Problema cu un dealer auto
Koch Wentzel, 03 Septembrie 2009 21:26 | 2 raspunsuri
O persoana a transferat in Octombrie 2007 din contul firmei sale suma de 7000 Euro la cursul zilei BNR in vederea achizitionarii unui autoturism in valoare de 30.000 EURO. Era programat sa-l primeasca in decembrie 2007, a fost sa-l ridice imediat dupa Craciun, dar era inchis. Noroc si ghinion in acelasi timp.
Fiind perioada sarbatorilor firma a inceput sa aiba activitate din ce in ce mai putina si sa gandit sa nu mai ridice autoturismul ce il comandase.
Problema este ca na mai fost sa intrebe nimic de masina si nici firma respectiva nu la anuntat in vreun fel de acest lucru.
S-a trezit in febroarie 2009 cand criza a facut ca firma sa aibe probleme financiare si mai mari.
Dealerul auto la inceput a spus ca astepta sa vina dupa masina, apoi ca nu-i nici o problema ca va restitui suma, etc. Au fost trimise mai multe instiintari, unele instiintari scrise si trimise cu recomandata. Le-au primit, dar in ultima perioada s-au intors inapoi fiind refuzate. Alte probleme:
- Persoana care a facut viramentul bancar nu a primit nici un contract si nici o factura, nici un act.
- Nu a fost semnat nici un contract de leasig si nici aprobat vreun astfel de contract. (Persoana pagubita astfel dorea sa achite restul sumei)
- Persoana a semnat niste acte inainte sa faca virmanetul dar nu mai stie ce. Acte de leasing nu a semnat sigur. Dar repet, nu a primir nici un exemplar din ce a semnat.
Cum pot fi recuperati acei bani?
Gresala este si a celui care a comandat masina si n-a mai ridicat-o pentru ca a stiut ca nu va avea bani, dar si dealerul a profitat de bani aproape 2 ani si nu a oferit nimic. Ce-i de facut?
Mai interesez pentru o cunostinta care este intr-o situatie disperata.
Răspunsuri
1-2 din 2 |
|
Solutia pentru recuperarea banilor in acest caz ar putea fi o actiune fundamentata pe imbogatirea fara justa cauza a dealer-ului auto, insa numai cu conditia ca banii virati – cei 7.000 euro – sa nu fi fost remisi in baza unui contract care sa fi prevazut obligativitatea platii acestei sume pentru ca dealer-ul auto sa adopte un anumit comportament (sa comande masina, sa o livreze, s.a.). Asadar, daca documentul semnat nu constata nicio obligatie de plata din partea cunostintei dumneavoastra, exista sanse teoretice de recuperare a banilor.
Pentru intentarea unei actiuni fundamentata pe imbogatirea fara just temei trebuie indeplinite cateva conditii: sa fim in prezenta maririi patrimoniului unei persoane, sa existe o insaracire corelativa a patrimoniului altei persoane, sa existe o legatura intre imbogatirea si insaracirea celor doua persoane (patrimonii) – adica acestea sa fie efectul unei singure cauze, sa nu existe un temei legal sau contractual pentru aceasta imbogatire – adica plata sa nu fie datorata in temeiul unui contract, a unei dispozitii legale sau a unei hotarari judecatoresti si cel care introduce actiunea bazata pe imbogatirea fara justa cauza sa nu aiba la dispozitie niciun alt mijloc juridic pentru a recupera banii care rezulta din raportul de imbogatire-insaracire mentionat, pentru a-si realiza dreptul. Actiunea ar trebui introdusa in decurs de 3 ani de la data la care prietenul dumneavoastra a stiut ca banii au intrat in contul dealer-ului auto si ca patrimoniul acestuia s-a marit astfel.
Asadar, posibilitatea de a intenta o astfel de actiune depinde de documentele pe care cunostinta dumneavoastra le-a semnat, de natura lor juridica si de valoarea lor angajanta. Daca prietenul dumneavoastra nu poate obtine acele documente pentru a se lamuri exact cu privire la potentialele obligatii pe care si le-ati asumat, poate intenta aceasta actiune, urmand ca in aparare reprezentantii dealer-ului auto sa furnizeze instantei inscrisurile semnate, daca sunt in posesia lor, caz in care prietenul dumneavoastra va trebui sa isi circumstantieze cererea de chemare in judecata in conformitate cu continutul acelor documente.
Daca din acestea rezulta ca prietenul dumneavoastra ar mai avea posibilitatea valorificarii drepturilor sale prin alt mijloc procesual (cum ar fi o actiune in rezolutiunea potentialului contract, sau o actiune in anularea acestuia), atunci actiunea fundamentata pe imbogatirea fara justa cauza va fi respinsa ca inadmisibila iar prietenul dumneavoastra va trebui sa intenteze o alta actiune, bazata pe acel potential contract/cauza juridica in baza careia suma de 7000 euro era datorata si trebuia platita.
