€ USD
BizLawyer
Raportoarea PE pentru revizuirea normelor UE privind permisele de conducere: Cetățenii UE pot deține și permise digitale, și din plastic
23 Octombrie 2025 Agerpres
Eurodeputații au aprobat marți revizuirea normelor UE privind permisele de conducere, care introduc, printre altele, dispoziții privind șoferii începători, permisul digital și decăderea din dreptul de a conduce.
Statele membre trebuie să asigure posibilitatea emiterii permiselor digitale până în 2030, dar cetățenii UE pot deține în paralel și permise din plastic, pe care le pot solicita atunci când călătoresc în țări care nu recunosc permisul digital, a declarat într-un interviu pentru European Newsroom raportoarea Parlamentului European pentru revizuirea normelor UE privind permisele digitale, Jutta Paulus, din grupul Verzilor.
Eurodeputații au aprobat marți revizuirea normelor UE privind permisele de conducere, care introduc, printre altele, dispoziții privind șoferii începători, permisul digital și decăderea din dreptul de a conduce.
Normele revizuite ale UE privind permisul de conducere fac parte din pachetul legislativ privind siguranța rutieră prezentat de Comisia Europeană în martie 2023 și actualizările au scopul declarat de a îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și reducerea, până în 2050, a numărului de victime ale accidentelor rutiere până la un nivel cât mai apropiat de zero, așa numita 'viziune zero', informează un comunicat al legislativului comunitar.
'Reforma este necesară pentru că lumea s-a schimbat. Comisia Europeană urmărește 'viziunea zero'. Trebuie să coborâm de la 20.000 de morți în trafic pe an, iar această reformă este parte a pachetului', a spus Jutta Paulus în interviul acordat enr la Strasbourg, proiect din care face parte și AGERPRES.
Raportoarea PE susține că s-a ajuns la 'un compromis foarte bun' cu statele membre asupra controalelor medicale și a prevederilor privind limita de vârstă, iar acestea au 'libertate totală să aleagă ceea ce consideră potrivit'.
Legea adoptată de PE prevede ca înainte de a obține primul permis de conducere sau atunci când solicită reînnoirea celui existent, conducătorii auto ar trebui supuși unui control medical, care va include testarea vederii și a stării de sănătate cardiovasculară. Țările UE pot alege să înlocuiască examenul medical pentru conducătorii de autovehicule sau motociclete cu formulare de autoevaluare sau cu alte sisteme de evaluare prevăzute la nivel național.
De asemenea, țările UE pot reduce perioada de valabilitate în cazul șoferilor cu vârsta de 65 de ani sau peste, pentru a condiționa deținerea permisului de controale medicale sau cursuri de actualizare a cunoștințelor mai dese.
Permisele de conducere pentru motociclete și autovehicule vor fi valabile 15 ani, statele membre urmând să aibă posibilitatea să reducă această perioadă la 10 ani dacă permisul de conducere este folosit și ca act de identitate la nivel național. Permisele de conducere pentru camioane și autobuze vor fi valabile cinci ani.
'Unele state membre au controale medicale obligatorii. Pot să le păstreze. Unele state membre nu au nimic. Trebuie să se gândească la o măsură, de exemplu, la autoevaluare sau un control medical, sau la plasarea unui instructor alături de șofer care poate să-ți dea unele sugestii. Dar există multă flexibilitate pentru statele membre. Nimeni nu trebuie să se teamă că își va pierde permisul', a explicat eurodeputata germană în interviu.
Potrivit noilor norme adoptate de PE, un permis de conducere digital, accesibil pe telefonul mobil, ar urma să înlocuiască treptat permisul fizic și să devină principalul format al permiselor de conducere din UE. Eurodeputații au garantat însă dreptul conducătorilor auto de a solicita un permis în format fizic, care ar trebui eliberat în cel mai scurt timp posibil, în general în termen de trei săptămâni.
'Vom avea libertate de alegere. Poți solicita un permis digital. Statul membru din care provii trebuie să asigure această posibilitate până în 2030. Poți solicita și un card din plastic. Poți chiar să le ai pe amândouă. Deci dacă ai un permis digital și vrei să călătorești undeva unde acesta nu este recunoscut, poți merge la autorități și să spui că ai nevoie de un card suplimentar din plastic și îl vei primi', a afirmat Jutta Paulus.
Raportoarea PE consideră că noile reguli pot avea o contribuție la reducerea numărului de morți pe șosele.
Potrivit noilor reglementări, examenul pentru obținerea permisului de conducere va trebui să includă verificarea cunoștințelor despre riscurile legate de unghiul mort, sistemele de asistență la condus, deschiderea în siguranță a portierelor și riscurile legate de folosirea telefonului mobil la volan. În urma mai multor solicitări ale eurodeputaților, noile cerințe privind cursurile și examenele pentru obținerea permisului vor pune un accent mai mare pe conștientizarea riscurilor legate de pietoni, copii, bicicliști și alți participanți la trafic vulnerabili, menționează PE în comunicatul său.
