€ 4.9766 USD 1.1841
BizLawyer
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Ionuţ-Alexandru Anghel, Group legal counsel - Ericsson: ”Potențialele schimbări legislative și majorări de taxe, la care se adaugă anumite schimbări prefigurate în ceea ce privește peisajul operatorilor de telecomunicații din țară, pot conduce la anumite consecințe adverse, de ordin operațional și financiar”
16 Ianuarie 2025
Ștefania EnacheAvocatul atrage atenția asupra exceselor bugetare din anul electoral 2024, care ”au atins un nou prag de populism deșănțat”
Mediul economic privește spre 2025, încercând să anticipeze posibilele provocări cu care noul an va veni atât în plan intern, cât și internațional. Ionuţ-Alexandru Anghel, Group legal counsel - Ericsson, este de părere că, din perspectivă globală, principala provocare va fi generată de modul în care noua administrație Trump se va raporta la cele două conflicte majore care afectează Europa și Orientul Mijlociu, respectiv războiul din Ucraina și disputa arabo-israeliană.
„Ambele conflicte sunt încărcate cu un potențial distructiv devastator pentru omenire, iar gestionarea acestora într-un mod care să conducă la o pace durabilă necesită eforturi diplomatice și concesii semnificative, fiind greu de estimat în ce măsură acestea vor da roade, cel puțin în viitorul apropiat”, menționează interlocutorul BizLawyer, referindu-se la conjunctura internațională.
În opinia sa, pentru România este esențial să-și mențină parcursul în sfera valorilor euro-atlantice și să nu cadă în zona populismului de sorginte autocratică. „Cu toate acestea, depinde exclusiv de noi în ce măsură putem valorifica cu succes, într-un mod transparent și onest, fondurile substanțiale pe care Uniunea Europeană ni le pune la dispoziție”, punctează Ionuţ-Alexandru Anghel.
Mersul economiei, în ansamblul ei, depinde foarte mult de ceea ce se va întâmpla în Ucraina și în Orientul Mijlociu. Interlocutorul BizLawyer apreciază că soluționarea celor două conflicte, de o manieră neechivocă și prin identificarea unor compromisuri rezonabile, este hotărâtoare pentru evoluția situației internaționale în următorii ani, atât din punct de vedere politic, cât și economico-militar.
----------------------------------------------------------------
Citește și
→ Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
----------------------------------------------------------------
„O pace impusă cu forța în Ucraina, în favoarea agresorului, ar conduce la o răsturnare a valorilor pe care se întemeiază Carta ONU și ar încuraja Rusia să aplice în continuare „dreptul forței”, în detrimentul „forței dreptului internațional”. În acest scenariu sumbru, Rusia ar putea ajunge la gurile Dunării și efectua presiuni uriașe asupra Republicii Moldova, rămânând o amenințare continuă inclusiv în ceea ce privește navigația fluvială și maritimă zonală. În egală măsură, o escaladare a conflictului din Orientul Mijlociu poate avea implicații semnificative asupra economiei mondiale, care ar afecta astfel și România, prin prisma creșterii prețului petrolului și îngrădirea unei rute comerciale esențiale pentru Europa, cea care traversează Marea Roșie”, argumentează avocatul.
În țara noastră, principalele probleme de care se lovesc firmele țin, în primul rând, de lipsa unor politici fiscale coerente, predictibile. În opinia mediului de afaceri, modul acesta de abordare reprezintă una dintre marile greșeli pe care România le-a tot făcut în ultimii ani.
O altă slăbiciune majoră pe care o are țara noastră este eșecul în a atrage investiții majore în infrastructură, dar și cadrul legislativ în materie care a generat numeroase rateuri cu privire la proiecte de achiziții publice. Pentru a-și susține punctul de vedere, Ionuţ-Alexandru Anghel dă ca exemplu situația autostrăzii Comarnic-Brașov, care se află deja la a patra încercare de a fi construită. „O altă mare greșeală este și inabilitatea în materie de a promova România pe harta turistică a lumii. De asemenea, excesele bugetare din anul electoral 2024 au atins un nou prag de populism deșănțat”, mai spune interlocutorul BizLawyer.
În ultimii ani, au existat și măsuri care au ajutat economia să treacă peste momentele grele, iar în această categorie avocatul nominalizează stimularea sectorului de servicii, care are o pondere de peste 60% din economia României.
În contextul actual, este greu de anticipat ce se poate întâmpla în 2025, spune avocatul. „Dar având în vedere experiențele anterioare, impredictibilitatea fiscală rămâne de esența fiecărei guvernări. La nivel personal, sper în nemodificarea cotei TVA și a impozitului pe profit”, subliniază acesta.
În ceea ce privește compania în care lucrează, Ionuţ-Alexandru Anghel amintește faptul că Ericsson România are un business plan solid, în acord cu politicile la nivel de grup. „O importanță aparte o au proiectele de tip „Mission Critical” din domeniul achizițiilor publice în materie de servicii de telecomunicații (furnizare HW și SW)”, precizează specialistul.
