ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Digitalizarea raportărilor fiscale – etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?

27 Martie 2024   |   Victoria Dobre, Senior Manager, și Ștefan Machidon, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte România

Contribuabilii au în față un an plin de provocări legate de raportările digitale și trebuie să se pregătească temeinic pentru o implementare de succes a noilor sisteme.

 
 
Procesul de digitalizare a raportărilor fiscale a intrat, de la 1 ianuarie 2024, într-o nouă etapă, ca urmare a noilor reglementări publicate în luna decembrie a anului trecut. Prin acestea, autoritățile fiscale au adus schimbări importante în sistemele RO e-Factura și RO e-Transport. De asemenea, apar noutăți cu privire la fișierul standard de control fiscal (SAF-T) și despre lansarea unui nou sistem de raportare, respectiv e-TVA.
Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să țină cont contribuabilii?


Schimbările aduse RO e-Factura

Obligația de a transmite facturile emise în sistemul național privind factura electronică, RO e-Factura, a fost extinsă, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate operațiunile taxabile în România, derulate de persoanele impozabile stabilite în țara noastră, în relațiile B2B (business-to-business) și B2G (business-to-government), dar și de cele care nu sunt stabilite în România, dar sunt înregistrate aici în scopuri de TVA, în relația B2B. Anterior, această obligativitatea viza doar operațiunile cu produse cu risc fiscal ridicat.


Anumite categorii de tranzacții sunt exceptate de la această obligație, respectiv exporturile, livrările intracomunitare de bunuri, livrările către companii care nu sunt stabilite și înregistrate în scop de TVA în România.

Însă, imediat după implementarea în practică, contribuabilii au constatat și raportat numeroase erori sau dificultăți de utilizare, astfel că autoritățile au operat îmbunătățiri și au introdus funcționalități noi în sistem. În consecință, ANAF a pus la dispoziția contribuabililor o aplicație gratuită în acest scop, care a fost între timp actualizată. După varianta extinsă a aplicației, a fost introdusă la începutul lunii martie și o variantă simplificată, ce conține doar 50 de câmpuri (față de cele 160 ale variantei extinse), destinată în special contribuabililor mici sau facturilor cu un număr scăzut de detalii / linii (spre exemplu, facturile aferente prestărilor de servicii). În același timp, au fost introduse funcționalități noi, precum transmiterea auto-facturilor sau o serie de restricții ce împiedică trimiterea unei facturi de mai multe ori (dublare), dar și anumite funcții ce permit transformarea și descărcarea facturilor din format .xml, în format .pdf.

În perioada 1 ianuarie - 30 iunie, contribuabilii sunt obligați să transmită facturile în sistemul electronic în cinci zile lucrătoare, în caz contrar, riscând amenzi cuprinse între 1.000 lei și 10.000 de lei (în funcție de categoria în care este încadrat contribuabilul). Însă legislația prevede o perioadă de grație în care nu se aplică amenzi, pentru a oferi timp de adaptare atât contribuabililor, din perspectiva raportării, cât și autorităților, pentru eliminarea potențialelor erori și îmbunătățirea sistemului. Inițial, perioada de grație urma să expire la 31 martie, dar autoritățile intenționează să o prelungească până la 31 mai, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, având în vedere că încă există foarte mulți contribuabili care nu au utilizat deloc sistemul. Pentru aceștia (aproximativ 100.000 de contribuabili, conform declarațiilor recente ale ministrului de finanțe, Marcel Boloș), se transmit notificări de conformare, începând din 15 martie.

De asemenea, în proiect este abordată și aplicarea efectivă a sancțiunilor. În mod specific, nerespectarea prevederilor legale pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice, constituie contravenție și se sancționează cu amendă. Pe cale de consecință, înțelegem că se intenționează aplicarea unei singure amenzi pe lună, indiferent de numărul de facturi pentru care se constată nereguli de raportare.
Cu toate acestea, contribuabilii care nu au avansat cu implementarea e-Factura trebuie să parcurgă rapid procedura și să înceapă demersurile pentru conformare. În practică, în funcție de complexitatea tranzacțiilor și, prin urmare, a facturilor ce trebuie raportate, procesul de implementare a sistemului se poate dovedi anevoios și de durată, de la câteva săptămâni până la câteva luni.

