ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiectul privind înfiinţarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice - aprobat

10 Mai 2023   |   Agerpres

Proiectul a fost adoptat de Senat, Camera Deputaţilor fiind for decizional.

 
 
Deputaţii au dat vot favorabil, miercuri, proiectului de lege pentru modificarea şi completarea OUG nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, proiect prin care se va înfiinţa Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).

S-au înregistrat 183 de voturi "pentru", 83 de voturi 'contra' şi 14 abţineri.

În principal, proiectul vizează separarea funcţiei de reglementare de cea de coordonare a proprietăţii statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în calitatea lor de acţionari, elaborarea unei politici de proprietate prin care să se definească raţiunea deţinerii de către stat sau de către unităţile administrativ-teritoriale a întreprinderilor publice de la nivel central şi local.


Iniţiativa legislativă urmăreşte să stabilească rolul statului şi al unităţii administrativ-teritoriale în guvernanţa întreprinderilor publice, precum şi responsabilităţile autorităţilor publice tutelare şi ale altor părţi interesate implicate în implementarea acesteia. Elaborarea şi revizuirea politicii de participare a statului în economie va fi în concordanţă cu orientările OECD şi va delimita în mod clar rolurile şi responsabilităţile tuturor entităţilor implicate, înfiinţarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).

De asemenea, proiectul vizează şi alte propuneri de modificare a legislaţiei, în măsură să asigure implementarea principiilor guvernanţei corporative cuprinse în ghidurile OCDE privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor de stat.

Potrivit proiectului, AMEPIP este instituţie publică, cu personalitate juridică, în subordinea directă a Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului, finanţată de la bugetul de stat şi din venituri proprii.

"Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică întreprinderilor publice din industria de apărare şi securitate naţională. În acest caz, procedura de selecţie a membrilor consiliului de administraţie cuprinde o etapă suplimentară, constând în efectuarea verificării de securitate prevăzută de Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care un candidat selectat nu a obţinut avizul favorabil necesar accesului la informaţii clasificate, acesta nu poate fi numit în funcţia de administrator al întreprinderii publice", se arată în proiect.

Prevederile OUG nu se aplică întreprinderilor publice care au ca obiect principal de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol, precum şi fabricarea de monede metalice şi bilete de bancă. De asemenea, prevederile OUG nu se aplică întreprinderilor publice pentru care s-a deschis procedura insolvenţei.

Proiectul defineşte corpul administratorilor de întreprinderi publice ca fiind baza de date organizată şi gestionată de AMEPIP, publicată pe pagina sa de internet, care cuprinde lista persoanelor fizice sau juridice înregistrate şi preselectate de AMEPIP, ca urmare a îndeplinirii criteriilor anunţate de către aceasta pentru procesul de preselecţie naţională şi care vor putea candida, alături de persoane fizice sau juridice care nu sunt înscrise în corpul administratorilor, în cadrul proceselor de recrutare şi nominalizare în posturi de administrator în cadrul întreprinderilor publice, precum şi persoane fizice sau juridice care au fost selectate şi numite ca administratori în urma aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă; în cazul persoanelor juridice, selectate şi numite ca administrator al întreprinderii publice, AMEPIP înregistrează în această bază de date persoanele fizice desemnate în acest sens de persoanele juridice.

Politica de proprietate este definită ca fiind politica de acţionar/asociat, respectiv de proprietar al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, care defineşte raţiunea deţinerii de către stat sau de către unităţile administrativ-teritoriale a participaţiilor la întreprinderile publice de la nivel central şi local, stabileşte rolul statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale în guvernanţa întreprinderilor publice, în implementarea politicii de proprietate, precum şi rolul şi responsabilităţile autorităţilor publice tutelare şi ale altor părţi interesate implicate în implementarea acesteia.

Aceasta are ca obiectiv principal menţinerea prezenţei întreprinderilor importante pentru interesul public, exercitarea dreptului de proprietate al statului şi unităţilor administrativ-teritoriale asupra acestora, precum şi sprijinirea întreprinderilor publice în înţelegerea scopurilor şi priorităţilor statului în calitate de proprietar.

Politica de proprietate a statului se elaborează de către AMEPIP şi se aprobă prin lege, la propunerea Guvernului. Implementarea politicii de proprietate a statului este monitorizată anual de către AMEPIP, iar politica de proprietate se revizuieşte de către Guvern şi se aprobă prin lege, la propunerea Guvernului, potrivit unui alt amendament.

