Swarovski: dispute între moştenitorii imperiului cristalelor
18 Decembrie 2020 AGERPRES
Trebuie oare compania să renunţe la piaţa bijuteriilor destinate publicului larg pentru a se concentra exclusiv pe produse de lux, care aduc marje comerciale uriaşe, să renunţe la ideea cotării la bursă şi să se deschidă pentru capitalul străin?
| |
O serie de dispute au loc în această perioadă între moştenitorii companiei austriece Swarovski, un renumit producător de cristale şi bijuterii, informează vineri AFP.
Sediul istoric al companiei Swarovski, situat în Wattens, un oraş de la poalele Alpilor austrieci, expune cristale care au contribuit considerabil la renumele său şi care au decorat de-a lungul anilor ţinute vestimentare purtate de Marilyn Monroe şi Beyonce şi mai multe rochii create de casa Dior.
Dar, în spatele acestei imagini spectaculoase, Swarovski, una dintre ultimele companii familiale rămase încă în activitate în industria produselor de lux, este profund dezbinată în ceea ce priveşte strategia de urmat pentru a reda strălucirea acestui veritabil imperiu din regiunea Tirol, destabilizat de concurenţa chineză şi de pandemia de COVID-19.
Sediul istoric al companiei Swarovski, situat în Wattens, un oraş de la poalele Alpilor austrieci, expune cristale care au contribuit considerabil la renumele său şi care au decorat de-a lungul anilor ţinute vestimentare purtate de Marilyn Monroe şi Beyonce şi mai multe rochii create de casa Dior.
Dar, în spatele acestei imagini spectaculoase, Swarovski, una dintre ultimele companii familiale rămase încă în activitate în industria produselor de lux, este profund dezbinată în ceea ce priveşte strategia de urmat pentru a reda strălucirea acestui veritabil imperiu din regiunea Tirol, destabilizat de concurenţa chineză şi de pandemia de COVID-19.
Trebuie oare compania să renunţe la piaţa bijuteriilor destinate publicului larg pentru a se concentra exclusiv pe produse de lux, care aduc marje comerciale uriaşe, să renunţe la ideea cotării la bursă şi să se deschidă pentru capitalul străin?
În faţa acestui plan al CEO-ului Robert Buchbauer, o parte a familiei sale protestează şi încearcă să îl îndepărteze de la conducere pe directorul companiei, acuzat de un verişor îndepărtat, Paul Swarovski, că "îndreaptă vaporul spre recife".
Concurenţa asiatică
În universul spectaculos al producătorilor de bijuterii, rufele se spală de obicei în familie. Compania Swarovski, considerată o instituţie venerabilă, creată în urmă cu 125 de ani la Wattens, nu a afişat niciodată în istoria sa o neînţelegere atât de publică.
Însă panica pare să se instaleze în rândul moştenitorilor lui Daniel Swarovski, care a creat o maşină ce transformă sticla într-un înlocuitor de diamante, care străluceşte puternic şi este produs cu cheltuieli mai mici.
Pandemia de coronavirus, aflată la originea închiderii temporare a unui foarte mare număr de magazine din lumea întreagă, a accelerat periculos un declin observat de mai multă vreme.
Veniturile sunt aşteptate să scadă cu 30% în 2020, la 1,9 miliarde de euro pentru Swarovski Crystal Business, divizia principală a grupului Swarovski, al cărui logo celebru conţine imaginea unei lebede.
Pe lângă criza sanitară, compania austriacă se confruntă cu concurenţa asiatică, reprezentată de firme care sunt capabile să furnizeze un produs similar în ochii marelui public şi la doar 1% din preţurile practicate de Swarovski.
Amintirea trecutului glorios al casei austriece nu mai este suficientă pentru a îi convinge pe cumpărătorii din Statele Unite şi din Asia.
Seturi de manichiură şi huse de telefon
"Trebuie să ne reinventăm şi să reorganizăm toată activitatea noastră", a declarat Robert Buchbauer, într-un interviu acordat pentru AFP la sediul companiei, rămas complet gol în această perioadă, dar care, în vremuri obişnuite, primeşte de obicei 650.000 de turişti pe an într-un spaţiu special de vizitare.
CEO-ul firmei austriece vrea să oprească producţia pentru seturile de manichiură şi huse de telefoane mobile decorate cu cristale, care, deşi au contribuit cu siguranţă la popularizarea mărcii, nu îşi mai găsesc în prezent locul în gama de produse ale companiei.
Robert Buchbauer doreşte să se concentreze mai degrabă pe producţia de cristale mai colorate şi sofisticate, care ar putea fi vândute la preţuri mai mari.
El a prevăzut şi o redimensionare severă a personalului: compania austriacă, prezentă în 170 de ţări şi cu 29.000 de angajaţi în Austria, India, Thailanda, Vietnam, Serbia şi Statele Unite, va concedia 6.000 de salariaţi şi va închide definitiv 750 dintre cele 3.000 de magazine ale sale.
Numai la Wattens, circa 1.200 de angajaţi au fost deja concediaţi, iar 600 de posturi suplimentare sunt ameninţate în 2021, un aspect ce era de neconceput în urmă cu doar câţiva ani într-o ţară obişnuită cu angajarea completă a forţei de muncă.
Elicoptere şi vacanţe în destinaţii exotice
Robert Buchbauer insistă pe ideea că "nu există altă soluţie pentru a intra într-o nouă eră", însă toate aceste disponibilizări operate de principalul angajator din regiune au stârnit multe nemulţumiri.
"Atmosfera e tensionată, starea de spirit e una proastă", a deplâns Selina Staerz, delegat sindical, între două şedinţe organizate pentru a remonta moralul angajaţilor debusolaţi.
Fotografiile publicate pe internet care prezintă vacanţele în destinaţii exotice ale moştenitorilor companiei sau sosirile lor cu elicopterul la şedinţele de lucru ale firmei nu fac decât să sporească frustrările şi lipsa de încredere în rândul angajaţilor.
80% dintre acţionari, membri ai familiei austriece, dispersaţi în toate colţurile lumii, au susţinut, cu ocazia adunării generale din luna octombrie, soluţia drastică impusă de CEO-ul companiei.
Există însă şi mai multe voci discordante, care, reunite în jurul lui Paul Swarovski, au făcut recurs în instanţă pentru a contra această strategie, considerând că dispun de un drept de veto.
Indiferent de ce va urma, spune Selina Staerz, salariaţii şi-au pierdut încrederea într-un angajator lăudat în trecut pentru avantajele oferite, care mergeau de la asigurarea unei locuinţe de serviciu şi până la amenajarea în clădirile firmei a unor spaţii de joacă pentru copiii angajaţilor.
Mulţi dintre angajaţi "nu cred" că grupul Swarovski va reuşi în tentativa sa de a trece la o gamă de produse superioare. "Cei foarte bogaţi nu au nevoie de cristale Swarovski. Ei pot să îşi cumpere diamante", a adăugat Selina Staerz.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 7 / 66 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