Transporturile internaționale, incluse în RO e-Transport

Și sistemul RO e-Transport a fost modificat la finalul anului trecut. Începând din 15 decembrie 2023, a fost extinsă obligația de raportare în acest sistem pentru transportul rutier internațional de bunuri. Sunt vizate operațiunile de import, export, precum și livrările și achizițiile intracomunitare pentru toate tipurile de bunuri, indiferent dacă acestea se încadrează sau nu în categoria celor cu risc fiscal ridicat. Pentru nerespectarea acestor obligații, contribuabilii riscă amenzi cuprinse între 20.000 lei și 100.000 lei, dar și confiscarea contravalorii mărfurilor nedeclarate, în cazul persoanelor juridice, începând cu 1 iulie 2024.

Însă extinderea obligației de raportare pentru transporturile internaționale prezintă dificultăți semnificative de interpretare. Spre exemplu, dispozițiile referitoare la categoriile de vehicule ce fac obiectul monitorizării (de exemplu, cu o masă de minimum 2,5 tone), dar și cele referitoare la masa totală (de exemplu, peste 500 de kg) sau valoarea bunurilor (de exemplu, mai mare de 10.000 de lei) sunt aplicabile pentru bunurile cu risc fiscal ridicat și nu există încă o prevedere care să confirme că aceleași criterii sunt valabile și pentru transportul internațional de bunuri ce nu se încadrează la risc fiscal ridicat.

De asemenea, remarcăm lipsa unei proceduri pentru raportarea acestor tranzacții (similară cu cea pentru tranzacțiile privind bunurile cu risc fiscal ridicat). Reprezentanții autorităților au declarat, însă, că se lucrează și urmează să fie publicată procedura aferentă acestor noi obligații. Momentan nu este clar cât de curând va fi aceasta publicată.

Totodată, la finalul lunii noiembrie a anului trecut, autoritățile au anunțat schimbări și în privința transporturilor naționale, prin publicarea unui proiect de ordin care vizează introducerea unor noi categorii de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum: carne, pește, ouă, lactate, miere, dar și tutun. Deși aceste modificări sunt momentan în stadiul de proiect, contribuabilii ce au ca obiect de activitate comerțul cu astfel de bunuri ar trebui să acorde o atenție sporită implicațiilor ce pot apărea la nivelul activității lor.

Stadiul conformării la raportarea SAF-T

În legătură cu raportarea SAF-T, în curs de implementare din 1 ianuarie 2022, ANAF a transmis deja două serii de notificări contribuabililor pentru nedepunerea declarației SAF-T (în a doua parte a anului 2022, respectiv în primele luni ale anului trecut). Mai mult, având în vedere că am intrat în al treilea an calendaristic de când există obligația depunerii acestei declarații, este de așteptat ca autoritățile să înceapă să aplice sancțiuni celor care nu s-au conformat și să verifice datele transmise de cei diligenți. Aceste așteptări sunt legitime în contextul publicării, de către ANAF, a unor teste de consistență (încă din martie 2023), ceea ce indică faptul că există de aproape un an anumite criterii luate în calcul de autorități pentru a stabili corectitudinea și modalitatea în care trebuie raportate informațiile.

Sistemul informatic național RO e-TVA

Nu în ultimul rând, contribuabilii trebuie să se pregătească pentru cel mai recent sistem informatic din proiectul de digitalizare, și anume RO e-TVA, reglementat prin OUG nr. 116/2023, care ar urma să fie utilizat începând cu data de 1 august 2024. Acest sistem are ca scop completarea prealabilă a informațiilor privind operațiunile impozabile în deconturile de TVA, în special pe baza datelor colectate prin intermediul sistemelor e-Factura și e-Case de marcat (registrul caselor de marcat).

Prin intermediul acestui sistem, contribuabilii vor primi, în spațiul privat virtual, decontul de TVA pre-completat, până la data de 20 a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale. Ei vor fi obligați să verifice, să modifice și să completeze informațiile în decont, în conformitate cu situația fiscală reală, înainte de a semna și a depune electronic decontul.

Acest sistem poate facilita completarea și depunerea deconturilor, însă lipsa datelor privind tranzacțiile B2C (business-to-consumer), dar și numeroasele modificări pe care contribuabilii cu un număr semnificativ de tranzacții le realizează de regulă, vor genera multiple intervenții manuale, necesare pentru depunerea corectă și completă a deconturilor.

Așadar, contribuabilii au în față un an plin de provocări legate de raportările digitale și trebuie să se pregătească temeinic pentru o implementare de succes a noilor sisteme.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1033 / 9601
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
    Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
    LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
    Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
    GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
    Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
    Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
    OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
    PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
    Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
    Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
    Țuca Zbârcea & Asociații a adus la București 100 de avocați din 33 de țări
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...