'Avem un întreg pachet de reguli, cum ar fi armonizarea instrucțiunilor pe care le primesc oamenii când solicită un permis de conducere. De exemplu, faimoasa 'manevră olandeză', care înseamnă să deschizi portiera șoferului cu mâna dreaptă și automat să-ți întorci capul și să vezi ciclistul care vine pe lângă mașină', a explicat Paulus.
În plus, a subliniat ea, 'există toleranță zero pentru alcool în timpul perioadei de suspendare a permisului'.
'Știm cu toții că alcoolul este una dintre cele mai importante cauze pentru morții pe șosele. Și de asemenea încurajăm statele membre să fie, să spunem, mai stricte cu alcoolul și în cazul șoferilor experimentați', a mai afirmat eurodeputata din grupul Verzilor.
Noile norme prevăd în premieră și decăderea din dreptul de a conduce.
Pentru a combate comportamentele imprudente la volan pe teritoriul altui stat membru, retragerea permisului de conducere, suspendarea sa sau restricțiile aplicate acestuia vor fi transferate țării UE care l-a eliberat, asigurând, astfel, aplicarea transfrontalieră a sancțiunilor.
Autoritățile naționale vor trebui să se informeze reciproc, fără întârzieri nejustificate, despre deciziile privind decăderea din dreptul de a conduce legate de infracțiunile rutiere cele mai grave. Aici sunt incluse conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident rutier mortal sau viteza excesivă, de exemplu depășirea cu 50 km/oră a limitei de viteză.
Normele UE vor stabili, în premieră, și o perioadă de probă de cel puțin doi ani în cazul șoferilor fără experiență. În această perioadă, șoferii începători vor trebui să respecte norme mai stricte și vor fi supuși unor sancțiuni mai dure dacă conduc sub influența alcoolului sau dacă nu folosesc centura de siguranță sau sistemele de siguranță pentru copii.
În plus, tinerii în vârstă de 17 ani vor putea obține permisul de conducere (categoria B), dar vor putea conduce doar însoțiți de un șofer experimentat până la împlinirea vârstei de 18 ani.
Pentru a compensa problema lipsei de șoferi profesioniști, noile norme le vor permite tinerilor în vârstă de 18 ani să obțină permisul de conducere pentru camioane (categoria C), iar celor în vârstă de 21 de ani să obțină permisul de conducere pentru autobuze (categoria D), cu condiția să dețină un certificat de competență profesională. În lipsa acestuia, vârsta minimă pentru a conduce aceste tipuri de vehicule va fi de 21 de ani și, respectiv, 24 de ani.
Noile norme vor intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Țările UE vor avea la dispoziție trei ani pentru a transpune aceste noi dispoziții în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.
Eurodeputații au aprobat marți revizuirea normelor UE privind permisele de conducere, care introduc, printre altele, dispoziții privind șoferii începători, permisul digital și decăderea din dreptul de a conduce.
Normele revizuite ale UE privind permisul de conducere fac parte din pachetul legislativ privind siguranța rutieră prezentat de Comisia Europeană în martie 2023 și actualizările au scopul declarat de a îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și reducerea, până în 2050, a numărului de victime ale accidentelor rutiere până la un nivel cât mai apropiat de zero, așa numita 'viziune zero', informează un comunicat al legislativului comunitar.
'Reforma este necesară pentru că lumea s-a schimbat. Comisia Europeană urmărește 'viziunea zero'. Trebuie să coborâm de la 20.000 de morți în trafic pe an, iar această reformă este parte a pachetului', a spus Jutta Paulus în interviul acordat enr la Strasbourg, proiect din care face parte și AGERPRES.
Raportoarea PE susține că s-a ajuns la 'un compromis foarte bun' cu statele membre asupra controalelor medicale și a prevederilor privind limita de vârstă, iar acestea au 'libertate totală să aleagă ceea ce consideră potrivit'.
Legea adoptată de PE prevede ca înainte de a obține primul permis de conducere sau atunci când solicită reînnoirea celui existent, conducătorii auto ar trebui supuși unui control medical, care va include testarea vederii și a stării de sănătate cardiovasculară. Țările UE pot alege să înlocuiască examenul medical pentru conducătorii de autovehicule sau motociclete cu formulare de autoevaluare sau cu alte sisteme de evaluare prevăzute la nivel național.
De asemenea, țările UE pot reduce perioada de valabilitate în cazul șoferilor cu vârsta de 65 de ani sau peste, pentru a condiționa deținerea permisului de controale medicale sau cursuri de actualizare a cunoștințelor mai dese.
Permisele de conducere pentru motociclete și autovehicule vor fi valabile 15 ani, statele membre urmând să aibă posibilitatea să reducă această perioadă la 10 ani dacă permisul de conducere este folosit și ca act de identitate la nivel național. Permisele de conducere pentru camioane și autobuze vor fi valabile cinci ani.
