
Mazars | Noi obligații de raportare pentru operatorii platformelor digitale
13 Februarie 2023
BizLawyer• Directiva DAC7 a fost recent transpusă în legislația internă. • Primul termen de raportare al operatorilor de platforme digitale este 31 ianuarie 2024. • Pentru neîndeplinirea obligațiilor de raportare DAC7, se pot aplica sancțiuni cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.
![]() |
Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars în România |
Mobilitatea contribuabililor și numărul semnificativ al tranzacțiilor transfrontaliere desfășurate în contextul globalizării au condus la necesitatea apariției unui set de măsuri, cu scopul de a reglementa schimbul de informații în domeniul fiscal între statele membre ale Uniunii Europene (UE).
Astfel, în anul 2011, a fost adoptată Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă și schimbul de informații în domeniul fiscal, care a fost modificată de-a lungul timpului pentru a corespunde cerințelor fiscale actuale și, de asemenea, pentru a îmbunătăți mijloacele pe care autoritățile fiscale le pot utiliza pentru a combate planificarea fiscală agresivă.
Ultimele măsuri din această categorie au fost implementate prin intermediul Directivei 2021/514/UE (supranumită DAC7), care instituie obligații de raportare în sarcina operatorilor de platforme digitale.
Astfel, în anul 2011, a fost adoptată Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă și schimbul de informații în domeniul fiscal, care a fost modificată de-a lungul timpului pentru a corespunde cerințelor fiscale actuale și, de asemenea, pentru a îmbunătăți mijloacele pe care autoritățile fiscale le pot utiliza pentru a combate planificarea fiscală agresivă.
Ultimele măsuri din această categorie au fost implementate prin intermediul Directivei 2021/514/UE (supranumită DAC7), care instituie obligații de raportare în sarcina operatorilor de platforme digitale.
În ultimii ani, digitalizarea economiei a avansat într-un ritm alert, iar serviciile transfrontaliere oferite prin intermediul platformelor digitale au condus la apariția unor situații complexe, ce au ca rezultat evitarea obligațiilor fiscale, precum și frauda și evaziunea fiscală. Astfel, a fost resimțită necesitatea adoptării unor norme standardizate în cadrul pieței interne, pentru a evalua și controla în mod corect și unitar veniturile realizate din activitățile comerciale desfășurate prin intermediul platformelor digitale.
Prin normele impuse de DAC7, sunt instituite obligații de raportare pentru operatorii platformelor digitale în legătură cu vânzările intermediate pe aceste platforme.
„Scopul principal este ca informațiile privind vânzările, realizate de persoane fizice sau de societăți, prin intermediul platformelor, să ajungă la autoritățile fiscale din statele membre de rezidență, care vor verifica modul în care aceste venituri au fost declarate și impozitate.”, a menționat Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars în România.
În prezent, DAC7 a fost recent transpusă în legislația internă, prin intermediul Ordonanței de Guvern nr. 16/2023, România fiind unul dintre primele state din UE care adoptă reglementările DAC7, alături de Austria, Danemarca, Franța, Ungaria, Croația și Belgia.
Activitățile supuse raportării trebuie să fie realizate în schimbul unei contraprestații
Activitățile vizate de DAC7 sunt închirierea de bunuri imobile, atât comerciale, cât și rezidențiale, furnizarea de servicii personale, vânzarea de bunuri și închirierea mijloacelor de transport. Pentru a fi considerate raportabile, tranzacțiile trebuie intermediate printr-o platformă digitală, unde vânzătorul și cumpărătorul trebuie să fie conectați. Astfel, obligația de raportare vizează platformele de tipul marketplace.
Pentru ca o astfel de activitate să fie considerată raportabilă, aceasta trebuie să fie efectuată de vânzător în schimbul unei contraprestații (plătită sau creditată), a cărei valoare să fie cunoscută de către operatorul platformei digitale.
„Operatorul platformei are obligația de a colecta și verifica anumite informații despre vânzători și activitățile desfășurate pe platformele respective. Aceștia au și obligația de a stabili dacă informațiile colectate sunt corecte. Acest demers se îndeplinește utilizând toate informațiile și documentele de care operatorii dispun în evidențele lor, precum și orice interfață electronică pusă la dispoziție gratuit de un stat membru sau de către UE.”, a menționat Alina Ghiță, Tax Manager, Mazars în România.
Primul termen de raportare este 31 ianuarie 2024
Operatorul platformei digitale trebuie să comunice către autoritățile fiscale numele și prenumele sau denumirea juridică a vânzătorului, adresa, numărul de identificare fiscală, codul de TVA sau numărul de înregistrare în Registrul Comerțului, contul financiar al acestuia, informații cu privire la contraprestația totală plătită sau creditată și orice onorarii și taxe percepute de operatorul de platformă, precum și datele de identificare ale operatorului de platformă.
Raportarea se va face anual, până la data de 31 ianuarie, pentru anul anterior. Astfel, prima raportare efectuată în baza noilor prevederi fiscale, se va realiza până la 31 ianuarie 2024.
Operatorilor de platforme digitale li se pot aplica sancțiuni până la 100.000 de lei
În ceea ce privește sancțiunile impuse, în directiva DAC7 se mentionează că acestea trebuie să fie „eficace, proporționale și cu efect de descurajare”. Implementarea concretă a unor astfel de sancțiuni este decisă de fiecare stat membru al UE.
În România, pentru neîndeplinirea obligațiilor de raportare, pot fi impuse sancțiuni cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.
În plus, în cazul în care un comerciant nu pune la dispoziție informațiile solicitate de platformele digitale, acesta poate fi sancționat prin închiderea contului pe care respectivul vânzător îl are sau prin reținerea banilor din vânzările efectuate prin intermediul platformei.
Odată cu raportările ce vor fi efectuate în statele membre, va crește transparența cu privire la tranzacțiile raportabile, iar autoritățile competente vor putea lua măsuri eficiente pentru impozitarea veniturilor nedeclarate. Mai mult, schimbul de informații între statele membre va facilita transferul de cunoștințe între autoritățile fiscale naționale și va conduce la consolidarea unor sisteme de impozitare mai eficiente și la diminuarea riscului de evitare a obligațiilor fiscale, precum și la simplificarea analizelor de risc pe care autoritățile fiscale le efectuează asupra contribuabililor.
În concluzie, operatorii platformelor digitale trebuie să își evalueze capabilitățile de colectare a informațiilor necesare și să parcurgă demersurile necesare pentru analiza tranzacțiilor ce s-ar putea încadra în categoria celor raportabile.
„În acest sens, prima provocare este reprezentată de modificarea cadrului contractual, prin includerea unor clauze specifice pentru asigurarea colectării și verificării informațiilor necesare, notificarea partenerilor de afaceri în acest sens, precum și adaptarea sistemelor IT și a procedurilor interne, pentru a permite colectarea informațiilor și monitorizarea veniturilor.”, a menționat Alexandra Nechita, Tax Assistant Manager, Mazars în România.
În același timp, vânzătorii care utilizează platformele digitale trebuie să analizeze modul de declarare și impozitare al veniturilor din ultima perioadă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7004 / 19762 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...