€ USD
BizLawyer
ASF a lansat în dezbatere publică un proiect de regulament ce vizează simplificarea și standardizarea procedurii de autorizare a OPCVM
03 Septembrie 2025
AgerpresEste vorba de proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare.
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat, miercuri, un proiect de regulament ce vizează simplificarea și standardizarea procedurii de autorizare a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), prin reducerea timpului necesar întocmirii documentelor de constituire ale fondurilor deschise de investiții (contract de societate, reguli, prospect de emisiune).
Potrivit unui comunicat al ASF, este vorba de proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare. Proiectul de act normativ a fost pus în dezbatere publică pe site-ul instituției pentru o perioadă de 15 zile calendaristice.
'Propunerile din cadrul proiectului de regulament vizează simplificarea și standardizarea procedurii de autorizare a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), spre exemplu, prin reducerea timpului necesar întocmirii documentelor de constituire ale fondurilor deschise de investiții (contract de societate, reguli, prospect de emisiune). De asemenea, scopul proiectului este acela de a oferi mai multă claritate și predictibilitate actualului cadru legal aplicabil OPCVM creând în același timp premisele stimulării creșterii pieței printr-un proces de autorizare mai eficient, transparent și accesibil. Acest proiect face parte dintr-un demers mai amplu al ASF de recalibrare a întregului cadru legal în materia organismelor de plasament colectiv și a administratorilor acestora având drept deziderat final simplificarea, debirocratizarea și eficientizarea operațiunilor/procedurilor de autorizare/înregistrare a OPCVM/FIA, așa cum au fost stabilite prin obiectivele generale și specifice ale Strategiei naționale privind dezvoltarea pieței de capital din România pentru perioada 2023 - 2026', se arată în comunicat.
În elaborarea proiectului de regulament, ASF a avut în vedere propunerile și observațiile transmise de asociațiile profesionale de profil și de reprezentanții ecosistemului local de fonduri, într-un proces de consultare amplu și deschis. De asemenea, proiectul vizează clarificarea modului de aplicare a unor prevederi legale incidente situațiilor constatate în practica ASF și a entităților reglementate.
Printre modificările esențiale aduse Regulamentului ASF nr. 9/2014 se numără simplificarea autorizării. Astfel, se introduc prevederi în vederea punerii în aplicare a prevederilor nou-introduse în cadrul OUG nr. 32/2012 prin OUG nr. 71/2024, cu privire la înlocuirea obligației de a transmite la ASF regulile și procedurile interne ale societăților de administrare a investițiilor (SAI) atât la momentul autorizării SAI, cât și ulterior, în cazul modificărilor intervenite în cuprinsul acestora, cu obligația de a transmite o declarație pe propria răspundere a reprezentantului/reprezentanților legal(i) ai societății prin care se certifică faptul că regulile și procedurile interne aprobate de organul statutar competent au fost elaborate cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare și că vor fi aplicate în mod consecvent de către SAI și de către personalul SAI.
În același sens au fost modificate și prevederile similare referitoare la documentația necesară autorizării modificărilor în modul de organizare și funcționare a SAI ca urmare a înființării de sedii secundare.
Totodată, se introduc prevederi care să excludă de la obligația de autorizare situația în care se modifică comisioanele de subscriere și răscumpărare de unități de fond sub nivelul maxim prevăzut în prospectul de emisiune al OPCVM.
'Aceste schimbări au scopul de a simplifica cadrul legal aplicabil în domeniul autorizării, organizării și funcționării administratorilor OPCVM', subliniază ASF.
Standardizarea documentației este o altă modificare importantă adusă Regulamentului ASF nr. 9/2014. Practic, se introduc prevederi prin care contractele de societate, regulile și prospectele de emisiune ale fondurilor de investiții vor fi aduse la un format standardizat, cu conținut unitar și clar. Această modificare reduce diferențele de interpretare și facilitează atât activitatea administratorilor de fonduri, care vor avea modele clare de urmat, cât și înțelegerea informațiilor de către investitori.
Proiectul de act normativ vine cu raportări mai transparente, în condițiile în care se introduc prevederi privind noi obligații de raportare a societăților de administrare a investițiilor (SAI) către ASF: raport privind activitatea de administrare a riscului (anual), raport privind modificările intervenite în planul de escaladare ca urmare a revizuirii acestuia în cursul anului precedent și situația privind capitalul inițial și a fondurilor proprii în cazul SAI care prestează servicii MiFID. Aceste obligații suplimentare asigură o imagine mai completă și actualizată asupra activității SAI, sporesc transparența față de Autoritate și permit o supraveghere mai eficientă a activității administratorilor OPCVM.
