“Shrinkflation”: ANPC impune noi reguli operatorilor economici privind informarea clară, corectă și precisă a consumatorilor
16 Septembrie 2024 Ana-Maria Baciu, Managing Partner, Cristina Stoica, Associate – BACIU PARTNERS
ANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.
| |
Ce este „Shrinkflation” și de ce contează?
Termenul de „shrinkflation", rezultat din combinarea cuvintelor „shrink” (micșorare) și „inflation” (inflație), descrie o practică des întâlnită și în alte țări, inclusiv SUA și state membre ale Uniunii Europene. Aceasta se referă la reducerea cantității unui produs, fără o reducere proporțională a prețului, ceea ce înseamnă că, deși plătim același preț, primim mai puțin. Uneori, această reducere este ascunsă sub forma unei schimbări subtile a ambalajului sau a unei valori nutriționale aparent îmbunătățite (prin reducerea caloriilor) care, în realitate, este doar rezultatul unei cantități mai mici de produs vândută la același preț. Criticile la adresa acestor practici nu au întârziat să apară, iar soluția propusă de autoritățile competente pentru protecția consumatorilor este o informare corectă și completă a consumatorului la raft.
Ce prevede noul Ordin ANPC?
ANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.
În mod concret, operatorii economici trebuie să afișeze clar prețul pe unitatea de măsură la care se aplică modificarea volumului sau greutății produsului. De asemenea, consumatorii trebuie informați în mod vizibil că produsul a fost modificat în ceea ce privește cantitatea, chiar dacă prețul de vânzare a rămas același.
Informarea trebuie să fie plasată în același câmp vizual într-o formă vizibilă și lizibilă, folosind mesajul specific din anexa Ordinului și trebuie menținută pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare la raft a produsului.
Chiar dacă Ordinul nu specifică acest lucru, greutatea sau volumul indicate pe ambalaj trebuie să reflecte cantitatea reală a produsului.
Un aspect insuficient clarificat de Ordin este cel legat de informarea în mod complet a consumatorului despre creșterea prețului pe unitatea de măsură (volum sau greutate), în condițiile menținerii prețului pe produs.
Care este aria de adresabilitate a acestor noi reguli?
Ordinul se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare, însă doar pentru produsele preambalate. Deși aceste reglementări nu acoperă vânzările la distanță și nu prevăd sancțiuni specifice, implicațiile pentru piață sunt semnificative. Motivul pentru care sunt exceptate de la aplicarea acestui ordin vânzările la distanță nu reiese din textul ordinului, acesta fiind, probabil, un prim pas într-o reglementare mai complexă.
Reglementarea este asemănătoare cu cea din Franța și Italia (2024) care vizează informarea consumatorilor asupra prețului produselor a căror cantitate a scăzut, însă nu este identică.
· Cadrul legislativ francez exclude expres de la aplicare produsele alimentare preambalate cu cantități variabile și cele neambalate (vrac), fiind vizate produsele care sunt vândute în cantități constante (pachetul de 1 kg, sticla de 1 l, n.n).
Textul francez, aplicabil magazinelor de peste 400 m.p. aduce o măsură suplimentară de transparență: posibilitatea de a afișa informațiile despre reducerea cantității și creșterea prețului pe unitatea de măsură direct pe ambalaj. Prin comparație, abordarea franceză care permite indicarea specifică a creșterii prețului în procente (%) sau în euro, contribuie semnificativ la o transparență și claritate mai mari față de consumatori în luarea deciziilor de achiziționare a produselor.
· Reglementarea italiană impune menținerea informațiilor cu privire la reducerea cantității vreme de două luni și este aplicabilă magazinelor mari și medii.
Retailerii sunt direct vizați, însă inclusiv producătorii și distribuitorii se pot simți presați să își ajusteze prețurile ori strategiile comerciale pentru a evita scăderile de vânzări și a rămâne competitivi. În acest context, este recomandabil ca retailerii să își revizuiască contractele de achiziție cu furnizorii, incluzând clauze specifice care să asigure conformitatea cu noile reglementări. O abordare proactivă în această direcție nu doar că previne riscurile legale, dar creează și un cadru de colaborare mai clar și eficient în lanțul de aprovizionare.
„Skimpflation” – un nou val de provocări
În timp ce „shrinkflation” atrage atenția autorităților, un alt fenomen, „skimpflation”, ia amploare la nivel global. În acest caz, operatorii economici reduc calitatea produselor și/sau a serviciilor oferite, păstrând însă prețurile neschimbate. Rămâne de văzut dacă ANPC sau alte autorități competente vor introduce măsuri pentru a combate și acest fenomen, asigurând astfel o protecție completă a consumatorilor direct vizați de schimbări și oferind operatorilor economici un cadru legal corect și previzibil și ușor de implementat.
***
Într-o piață în continuă schimbare, unde consumatorii devin din ce în ce mai informați și exigenți, transparența și corectitudinea nu sunt doar obligații legale, ci și o strategie de afaceri inteligentă. ANPC are responsabilitatea de a oferi un cadru juridic clar și previzibil, care să protejeze nu doar consumatorii, ci și operatorii economici. Aceștia trebuie să știe cum să aplice normele pentru a asigura o protecție ridicată a consumatorilor, fără riscul de a eluda legea din lipsa unor instrucțiuni clare. În definitiv, consumatorii, producătorii și retailerii au de câștigat atunci când regulile jocului sunt clare, echitabile și respectate de toată lumea.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1271 / 10134 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





