
Lucian Barbu (Tax Partner - NNDKP): “Cred că anul următor nu vom scăpa fără alte creşteri de impozite. În ultima vreme am întâlnit destul de mulţi antreprenori care îşi pun problema să-şi mute afacerile în Bulgaria”
27 August 2025
BizLawyerLucian Barbu (NNDKP): Cred că anul următor nu vom scăpa fără alte creşteri de impozite
![]() |
Pachetul 2 de măsuri nu va produce un mare cutremur în sistemul de impozitare, însă pe termen mai lung eu sunt destul de pesimist şi nu cred că anul viitor vom scăpa fără alte creşteri de impozite, a declarat, miercuri, Lucian Barbu, Tax Partner NNDKP - Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen, la o dezbatere de specialitate.
"Pachetul 2 ca atare eu unul nu-l văd aşa de natură a produce vreun mare cutremur în sistemul de impozitare, dar pe termen mai lung eu sunt destul de pesimist. Nu cred că anul următor vom scăpa fără alte creşteri de impozite, în mod realist. Să ne gândim că, dacă anul ăsta reuşim să ducem deficitul la 7%, oricum discutabil, dar să zicem, pentru anii următori deficitul va trebui să scadă. Ţinta de deficit e undeva la 3%. E adevărat că mai putem lungi pelteaua, prin negocieri cu Comisia Europeană şi aşa mai departe, dar nu e sustenabil să fii cu deficit de 7% foarte mulţi ani la rând. Să ne gândim şi că Europa se înarmează. Vrem nu vrem, ne place nu ne place, vor fi nişte cheltuieli suplimentare acolo, care trebuie finanţate. De unde le finanţăm? Teoretic, din reducerea de cheltuieli şi din colectarea mai bună, cel puţin la nivel declarativ. Practic vorbind, având în vedere istoricul, mie mi se pare puţin probabil, repet, să scăpăm de alte creşteri de impozite în viitorul relativ apropiat", a afirmat acesta.
"Pachetul 2 ca atare eu unul nu-l văd aşa de natură a produce vreun mare cutremur în sistemul de impozitare, dar pe termen mai lung eu sunt destul de pesimist. Nu cred că anul următor vom scăpa fără alte creşteri de impozite, în mod realist. Să ne gândim că, dacă anul ăsta reuşim să ducem deficitul la 7%, oricum discutabil, dar să zicem, pentru anii următori deficitul va trebui să scadă. Ţinta de deficit e undeva la 3%. E adevărat că mai putem lungi pelteaua, prin negocieri cu Comisia Europeană şi aşa mai departe, dar nu e sustenabil să fii cu deficit de 7% foarte mulţi ani la rând. Să ne gândim şi că Europa se înarmează. Vrem nu vrem, ne place nu ne place, vor fi nişte cheltuieli suplimentare acolo, care trebuie finanţate. De unde le finanţăm? Teoretic, din reducerea de cheltuieli şi din colectarea mai bună, cel puţin la nivel declarativ. Practic vorbind, având în vedere istoricul, mie mi se pare puţin probabil, repet, să scăpăm de alte creşteri de impozite în viitorul relativ apropiat", a afirmat acesta.
Barbu a subliniat că direcţiile clare în care trebuie să meargă România sunt reducerea risipei, a evaziunii fiscale şi îmbunătăţirea colectării, însă "teoria e verde, iar practica maro".
"De principiu, sunt nişte direcţii clare în care ar trebui mers. Punctul 1 - o reducere a cheltuielilor, dar a risipei, nu a cheltuielilor de investiţii, pentru că avem nevoie de investiţii, investiţii făcute cu cap, care să genereze creşterea economică, nu doar de dragul de a cheltui nişte bani, căci şi asta a fost o problemă până acum. Şi 2 - acţiuni mai ferme pentru reducerea evaziunii şi îmbunătăţirea colectării. Adică, astea sunt principii de bază de la care trebuie plecat. Bineînţeles, adică înainte să te apuci să creşti impozitele, asigură-te că ai nişte cheltuieli ţinute sub control şi că reuşeşti să colectezi ceea ce ai de colectat. Dar, cum se zice, teoria e verde, practica e maro. Despre lucrurile astea se vorbeşte de ani de zile", a susţinut el.