Recomandă | 3 useri au recomandat acest răspuns
SCRIE UN RĂSPUNS
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...
Va multumesc pentru raspuns si imi cer scuze pentru faptul ca nu v-am oferit chiar toate detaliile de la inceput, crezand ca probabil nu voi primi un raspuns, mai ales din partea unei case asa de mare de avocatura cum este a dumnavoastra.
Problema este ca tatal prietenei mele, pentru ca despre el este vorba, nu stie ce acte a semnat cu acest dealer, pentru ca entuziasmat fiind la data respectiva nu a cerut copii sau partea de acte semnate ce i se cuvenea, dar nici dealerul nu ia inmanat astfel de acte. Nici un fel de act, nu are acte de la ei. Iau spus atunci, in octombrie-noiembrie 2007 doar un numar de factura pe care n-a primit-o niciodata (nu se regaseste in evidentele contabile ale firmei sale, pentru ca autoturismul dorea sa-l achizitioneze pe firma). Dupa discutia cu dealerul a ramas stabilit, dupa cum spune el, ca el sa plateasca un avans de 7000 Euro la cursul BNR din ziua plati (1 Euro = aprox. 3.45 lei pe atunci) si apoi sa faca actele de leasing pe firma pentru diferenta de pana la 32.000 Euro cat costa un Hyundai Santa Fee. Interesant este ca actele de leasing dealerul a spus ca le finalizeaza in momentul in care ii aduce masina. Tatal prietenei mele a facut plata celor 7000 Euro din contul firmei sale, in contul dealerului auto urmand sa primeasca masina imediat dupa Craciun. Acesta sa dus sa ridice masina dupa Craciun, dar showroomul era inchis, probabil a fost in cele doua zile care sunt libere dupa Craciun (26 - 27 Dec 2007) apoi au urmat zile de sambata si duminica (28-29 Dec). El s-a gandit ca il vor suna cei de la firma sa mearga sa ridice masina luni sau marti, dar nu au facut-o si nici el nu a fost sa vada de ea pentru ca trebuia sa se deplaseze din Lugoj la Caransebes si era ocupat cu musafiri de revelion. Stia de aceasta masina si de avans doar sotia, cele doua fete ale sale ne stiind nimic (se dorea a fi o surpriza).
A venit anul 2008, firma lui se ocupa cu exploatare forestiera, iarna este foarte slaba activitatea fiind frig si pamantul inghetat este greu sa tai lemne. Firma nu prea avea activitate si oameni lui stateau mai mult pe acasa decat la lucru. Vazand ca nu merg bine lucrurile nu sa mai dus sa se intereseze de masina, fiindu-i frica ca urma sa plateasca un leasing pe o valoare asa de mare, fiirma inregistrand datorii si la acea vreme. Ideea este ca nu a spus nimanui nimic si sa asternut tacerea pana cand eu, in febroarie 2009 l-am intrebat daca vrea sa-si cumpere o masina de teren pentru ca tot vedeam in ziarele si revistele incercuite anunturi cu astfel de autovehicule. Atunci mi-a povestit totul si am mers cu el la SC Virsta SRL in Caransebes fara ca ficele lui sa stie.
Am discutat acolo cu Dl. Sorin Petre care spunea ca este patronul firmei. A spus ca astepta de mult sa vina sa ridice masina, a spus ca a preluat el leasingul cand a vazut ca nu vine, ca sa plateasca diferenta si sa ea masina din showroom. Tatal prietenei mele a spus ca doareste restituirea banilor pentru ca are datorii mari la firma si va pierde casa daca nu le plateste si nu poate achizitiona masina (asta si este adevarul). Patronul a spus ca ii va restitui banii, numai sa mai astepte pentru ca si el a asteptat un an jumate sa vina dupa masina, a spus ca-i criza si ca nu are vanzari, dar ne-a asigurat ca va restitui suma in lei. A spus ca are un doctor de la Resita care vrea sacumpere masina, ca daca o cumpara il suna sa-i dea banii, etc. Intre timp am trimis si scrisori prin care solicitam restituirea sumei in scris, trimise cu mandat posta. 1 sau 2 scrisori au ajuns la firma lor si am primit confirmarea de la posta, dar restul, vre-o 4 au venit respinse. Am mai fost acolo o data prin aprilie, aceleasi promisiuni, doar ca clientul este o firma de rent a car si ca cumpara 15 Hyundai Santa Fee si sigur da banii. A trecut vara si bani n-am vazut, scrisorile, ultimele, veneau inapoi pentru ca nu le ridica de la posta, fima SC Virsta SRL apartinand de comuna Buchin, langa Caransebes, postasu nu mergea sa le duca scrisorile ci ei trebuia sa vina sa le ridice de la posta. Ultima scrisoare a venit inapoi ca nu sa prezentat nimeni sa o ridice.