Pentru industria în care activează avocatul, marile riscuri pot apărea ca urmare a unor schimbări legislative, dar și din cauza unor majorări de taxe. „Potențialele schimbări legislative - de exemplu, Legea nr. 163 din 11.06.2021, cunoscută sub denumirea de „Legea 5G” - și majorări de taxe, la care se adaugă anumite schimbări prefigurate în ceea ce privește peisajul operatorilor de telecomunicații din țară, pot conduce la anumite consecințe adverse, de ordin operațional și financiar, pentru companie”, apreciază Ionuţ-Alexandru Anghel.
„Ambele conflicte sunt încărcate cu un potențial distructiv devastator pentru omenire, iar gestionarea acestora într-un mod care să conducă la o pace durabilă necesită eforturi diplomatice și concesii semnificative, fiind greu de estimat în ce măsură acestea vor da roade, cel puțin în viitorul apropiat”, menționează interlocutorul BizLawyer, referindu-se la conjunctura internațională.
În opinia sa, pentru România este esențial să-și mențină parcursul în sfera valorilor euro-atlantice și să nu cadă în zona populismului de sorginte autocratică. „Cu toate acestea, depinde exclusiv de noi în ce măsură putem valorifica cu succes, într-un mod transparent și onest, fondurile substanțiale pe care Uniunea Europeană ni le pune la dispoziție”, punctează Ionuţ-Alexandru Anghel.
Mersul economiei, în ansamblul ei, depinde foarte mult de ceea ce se va întâmpla în Ucraina și în Orientul Mijlociu. Interlocutorul BizLawyer apreciază că soluționarea celor două conflicte, de o manieră neechivocă și prin identificarea unor compromisuri rezonabile, este hotărâtoare pentru evoluția situației internaționale în următorii ani, atât din punct de vedere politic, cât și economico-militar.
----------------------------------------------------------------
Citește și
→ Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
----------------------------------------------------------------
„O pace impusă cu forța în Ucraina, în favoarea agresorului, ar conduce la o răsturnare a valorilor pe care se întemeiază Carta ONU și ar încuraja Rusia să aplice în continuare „dreptul forței”, în detrimentul „forței dreptului internațional”. În acest scenariu sumbru, Rusia ar putea ajunge la gurile Dunării și efectua presiuni uriașe asupra Republicii Moldova, rămânând o amenințare continuă inclusiv în ceea ce privește navigația fluvială și maritimă zonală. În egală măsură, o escaladare a conflictului din Orientul Mijlociu poate avea implicații semnificative asupra economiei mondiale, care ar afecta astfel și România, prin prisma creșterii prețului petrolului și îngrădirea unei rute comerciale esențiale pentru Europa, cea care traversează Marea Roșie”, argumentează avocatul.
România trebuie să vadă greșelile făcute și să nu le mai repete
În țara noastră, principalele probleme de care se lovesc firmele țin, în primul rând, de lipsa unor politici fiscale coerente, predictibile. În opinia mediului de afaceri, modul acesta de abordare reprezintă una dintre marile greșeli pe care România le-a tot făcut în ultimii ani.
O altă slăbiciune majoră pe care o are țara noastră este eșecul în a atrage investiții majore în infrastructură, dar și cadrul legislativ în materie care a generat numeroase rateuri cu privire la proiecte de achiziții publice. Pentru a-și susține punctul de vedere, Ionuţ-Alexandru Anghel dă ca exemplu situația autostrăzii Comarnic-Brașov, care se află deja la a patra încercare de a fi construită. „O altă mare greșeală este și inabilitatea în materie de a promova România pe harta turistică a lumii. De asemenea, excesele bugetare din anul electoral 2024 au atins un nou prag de populism deșănțat”, mai spune interlocutorul BizLawyer.
În ultimii ani, au existat și măsuri care au ajutat economia să treacă peste momentele grele, iar în această categorie avocatul nominalizează stimularea sectorului de servicii, care are o pondere de peste 60% din economia României.
În contextul actual, este greu de anticipat ce se poate întâmpla în 2025, spune avocatul. „Dar având în vedere experiențele anterioare, impredictibilitatea fiscală rămâne de esența fiecărei guvernări. La nivel personal, sper în nemodificarea cotei TVA și a impozitului pe profit”, subliniază acesta.
În ceea ce privește compania în care lucrează, Ionuţ-Alexandru Anghel amintește faptul că Ericsson România are un business plan solid, în acord cu politicile la nivel de grup. „O importanță aparte o au proiectele de tip „Mission Critical” din domeniul achizițiilor publice în materie de servicii de telecomunicații (furnizare HW și SW)”, precizează specialistul.
Pentru industria în care activează avocatul, marile riscuri pot apărea ca urmare a unor schimbări legislative, dar și din cauza unor majorări de taxe. „Potențialele schimbări legislative - de exemplu, Legea nr. 163 din 11.06.2021, cunoscută sub denumirea de „Legea 5G” - și majorări de taxe, la care se adaugă anumite schimbări prefigurate în ceea ce privește peisajul operatorilor de telecomunicații din țară, pot conduce la anumite consecințe adverse, de ordin operațional și financiar, pentru companie”, apreciază Ionuţ-Alexandru Anghel.