Ordonanța nr. 6|2019 versus noua amnistie fiscală propusă de Ministerul Finanțelor Publice
12 Mai 2020
Cristi Secrieru, Partener, Adelina Raportaru, Managing Associate, și Mircea Farcău, Associate, Reff & Asociaţii | Deloitte Legal RomâniaAvând în vedere faptul că, până la acest moment, Ordonanța nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale nu și-a epuizat pe deplin efectele, cele două acte normative reglementează facilități fiscale similare și au arii de aplicare care se suprapun parțial.
Oarecum surprinzător, în pletora de măsuri fiscale și de siguranță publică anunțate în ultima perioadă, Ministerul Finanțelor Publice a comunicat pe 8 mai 2020 faptul că Guvernul României a aprobat amnistia fiscală pentru dobânzi, penalități și alte accesorii datorate de firmele care vor achita principalul restanțelor până la data de 15 decembrie 2020, măsură al cărei scop declarat îl reprezintă, în egală măsură, sprijinirea mediului de afaceri afectat de criza pandemiei de COVID-19 și creșterea gradului de colectare a debitelor restante acumulate de contribuabili la bugetul general consolidat.
Având în vedere faptul că, până la acest moment, Ordonanța nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale nu și-a epuizat pe deplin efectele, cele două acte normative reglementează facilități fiscale similare și au arii de aplicare care se suprapun parțial.
Având în vedere faptul că, până la acest moment, Ordonanța nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale nu și-a epuizat pe deplin efectele, cele două acte normative reglementează facilități fiscale similare și au arii de aplicare care se suprapun parțial.
Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii, emisă în aplicarea Ordonanței nr. 6/2019
Deși, potrivit Ordonanței nr. 6/2019, cererea privind anularea accesoriilor trebuia depusă cel mai târziu până la data de 16 decembrie 2019 inclusiv, în cazul obligațiilor având scadența până la data de 31 decembrie 2018 și cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale aflate în derulare la data de 8 august 2019, cererea poate fi formulată în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
Această ipoteză legală creează premisa suprapunerii cu noul normativ pentru acei contribuabili față de care au fost inițiate inspecții fiscale anterior datei de 8 august, dar care nu au fost finalizate încă sau care au fost finalizate cu mai puțin de 90 de zile anterior intrării în vigoare a noii ordonanțe.
Procedura noii ordonanțe privind acordarea de facilități fiscale
Conform comunicatului Ministerului Finanțelor Publice, cele patru tipuri de facilități fiscale vizate prin noua reglementare urmează să acopere o plajă mai largă de subiecți și situații și nu au în vedere niciun fel de limitări (de exemplu, valorice) de natura celor reglementate de Ordonanța nr. 6/2019.
De principiu, pentru a beneficia de măsura anulării accesoriilor, contribuabilii trebuie să plătească obligațiile bugetare principale restante la 31 martie 2020, să achite obligațiile curente (atât obligații principale, cât și accesorii cu termene de plată cuprinse între data de 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv), să depună toate declarațiile fiscale, precum și să formuleze cererea de anulare a accesoriilor până la data de 15 decembrie 2020.
În mod evident, noua ordonanță are astfel în vedere și obligațiile fiscale care au scadența la data de 31 decembrie 2018, respectiv cele vizate de Ordonanța nr. 6/2019. La un simplu calcul, se poate observa că un contribuabil s-ar putea bucura de anularea tuturor obligațiilor accesorii calculate pe o perioadă îndelungată, ce se poate întinde chiar și până la opt ani.
Mai este de interes vechea procedură de anulare a obligațiilor de plată accesorii?
În condițiile în care noile facilități fiscale sunt mult mai generoase prin prisma sferei de cuprindere, în mod evident procedura propusă de executivul român va reprezenta prima opțiune pentru contribuabili. Inclusiv pentru cei care au aplicat pentru măsurile prevăzute de Ordonanța nr. 6/2019, dar nu au finalizat încă procedurile prevăzute de aceasta.
Totodată, procedura reglementată de noua ordonanță poate reprezenta colacul de salvare sau șansa unei reevaluări inclusiv pentru contribuabilii care, din diverse motive (fie nu au aplicat, fie le-a fost respinsă cererea) nu au beneficiat de amnistia fiscală reglementată de Ordonanța nr. 6/2019.
Factorii care vor înclina balanța în decizia oricărui contribuabil care va dori să beneficieze de oricare dintre facilitățile fiscale aflate la dispoziția sa vor fi – independent de capacitatea de plată pe un termen relativ scurt – oportunitatea de a stinge accesorii aferente unor obligații bugetare principale datorate pe o perioadă mai mare de timp, precum și termenele de plată extinse potrivit noii proceduri de amnistie.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 8391 / 9049 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...