Cum gestionezi controlul inopinat
10 Decembrie 2025 Emanuel Băncilă, Partener Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, Coordonator al practicii de litigii fiscale
Controlul inopinat nu este o inspecție de fond. El trebuie finalizat rapid în maxim 30 de zile. În consecință, obiectul său trebuie să vizeze verificarea unui risc specific, fie identificat în activitatea generală de inspecție, fie întâlnit în cadrul unei anumite industrii.
| |
Cadrul și limitele unui control fiscal sunt date de stabilirea obiectului sau scopului acestuia. Întrucât controlul inopinat este o situație de excepție, acesta nu se face în baza unui aviz de inspecție, ci se efectuează în baza ordinului de serviciu fără acordarea unui termen de preaviz. Cu toate acestea, obiectul său trebuie înscris în Registrul unic de control („RUC”).
Ordinul de serviciu nu trebuie comunicat, dar trebuie prezentat contribuabilului. Ca atare, documentarea obiectului controlului astfel cum a fost acesta înscris în RUC prezintă o importanță deosebită. Ca atare, contribuabilul are un interes în a documenta imediat limitele controlului prin certificarea rubricii unde se înscriu mențiunile legate de respectivul control în RUC. O astfel de certificare invalidează orice mențiuni ulterioare adăugate în RUC prin care se poate extinde scopul controlului și nu numai. Facem precizarea că modalitatea de completare a RUC capătă o importanță deosebită în cazul controlului inopinat în lipsa avizului și face diferența între un control legal sau unul desfășurat cu încălcarea legii.
Având în vedere numărul mare de contribuabili verificați prin procedura controlului inopinat, a avut loc un număr record de delegări de competență către administrații fiscale situate la sute de kilometri distanță și neobișnuite cu complexitatea activității desfășurate de marii contribuabili.
Care sunt particularitățile acestei acțiuni concertate de controale inopinate și care sunt dificultățile care pot fi adresate strategic de contribuabili
În primul rând, având în vedere că sunt situații multiple în care ordinul de serviciu a fost comunicat prin email sau anunțat prin telefon, facem precizarea că orice comunicare prin mijloace electronice e valabilă doar în situația în care contribiuabilul face o cerere scrisă în acest sens. Am întâlnit situații de solicitare de trimitere prin poștă a RUC la sediul ANAF, prezentarea echipei de control la sediul contribuabilului chiar dacă au parcurs sute de kilometri distanță, dar și solicitări de completare a RUC la telefon în baza instrucțiunilor echipei de control.
Din păcate, regula desfășurării controlului la sediul contribuabilului a fost schimbată acum doi ani, aceasta reprezentând acum excepția. Cu toate acestea contribuabilul poate solicita desfășurarea controlului la sediu, iar în situația în care nu primește un răspuns în termen de trei zile se consideră că cererea a fost acceptată, urmând ca toate solicitările să fie efectuate doar la sediul său, beneficiile fiind evidente pentru Contribuabil. În caz contrar, contribuabilul are obligația de a se prezenta la sediul organului de control ori de câte ori este solicitat.
Controlul inopinat nu este o inspecție de fond. El trebuie finalizat rapid în maxim 30 de zile. În consecință, obiectul său trebuie să vizeze verificarea unui risc specific, fie identificat în activitatea generală de inspecție, fie întâlnit în cadrul unei anumite industrii. Se poate verifica concordanța dintre declarațiile fiscale și evidența contabilă, inclusiv fișierul standard de audit. Analiza pe fond a dosarului prețurilor de transfer nu poate face obiectul unui control inopinat. Aspecte punctuale legate de întocmirea acestuia însă da.
Foarte important, corectarea riscului fiscal identificat în cadrul controlului inpopinat nu mai poate atrage desfășurarea unui control fiscal de fond. De aceea, este foarte important ca riscurile identificate în cadrul controlului inopinat să fie în mod complet și clar conturate.
Controlul inopinat nu blochează posibilitatea contribuabilului de a depune declarații fiscale rectificative și nici posibilitatea de a contesta ulterior propriile declarații rectificative, în situația în care consideră că respectiva corecție este făcută doar pentru a evita un control de fond, dar are totodată argumente solide pentru a susține un tratament fiscal diferit față de cel reținut de controlul inopinat. Există totuși o limită pentru declarațiile rectificative – începerea controlului fiscal de fond, care în lipsa unui termen de preaviz poate începe oricând după finalizarea controlului inopinat.
Dacă luăm în considerare cele 253 de zile de suspendare a termenului de prescripție în perioada pandemiei, termenul de presctripție pentru anul 2019 se împlinește la sfârșitul acestui an calendaristic. Cu toate acestea, sunt situații în care anul fiscal nu corespunde cu anul calendaristic, situație în care anul 2019 poate fi prescris. De asemenea, trebuie analizat, de la caz la caz, dacă termenul de prescripție a fost suspendat și dacă nu cumva controlul inopinat a fost efectuat pro causa doar pentru suspendarea termenului de prescripție pe anul 2019 ca urmare a atragerii unei inspecții fiscale pe fond.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 2 / 10272 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