Politica de proprietate se referă, în principal, la: obiectivele Guvernului în ceea ce priveşte proprietatea publică; gestionarea participaţiilor statului şi unităţilor administrativ-teritoriale, în scopul asigurării unei bune performanţe financiare şi a rentabilităţii întreprinderilor publice; măsurile necesar a fi luate într-un interval de timp bine stabilit pentru a asigura punerea în aplicare a principalelor obligaţii prevăzute.

Proiectul mai prevede că statul şi, respectiv, unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari/asociaţi la întreprinderile publice, respectiv proprietari la regiile autonome de la nivel central şi local.

În temeiul prezentei legi, Guvernul României va încredinţa AMEPIP, prin hotărâre, exercitarea drepturilor de proprietate asupra unei întreprinderi publice şi, în mod corelativ, va dispune ca autoritatea publică tutelară de la nivel central să înceteze exerciţiul acestor drepturi asupra acelei întreprinderi, în cazul în care autoritatea publică tutelară respectivă încalcă oricare din obligaţiile prevăzute în lege, mai prevede un amendament.

Autorităţile publice tutelare centrale şi locale transmit AMEPIP, pentru întreprinderile publice aflate în portofoliu, în termenul stabilit de aceasta, obiectivele în legătură cu exercitarea drepturilor de acţionar/asociat, pentru includerea acestora în politica de proprietate, într-un mod care asigură armonizarea lor cu interesele naţionale şi cu respectarea principiului autonomiei locale.

Unităţile administrativ-teritoriale în guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice aflate sub controlul acestora vor putea aplica politici generale în materie de dividende şi principii privind politica de remunerare a membrilor consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere şi a directorilor / membrilor directoratului, aprobate de către Guvern.

Autorităţilor publice tutelare în guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice aflate în portofoliul acestora le revine şi un rol în organizarea procedurii de selecţie, selectarea şi nominalizarea candidaţilor pentru funcţiile de administrator al întreprinderii publice, transmiterea rapoartelor către AMEPIP în termen de 3 zile de la finalizarea procedurii, precum şi încheierea contractelor de mandat cu administratorii întreprinderii publice, direct sau prin adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, şi transmiterea acestora către AMEPIP.

Deputatul USR Claudiu Năsui a afirmat că proiectul de lege nu face deloc "ceea ce se dezinformează", dar este, în schimb, "unul prost".

"Acest proiect este unul prost şi este unul care înfiinţează o nouă agenţie de stat, de parcă mai aveam nevoie de una, e unul care măreşte semnificativ salariile şefilor companiilor de stat. (...) Acest proiect de lege nu face deloc nicio privatizare, nu aduce niciun investitor străin şi e păcat că nu face lucrul acesta. Am şi un mesaj pentru cei care au făcut astăzi circ în Parlament: ar fi bine să vă întoarceţi şi dumneavoastră către viitor, comunismul s-a terminat în România în decembrie '89", a afirmat Năsui.

Deputatul AUR George Simion a acuzat faptul că "toate ţările din UE au voie să aibă companii de stat şi să aibă afaceri în România", numai în ţara noastră, prin această lege, se separă activitatea administrativă publică de cea economică. "Este legea guvernanţei corporative. Asta se votează aici. (...) Nu vom mai avea voie să creăm alte regii autonome. (...) Proiectul ăsta este unul nociv, o ştiţi!", a afirmat Simion, care i-a invitat în AUR pe cei care au curajul să voteze contra proiectului de lege.

"Nu înţeleg cum reuşiţi să-i păcăliţi pe oameni, pentru că eu nu înţeleg nici din ceea ce vorbiţi dumneavoastră şi nimic din ceea ce spuneţi nu are legătură cu adevărul, n-are nici măcar substanţă. (...) Noi încercăm eficientizarea companiilor de stat, şi ei spun că vindem companiile. Nicăieri în legea aceasta nu există un cuvânt care să facă referire la vânzarea vreunei companii de stat", a replicat liderul deputaţilor PSD, Alfred Simonis.

Proiectul a fost adoptat de Senat, Camera Deputaţilor fiind for decizional.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 565 / 5155
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...