ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Costurile de amenajare a birourilor au crescut cu până la 30% în 2022, dar rămân cele mai reduse din regiune

30 Martie 2023   |   BizLawyer

Costurile din România rămân printre cele mai reduse din Europa Centrală și de Est, iar perspectivele sunt pozitive având în vedere că cel puțin pentru moment nu mai vedem sincope în lanțurile de aprovizionare, iar prețurile s-au stabilizat.

 
 
Costul mediu pentru amenajarea spațiilor de birouri a crescut în 2022 cu 20-30%, pe fondul creșterii prețurilor, sincopelor lanțurilor de aprovizionare, scumpirii materiilor prime și a materialelor, dar și a forței de muncă, astfel că pentru amenajarea unui metru pătrat de birouri companiile au plătit în medie 820 euro, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În funcție de complexitatea proiectului, a materialelor și a soluțiilor utilizate, dar și a sistemelor tehnice și de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 600 de euro/metru pătrat până la peste 1.200 de euro/metru pătrat. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura și instalațiile (50%) și cu mobilierul (circa 30%) reprezintă cea mai mare pondere în costul total și au fost impactate cel mai mult de creșterea prețurilor. Sistemele audio-video si tehnologia de IT, precum și serviciile de project management și proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spațiilor de birouri.


Ana Stroie, Business Development Manager - Project Management Department Cushman & Wakefield Echinox: ”Creșterea prețurilor determinată de întreruperile de la nivelul lanțurilor de aprovizionare, dar și dificultățile legate de disponibilitatea forței de muncă specializată au avut un impact major asupra costurilor de amenajare a spațiilor de birouri. În acest context, am observat o creștere a cererii de servicii de project management, companiile apreciind beneficiile angajării unui manager de proiect care să urmărească implementarea procesului de amenajare a spațiului, cu scopul de a reduce riscurile de întârziere și de depășire a bugetelor inițiale, dar și pentru a se asigura că sunt utilizate cele mai moderne și eficiente soluții din punct vedere al standardelor de sustenabilitate”.

Costurile din România rămân printre cele mai reduse din Europa Centrală și de Est, iar perspectivele sunt pozitive având în vedere că cel puțin pentru moment nu mai vedem sincope în lanțurile de aprovizionare, iar prețurile s-au stabilizat.

Bugetele pe care companiile sunt dispuse să le aloce pentru amenajarea birourilor vor continua însă să crească, nevoia de flexibilitate, de realizarea de spații colaborative și implementarea de măsuri pentru a crea un mediu ”green” și sustenabil necesitând fonduri suplimentare.

În acest context, companiile alocă fonduri mai mari pentru sisteme audio-video și soluții tehnice care permit colaborarea în cele mai bune condiții pentru angajații care lucrează remote sau din birou, pentru soluții care oferă flexibilitate spațiilor, cum ar fi pereți mobili, dulapuri și ecrane interactive portabile, phonebooth-uri etc.
Serviciile de project management presupun conducerea, coordonarea și supravegherea proiectelor de amenajarea a spațiilor - birouri, retail, rezidențial, mixed use, industriale și logistice - alături de echipa de proiectare, consultanți și antreprenori, pentru toate etapele principale ale proiectului.

Departamentul de Project Management al companiei Cushman & Wakefield Echinox a realizat în ultimii doi ani proiecte cu o suprafață de 560.000 de metri pătrați reprezentând birouri, spații de retail, industriale și de logistică, atât pentru proprietari, cât și pentru chiriași. Pe segmentul de birouri, proiectele finalizate au implicat un buget de circa 60 milioane de euro.
Creșterea cererii de servicii de project management a venit atât din partea companiilor mari, care, fie au închiriat spații noi, fie și-au reconfigurat spațiile ca urmare a adoptării modelului hybrid de lucru și a implementării de facilități pentru atragerea și retenția angajaților în birouri, cât și din partea firmelor mai mici, care au început să fie din ce în ce mai active pe piața închirierilor de birouri.

De remarcat, interesul crescut din partea companiilor mici și mijlocii, cu 50-100 de angajați, care și-au mutat birourile din clădiri de clasa B sau vile, în spații de birouri de clasa A, și care vor să-și amenajeze spațiul de lucru în linie cu standardele acestor clădiri.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3617 / 16906
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...