
Instanțele de judecată își reiau activitatea la data de 15 mai 2020. Condiții și măsuri
14 Mai 2020
Cezara Constantinescu și Octavian Marian, avocați în cadrul societății bpv Grigorescu ȘtefănicăFiecare instanță poate adopta măsuri specifice, cu respectarea Hotărârii CSM; recomandăm urmărirea acestora pe măsură ce vor fi publicate, pe website-urile instanțelor de judecată.
Începând cu data de 15 mai 2020, activitatea instanțelor de judecată se va relua, însă cu restricții, limitări și măsuri de siguranță specifice impuse de pandemia Covid-19. În cele ce urmează vom prezenta reglementările adoptate în prezent pentru derularea litigiilor și accesului la instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020, de interes pentru părțile în dosare și reprezentanții acestora.
Vom prezenta mai întâi regulile și recomandările generale instituite de Consiliul Superior al Magistraturii, aplicabile tuturor instanțelor judecătoreşti (I), apoi măsurile specifice adoptate de Curtea de Apel București și Tribunalul București (II), iar în final vom indica hotărârile relevante adoptate în prezent de alte instanțe de judecată din țară (III).
I. Reguli directoare și recomandări generale, aplicabile tuturor instanțelor de judecată
Consiliul Superior al Magistraturii a instituit prin Hotărârea nr. 734 din 12 mai 2020 („Hotărârea CSM”) o serie de reguli directoare și recomandări generale, aplicabile tuturor instanțelor de judecată din țară. Fiecare instanță poate adopta măsuri specifice, cu respectarea Hotărârii CSM; recomandăm urmărirea acestora pe măsură ce vor fi publicate, pe website-urile instanțelor de judecată.
Cele mai relevante astfel de reguli și recomandări ale CSM sunt următoarele:
1. În ceea ce privește accesul în instanțele de judecată:
§ Se refuză accesul persoanelor ce prezintă simptome de infectare cu Covid-19;
§ Pe întreaga perioadă în care se află în incinta instanței, toate persoanele sunt obligate să poarte echipament de protecție individual, în condițiile stabilite prin decizia instanței;
§ Pentru accesul în arhiva instanței pentru consultarea dosarelor, instanțele pot stabili intervale orare alocate distinct avocaților, consilierilor juridici, practicienilor în insolvență, experților și interpreților;
§ La compartimentele care desfășoară activități cu publicul (e.g. registratura, arhiva), se recomandă ca accesul să fie permis doar în baza unei programări prealabile realizate online sau telefonic, cu respectarea regulilor de distanțare socială și doar în măsura în care părțile nu au posibilitatea consultării dosarului sau evidențelor în format electronic;
§ Programul ședințelor de judecată, programul de lucru cu publicul și informațiile necesare programării prealabile pentru acces la arhivă, registratură etc. trebuie să fie publicate de instanțe prin afișare la loc vizibil, prin publicare pe pagina de internet a instanței, precum și prin orice alt mijloc de informare publică.
2. În ceea ce priveşte desfășurarea ședințelor de judecată:
§ Dosarele vor fi grupate pe intervale orare, pentru a se limita numărul de persoane prezente concomitent în sala de judecată;
§ Lista conținând intervalele orare alocate fiecărui grup de dosare va trebui să se comunice prin publicare pe pagina de internet a instanței și prin orice alt mijloc de informare publică;
§ Intervalul orar alocat dosarului va fi menționat în citația transmisă părților. În dosarele în care au fost deja emise citații, intervalul orar va trebui adus prin alte mijloace la cunoștința participanților în proces;
§ Se recomandă permiterea accesului părților/ reprezentanților acestora în sălile de judecată cu (doar) 10 minute anterior intervalului orar alocat dosarului respectiv;
§ Consultarea dosarului se va putea face doar în intervalul orar alocat dosarului;
§ Lăsarea la a doua strigare a dosarului se va putea realiza de asemenea tot numai în cadrul intervalului orar alocat dosarului;
§ Instanțele pot desfășura ședințele de judecată prin videoconferință, atât în cauzele civile/ non-penale, cât și în cele penale, cu respectarea principiilor care guvernează procesul civil/penal. Rămâne de văzut însă în ce măsură va fi implementată această recomandare, având în vedere că și pe perioada stării de urgență numărul ședințelor de judecată desfășurate prin videoconferință a fost redus.
3. În ceea ce privește transmiterea cererilor/ actelor către instanțele de judecată:
§ Se recomandă ca transmiterea de orice cereri/ căi de atac/ înscrisuri la dosarul cauzei să se facă în formă electronică, și doar în mod excepțional în formă fizică.
Nu în ultimul rând, menționăm că în acest an vacanța judecătorească va fi doar de o lună, în intervalul 1-31 august. În timpul vacanței judecătorești se vor putea judeca anumite cauze urgente și neurgente, a căror listă va fi stabilită de colegiul de conducere al fiecărei instanțe.
