ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Bilanț la un an de la implementarea sistemelor de raportare online – care sunt cele mai frecvente nereguli în sfera TVA?

28 Septembrie 2023   |   Victoria Dobre, Senior Manager, și Cătălin Stroe, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

La aproximativ un an de la implementarea SAF-T și de la demararea unor proiecte similare ca importanță, sistemele RO e-Factura și RO e-Transport, autoritățile fiscale au emis un raport privind principalele deficiențe constatate ca urmare a acțiunilor de control și cele mai importante aspecte fiscale adresate de contribuabili în prima parte a anului 2023.

 
 
Procesul de digitalizare a administrației fiscale, accelerat în 2022 cu scopul de a contribui la combaterea fraudei fiscale, începe să dea rezultate, conform celui mai recent raport al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe această temă. La aproximativ un an de la implementarea SAF-T și de la demararea unor proiecte similare ca importanță, sistemele RO e-Factura și RO e-Transport, autoritățile fiscale au emis un raport privind principalele deficiențe constatate ca urmare a acțiunilor de control și cele mai importante aspecte fiscale adresate de contribuabili în prima parte a anului 2023.

Astfel, în urma acțiunilor de control desfășurate de inspectorii ANAF în primul semestru din acest an, au fost constatate o serie de inadvertențe în registrele și declarațiile contribuabililor care, în consecință, au afectat încasările la bugetul de stat.

Printre neregulile constatate în urma verificărilor efectuate de inspectorii ANAF se numără și raportarea de livrări intra-comunitare fictive care, de fapt, erau livrări locale de bunuri, cu locul taxării în România și pentru care furnizorul trebuia să colecteze TVA.

O altă neregulă se referă la deducerea TVA pentru achizițiile locale de bunuri și servicii pentru care emitentul facturii nu și-a îndeplinit obligațiile de raportare sau de plată.


Neraportarea sau raportarea incompletă în sistemul RO e-Transport a mărfurilor incluse de autorități în categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat se află, de asemenea, printre inadvertențele constate de inspectorii fiscali în cadrul controalelor.  
Totodată, raportul ANAF menționează, la capitolul nereguli, raportarea de achiziții de la furnizori declarați ca inactivi în perioada de raportare în vederea deducerii TVA aferente, dar și neînregistrarea în scopuri de TVA a unor contribuabili care aveau obligația de înregistrare ca urmare a depășirii plafonului de înregistrare (300.000 de lei cifră de afaceri).

Obiectivele digitalizării ANAF

Autoritățile din România au introdus sistemele electronice de raportare în contextul în care țara noastră se confruntă cu cel mai mare deficit de încasare la TVA din Uniunea Europeană (aproximativ 35%, conform celor mai recente date ale Comisiei Europene, valabile pentru 2020, echivalentul a peste șapte miliarde de euro anual). Totodată, România și-a asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență modernizarea administrației fiscale, astfel încât să obțină reducerea deficitului de TVA cu cinci puncte procentuale și creșterea veniturilor cu 2,5 puncte procentuale din PIB până la finalul lui 2025.

Procesul nu este încă finalizat, implementarea SAF-T trebuie extinsă de la contribuabilii mari și mijlocii (pentru care este obligatoriu în prezent) la contribuabilii mici, iar sistemul RO e-Factura urmează să fie aplicat generalizat din 2024 (cu acordarea unei perioade de grație), după ce a fost introdus pentru bunurile cu risc fiscal ridicat, facturile emise în relația cu entități ale statului și pentru alte categorii.

În consecință, chiar dacă procesul prezintă o serie de provocări atât pentru contribuabili, cât și pentru administrația fiscală, finalizarea programelor de digitalizare ar trebui să aibă drept rezultat simplificarea verificărilor derulate de inspectorii fiscali, care vor avea acces mai facil la datele contribuabililor, dar și reducerea poverii administrative pentru contribuabili.
În acest context, contribuabilii trebuie să acorde o atenție sporită noilor raportări și, în paralel, administrația fiscală trebuie să continue investițiile în infrastructura necesară pentru verificarea online a documentelor și registrelor contribuabililor, astfel încât potențialele inadvertențe să fie identificate mult mai rapid.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1023 / 8788
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
    Totul despre admiterea la Facultatea de Drept a Universitații București | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății, despre examen: ”În elaborarea subiectelor se va proceda, ca în fiecare an, la câteva inovații de format menite să asigure selectarea candidaților care și-au însușit substanțial materiile concursului, fără a se limita la rutina formatului de subiecte practicat în anii precedenți. În ultimii ani s-a urcat de la 3,8 candidați pe loc spre 5 candidați pe loc cu finanțare publică și sperăm ca în acest an să menținem tendința de creștere a numărului de candidați și implicit a concurenței”
    Industria farmaceutică, o ramură strategică pentru reindustrializarea României, este sprijintă prin implicarea moleculară a avocaților de la Bulboacă & Asociații în tranzacțiile de finanțare și refinanțare a unui lider din domeniul farmaceutic
    Filip & Company a asistat grupul Digi Spania la încheierea a două contracte semnificative cu Telefónica Móviles España | Alexandru Bîrsan, partener: ”Aceasta este cea de-a patra tranzacție importantă pe care Digi o încheie în Spania în ultimele 15 luni”
    RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
    RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
    Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
    Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
    Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
    Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
    România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
    CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...