparte o are și eliminarea termenului minim de o zi lucrătoare pentru oferirea răspunsului la solicitările de clarificări înaintate de comisia de evaluare.

O altă modificare binevenită este stabilirea obligativității autorităților contractante de a publica în SEAP data finalizării, respectiv a încetării contractului, chiar dacă în această privință nu este stabilit un termen expres de publicare.

În concluzie, apreciem că noile modificări legislative aduse Normelor Metodologice vor genera o serie de schimbări semnificative în dinamica organizării și desfășurării procedurilor de atribuire.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1506 / 8680
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...