ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Bilanț la un an de la implementarea sistemelor de raportare online – care sunt cele mai frecvente nereguli în sfera TVA?

28 Septembrie 2023   |   Victoria Dobre, Senior Manager, și Cătălin Stroe, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

La aproximativ un an de la implementarea SAF-T și de la demararea unor proiecte similare ca importanță, sistemele RO e-Factura și RO e-Transport, autoritățile fiscale au emis un raport privind principalele deficiențe constatate ca urmare a acțiunilor de control și cele mai importante aspecte fiscale adresate de contribuabili în prima parte a anului 2023.

 
 
Procesul de digitalizare a administrației fiscale, accelerat în 2022 cu scopul de a contribui la combaterea fraudei fiscale, începe să dea rezultate, conform celui mai recent raport al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe această temă. La aproximativ un an de la implementarea SAF-T și de la demararea unor proiecte similare ca importanță, sistemele RO e-Factura și RO e-Transport, autoritățile fiscale au emis un raport privind principalele deficiențe constatate ca urmare a acțiunilor de control și cele mai importante aspecte fiscale adresate de contribuabili în prima parte a anului 2023.

Astfel, în urma acțiunilor de control desfășurate de inspectorii ANAF în primul semestru din acest an, au fost constatate o serie de inadvertențe în registrele și declarațiile contribuabililor care, în consecință, au afectat încasările la bugetul de stat.

Printre neregulile constatate în urma verificărilor efectuate de inspectorii ANAF se numără și raportarea de livrări intra-comunitare fictive care, de fapt, erau livrări locale de bunuri, cu locul taxării în România și pentru care furnizorul trebuia să colecteze TVA.

O altă neregulă se referă la deducerea TVA pentru achizițiile locale de bunuri și servicii pentru care emitentul facturii nu și-a îndeplinit obligațiile de raportare sau de plată.


Neraportarea sau raportarea incompletă în sistemul RO e-Transport a mărfurilor incluse de autorități în categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat se află, de asemenea, printre inadvertențele constate de inspectorii fiscali în cadrul controalelor.  
Totodată, raportul ANAF menționează, la capitolul nereguli, raportarea de achiziții de la furnizori declarați ca inactivi în perioada de raportare în vederea deducerii TVA aferente, dar și neînregistrarea în scopuri de TVA a unor contribuabili care aveau obligația de înregistrare ca urmare a depășirii plafonului de înregistrare (300.000 de lei cifră de afaceri).

Obiectivele digitalizării ANAF

Autoritățile din România au introdus sistemele electronice de raportare în contextul în care țara noastră se confruntă cu cel mai mare deficit de încasare la TVA din Uniunea Europeană (aproximativ 35%, conform celor mai recente date ale Comisiei Europene, valabile pentru 2020, echivalentul a peste șapte miliarde de euro anual). Totodată, România și-a asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență modernizarea administrației fiscale, astfel încât să obțină reducerea deficitului de TVA cu cinci puncte procentuale și creșterea veniturilor cu 2,5 puncte procentuale din PIB până la finalul lui 2025.

Procesul nu este încă finalizat, implementarea SAF-T trebuie extinsă de la contribuabilii mari și mijlocii (pentru care este obligatoriu în prezent) la contribuabilii mici, iar sistemul RO e-Factura urmează să fie aplicat generalizat din 2024 (cu acordarea unei perioade de grație), după ce a fost introdus pentru bunurile cu risc fiscal ridicat, facturile emise în relația cu entități ale statului și pentru alte categorii.

În consecință, chiar dacă procesul prezintă o serie de provocări atât pentru contribuabili, cât și pentru administrația fiscală, finalizarea programelor de digitalizare ar trebui să aibă drept rezultat simplificarea verificărilor derulate de inspectorii fiscali, care vor avea acces mai facil la datele contribuabililor, dar și reducerea poverii administrative pentru contribuabili.
În acest context, contribuabilii trebuie să acorde o atenție sporită noilor raportări și, în paralel, administrația fiscală trebuie să continue investițiile în infrastructura necesară pentru verificarea online a documentelor și registrelor contribuabililor, astfel încât potențialele inadvertențe să fie identificate mult mai rapid.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1370 / 9135
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
    Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
    Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
    Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
    Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
    Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
    Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
    Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
    Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
    Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...