€ 4.9750   USD 1.1501   
Home Login
Corporate & Commercial - Powered by CMS | Controlul investițiilor străine directe din perspectiva securității naționale

16 Martie 2023   |   Claudia Nagy (Counsel) și Cristina Ciomos (Associate) – CMS Romania

Este important ca persoanele care realizează investiții în România să aibă în vedere criteriile de mai jos pentru a determina dacă respectiva investiție este supusă controlului din perspectiva siguranței naționale sau ordinii publice.

Legislația românească privind controlul investițiilor străine directe (ISD) în anumite sectoare economice a fost modificată în luna aprilie 2022 prin OUG nr. 46/2022 („OUG ISD”) pentru a alinia prevederile naționale cu cele de la nivel European, notează Claudia Nagy (Counsel) și Cristina Ciomos (Associate), avocați CMS Romania, în secțiunea Corporate & Commercial din BizLawyer. 

Deși Parlamentul discută în continuare unele modificări ale acestui regim (inclusiv ca regimul să acopere și investitori din UE) și Consiliul Concurenței lucrează la legislația secundară în acest sens, prin prezentul articol dorim să oferim un sumar al principalelor aspecte care trebuie avute în vedere când se intenționează realizarea unei investiții în anumite sectoare în România.

Fără a intra în detalii tehnice privind aspecte procedurale, dorim să menționăm două aspecte cu impact asupra investițiilor preconizate:

•    În cazul în care sunt îndeplinite condițiile pentru ca o investiție să fie supusă controlului, implementarea respectivei investiții înainte de primirea aprobării poate fi sancționată cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală a investitorului.
•    Dacă este necesară o notificare a investiției, termenul pentru obținerea aprobării trebuie luat în considerare pentru calendarul investiției. Deși termenul maxim legal de finalizare a analizei este de 135 de zile, în practică, o procedură cu privire la o investiție care nu e susceptibilă să dea naștere unor îngrijorări ar trebui să fie finalizată în aproximativ 2 luni și jumătate.

Prin urmare, este important ca persoanele care realizează investiții în România să aibă în vedere criteriile de mai jos pentru a determina dacă respectiva investiție este supusă controlului din perspectiva siguranței naționale sau ordinii publice. În acest sens, investitorii trebuie să aibă în vedere: (i) sectorul în care se realizează investiția, (ii) naționalitatea investitorului și valoarea investiției, după cum e detaliat mai jos.

Sectoare economice vizate

Potrivit OUG ISD, investițiile care afectează următoarele sectoare economice vor fi supuse revizuirii de către Comisia pentru Evaluarea Investițiilor Străine Directe („CEISD”):
•    Securitatea cetățenilor români și a colectivităților;
•    Securitatea frontierelor române;
•    Securitatea energetică a României;
•    Securitatea transporturilor în România;
•    Securitatea sistemelor de aprovizionare cu resurse vitale in România;
•    Securitatea infrastructurii critice;
•    Securitatea sistemelor informatice și a celor de comunicații;
•    Securitatea activității financiare, fiscale, bancare și de asigurări;
•    Securitatea producerii și circulației armamentului, munițiilor, explozibililor, substanțelor toxice;
•    Securitatea industrială;
•    Protecția împotriva dezastrelor;
•    Protecția agriculturii și a mediului înconjurător; și
•    Protecția operațiunilor de privatizare a întreprinderilor cu capital de stat sau a managementului acestora.

Ce investitori sunt prinși de regim?

În momentul de față regimul OUG FDI este aplicabil doar investitorilor care nu sunt cetățeni ai unui stat membru al UE, nu își au sediul într-un stat membru al UE, sau sunt controlați (direct sau indirect) de o persoană din afara UE.

După cum am menționat însă, există deja o propunere legislativă de modificare a OUG ISD astfel ca aceasta să fie aplicabilă și investitorilor UE în măsura în care investițiile realizate de aceștia în România îndeplinesc condițiile prevăzute de noua legislație.

Pentru mai multă siguranță (în condițiile în care procesul de analiză ISD este încă în curs de modificare), este recomandabil și pentru investitorii UE să solicite cel puțin o confirmare că investiția preconizată nu este supusă analizei ISD, proces care necesită un timp mai scurt pentru finalizare.

Ce tip de investiții fac obiectul analizei?

În plus față de investițiile care duc la o achiziție de control de către investitor, noul regim supune acestei analize și investițiile noi.

Mai precis, o investiție nouă este definită ca o investiție inițială în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea activității unei întreprinderi noi, extinderea capacității unei întreprinderi existente și diversificarea producției unei întreprinderi fie prin dezvoltarea de noi produse, fie o schimbare fundamentală a procesului de producție existent.

Care sunt pragurile de declanșare pentru aplicarea regimului?

Analiza investițiilor străine directe se aplică investițiilor de peste 2 milioane EURO.

Prevederile legale nu sunt clare cu privire la modul în care trebuie calculată valoarea investiției; însă potrivit OUG ISD, chiar și investițiile străine directe care nu depășesc pragul menționat mai sus ar fi supuse analizei ISD dacă, prin natura lor sau efectele potențiale (pe baza criteriilor prevăzute la art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune), pot avea un impact asupra siguranței naționale.

În lumina tuturor celor de mai sus, modificările recente aduse regimului de analiză a investițiilor străine directe în România reprezintă o dezvoltare importantă atât pentru investitori, cât și pentru autoritățile de reglementare, proces care este în curs de definitivare din perspectivă legislativă și practică.

Astfel, având în vedere potențialul risc din perspectivă financiară, este recomandabil ca orice potențial investitor în sectoarele menționate mai sus sa evalueze aplicabilitatea regimului de analiză a investițiilor străine directe și, în măsura în care investiția ar intra sub incidența acestui regim, să solicite îndrumări și asistență specializată in vederea pregătirii și susținerii notificării.

Contacteaza-ne!
Trimite un email