ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

INTERVIU | Vasile Băiculescu, managing partner Băiculescu & Asociații: Lansarea unei societăți de avocați vine cu multe provocări. Puterea și încrederea îmi sunt date de familie, echipa cu care lucrez, clienții care au încredere în noi, dorința de a deveni mai bun și de a transmite mai departe tot ceea ce am învățat. Întrucât îmi doresc să fiu implicat în deciziile care stabilesc cursul profesiei și pentru că am încrederea că pot aduce plusvaloare în cadrul structurilor de conducere, am decis să candidez pentru demnitatea de Consilier al Baroului

15 Septembrie 2023   |   Bogdan Alexandru

Valorile sale principale sunt munca, familia și dezvoltarea continuă.

Vasile Băiculescu, managing partner Băiculescu & Asociatii

 
 
„Fiecare zi pe care noi o avem reprezintă viața noastră în miniatură”, spune Vasile Băiculescu, fondatorul și coordonatorul firmei Băiculescu & Asociații, într-un interviu acordat BizLayer.Acesta este și motivul pentru care fiecare zi trebuie trăită în jurul valorilor principale.„Fiecare dintre noi are un set de valori personale. Pentru mine, valorile principale sunt munca, familia și dezvoltarea continuă, astfel încât cea mai mare parte din timpul meu este alocat în jurul acestor valori”, a nuanțat avocatul. Vasile Băiculescu a înființat anul trecut Băiculescu & Asociații, un ”Boutique Law Firm” specializat în Drept penal-comercial, și a anunțat de la bun început că țintește să devină un jucător important în acest domeniu de nișă.”Nu știu dacă există un moment perfect pentru a lansa o societate de avocați.Adevărul este că dacă aștepți momentul perfect s-ar putea să nu vină sau este posibil să fie deja prea târziu”, mărturisește azi avocatul.


I-a fost teamă să pornească la drum? ”Adevărul este că da”, a recunoscut Vasile Băiculescu. ”A existat o oarecare temere deoarece, înainte de a lua această decizie, aveam un loc de muncă plăcut, mă acomodasem cu mediul, cu oamenii cu care colaboram, un loc de muncă unde puteam să învăț și să evoluez, însă m-am bazat pe experiența acumulată din colaborările avute, vârstă, oamenii cu care am pornit la drum și cu care colaborez și în prezent, optimismul meu general”.

Firește, lansarea unei societăți de avocați a venit cu multe provocări, atât din interior - cum ar fi alegerea partenerilor, formarea echipei, alegerea furnizorilor, menținerea unui nivel optim al costurilor, crearea și menținerea unui ritm de funcționare al echipei, etc. – cât și din exterior, precum extinderea și consolidarea portofoliului de clienți, interacțiunea cu autoritățile, relația cu organele profesiei, etc.

Dar drumul ales a fost corect și satisfacțiile profesionale nu au întârziat să apară.

Pe lângă proiectele în care acordă consultanță și atenția cu care ”conduce corabia” Băiculescu & Asociații în aceste vremuri, el s-a implicat și în structurile profesionale. ”Asociația Română de Științe Penale este unul din proiectele mele de suflet. Cu o istorie bogată în domeniul Dreptului penal, asociația este recunoscută atât pe plan național, cât și pe plan internațional, aceasta fiind, prin conducerea sa, reprezentantul României în cadrul Asociației Internaționale de Drept Penal sub cupola căreia se reunesc peste 90 de state ale lumii”, spune Vasile Băiculescu. Obiectivul ARSP este acela de a organiza, în anul 2029, Congresul Mondial al Asociației Internaționale de Drept Penal în România. Acesta ar reprezenta un moment important pentru profesioniștii Dreptului penal din statul român, întrucât s-ar împlini 100 de ani de la organizarea celui de-al doilea Congres Mondial al AIDP în România (anul 1929).

”Profesia cunoaște provocări din ce în mai mari. Îmi doresc să mă implic mai mult”, mărturisește coordonatorul firmei Băiculescu & Asociații. În perioada 18-22 septembrie 2023 vor avea loc alegerile pentru structurile de conducere din cadrul Baroului București. ”Întrucât îmi doresc să fiu implicat în deciziile care stabilesc cursul profesiei și pentru că am încrederea că pot aduce plusvaloare în cadrul structurilor de conducere, am decis să candidez pentru demnitatea de Consilier al Baroului”, a anunțat avocatul intervievat de BizLawyer.

Mai multe despre competiția în avocatură, business și tinerețe, profesie și satisfacții, în interviul acordat de Vasile Băiculescu publicației noastre.

