ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Swarovski: dispute între moştenitorii imperiului cristalelor

18 Decembrie 2020   |   AGERPRES

Trebuie oare compania să renunţe la piaţa bijuteriilor destinate publicului larg pentru a se concentra exclusiv pe produse de lux, care aduc marje comerciale uriaşe, să renunţe la ideea cotării la bursă şi să se deschidă pentru capitalul străin?

 
 
O serie de dispute au loc în această perioadă între moştenitorii companiei austriece Swarovski, un renumit producător de cristale şi bijuterii, informează vineri AFP.

Sediul istoric al companiei Swarovski, situat în Wattens, un oraş de la poalele Alpilor austrieci, expune cristale care au contribuit considerabil la renumele său şi care au decorat de-a lungul anilor ţinute vestimentare purtate de Marilyn Monroe şi Beyonce şi mai multe rochii create de casa Dior.

Dar, în spatele acestei imagini spectaculoase, Swarovski, una dintre ultimele companii familiale rămase încă în activitate în industria produselor de lux, este profund dezbinată în ceea ce priveşte strategia de urmat pentru a reda strălucirea acestui veritabil imperiu din regiunea Tirol, destabilizat de concurenţa chineză şi de pandemia de COVID-19.


Trebuie oare compania să renunţe la piaţa bijuteriilor destinate publicului larg pentru a se concentra exclusiv pe produse de lux, care aduc marje comerciale uriaşe, să renunţe la ideea cotării la bursă şi să se deschidă pentru capitalul străin?

În faţa acestui plan al CEO-ului Robert Buchbauer, o parte a familiei sale protestează şi încearcă să îl îndepărteze de la conducere pe directorul companiei, acuzat de un verişor îndepărtat, Paul Swarovski, că "îndreaptă vaporul spre recife".

Concurenţa asiatică

În universul spectaculos al producătorilor de bijuterii, rufele se spală de obicei în familie. Compania Swarovski, considerată o instituţie venerabilă, creată în urmă cu 125 de ani la Wattens, nu a afişat niciodată în istoria sa o neînţelegere atât de publică.

Însă panica pare să se instaleze în rândul moştenitorilor lui Daniel Swarovski, care a creat o maşină ce transformă sticla într-un înlocuitor de diamante, care străluceşte puternic şi este produs cu cheltuieli mai mici.

Pandemia de coronavirus, aflată la originea închiderii temporare a unui foarte mare număr de magazine din lumea întreagă, a accelerat periculos un declin observat de mai multă vreme.

Veniturile sunt aşteptate să scadă cu 30% în 2020, la 1,9 miliarde de euro pentru Swarovski Crystal Business, divizia principală a grupului Swarovski, al cărui logo celebru conţine imaginea unei lebede.

Pe lângă criza sanitară, compania austriacă se confruntă cu concurenţa asiatică, reprezentată de firme care sunt capabile să furnizeze un produs similar în ochii marelui public şi la doar 1% din preţurile practicate de Swarovski.

Amintirea trecutului glorios al casei austriece nu mai este suficientă pentru a îi convinge pe cumpărătorii din Statele Unite şi din Asia.

Seturi de manichiură şi huse de telefon

"Trebuie să ne reinventăm şi să reorganizăm toată activitatea noastră", a declarat Robert Buchbauer, într-un interviu acordat pentru AFP la sediul companiei, rămas complet gol în această perioadă, dar care, în vremuri obişnuite, primeşte de obicei 650.000 de turişti pe an într-un spaţiu special de vizitare.

CEO-ul firmei austriece vrea să oprească producţia pentru seturile de manichiură şi huse de telefoane mobile decorate cu cristale, care, deşi au contribuit cu siguranţă la popularizarea mărcii, nu îşi mai găsesc în prezent locul în gama de produse ale companiei.

Robert Buchbauer doreşte să se concentreze mai degrabă pe producţia de cristale mai colorate şi sofisticate, care ar putea fi vândute la preţuri mai mari.

El a prevăzut şi o redimensionare severă a personalului: compania austriacă, prezentă în 170 de ţări şi cu 29.000 de angajaţi în Austria, India, Thailanda, Vietnam, Serbia şi Statele Unite, va concedia 6.000 de salariaţi şi va închide definitiv 750 dintre cele 3.000 de magazine ale sale.

Numai la Wattens, circa 1.200 de angajaţi au fost deja concediaţi, iar 600 de posturi suplimentare sunt ameninţate în 2021, un aspect ce era de neconceput în urmă cu doar câţiva ani într-o ţară obişnuită cu angajarea completă a forţei de muncă.

Elicoptere şi vacanţe în destinaţii exotice


Robert Buchbauer insistă pe ideea că "nu există altă soluţie pentru a intra într-o nouă eră", însă toate aceste disponibilizări operate de principalul angajator din regiune au stârnit multe nemulţumiri.

"Atmosfera e tensionată, starea de spirit e una proastă", a deplâns Selina Staerz, delegat sindical, între două şedinţe organizate pentru a remonta moralul angajaţilor debusolaţi.

Fotografiile publicate pe internet care prezintă vacanţele în destinaţii exotice ale moştenitorilor companiei sau sosirile lor cu elicopterul la şedinţele de lucru ale firmei nu fac decât să sporească frustrările şi lipsa de încredere în rândul angajaţilor.

80% dintre acţionari, membri ai familiei austriece, dispersaţi în toate colţurile lumii, au susţinut, cu ocazia adunării generale din luna octombrie, soluţia drastică impusă de CEO-ul companiei.

Există însă şi mai multe voci discordante, care, reunite în jurul lui Paul Swarovski, au făcut recurs în instanţă pentru a contra această strategie, considerând că dispun de un drept de veto.

Indiferent de ce va urma, spune Selina Staerz, salariaţii şi-au pierdut încrederea într-un angajator lăudat în trecut pentru avantajele oferite, care mergeau de la asigurarea unei locuinţe de serviciu şi până la amenajarea în clădirile firmei a unor spaţii de joacă pentru copiii angajaţilor.

Mulţi dintre angajaţi "nu cred" că grupul Swarovski va reuşi în tentativa sa de a trece la o gamă de produse superioare. "Cei foarte bogaţi nu au nevoie de cristale Swarovski. Ei pot să îşi cumpere diamante", a adăugat Selina Staerz.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 7 / 66
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
D&B David şi Baias o cooptează în echipă pe Adina Guțiu, care va coordona departamentul de Energie și Resurse Naturale
Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...