ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PwC România Tax Talks: SAF-T într-o nouă etapă - simpla depunere a declarației nu mai este suficientă

23 Ianuarie 2024   |   BizLawyer

ANAF va verifica dacă datele raportate de companii sunt corecte

 
 
Mulți contribuabili au îndeplinit obligația legală de a-și depune raportările SAF-T, însă fără a verifica de fiecare dată corectitudinea datelor incluse. Din acest an, se va trece la următoarea etapă, mai exact, pe lângă un nou val de notificări ale ANAF pentru depunerea SAF-T și chiar amenzi, instituția va demara verificarea datelor raportate.

În noul episod PwC Romania Tax Talks, Anca Macovei, Director PwC România, și Izabela Stoicescu, Senior Manager au discutat despre cum se pot pregăti companiile pentru completarea corectă a declarațiilor SAF-T și la ce să se aștepte în acest an din partea autorităților.


Principalele declarații:

●    Mulți contribuabili au finalizat implementarea fișierului de raportare SAF-T, proces care care s-a dovedit a fi anevoios și de lungă durată. În 2024, SAF-T intră într-o nouă etapă, în care ANAF va începe să analizeze datele incluse în raportare.  

●    ANAF a transmis deja notificări de nedepunerea atât în toamna anului 2022, cât și în primăvara anului 2023 pentru cei care fie nu au depus deloc declarațiile SAF-T, fie le -au depus aproape goale. Aceste demersuri vor fi continuate de ANAF și ne așteptăm să fie un nou val de notificări sau chiar amenzi pentru nedepunere. De asemenea, probabil că ANAF va începe să verifice și corectitudinea datelor. Ne amintim aici că în martie anul trecut s-au publicat o serie de teste de consistență, astfel încât fiecare entitate raportoare, contribuabili, să știe care sunt aspectele pe care trebuie să le urmărească în pregătirea declarației SAF-T.

●    Din punctul nostru de vedere, este important, pe de o parte, să ne asigurăm că depunem declarațiile, însă foarte important este ca datele pe care noi le raportăm în aceste declarații sunt corecte și complete și, bineînțeles, dacă avem diferențe, când le vom identifica și, bineînțeles, documenta în mod corespunzător și din timp.

●    Vorbim despre multe date, despre o structură fixă și foarte multe restricții. Fișierul presupune transmiterea unui volum semnificativ de date fiscale și contabile în trei tipuri de declarații: lunară sau trimestrială, declarația anuală pentru datele aferente mijloacelor fixe și declarația la cerere care acoperă datele privind stocurile.

●    Validatorul pus la dispoziție de către ANAF nu face verificări de substanță / corectitudinea datelor, ci este limitat la structura .xml și la restricțiile din punct de vedere sintactic. Fiecare contribuabil trebuie să adapteze verificările pe care le are de efectuat, însă într o primă etapă, ca și aspect obligatoriu, să spunem într adevăr ar trebui ar trebui urmate o serie de verificări calitative.

●    Există softuri sau tool-uri care pot verifica automat declarația după ce aceasta a fost exportată și validată. Și inclusiv acestea ar putea și inclusiv ar mai putea fi inclusă în rutina de lucru lunară a departamentului financiar contabil.

●    Dacă ne uităm la experiența altor țări care au implementat SAF-T și la ce ne dorim noi pentru România, cu siguranță așteptarea este să scăpăm de parte din declarațiile de TVA, de exemplu. Polonia, care a implementat SAF-T acum mai bine de cinci ani, a renunțat acum patru ani la declarațiile de TVA, bineînțeles înlocuindu-le cu declarația SAF-T. Clar, ne așteptăm și la utilizarea datelor incluse în raportare în cadrul inspecțiilor fiscale și cu siguranță toate aceste date vor fi folosite pentru analize de risc, pentru identificarea anumitor diferențe.

●    Așteptarea noastră este ca, într-un viitor cât mai apropiat, toate inițiativele digitalizare să ducă la o transparentizare a proceselor de inspecție fiscală și, bineînțeles, a modului în care contribuabilii se vor conforma obligațiilor de raportare fiscală.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 289 / 8681
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...