ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Numărul și complexitatea inspecțiilor fiscale multilaterale s-au amplificat pe fondul globalizării afacerilor. Ce pot face companiile

20 Noiembrie 2019   |   BizLawyer

În cadrul întâlnirii globale a Rețelei TCDR au fost analizate și rezultatele unui sondaj privind controalele multilaterale (simultane) întocmit în 2019 cu participarea a specialiștilor PwC din 32 țări.

Dan Dascălu, Partener D&B David si Baias

 
 
Companiile multinaționale se confruntă cu o creștere semnificativă a numărului și complexității inspecțiilor fiscale multilaterale, precum și a disputelor cu autoritățile fiscale din mai multe state, iar digitalizarea le va aduce noi provocări în materie de litigii. Pentru o abordare cu succes a acestor aspecte, ele ar trebui să adopte o abordare preventivă, dar și să acționeze într-o manieră cât mai deschisă și coordonată în diferitele jurisdicții. Și, desigur, dacă în cele din urmă se ajunge la o dispută fiscală, trebuie să identifice cele mai potrivite mecanisme de soluționare litigioasă sau amiabilă, corobordându-le și armonizându-le în cea mai adecvată manieră, potrivit particularităților fiecărui caz în discuție. Acestea au fost principalele concluzii ale întâlnirii recente a reprezentanților PwC Tax Controversy & Dispute Resolution Network (Rețeaua PwC de Controverse și Dispute Fiscale – ”Rețeaua TCDR a PwC”) de la nivel global.


”Grupurile multinaționale trebuie să dezvolte abordări coordonate în materie de inspecții și litigii la nivel global, să adopte măsuri preventive, cum ar fi acordurile de preț în avans (în special cele multilaterale), dar și să îmbunătățească relațiile cu autoritățile fiscale, acționând cât mai transparent posibil și în continuu dialog cu acestea. În plus, în special ca urmare a digitalizării, ne așteptăm la noi tipuri de controverse fiscale, la o creștere a numărului litigiilor și la presiunea de a găsi soluții cât mai inovatoare și eficiente pentru contribuabili. În acest context, organizațiile vor avea nevoie de expertiza unor echipe nu doar specializate și cu experiență multidisciplinară, ci și cu capacitatea de a acționa coordonat și simultant în mai multe jurisdicții, pentru a putea să răspundă în mod corespunzător noilor mecanisme de coordonare administrativă europeană și/sau internațională utilizate de autoritățile fiscale naționale, inclusiv a controalelor multilaterale”, a declarat Dan Dascălu, Partener D&B David și Baias (firma de avocatură conectată PwC) și Lider al Rețelei TCDR a PwC în Europa Centrală și de Est.

În cadrul întâlnirii globale a Rețelei TCDR au fost analizate și rezultatele unui sondaj privind controalele multilaterale (simultane) întocmit în 2019 cu participarea a specialiștilor PwC din 32 țări. Una dintre concluziile acestui sondaj este că administrațiile fiscale naționale sunt implicate mult în domeniul schimbului de informații, o tendință remarcată de 86% dintre respondenți, care privește inclusiv România. Această informație se coroborează, de altfel, și cu concluziile ce se pot desprinde din documente oficiale întocmite în cadrul programelor specializate derulate de Comisia Europeană cu privire la evoluția cooperării administrative în Uniunea Europeană, în aceste acțiuni nefiind implicate doar țări învecinate din punct de vedere geografic, ci și țări aparținând unor clustere sau regiuni cu interese comune.

”Deși niciodată această zonă nu a fost mai activă ca acum, doar 40% dintre participanții la sondaj au relevat existența unor dispoziții legale care să oblige autoritățile fiscale să informeze contribuabilii că derulează activități de cooperare administrativă cu cele din alte state. Este deci necesară o pregătire din timp și coordonare corespunzătoare a companiilor multinaționale, pentru a putea să finalizeze cu succes asemenea acțiuni de control, fără a avea surprize neplăcute din cauza unor necorelări sau chiar contradicții cu privire la informațiile puse la dispoziție acestora autorități fiscale. În plus, este necesară o abordare corespunzătoare pentru a asigura respectarea drepturilor fundamentale ale contribuabililor în materie fiscală, inclusiv cele de ordin procedural referitoare la inițierea și derularea acestor acțiuni sau cele aferente posibilei incidențe a prescripției dreptului organelor fiscale de a stabili obligații fiscale suplimentare ”, a mai spus Dan Dascălu.

Alte concluzii ale sondajului:


•    Practica acțiunilor de control coordonat (i.e. derulate de autorități fiscale din mai multe state în comun) este deocamdată foarte limitată, există însă în multe teritorii și o tendință crescătoare de inițiere a unor demersuri penale în legătură cu acțiunile de control fiscal. De asemenea, nu s-a conturat încă o jurisprudență aferentă protecției drepturilor contribuabililor în asemenea acțiuni.
•    Prețurile de transfer și impozitul pe profit sunt subiectele cele mai populare în schimbul de informații.
•    Inspectorii fiscali din diferitele jurisdicții care acționează într-un control simultant sunt totuși rareori preocupați să obțină un rezultat care să asigure evitarea dublei impuneri a contribuabililor afiliați vizați de aceste acțiuni de control.

”Pentru a obține cele mai bune rezultate posibile, ar trebui să utilizeze într-o manieră coordonată și diligentă atât tehnicile tradiționale de soluționare a disputelor fiscale în contenciosul fiscal, cât și pe cele mai moderne, precum cele reglementate de mecanismele internaționale sau europene de evitarea dublei impuneri (Procedura Acordului Amiabil, cunoscută în limba engleză sub celebrul acronym ”MAP”, adică, Mutual Agreement Procedure). De altfel, conform statisticilor oficiale OECD, acestea din urmă au crescut de peste două ori în ultimii 11 ani. În consecință, o altă concluzie importantă desprinsă din întâlnirea globală a Rețelei TCDR PwC a fost că aceste aspecte trebuie analizate cu și mai multă atenție pe viitor de către companiile multinaționale” a concluzionat Dan Dascălu.

Echipa rețelei TCDR a PwC de la nivelul Europei Centrale și de Est include 180 de specialiști care acționează în 29 țări, având diferite specializări (i.e. juridică, fiscalitate, contabilitate) exclusiv în proiecte ce privesc gestionarea controverselor și disputelor fiscale.

D&B David și Baias este societatea de avocatură afiliată PwC în România și este parte din rețeaua internațională PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3000 de avocați în peste 90 de țări. Echipa D&B David și Baias este alcătuită din 50 de avocați (dintre care 7 parteneri) și acordă consultanță și asistență juridică societăților locale și multinaționale în domenii precum: fuziuni, achiziții și restructurări, societăți comerciale și grupuri de societăți, proprietăți imobiliare, concurență și ajutoare de stat, servicii financiare și piețe de capital, relații de muncă și resurse umane, proprietate intelectuală, protecția consumatorului și a datelor cu caracter personal, litigii fiscale și comerciale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16846 / 18225
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...