'Unele state membre au controale medicale obligatorii. Pot să le păstreze. Unele state membre nu au nimic. Trebuie să se gândească la o măsură, de exemplu, la autoevaluare sau un control medical, sau la plasarea unui instructor alături de șofer care poate să-ți dea unele sugestii. Dar există multă flexibilitate pentru statele membre. Nimeni nu trebuie să se teamă că își va pierde permisul', a explicat eurodeputata germană în interviu.
Potrivit noilor norme adoptate de PE, un permis de conducere digital, accesibil pe telefonul mobil, ar urma să înlocuiască treptat permisul fizic și să devină principalul format al permiselor de conducere din UE. Eurodeputații au garantat însă dreptul conducătorilor auto de a solicita un permis în format fizic, care ar trebui eliberat în cel mai scurt timp posibil, în general în termen de trei săptămâni.
'Vom avea libertate de alegere. Poți solicita un permis digital. Statul membru din care provii trebuie să asigure această posibilitate până în 2030. Poți solicita și un card din plastic. Poți chiar să le ai pe amândouă. Deci dacă ai un permis digital și vrei să călătorești undeva unde acesta nu este recunoscut, poți merge la autorități și să spui că ai nevoie de un card suplimentar din plastic și îl vei primi', a afirmat Jutta Paulus.
Raportoarea PE consideră că noile reguli pot avea o contribuție la reducerea numărului de morți pe șosele.
Potrivit noilor reglementări, examenul pentru obținerea permisului de conducere va trebui să includă verificarea cunoștințelor despre riscurile legate de unghiul mort, sistemele de asistență la condus, deschiderea în siguranță a portierelor și riscurile legate de folosirea telefonului mobil la volan. În urma mai multor solicitări ale eurodeputaților, noile cerințe privind cursurile și examenele pentru obținerea permisului vor pune un accent mai mare pe conștientizarea riscurilor legate de pietoni, copii, bicicliști și alți participanți la trafic vulnerabili, menționează PE în comunicatul său.
'Avem un întreg pachet de reguli, cum ar fi armonizarea instrucțiunilor pe care le primesc oamenii când solicită un permis de conducere. De exemplu, faimoasa 'manevră olandeză', care înseamnă să deschizi portiera șoferului cu mâna dreaptă și automat să-ți întorci capul și să vezi ciclistul care vine pe lângă mașină', a explicat Paulus.
În plus, a subliniat ea, 'există toleranță zero pentru alcool în timpul perioadei de suspendare a permisului'.
'Știm cu toții că alcoolul este una dintre cele mai importante cauze pentru morții pe șosele. Și de asemenea încurajăm statele membre să fie, să spunem, mai stricte cu alcoolul și în cazul șoferilor experimentați', a mai afirmat eurodeputata din grupul Verzilor.
Noile norme prevăd în premieră și decăderea din dreptul de a conduce.
Pentru a combate comportamentele imprudente la volan pe teritoriul altui stat membru, retragerea permisului de conducere, suspendarea sa sau restricțiile aplicate acestuia vor fi transferate țării UE care l-a eliberat, asigurând, astfel, aplicarea transfrontalieră a sancțiunilor.
Autoritățile naționale vor trebui să se informeze reciproc, fără întârzieri nejustificate, despre deciziile privind decăderea din dreptul de a conduce legate de infracțiunile rutiere cele mai grave. Aici sunt incluse conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident rutier mortal sau viteza excesivă, de exemplu depășirea cu 50 km/oră a limitei de viteză.
Normele UE vor stabili, în premieră, și o perioadă de probă de cel puțin doi ani în cazul șoferilor fără experiență. În această perioadă, șoferii începători vor trebui să respecte norme mai stricte și vor fi supuși unor sancțiuni mai dure dacă conduc sub influența alcoolului sau dacă nu folosesc centura de siguranță sau sistemele de siguranță pentru copii.
În plus, tinerii în vârstă de 17 ani vor putea obține permisul de conducere (categoria B), dar vor putea conduce doar însoțiți de un șofer experimentat până la împlinirea vârstei de 18 ani.
Pentru a compensa problema lipsei de șoferi profesioniști, noile norme le vor permite tinerilor în vârstă de 18 ani să obțină permisul de conducere pentru camioane (categoria C), iar celor în vârstă de 21 de ani să obțină permisul de conducere pentru autobuze (categoria D), cu condiția să dețină un certificat de competență profesională. În lipsa acestuia, vârsta minimă pentru a conduce aceste tipuri de vehicule va fi de 21 de ani și, respectiv, 24 de ani.
Noile norme vor intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Țările UE vor avea la dispoziție trei ani pentru a transpune aceste noi dispoziții în legislația națională și încă un an pentru a se pregăti de punerea lor în aplicare.