ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Publicitatea comportamentală utilizată de platformele online, în atenția Comitetului European pentru Protecția Datelor

22 Aprilie 2024   |   BizLawyer

Atât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor.

 
 
Comitetul European pentru Protecția Datelor a clarificat recent o serie de aspecte esențiale în ce privește publicitatea comportamentală, utilizată la scară largă de platformele online. Printr-un aviz publicat în data de 17 aprilie 2024, Comitetul a trasat direcțiile de urmat atunci când platformele online colectează și procesează datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru a implementa publicitatea comportamentală.

Context

Avizul Comitetului vine ca urmare a solicitărilor primite din partea autorităților de protecția datelor din Olanda, Norvegia și Germania privind examinarea opțiunii „consimți sau plătești”, utilizată în prezent de platformele online în contextul publicității comportamentale.


Concret, întrebarea autorităților era dacă opțiunea oferită de platformele online utilizatorilor, fie de a-și exprima consimțământul pentru prelucrarea datelor în scopul publicității comportamentale, fie de a plăti o taxă pentru a nu face obiectul prelucrării de date, reprezintă un consimțământ valid în sensul GDPR.

Publicitatea comportamentală în viziunea Comitetului European pentru Protecția Datelor

”Publicitatea comportamentală reprezintă în esență o formă de profilare, care implică prelucrarea unui volum mare de date, provenite din analiza activității și comportamentului persoanelor vizate în mediul online (date de tipul numărului de accesări sau al duratei petrecute pe un website, localizării ori al paginilor pe care persoana le apreciază sau le urmărește). De menționat că această colectare de date nu se limitează la monitorizarea comportamentului utilizatorilor exclusiv pe platformele respective, ci se poate extinde și la activitatea acestora pe alte website-uri, chiar deținute de alți operatori ”, a precizat Marc Barabas, Associate PeliPartners.

Prin monitorizarea și compilarea datelor respective, platformele online de tipul Facebook, Instagram sau Linkedin creează apoi, cu ajutorul unor operatori terți, un profil al fiecărui utilizator, pentru a afișa anunțuri și reclame personalizate conform intereselor specifice ale acestora.

Atât Comitetul, cât și alte autorități de protecția datelor consideră publicitatea comportamentală una dintre cele mai intruzive forme de publicitate, tocmai datorită posibilității de a oferi o imagine foarte detaliată asupra vieții personale și a preferințelor utilizatorilor. Sub acest aspect, autoritatea acordă o atenție particulară temeiului legal în baza căruia se realizează prelucrarea de date, în special în ce privește valabilitatea consimțământului utilizatorilor.

Consimțământul în contextul publicității comportamentale

Modelul utilizat cel mai frecvent de platformele online pentru a obține consimțământul utilizatorilor în contextul publicității comportamentale este cel de tipul „consimți sau plătești”. Utilizatorii sunt astfel puși în situația fie de a accepta monitorizarea comportamentului lor online, fie de a achita o taxă pentru a putea continua să utilizeze respectiva platformă online.

Comitetul a identificat mai multe deficiențe ale unui astfel de mecanism. În primul rând, autoritatea a subliniat în mod clar că prelucrarea datelor cu caracter personal nu poate servi ca mijloc de obținerea a unor profituri financiare. În acest sens, furnizarea unei singure alternative utilizatorilor, contra cost, pentru a evita prelucrarea datelor, nu poate constitui opțiunea implicită de urmat pentru operatori.

În ce privește consimțământul propriu-zis, Comitetul consideră că un astfel de mecanism poate afecta validitatea acestuia, având în vedere că:

a) utilizatorii vor suferi un „prejudiciu” financiar dacă nu consimt la prelucrarea datelor, materializat în tariful pe care vor fi obligați să îl plătească pentru utilizarea platformei;

b) în multe cazuri, există un dezechilibru de putere între utilizatori și platformele online; de altfel, prin hotărârea din 4 iulie 2023 în cauza C-252/21 vizând Meta Platforms, Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat în sensul că platformele care au o poziție dominantă pe o anumită piață pot afecta libertatea consimțământului utilizatorilor tocmai datorită puterii și influenței pe care o au în mediul online;

c) adesea consimțământul nu este suficient de specific exprimat și informat, ținând cont de volumul semnificativ de date care se procesează și de numeroasele modalități prin care datele sunt colectate.