Eliminarea obligației ca investitorii să dețină cel puțin o unitate de fond este o altă modificare, care flexibilizează și facilitează procesul de subscriere inițială a unităților de fond emise de un OPCVM.
Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea națională, înființată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea și supravegherea piețelor asigurărilor, a pensiilor private, precum și a pieței de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcționare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanți.
Potrivit unui comunicat al ASF, este vorba de proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare. Proiectul de act normativ a fost pus în dezbatere publică pe site-ul instituției pentru o perioadă de 15 zile calendaristice.
'Propunerile din cadrul proiectului de regulament vizează simplificarea și standardizarea procedurii de autorizare a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), spre exemplu, prin reducerea timpului necesar întocmirii documentelor de constituire ale fondurilor deschise de investiții (contract de societate, reguli, prospect de emisiune). De asemenea, scopul proiectului este acela de a oferi mai multă claritate și predictibilitate actualului cadru legal aplicabil OPCVM creând în același timp premisele stimulării creșterii pieței printr-un proces de autorizare mai eficient, transparent și accesibil. Acest proiect face parte dintr-un demers mai amplu al ASF de recalibrare a întregului cadru legal în materia organismelor de plasament colectiv și a administratorilor acestora având drept deziderat final simplificarea, debirocratizarea și eficientizarea operațiunilor/procedurilor de autorizare/înregistrare a OPCVM/FIA, așa cum au fost stabilite prin obiectivele generale și specifice ale Strategiei naționale privind dezvoltarea pieței de capital din România pentru perioada 2023 - 2026', se arată în comunicat.
În elaborarea proiectului de regulament, ASF a avut în vedere propunerile și observațiile transmise de asociațiile profesionale de profil și de reprezentanții ecosistemului local de fonduri, într-un proces de consultare amplu și deschis. De asemenea, proiectul vizează clarificarea modului de aplicare a unor prevederi legale incidente situațiilor constatate în practica ASF și a entităților reglementate.
Printre modificările esențiale aduse Regulamentului ASF nr. 9/2014 se numără simplificarea autorizării. Astfel, se introduc prevederi în vederea punerii în aplicare a prevederilor nou-introduse în cadrul OUG nr. 32/2012 prin OUG nr. 71/2024, cu privire la înlocuirea obligației de a transmite la ASF regulile și procedurile interne ale societăților de administrare a investițiilor (SAI) atât la momentul autorizării SAI, cât și ulterior, în cazul modificărilor intervenite în cuprinsul acestora, cu obligația de a transmite o declarație pe propria răspundere a reprezentantului/reprezentanților legal(i) ai societății prin care se certifică faptul că regulile și procedurile interne aprobate de organul statutar competent au fost elaborate cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare și că vor fi aplicate în mod consecvent de către SAI și de către personalul SAI.
În același sens au fost modificate și prevederile similare referitoare la documentația necesară autorizării modificărilor în modul de organizare și funcționare a SAI ca urmare a înființării de sedii secundare.
Totodată, se introduc prevederi care să excludă de la obligația de autorizare situația în care se modifică comisioanele de subscriere și răscumpărare de unități de fond sub nivelul maxim prevăzut în prospectul de emisiune al OPCVM.
'Aceste schimbări au scopul de a simplifica cadrul legal aplicabil în domeniul autorizării, organizării și funcționării administratorilor OPCVM', subliniază ASF.
Standardizarea documentației este o altă modificare importantă adusă Regulamentului ASF nr. 9/2014. Practic, se introduc prevederi prin care contractele de societate, regulile și prospectele de emisiune ale fondurilor de investiții vor fi aduse la un format standardizat, cu conținut unitar și clar. Această modificare reduce diferențele de interpretare și facilitează atât activitatea administratorilor de fonduri, care vor avea modele clare de urmat, cât și înțelegerea informațiilor de către investitori.
Proiectul de act normativ vine cu raportări mai transparente, în condițiile în care se introduc prevederi privind noi obligații de raportare a societăților de administrare a investițiilor (SAI) către ASF: raport privind activitatea de administrare a riscului (anual), raport privind modificările intervenite în planul de escaladare ca urmare a revizuirii acestuia în cursul anului precedent și situația privind capitalul inițial și a fondurilor proprii în cazul SAI care prestează servicii MiFID. Aceste obligații suplimentare asigură o imagine mai completă și actualizată asupra activității SAI, sporesc transparența față de Autoritate și permit o supraveghere mai eficientă a activității administratorilor OPCVM.
Eliminarea obligației ca investitorii să dețină cel puțin o unitate de fond este o altă modificare, care flexibilizează și facilitează procesul de subscriere inițială a unităților de fond emise de un OPCVM.
Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea națională, înființată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea și supravegherea piețelor asigurărilor, a pensiilor private, precum și a pieței de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcționare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanți.