ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Măsuri de luat în calcul pentru repornirea și stimularea industriei auto

28 Aprilie 2020   |   Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, Deloitte România

Dincolo de demararea proiectelor de mare infrastructură, benefice pentru întreaga economie, pentru industria auto mai pot fi dezvoltate o serie de pachete de măsuri specifice care să impulsioneze dezvoltarea sectorului.

 
 
Industria auto din România este, în prezent, printre cele mai afectate sectoare economice, având în vedere că producția de autovehicule a fost sistată de către cei doi mari producători din România imediat ce s-a instituit starea de urgență, cauzată de pandemia de COVID-19. În același timp, producătorii de componente auto, aflați în relații comerciale atât cu cei doi mari producători auto din România, cât și cu producători din afara țării, au redus și chiar au închis activitatea temporar. Ce măsuri sunt necesare pentru redresarea acestui sector cât mai rapid, având în vedere importanța sa în economia națională?

Automobile Dacia și Ford România, cei doi mari producători auto locali, au anunțat închiderea fabricilor în a doua jumătate a lunii martie, ceea ce cu siguranță se va reflecta în cifrele din lunile ce vor urma. Producția locală de autoturisme căpătase viteză în luna februarie 2020, cu o creștere anuală de aproape 8% față de aceeași lună a anului trecut, după un avans de aproximativ 3% pe parcursul anului 2019. Lunile viitoare, însă, cu siguranță vor diminua și poate chiar vor anula avantajul din primele două luni ale anului.


În plus, având în vedere și închiderea fabricilor auto în cea mai mare parte a țărilor europene, este cert că vom vedea scăderi semnificative și la nivelul producătorilor de componente auto.

Asociația Europeană a Producătorilor Auto (ACEA) estimează că, până în acest moment, la nivel european, măsurile luate în contextul pandemiei afectează aproximativ 1,14 milioane de angajați din domeniu, iar producția a pierdut peste două milioane de autovehicule. În România, estimarea, optimistă, a ACEA arată că sunt afectate cel puțin 20.000 de locuri de muncă, iar producția nerealizată se apropie de 69.000 de mașini.

Infrastructura de transport, provocarea trecută și viitoare

Repornirea industriei auto trebuie să preocupe în mod special autoritățile, având în vedere că acest sector livrează 37% din exporturile românești și concentra, înainte de criza COVID-19, peste 185.000 de salariați.
Companiile din domeniu au anunțat deja reluarea activității, chiar și parțial. Dacia și Ford au prezentat un calendar privind revenirea la normalitate, Continental România deschide gradual fabricile. Însă pierderile acumulate vor cântări greu în situațiile lor financiare.

Măsurile luate până în prezent de autorități pentru limitarea efectelor pandemiei par a fi fost benefice și pentru industria auto (în special măsura referitoare la susținerea șomajului tehnic de la bugetul de stat), însă va fi nevoie de suport suplimentar pentru a permite recuperarea pierderilor și revenirea industriei pe creștere. Măsurile necesare nu sunt neapărat impuse de pandemie, ci reprezintă, mai degrabă, solicitări mai vechi ale producătorilor din domeniu și amânate permanent de autorități.

Printre cele mai importante măsuri rămâne cea legată de dezvoltarea infrastructurii de transport, având în vedere că, din cauza situației precare în care se află drumurile naționale, producătorii auto pierd timp, bani și contracte importante, iar România pierde investiții consistente în domeniu în favoarea țărilor vecine. Dar aceste aspecte erau valabile și înainte de apariția COVID-19. Acum, cu atât mai mult, companiile din industrie vor avea nevoie de o infrastructură potrivită pentru a se redresa, a câștiga proiecte noi, a reangaja oamenii și chiar a spori numărul de angajați (putând lua în calcul și românii care se întorc în țară din economiile afectate) și, nu în ultimul rând, pentru a putea relua plățile de taxe și impozite la stat. Există exemple consacrate de urmat în această privință, cum ar fi cel al Germaniei, care, după război și criza care i-a urmat, a investit puternic în infrastructură și în industrie tocmai pentru a-și crea avantaj economic.
În mod particular, compania Ford România solicită de multă vreme realizarea drumului expres Craiova- Pitești, inclusiv centura ocolitoare a orașului Balș, iar Automobile Dacia așteaptă în mod deosebit autostrada Pitești-Sibiu. Însă infrastructura este necesară în întreaga țară, în special în zonele de est sau sud, care, astfel, ar putea atrage dezvoltarea de noi facilități de producție.

Facilități pentru industria auto

Dincolo de demararea proiectelor de mare infrastructură, benefice pentru întreaga economie, pentru industria auto mai pot fi dezvoltate o serie de pachete de măsuri specifice care să impulsioneze dezvoltarea sectorului. Printre acestea se pot regăsi măsuri de genul facilităților fiscale acordate în sectorul construcțiilor sau îmbunătățirea considerabilă a celor existente privind cercetarea-dezvoltarea. Astfel de pachete de măsuri sunt cu atât mai necesare cu cât țările din regiune acordă o atenție deosebită acestui sector prin stimulente fiscale, dar și alte ajutoare de stat (spre exemplu, Ungaria).

În plus, pachetele de măsuri adresate industriei auto trebuie să țină cont, dincolo de importanța industriei pentru economie, de faptul că forța de muncă din domeniu este una deja experimentată, atât la nivel mediu, cât și de top management.

Totodată, autoritățile trebuie să înceapă să gândească în perspectivă, să anticipeze trendurile din domeniu. Spre exemplu, să vină cu pachete de stimulare în contextul în care tendința de consum este deja direcționată către mașini electrice, iar producătorii, inclusiv cei de componente, ar putea fi din ce în ce mai interesați să își schimbe sau să își îmbunătățească liniile de producție pentru a fabrica elemente necesare mașinilor electrice. Astfel de pachete de stimulare (fiscale, granturi, ajutoare de stat etc.) s-ar putea orienta, cu precădere, tot spre zona cercetării-dezvoltării, cu atât mai mult cu cât trecerea la producția de mașini electrice (și de componente auto necesare acesteia) poate fi privită ca o activitate inovatoare. 

Schimbând sectorul, și anume de la producători la importatori și distribuitori auto, și având în vedere nevoia stringentă de a aduna bani la bugetul de stat, ar trebui tratată ca o prioritate fiscalizarea comerțului cu autovehicule second-hand – legislație există, rămâne doar să se pună în practică... Și poate nu doar ca efort singular al României, ci și al mai multor state membre UE. Soluții există, iar importanța strategică a industriei auto reclamă o atenție sporită din partea autorităților.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8574 / 9161
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Trei firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2025 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
    Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
    Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
    Bulboacă & Asociații a sprijinit obținerea unei finanțări de capital de lucru în valoare de 20 de milioane EUR pentru Frigoglass, asumând din nou un rol de reprezentare dublă. Colaborare cu două firme internaționale de avocați, în acest proiect
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
    CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
    Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
    Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
    Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
    Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
    Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...