€    USD    
Home Login
Măsuri mai stricte pentru combaterea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului. Camera Deputaților, for decizional

07 Mai 2025   |   Agerpres

Proiectul de lege, care a primit un vot în unanimitate, are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.129/2019, în sensul instituirii unor măsuri mai stricte pentru combaterea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului.

Camera Deputaților a adoptat, miercuri, în calitate de for decizional, proiectul de lege privind modificarea și completarea Legii nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, prin care se instituie măsuri mai stricte pentru combaterea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului.

Proiectul de lege, care a primit un vot în unanimitate, are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.129/2019, în sensul instituirii unor măsuri mai stricte pentru combaterea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului, cum ar fi: Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) va avea autoritatea necesară pentru coordonarea politicilor și activităților operaționale privind riscurile naționale, introducerea unei cerințe explicite pentru furnizarea către autoritățile publice (cu excepția autorităților de supraveghere) și organismele de auto-reglementare (SRB-uri) a rezultatelor evaluărilor riscurilor, dezvoltarea unui sistem național automatizat pentru stabilirea proceselor necesare pentru colectarea și analizarea continuă a datelor statistice.

De asemenea, se prevede obligativitatea aplicării măsurilor sporite de cunoaștere a clientelei (CDD) pentru fostele PEP (persoane expuse politic) care prezintă riscuri, chiar și standard sau mai mici, până la eliminarea completă a acestora, agenții imobiliari vor aplica măsuri CDD atât pentru cumpărător, cât și pentru vânzător, reducerea pragurilor pentru aplicarea măsurilor CDD: de la 15.000 EUR la 1.000 EUR pentru furnizorii de servicii de criptoactive.

Potrivit unui amendament, după împlinirea unui termen de un an de la data la care persoana a încetat să mai ocupe o funcție publică importantă, entitățile raportoare nu mai consideră persoana respectivă ca fiind expusă public, cu excepția cazului în care persoana mai prezintă un risc asociat persoanelor expuse public din cauza influenței pe care o poate exercita, ca urmare a funcției sale anterioare, situație în care perioada va fi extinsă cu încă un an.

Furnizorii de servicii de criptoactive au obligația de a aplica măsurile standard de cunoaștere a clientelei atunci când se efectuează tranzacții a căror valoare minimă reprezintă echivalentul în lei a minimum 1.000 euro, indiferent dacă tranzacția se efectuează printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele, prevede un alt amendament.

Accesul la registrele prevăzute de proiect este asigurat, în conformitate cu normele privind protecția datelor cu caracter personal, oricărei persoane sau organizații care poate demonstra un interes legitim. În prezent, accesul era asigurat oricărei persoane fizice sau juridice.

Oficiul cooperează cu Ministerul Justiției și cu autoritățile și instituțiile prevăzute în Legea nr.129/2019, precum și cu orice alte autorități sau instituții publice sau private, în ceea ce privește elaborarea de programe educaționale și de promovare pentru a crește gradul de conștientizare în rândul asociațiilor și fundațiilor, precum și al comunității de donatori cu privire la potențialele vulnerabilități ale acestora la abuzurile în scopul finanțării terorismului și la riscurile de finanțare a terorismului, precum și la măsurile pe care le pot adopta pentru a se proteja împotriva acestor abuzuri.

Instituțiile prevăzute in Legea nr 129/2019, sunt: organele de urmărire penală; autorități și instituții publice cu atribuții de reglementare, informare și control în domeniu, precum unitatea de informații financiare a României, autorități cu atribuții de control financiar/fiscal sau autorități cu atribuții de control fiscal, autoritatea vamală; organe de stat specializate în activitatea de informații prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată, cu completările ulterioare; autorități administrative autonome și instituții cu rol de reglementare și supraveghere sectorială și control al entităților raportoare, precum Banca Națională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc.
Contacteaza-ne!
Trimite un email