€ USD
BizLawyer
CCR admite sesizarea privind modificarea unui articol din Legea fondului funciar
01 Iulie 2025
AgerpresTotodată, Curtea a reținut și încălcarea prevederilor art.136 alin.(2) și (4) din Constituție.
Curtea Constituțională a României a admis, marți, sesizarea fostului președinte Klaus Iohannis în legătură cu modificarea articolului 24 alineatul 3 din Legea fondului funciar.
Potrivit unui comunicat al CCR transmis AGERPRES, cu unanimitate de voturi, judecătorii constituționali au admis obiecția formulată de fostul președinte al României Klaus Iohannis și a constatat că dispozițiile Legii pentru modificarea art.24 alin. (3) din Legea fondului funciar 18/1991 sunt neconstituționale.
În esență, Curtea a constatat că legea criticată afectează regimul constituțional al proprietății private a statului, precum și regimul constituțional al proprietății private a unităților administrativ-teritoriale.
Curtea, potrivit jurisprudenței sale, a reținut că transmiterea, cu titlu gratuit, a unui bun aflat în proprietatea privată a statului în proprietatea unei terțe entități de drept privat trebuie să fie însoțită de reglementarea unor garanții necesare și suficiente pentru ducerea la îndeplinire a scopului urmărit.
Instanța constituțională a constatat că legea criticată reglementează cazuri de constituire a dreptului de proprietate - prin transmiterea, cu titlu gratuit, a unui bun aflat în proprietatea privată a statului în proprietatea unei terțe entități de drept privat - fără a reglementa garanțiile necesare și suficiente pentru ducerea la îndeplinire a scopului urmărit.
De asemenea, Curtea a spus că, prin modalitatea de reglementare se înlătură posibilitatea autorităților publice locale de a dispune în mod liber de bunurile aflate în proprietatea privată a unităților administrativ-teritoriale, în sensul de a opta sau nu pentru transmiterea dreptului de proprietate către terțe persoane de drept privat.
'Astfel, se încalcă în mod vădit dreptul unităților administrativ-teritoriale de exercitare a prerogativei dispoziției, ca atribut ce ține de esența dreptului de proprietate, încălcându-se prevederile art.44 din Constituție', subliniază CCR.
Totodată, Curtea a reținut și încălcarea prevederilor art.136 alin.(2) și (4) din Constituție.
Potrivit unui comunicat al CCR transmis AGERPRES, cu unanimitate de voturi, judecătorii constituționali au admis obiecția formulată de fostul președinte al României Klaus Iohannis și a constatat că dispozițiile Legii pentru modificarea art.24 alin. (3) din Legea fondului funciar 18/1991 sunt neconstituționale.
În esență, Curtea a constatat că legea criticată afectează regimul constituțional al proprietății private a statului, precum și regimul constituțional al proprietății private a unităților administrativ-teritoriale.
Curtea, potrivit jurisprudenței sale, a reținut că transmiterea, cu titlu gratuit, a unui bun aflat în proprietatea privată a statului în proprietatea unei terțe entități de drept privat trebuie să fie însoțită de reglementarea unor garanții necesare și suficiente pentru ducerea la îndeplinire a scopului urmărit.
Instanța constituțională a constatat că legea criticată reglementează cazuri de constituire a dreptului de proprietate - prin transmiterea, cu titlu gratuit, a unui bun aflat în proprietatea privată a statului în proprietatea unei terțe entități de drept privat - fără a reglementa garanțiile necesare și suficiente pentru ducerea la îndeplinire a scopului urmărit.
De asemenea, Curtea a spus că, prin modalitatea de reglementare se înlătură posibilitatea autorităților publice locale de a dispune în mod liber de bunurile aflate în proprietatea privată a unităților administrativ-teritoriale, în sensul de a opta sau nu pentru transmiterea dreptului de proprietate către terțe persoane de drept privat.
'Astfel, se încalcă în mod vădit dreptul unităților administrativ-teritoriale de exercitare a prerogativei dispoziției, ca atribut ce ține de esența dreptului de proprietate, încălcându-se prevederile art.44 din Constituție', subliniază CCR.
Totodată, Curtea a reținut și încălcarea prevederilor art.136 alin.(2) și (4) din Constituție.