Acum, in septembrie am mers sa vedem ce se mai intampla, hotarati sa-l dam si in judecata. Patronul, Sorin Petre, este de negasit. De 2 luni nu a mai trecut pe la firma si de 2 saptamani nu mai raspunde la telefon nimanui. Angajati nu-si primisera salarul, showroomul era inchis, dar am reusit sa vorbim cu asa zisul director de show room care ne-a spus ca "neoficial" el ne recomanda sa-l dam in judecata, el asa ar face in locul tatal prietenei mele. Angajatii spuneau ca si-au dus masinile personale in service si le reparau ca nu stiau daca mai vad salar. In showroom mai erau 3 masini, restul disparusera. A povestit directorul de show room ca toata lumea suna pe mobile pentru ca fixul, fiind neplatit era inchis, ca suna si de la firmele de leasing, ca-l cauta o gramada de oameni si nu da nimeni de el. A povestit ca a vandut unei femei tot un Hyundai Santa Fee in vara, in August cred cu 25.000 Euro, a platit suma integrala si apoi s-a trezit cand a vrut sa inscrie masina definitiv ca talonul era o copie a originalului care se gasea la firma de leasing si care, ca masura de precautie blocase la RAR inscrierea acelui autovehicul, pentru ca SC Virsta SRL cred ca le mai facuse probleme. Ideea e ca femeia a platit masina in contu Virsta SRL si aceasta nu daduse banii la firma de leasing, masina era pe actele firmei de leasing femeia ramanand fara masina si cu banii dati.
Am verificat firma Virsta SRL si este insolvabila, deci cred ca banii nu ii mai poate recupera. Am vrut sa luam la ultima vizita o masina de acolo, sau orice altceva, dar directorul ne-a spus ca probabil sunt tot in leasing sau credit luate si tot degeaba. Show roomul este construit foarte recent, Ianuarie 2009 cred ca a fost finalizat si probabil tot in urma unei linii de credit. Spunea ca nu avem ce lua, ca ar lua si ei sa-si recupereze salarul neprimit. Mi se pare ciudat faptul, ca daca au adus vreodata acea masina, de ce n-au facut o instiintare oficiala ca a venit. Nu cred ca a venit vreodata. Nu stiu ce acte au semnat exact acolo, dar ideea este ca firma tatalui prietenei mele nu are nici o rata de platit la nici o firma de leasing, deci acte de leasing nu a facut. Singura dovada ce o are este viramentul facut din contul firmei sale in contul SC Virsta SRL si numarul de factura furnizat de ei fara factura in original sau copie (contabila de la firma tatalui prietenei mele a cerut acestuia in nenumarate randuri sa faca rost de factura pentru a o inregistra in contabilitate si a deduce TVA-ul)
Intre timp am descoperit o alta plangere legata de acest dealer la adresa: http://www.reclamagiu.ro/reclamatii/42-auto/136-reclamatie.html unde am postat aceasta problema.
"Buna ziua
Ma numesc Iancu Stamate, cu domiciliul in Timisoara. Prin programul de stimulare a innoirii parcului national auto pentru anul 2009, am incheiat un contract in data de 18.05.2009 cu firma SC.Virsta SRL Caransebes, reprezentat imputernicit al vanzatorului SC. HYUNDAI AUTO ROMANIA SRL cu sediul in Bucuresti, Bd.Expozitiei nr,2, et.1, sector 1. Vanzatorul se obliga sa-mi livreze automobilul marca HYUNDAI I30 CW confort in termen de 7 zile de la data achitarii integrale a sumei de 15.702 euro transformati in lei la cursul BNR din ziua respectiva. Data achitarii sumei integrale a fost 18.05.2009. Am luat legatura cu reprezentantii firmei VIRSTA, care mi-au invocat diferite motive pentru care automobilul nu mi-a fost livrat la termenul stabilit. In data de 19.06.2009 am fost personal la sediul firmei, am discutat cu dl. Sorin Petre, patronul firmei care m-a asigurat ca in saptamana 22.06.- 26.06.2009 voi intra in posesia automobilului. Termenul a trecut, automobilul nu a fost livrat.Am incercat sa iau legatura telefonica cu dl.Sorin Petre, patronul, dar nu a raspuns. Banuiesc ca firma VIRSTA nu a livrat banii catre firma HYUNDAI AUTO ROMANIA SRL. si din aceasta cauza automobilul nu a fost livrat.
Va multumesc si astept raspuns din partea dvs.
Iancu Stamate"
Va rog daca puteti sa-mi oferiti un raspuns legat de toate acestea, avand in vedere faptul ca nu afost depusa nici o plangere la tribunal si nu a fost anuntata politia.
Recomandă | 1 user a recomandat acest răspuns