* * * * *




BizLawyer: Băiculescu & Asociații, un ”Boutique Law Firm” specializat în Drept penal-comercial, a pornit la drum anul trecut țintind să devină un jucător important în acest domeniu de nișă. Cum arată tabloul astăzi, cum a fost primul an de activitate?

Vasile Băiculescu: Anul 2022 este unul de referință pentru noi. Am decis să dedicăm toate cunoștințele acumulate pe parcursul profesional, timpul și energia pentru dezvoltarea Băiculescu și Asociații. De la acest moment, focusul nostru, a fost orientat către creșterea calității serviciilor livrate, îmbunătățirea performanțelor echipei, identificarea sistemului de business potrivit pentru stilul nostru, creșterea și consolidarea portofoliului de clienți.
Destinația noastră este aceeași și anume de a deveni un jucător important în gestionarea dosarelor de drept penal-comercial sau al infracțiunilor de corupție. Rezultatele au început să apară între timp. Dintre acestea pot menționa faptul că am reușit obținerea unei soluții de achitare pentru o societate comercială importantă din România. Chiar în această perioadă am avut o altă soluție favorabilă într-un dosar înregistrat pe rolul Curții de Apel Ploiești, în procedura camerei preliminare.
Ca urmare a multiplelor solicitări venite din partea clienților noștri, în luna ianuarie 2023, am decis deschiderea unui departament de litigii și arbitraje. Acest lucru a fost posibil ca urmare a venirii în echipă a noului nostru coleg, av. Liviu Bosoancă, un foarte bun profesionist, cu o experiență bogată în acest domeniu.  
Până în prezent, ne-am extins biroul în Mun. Cluj prin colaborarea cu partenerii noștri SCA Vlașin și Asociații.

Cât de greu este să pui pe picioare o firmă de avocați, ținând cont de concurența acerbă de pe această piață și condițiile economice deloc încurajatoare pentru orice nouă inițiativă? Când simți/crezi că ești gata să întinzi aripile și să ai succes în propria-ți structură în această profesie?

Lansarea unei societăți de avocați vine cu multe provocări atât din interior, cum ar fi alegerea partenerilor, formarea echipei, alegerea furnizorilor, menținerea unui nivel optim al costurilor, crearea și menținerea unui ritm de funcționare al echipei, etc. cât și din exterior cum ar fi extinderea și consolidarea portofoliului de clienți, interacțiunea cu autoritățile, relația cu organele profesiei, etc.
Astăzi competiția se manifestă în fiecare domeniu. Suntem convinși de faptul că piața oferă recompense superioare numai pentru servicii juridice deosebite. Plătește recompense medii pentru servicii medii și recompense sub medie pentru servicii sub medie. Fiecare dintre noi decidem unde dorim să ne poziționăm.
Când simți și crezi că ești gata de lansare? Cred că trebuie să vină din interior. Atunci când E-ul interior îți spune că trebuie să ieși din zona de confort și să încerci ceva nou. Nu știu dacă există un moment perfect pentru a lansa o societate de avocați. Adevărul este că dacă aștepți momentul perfect s-ar putea să nu vină sau este posibil să fie deja prea târziu.

Ți-a fost teamă să pornești la drum? Pe ce te-ai bazat atunci când ai pornit la drum pe cont propriu?

Adevărul este că da. A existat o oarecare temere deoarece, înainte de a lua această decizie, aveam un loc de muncă plăcut, mă acomodasem cu mediul, cu oamenii cu care colaboram, un loc de muncă unde puteam să învăț și să evoluez, însă m-am bazat pe experiența acumulată din colaborările avute, vârstă, oamenii cu care am pornit la drum și cu care colaborez și în prezent, optimismul meu general.

Care sunt costurile personale într-un astfel de demers?

Profesia vine la pachet cu un set de costuri personale, cum ar fi stresul, timpul alocat, responsabilitate ridicată față de clienții care au avut încredere să te mandateze în cauze care pot presupune privarea acestora de libertate sau lipsirea acestora de o parte din patrimoniu, responsabilitate față de dezvoltarea oamenilor din echipă, etc.
Însă, pentru cea mai mare parte din aceste costuri există soluții. Acestea se regăsesc la îndemâna fiecăruia dintre noi. De exemplu, implementarea unor programe care asigură dezvoltarea continuă a echipei poate răspunde la această necesitate; cu o organizare eficientă ne permitem să fim prezenți la birou dar și aproape de familie; sportul diminuează stresul, acest fapt fiind general acceptat; prin livrarea unor servicii dedicate putem evita stresul generat de faptul că nu am livrat la adevăratul nostru potențial.