Potrivit acestuia, încă dinainte de pandemie România avea "ceva probleme" de deficit, în special deficit structural.
"Pandemia, cumva, a venit şi a temporizat lucrurile, ne-a dat un fel de respiro, deoarece chiar şi înainte de a avea povestea asta cu pandemia România se îndrepta cu paşi mai înceţi să zicem, dar totuşi se îndrepta spre acelaşi gen de probleme pe care le avem acum", a menţionat specialistul.
Lucian Barbu a admis că trecerea de la teorie la practică este complicată, în condiţiile în care există enorm de mulţi pensionari raportat la populaţia activă, un aparat mare de stat, dar şi firme care trebuie susţinute să nu îşi închidă afacerile sau să nu şi le mute în altă ţară, din cauza impozitării din ce în ce mai mari.
"De la teorie la practică e mai complicat, în sensul că ai de armonizat diferitele categorii sociale, ai un număr enorm de pensionari raportat la populaţia activă, productivă, ai un aparat de stat destul de aglomerat şi, bineînţeles, să ai antreprenorii care sunt motorul economiei, şi care trebuie şi ei dacă nu stimulaţi măcar ţinuţi pe linia de plutire, să nu-şi închidă afacerile sau să nu şi le mute într-o jurisdicţie cu impozite mai scăzute, pentru că în ultima vreme am întâlnit destul de mulţi antreprenori - mai mici, e adevărat -, care îşi pun problema să-şi mute afacerile în Bulgaria, de exemplu, în condiţiile în care impozitarea din România devine din ce în ce mai împovărătoare. Şi nu trebuie uitat că trăim într-o concurenţă fiscală între state, mai ales acum, cu dezvoltarea digitalizării, din ce în ce mai puţine graniţe. Tu, ca stat, trebuie să ai grijă să stimulezi în primul rând antreprenorii proprii să îşi dezvolte afacerile şi, bineînţeles, să aduci investiţii noi", a arătat acesta.
În opinia sa, multe dintre măsurile Guvernului sunt de bun augur dacă se interpretează corect. Totuşi, Barbu remarcă faptul că există presiuni din ce în ce mai mari să se renunţe tocmai la acele măsuri menite să reducă cheltuielile şi crede că "vom rămâne doar cu creşteri de impozite care reprezintă doar un pilon şi cel mai nepotrivit în condiţiile în care vrei să reduci deficitul bugetar şi vrei în acelaşi timp să stimulezi economia".
El a ţinut să semnaleze câteva lucruri de natură să influenţeze totuşi activitatea mediului de afaceri.
"La nivel aşa un pic mai aplicat, dacă tot avem la uşă pachetul 2, aş vrea să semnalez totuşi câteva lucruri de natură să influenţeze mediul economic, lucruri despre care chiar dacă nu se vorbeşte foarte mult, pot produce ceva, nu neapărat cutremure, dar ceva turbulenţe. Unul dintre ele ar fi restrângerea foarte drastică a posibilităţii de a beneficia de eşalonări. Aveam o eşalonare - simplificată se numea - instituită cu ocazia pandemiei, unde firmele puteau să beneficieze practic de o amânare a plăţii impozitelor pe o anumită perioadă, fără garanţii, care urmează să fie abrogată. Din ce se vede în pachetul 2 va fi abrogată. Rămâne o eşalonare, să zicem, clasică, ce este mult mai greoaie şi mult mai greu de aplicat, care şi aceea va fi îngreunată prin introducerea obligativităţii ca beneficiarul real al societăţii să furnizeze ANAF un contract de fideiusiune. Real vorbind, probabil aceste modificări din pachetul 2 referitoare la eşalonări vor omorî, ca să zicem aşa, eşalonările şi e de aşteptat ca multe firme care până acum într-un fel rostogoleau nişte eşalonări să ajungă în dificultate, în insolvenţă, poate faliment, în condiţiile în care nu vor mai putea beneficia de astfel de eşalonări. Deci, chiar dacă firma noastră nu are neapărat probleme, e posibil să vedem parteneri de-ai noştri de afaceri cu problema asta", a arătat acesta.