II. Hotărârile Curții de Apel București și a Tribunalului București
Aplicând regulile generale stabilite de CSM, Curtea de Apel București (prin Hotărârea nr. 97 din 11 mai 2020) și Tribunalul București (prin Decizia nr. 70 din 12 mai 2020) , au adoptat un set de reguli cu privire la modalitatea în care urmează să se desfășoare activitatea acestor instanțe de judecată după încetarea stării de urgență.
Unele dintre cele mai importante măsuri vizează faptul că se vor stabili intervale orare pentru fiecare cauză în parte iar accesul în clădirea instanței și în sălile de judecată, se poate face doar cu respectarea normelor de distanțare socială și a celor de securitate în sănătate.
1. Reguli privind accesul în clădirea instanțelor
§ Accesul în clădirea instanței de judecată se poate face doar cu 20 de minute înainte de ora ce a fost stabilită pentru soluționare dosarului;
§ Purtarea măștii de protecție este obligatorie, iar în situația excepțională în care persoana nu deține mască și aceasta nu poate fi procurată de îndată, instanța pune la dispoziție mască de protecție;
§ În vederea accesului în clădirea instanței, persoanele au obligația de a păstra o distanță de minim 1.5 m;
§ Se va lua temperatura tuturor persoanelor care intră în incinta instanței, iar persoanele care vor prezenta temperatură de 37.5 sau mai mare nu vor putea intra în sediul instanței;
§ Pentru permiterea accesului în Tribunalul București, este necesară completarea unui chestionar, în cadrul căruia se menționeze dacă prezintă simptome specifice Covid -19, scopul deplasării la sediul instanței: dosar, secție, compartiment și că înțeleg să părăsească sediul imediat după atingerea scopului deplasării.
2. Reguli privind accesul în sălile de judecată
§ Accesul în sala de judecată se poate face doar cu 10 minute înainte de ora stabilită pentru soluționarea dosarului;
§ Purtarea măștilor de protecție este obligatorie înăuntrul sălilor de judecată;
§ Părțile pot consulta dosarul doar în intervalul orar alocat cauzei respective. Tribunalul București a decis că dosarul poate fi consultat doar în cazuri excepționale.
§ Părțile au obligația de a păstra o distanța de minim 1.5 m;
3. Reguli privind accesul la compartimentele de relații cu publicul
§ Accesul la arhivă, registratură și la alte compartimente ce privesc relațiile cu publicul, se poate realiza doar în baza unei programări telefonice/e-mail, cu cel puțin 2 zile înainte;
§ Eliberarea certificatelor de grefă, copiilor legalizate și a recipiselor de consemnare a cauțiunilor se poate realiza doar în baza unei programări;
§ Purtarea măștilor de protecție este obligatorie;
4. Alte măsuri adoptate
§ Similar cu poziția CSM, se recomandă ca transmiterea de orice cereri/ căi de atac/ înscrisuri la dosarul cauzei să se facă în formă electronică, și doar în mod excepțional în formă fizică;
§ Curtea de Apel București a dispus ca pentru dosarele ce au fost suspendate și pentru cele nou înregistrate, să se prelungească de la 60 la 160 de zile termenul de stabilire a primului termen de judecată, prevăzut de art. 201 Cod proc. civ.;
§ În contextul în care se preconizează că în luna iulie 2020 nu va mai fi vacanță judecătorească, Curtea de Apel București recomandă ca acestă perioadă să fie utilizată pentru soluționarea cauzelor ce au fost amânate în luna mai și iunie 2020/ a cauzelor care sunt reluate după suspendarea de drept pe perioada stării de urgență.
III. Măsurile specifice adoptate de alte instanțe din țară
Astfel cum am menționat mai sus, fiecare instanță poate adopta măsuri specifice, cu respectarea Hotărârii CSM. Recomandăm urmărirea acestor hotărâri pe măsură ce vor fi publicate, pe website-urile instanțelor de judecată.
În prezent, am identificat o serie de hotărâri luate de instanțele din țară, în esență similare cu cele adoptate în București, după cum urmează:
§ Curtea de Apel Pitești: https://www.csm1909.ro/ViewFile.ashx?guid=eb6494a7-e522-46ab-aa88-5d436e9808be|InfoCSM;
§ Curtea de Apel Ploiești: http://portal.just.ro/42/Documents/Decizia%20nr.%2027%20din%20data%20de%2012%20mai%202020%20a%20Presedintelui%20Curtii%20de%20Apel%20Ploiesti.pdf
§ Curtea de Apel Brașov: http://portal.just.ro/64/Documents/Comunicat%208%20mai%202020%20-%20BIRP.pdf
§ Curtea de Apel Timişoara: http://portal.just.ro/59/Documents/Informatii%20de%20interes%20public/2020/Decizia%20nr%2053%20din%2013%20mai%202020%20-%20m%C4%83suri%20adm-jud%20CAT%20si%20inst%20arondate.pdf
§ Curtea de Apel Cluj: https://www.curteadeapelcluj.ro/documente/comunicate_de_presa/13.05.2020%20ora%2013.00%20-%20Decizia%20nr.%2060%20-%202020%20-%20masuri%20pentru%20reluarea%20activit%C4%83tii.pdf
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8940 / 9603 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...