Spune-ne, te rog, ce înseamnă să fii managing partner al unei firme de avocați în aceste timpuri. Ce te îngrijorează și de unde vine încrederea și puterea de a merge mai departe?

În primul rând presupune să ai viziune pentru a stabili cursul pe care îl va urma societatea, dată fiind varietatea serviciilor juridice ce pot fi furnizate în piață.
Apoi presupune identificarea stilului de business potrivit pentru societate și asumarea angajamentului de a livra servicii „high quality”.
Ulterior, presupune formarea echipei și crearea unui ritm de lucru astfel încât fiecare membru al echipei să livreze cele mai bune servicii pe care le poate furniza.
De asemenea sunt importante coordonarea relației cu clienții, coordonarea echipei de avocați, consolidarea și extinderea portofoliului de clienți, branding, marketing, etc.   
Nu în ultimul rând, cred că este important să îți menții latura umană. Să înțelegi problemele cu care se confruntă echipa și să găsești soluții pentru acestea. La fel de important este să înțelegi trăirile și emoțiile cu care se confruntă clienții atunci când apelează la serviciile societății pe care o coordonezi.
De unde vine puterea și încrederea? Ambele îmi sunt date de familie, echipa cu care lucrez, clienții care au încredere în noi, dorința de îmi extinde sau depăși limitele personale, dorința de a deveni mai bun și de a transmite mai departe tot ceea ce am învățat.

Cum ai descrie stilul tău de conducere? Ce te definește ca un bun lider? Care crezi că ar fi calitățile personale care îți dau vizibilitate în profesie?

Râde: Aici cred că ar trebui să îi las pe colegii mei să răspundă. Adevărul este că nu îmi dau seama dacă stilul de conducere este bun sau rău, însă, judecând după evoluția societății față de anul trecut, pot spune că este unul eficient.
Eficiența cred că este dată de cultura societății noastre constând în angajamentul nostru de a livra servicii calitative. Sistemul nostru de business este gândit în jurul acestui angajament. Contractăm un număr limitat de clienți astfel încât evităm supraaglomerarea avocaților. Prin livrarea serviciilor către un număr limitat de clienți înțelegem tipul de afacere al fiecăruia dintre aceștia, astfel încât livrăm servicii dedicate. Cooptarea unor noi clienți implică și creșterea echipei astfel încât să fie menținut sau chiar îmbunătățit standardul actual.
Aceeași cultură organizațională ne permite ca avocații colaboratori să lucreze 6 ore pe zi (program full time), astfel încât ei pot avea timp pentru regenerare, reflecție asupra cauzelor gestionate și livrarea celor mai bune servicii pe care echipa noastră le poate furniza. Acest program le permite avocaților colaboratori ca în intervalul de 6 ore să fie concentrați pe activitatea zilnică și să evite timpii alocați pe activități mai puțin productive. Aplicăm acest sistem de aproximativ un an de zile și funcționează excelent.
Evident, orice regulă trebuie să aibă și excepții.  Prezența la birou și munca în sine reprezintă un factor generator și de punere în aplicare a creativității mele, astfel încât eu lucrez mai mult.
Referitor la ultima parte a întrebării, cred că elementele care îmi oferă vizibilitate sunt disciplina, pasiunea și dedicarea cu care îmi desfășor activitatea.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Cum arată o zi de muncă pentru tine? La ce ești atent în fiecare zi și pe ce pui accent în activitatea ta și a avocaților colaboratori? Cum măsori performanța – a firmei, a echipei, financiară samd ?

Uite o perspectivă foarte interesantă. „Fiecare zi pe care noi o avem reprezintă viața noastră în miniatură”. Tocmai de aceea cred că fiecare zi trebuie trăită în jurul valorilor noastre principale. Fiecare dintre noi are un set de valori personale. Pentru mine, valorile principale sunt munca, familia și dezvoltarea continuă, astfel încât cea mai mare parte din timpul meu este alocat în jurul acestor valori.
Inspirat fiind de cartea 5am Club (Robin Sharma), de obicei mă trezesc la ora 5-5:30 dimineața. Fac sport, iar apoi reflectez asupra dezvoltării societății sau asupra dezvoltării personale. După ce ajung la birou citesc între 30 și 60 de minute. În general la ora 7:00 sunt deja la birou și cu bateriile încărcate pentru o nouă zi.
În prima parte a zilei îmi dedic timpul pentru activitățile de analiză și redactare a documentelor, ori prezența la organele judiciare, acestea fiind activitățile care necesită un grad sporit de concentrare și creativitate. În a doua parte a zilei, mă concentrez pe activitățile management, întâlniri cu clienții, discuții cu avocații colaboratori, marketing, branding, etc.
Livrarea unor servicii calitative, respectarea termenelor asumate, informarea în timp real a clienților cu privire la activitățile desfășurate, reprezintă elemente importante. Acestea sunt criteriile în raport de care măsurăm performanțele noastre.