De principiu, a continuat Barbu, erau aproape 30.000 de contribuabili în eşalonare simplificată, iar alţi câteva mii în eşalonarea clasică.
"Ele pe perioada rămasă vor funcţiona, dar nu se vor mai prelungi, nu se vor mai acorda noi eşalonări, ceea ce probabil va duce la dificultăţi pentru multe firme mici, pentru că la eşalonarea simplificată erau multe firme mici", a precizat oficialul NNDKP.
Un alt aspect la care a făcut referire acesta este eliminarea impozitului pe cifra de afaceri, de principiu "de bun augur".
"Un alt punct pe care aş fi vrut să-l semnalez şi zic eu că de principiu e de bun augur este eliminarea impozitului pe cifra de afaceri. E adevărat că era pentru firmele mari, dar la un moment dat se punea în discuţie să se introducă şi pentru firme mici, ceea ce ar fi fost mult mai rău. Dar presupunând că nu se răzgândesc până vineri, urmează să fie eliminat acel impozit pe cifra de afaceri şi înlocuit cu o taxare a serviciilor intragup, să-i spunem. Practic, urmează ca cheltuielile cu management, consultanţă, proprietate intelectuală să fie limitate la deductibilitate. Vor deveni practic nedeductibile, lucruri care teoretic sau cel puţin declarativ targetează acea zonă de transferuri sau externalizări de profit. Este foarte discutabilă măsura din punctul meu de vedere, Nu face decât să mascheze din nou incapacitatea statului de a face controalele şi de a aplica legislaţia în vigoare, pentru că avem şi acum legislaţie de preţuri de transfer, legislaţia antiabuz şi aşa mai departe. Deci, măsura asta, cumva, pe de o parte, e bine că se elimină impozitul pe cifra de afaceri, pe de altă parte, e discutabilă eficienţa introducerii acestei taxări pentru cheltuielile intragrup", a transmis Barbu.
Nu în ultimul rând, Lucian Barbu a semnalat o serie de restricţii pentru firme, în special cele subcapitalizate, în condiţiile în care se introduce o interdicţie de a acorda avansuri sau împrumuturi în contul dividendelor.
"La firmele mai mici, în general, se întâmpla ca antreprenorul sau acţionarul să scoată o parte din dividende sub formă de împrumut, dar mai ales o restricţie pentru firmele cu activ net mai mic decât jumătate din capitalul social, care nu vor mai putea nici acorda, dar nici primi împrumuturi, ceea ce practic restrânge din ce în ce mai mult posibilitatea de funcţionare a firmelor pe pierderi, cele care aveau pierderi mai mulţi ani la rând, în condiţiile în care dacă aveai pierderi în contabilitate, dar totuşi firma genera nişte cash, se puteau scoate nişte bani prin împrumuturi, Or, acum, apar aceste restricţii suplimentare", a mai spus el.
Coaliţia Pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC) a organizat, miercuri, cea de-a 8-a dezbaterea profesională digitală din acest an, cu titlul "Măsuri de reducere a deficitului bugetar. Influenţa asupra companiilor şi consumatorilor".
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lucian Barbu (Tax Partner - NNDKP): “Cred că anul următor nu vom scăpa fără alte creşteri de impozite. În ultima vreme am întâlnit destul de mulţi antreprenori care îşi pun problema să-şi mute afacerile în Bulgaria”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...