Soluții propuse de autoritate pentru conformarea cu standardele impuse de GDPR

În acest context, Comitetul oferă o serie de îndrumări și soluții pe care platformele online le pot implementa pentru a asigura conformitatea activității lor cu legislația de protecție a datelor:

§ prezentarea utilizatorilor a unei alternative de operare a aplicației, care să nu implice deloc sau să presupună un număr redus de date prelucrate în scop de publicitate comportamentală; alternativa trebuie să fie una echivalentă, având aceleași funcții și caracteristici, astfel încât utilizatorii să aibă o posibilitate reală de a alege;

§ o opțiune echivalentă gratuită, recomandabilă din perspectiva Comitetului, va avea un impact semnificativ în ce privește analiza validității consimțământului; dacă totuși se optează pentru perceperea unui tarif, operatorii trebuie să stabilească un cuantum care să nu fie în măsură să descurajeze un consimțământ liber exprimat, transformând opțiunea într-o versiune premium a platformei; analiza cuantumului va fi efectuată de la caz la caz de către operatori sau de către autoritățile de protecția datelor;

§ alternativa oferită poate implica diferite alte forme de publicitate cum ar fi publicitatea contextuală sau cea bazată pe anumite subiecte de interes pe care utilizatorul le selectează dintr-o listă de subiecte propuse de platformă;

§ utilizatorii trebuie să fie informați cu privire la toate scopurile, categoriile de date, precum și la destinatarii către care datele sunt transferate, evitându-se exprimarea unui consimțământ general care să înglobeze întreaga activitate de prelucrare în scopul publicității comportamentale;

§ asigurarea unei modalități de retragere a consimțământului la fel de facilă și la care utilizatorii să poată opta liber, fără a exista presiunea că retragerea consimțământului ar implica automat perceperea unui tarif sau imposibilitatea de a utiliza platforma.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 827 / 17596
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a asistat PragmaGO la intrarea pe piața din România prin achiziția Omnicredit. Echipa a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și Ianita Țui (Counsel)
Andreea Zvâc face un pas înainte în carieră și devine Partener în cadrul biroului Wolf Theiss din București | Bryan W. Jardine (Managing Partner): Promovarea sa reflectă nu numai contribuțiile profesionale remarcabile la dezvoltarea departamentului său, ci și rolul semnificativ în consolidarea poziției generale a firmei pe piața din România
Bondoc & Asociații a asistat TDI Renewables, unul dintre principalii actori în domeniul dezvoltării regenerabile, într-o restructurare internațională
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of legal - Farmexim: „Când ești managerul unei echipe de legal, rolul nu se rezumă doar în a asigura îndeplinirea sarcinilor, ci este de fapt mai mult orientat spre partea umană. Cresc echipe, cresc oameni de niște ani buni și nu există satisfacție mai mare ca atunci când vezi transformarea acestora, acolo unde există ‘sămânța dorinței de a evolua ’ ”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Avansul cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
„The Lawyer European Awards 2024”| Patru firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe” | Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. ZRVP, pentru a treia oară în ultimii cinci ani, printre finaliștii secțiunii ”European litigation team of the year”
Rising Stars | Tudor Bonifate, primul admis la Facultatea de Drept și mai apoi șef de promoție în 2022, cu media 10, a ales să profeseze ca avocat la Țuca Zbârcea & Asociații: ”Învăț permanent – de la avocații care mă coordonează, de la colegii mei avocați, de la profesorii cu care am șansa de a colabora la facultate, de la studenții mei. Cred că avocatura mă face un profesor mai bun, după cum profesoratul mă face un avocat mai bun”
Încă un spin-off în piața avocaturii | Luminița Popa și Miruna Suciu, fondatoarele Suciu Popa, o iau pe drumuri diferite. Popa Legal se va focusa pe practica de arbitraj, iar Suciu Partners anunță consolidarea echipei
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocați stagiari
LegiTeam | Mitel & Asociatii caută avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...