Ce anume face dintr-un avocat bun într-un domeniu de practică un managing partner de succes pentru firma sa?

Întrebarea este foarte interesantă. Cred că noțiunea de succes este una subiectivă, iar aceasta este determinată în funcție de scara de valori personale. Este prea devreme să discut despre atingerea succesului nostru privit ca echipă sau al meu personal. Ceea ce pot spune este că îmi place ceea ce fac și modul în care evoluăm.
După părerea mea, experiența dintr-un domeniu de practică ajută în partea de execuție, însă managementul unei societăți implică mult mai multe elemente, iar activitatea trebuie împărțită între execuție, planificare, strategie, viziune, coordonarea echipei, relația cu clienții, marketing, branding, etc.  Aici sunt importante elemente precum planificarea eficientă, comunicarea cu echipa, comunicarea cu clienții, evitarea micro-managementului, alocarea timpului de lucru pentru sarcinile cu adevărat utile, dezvoltarea continuă a avocatului, educația financiară a acestuia, etc.

Care sunt obiectivele pe termen lung pentru echipă/firmă? Ne poți spune câteva dintre acestea?

Pe termen lung ne dorim creșterea numărului de avocați, extinderea în două domenii de nișă unde ne dorim să devenim jucători importanți, consolidarea portofoliului de clienți, creșterea performanțelor echipei.
De asemenea punem accent pe dezvoltarea noastră, a fiecăruia dintre avocații colaboratori, întrucât o echipă este cu atât mai puternică cu cât fiecare membru al acesteia este mai încrezător în forțele proprii și în capacitatea sa de a oferii servicii la cel mai înalt potențial al său.
În afară de investiția în oameni - mărirea echipei, creșterea performanței membrilor săi - ce alte investiții crezi că nu ar trebui să lipsească din strategia unei firme de avocați ?
Cred că merită învestit în tot ceea ce stimulează performanța. Aici am în vedere programele din IT care vin să susțină și să eficientizeze munca avocatului, cărți, participarea la cursuri de dezvoltare, business coach, etc.

Pe lângă proiectele în care acorzi consultanță și atenția cu care ”conduci corabia” Băiculescu & Asociații în aceste vremuri, te implici și în structurile profesionale. Vorbește-ne puțin despre Asociația Română de Știinte Penale: ce rol are, evenimentele la care ai participat, care a fost succesul demersurilor tale/voastre?

Asociația Română de Științe Penale (ARSP) este unul din proiectele mele de suflet. Cu o istorie bogată în domeniul Dreptului penal, asociația este recunoscută atât pe plan național, cât și pe plan internațional, aceasta fiind, prin conducerea sa, reprezentantul României în cadrul Asociației Internaționale de Drept Penal sub cupola căreia se reunesc peste 90 de state ale lumii.
Anul acesta, ARSP a reușit atragerea și organizarea în România al unuia dintre colocviile preparatoare ținute de către Asociația Internațională de Drept Penal înainte de Congresul Mondial ce urmează a avea loc anul viitor la Paris, cu tema „Artificial Intelligence and Criminal Justice”.
Obiectivul ARSP este acela de a organiza, în anul 2029, Congresul Mondial al Asociației Internaționale de Drept Penal în România. Acesta ar reprezenta un moment important pentru profesioniștii Dreptului penal din statul român, întrucât s-ar împlini 100 de ani de la organizarea celui de-al doilea Congres Mondial al AIDP în România (anul 1929).

Cât de important este pentru un coordonator al unei firme de avocați să fie conectat la viața profesiei? Ți-ai dori să te implici mai mult?


Profesia cunoaște provocări din ce în mai mari. Impactul Inteligenței Artificale, noile platforme care preiau o parte din serviciile prestate de avocați, creșterea taxelor reprezintă doar o mică parte dintre acestea.
Îmi doresc să mă implic mai mult. În perioada 18-22 septembrie 2023 vor avea loc alegerile pentru structurile de conducere din cadrul Baroului București. Întrucât îmi doresc să fiu implicat în deciziile care stabilesc cursul profesiei și pentru că am încrederea că pot aduce plusvaloare în cadrul structurilor de conducere, am decis să candidez pentru demnitatea de Consilier al Baroului.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 223 / 1715
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...