Ce obligații fiscale mai pot eșalona plătitorii de accize și în ce condiții?
28 Aprilie 2023
Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, și Andreea Pantofaru, Associate, Reff & Asociații | Deloitte legalPrin Ordonanța de Urgență nr. 20/2023 din 6 aprilie 2023 s-au exclus în mod expres accizele și ajutoarele de stat sau de minimis de la oricare dintre variantele eșalonării (tradițională sau simplificată).
Ultimii ani au adus o serie de schimbări importante cu privire la posibilitatea plătitorilor de accize de a beneficia de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale. Cea mai recentă modificare a dispozițiilor din Codul de procedură fiscală privind această facilitate a fost adusă prin Ordonanța de Urgență nr. 20/2023 din 6 aprilie 2023, care, printre altele, elimină complet din procedura eșalonării accizele.
Având în vedere modificările adoptate prin acest act normativ, contribuabilii condiționați de achitarea obligațiilor fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen, pentru a-și menține autorizația (categorie ce include plătitorii de accize), mai pot beneficia de eșalonarea la plată a taxelor și impozitelor – altele decât accizele –, pe o perioadă de până la cinci ani, numai dacă constituie garanții. În același timp, obligațiile fiscale/bugetare care reprezintă ajutor de stat sau de minimis nu mai pot face obiectul eșalonării.
Având în vedere modificările adoptate prin acest act normativ, contribuabilii condiționați de achitarea obligațiilor fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen, pentru a-și menține autorizația (categorie ce include plătitorii de accize), mai pot beneficia de eșalonarea la plată a taxelor și impozitelor – altele decât accizele –, pe o perioadă de până la cinci ani, numai dacă constituie garanții. În același timp, obligațiile fiscale/bugetare care reprezintă ajutor de stat sau de minimis nu mai pot face obiectul eșalonării.
Această reglementare vine la o jumătate de an după ce plătitorii de accize au fost eliminați și din sfera eșalonării în forma simplificată (aplicabilă pe o perioadă de până la 12 luni), măsură inclusă în Ordonanța de Guvern nr. 31/2022, începând cu data de 3 septembrie 2022. De fapt, această Ordonanță a exclus cu totul beneficiul eșalonării în formă simplificată pentru contribuabilii condiționați de achitarea obligațiilor fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen, pentru a-și menține autorizația.
Așadar, prin Ordonanța 20 s-au exclus în mod expres accizele și ajutoarele de stat sau de minimis de la oricare dintre variantele eșalonării (tradițională sau simplificată). În plus, impozitele și contribuțiile sociale obligatorii, cu reținere la sursă sau reținute prin stopaj la sursă, și taxele aferente activităților din domeniul jocurilor de noroc nu se mai califică pentru procedura simplificată. De asemenea, ordonanța a introdus o nouă condiție pentru comercianții de produse accizabile care beneficiază de eșalonarea la plată a altor taxe și impozite, aceea de a achita accizele neplătite la data comunicării deciziei de eșalonare, în termen de cel mult 30 de zile de la această dată.
Practic, de acum, contribuabilii, indiferent de domeniu, pot beneficia de eșalonare la plată pentru orice obligații datorate bugetului de stat (spre exemplu impozitul pe profit, TVA, contribuții sociale etc.), dar nu și pentru accize, respectiv pentru ajutoarele de stat sau de minimis. În același timp, de eșalonarea simplificată nu pot beneficia deloc contribuabilii condiționați de achitarea obligațiilor fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen, pentru a-și menține autorizația (deci nici plătitorii de accize).
Incertitudine cu privire la eșalonările în derulare
Adoptarea noii configurații a eșalonării la plată a fost motivată de legiuitor prin faptul că, în practică, facilitatea fiscală a fost folosită în scopuri nelegale, precum acela de a nu achita obligațiile fiscale, de către contribuabili încadrați în zona de risc fiscal mare, respectiv în domeniile pentru care se acordă autorizație, acord ori alt act administrativ similar.
Cu toate acestea, maniera în care a fost modificată reglementarea eșalonării la plată este cel puțin discutabilă. Dispozițiile tranzitorii ale legii prevăd că facilitatea, astfel cum a fost modificată, se aplică cererilor înregistrate după intrarea în vigoare a noii ordonanțe, adică începând cu 6 aprilie 2023. Totuși, la acest moment, este incert ce se va întâmpla, pe de o parte, cu eșalonările în vigoare având ca obiect accizele și, pe de altă parte, cu cele ai căror beneficiari au accize de plată neachitate.
În concluzie, este regretabil că, în încercarea de a corecta comportamentul contribuabililor care utilizau această facilitate fiscală în mod abuziv, legiuitorul nu a făcut altceva decât să elimine cu totul accesul plătitorilor de accize la eșalonarea la plată pentru această categorie de obligații fiscale. Orice abuz trebuie combătut cu mijloacele legale existente (controale, verificări documentare, inspecții), nicidecum prin retragerea dreptului de a beneficia de anumite facilități fiscale pentru o întreagă categorie de contribuabili.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1899 / 9100 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...