ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

“Shrinkflation”: ANPC impune noi reguli operatorilor economici privind informarea clară, corectă și precisă a consumatorilor

16 Septembrie 2024   |   Ana-Maria Baciu, Managing Partner, Cristina Stoica, Associate – BACIU PARTNERS

ANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.

 
 
Operatorii economici trebuie să respecte noi reguli pentru a asigura o informare corectă, completă și precisă a consumatorilor în legătură cu produsele preambalate ale căror cantități au fost reduse, dar al căror preț a rămas neschimbat, ce le sunt aplicabile începând cu 10 octombrie 2024. Ordinul ANPC nr. 539/14.05.2024, publicat în Monitorul Oficial din 10 septembrie 2024, detaliază aceste măsuri menite să combată fenomenul de "shrinkflation" și să protejeze consumatorii, dar și să stabilească un cadru legal pentru operatorii economici care comercializează la raft produse destinate consumului.

Ce este „Shrinkflation” și de ce contează?

Termenul de „shrinkflation", rezultat din combinarea cuvintelor „shrink” (micșorare) și „inflation” (inflație), descrie o practică des întâlnită și în alte țări, inclusiv SUA și state membre ale Uniunii Europene. Aceasta se referă la reducerea cantității unui produs, fără o reducere proporțională a prețului, ceea ce înseamnă că, deși plătim același preț, primim mai puțin. Uneori, această reducere este ascunsă sub forma unei schimbări subtile a ambalajului sau a unei valori nutriționale aparent îmbunătățite (prin reducerea caloriilor) care, în realitate, este doar rezultatul unei cantități mai mici de produs vândută la același preț. Criticile la adresa acestor practici nu au întârziat să apară, iar soluția propusă de autoritățile competente pentru protecția consumatorilor este o informare corectă și completă a consumatorului la raft.

Ce prevede noul Ordin ANPC?

ANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.

În mod concret, operatorii economici trebuie să afișeze clar prețul pe unitatea de măsură la care se aplică modificarea volumului sau greutății produsului. De asemenea, consumatorii trebuie informați în mod vizibil că produsul a fost modificat în ceea ce privește cantitatea, chiar dacă prețul de vânzare a rămas același.

Informarea trebuie să fie plasată în același câmp vizual într-o formă vizibilă și lizibilă, folosind mesajul specific din anexa Ordinului și trebuie menținută pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare la raft a produsului.

Chiar dacă Ordinul nu specifică acest lucru, greutatea sau volumul indicate pe ambalaj trebuie să reflecte cantitatea reală a produsului.

Un aspect insuficient clarificat de Ordin este cel legat de informarea în mod complet a consumatorului despre creșterea prețului pe unitatea de măsură (volum sau greutate), în condițiile menținerii prețului pe produs.

 

Care este aria de adresabilitate a acestor noi reguli?

Ordinul se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare, însă doar pentru produsele preambalate. Deși aceste reglementări nu acoperă vânzările la distanță și nu prevăd sancțiuni specifice, implicațiile pentru piață sunt semnificative. Motivul pentru care sunt exceptate de la aplicarea acestui ordin vânzările la distanță nu reiese din textul ordinului, acesta fiind, probabil, un prim pas într-o reglementare mai complexă.

Reglementarea este asemănătoare cu cea din Franța și Italia (2024) care vizează informarea consumatorilor asupra prețului produselor a căror cantitate a scăzut, însă nu este identică.

·         Cadrul legislativ francez exclude expres de la aplicare produsele alimentare preambalate cu cantități variabile și cele neambalate (vrac), fiind vizate produsele care sunt vândute în cantități constante (pachetul de 1 kg, sticla de 1 l, n.n).

Textul francez, aplicabil magazinelor de peste 400 m.p. aduce o măsură suplimentară de transparență: posibilitatea de a afișa informațiile despre reducerea cantității și creșterea prețului pe unitatea de măsură direct pe ambalaj. Prin comparație, abordarea franceză care permite indicarea specifică a creșterii prețului în procente (%) sau în euro, contribuie semnificativ la o transparență și claritate mai mari față de consumatori în luarea deciziilor de achiziționare a produselor.

·         Reglementarea italiană impune menținerea informațiilor cu privire la reducerea cantității vreme de două luni și este aplicabilă magazinelor mari și medii.

Retailerii sunt direct vizați, însă inclusiv producătorii și distribuitorii se pot simți presați să își ajusteze prețurile ori strategiile comerciale pentru a evita scăderile de vânzări și a rămâne competitivi. În acest context, este recomandabil ca retailerii să își revizuiască contractele de achiziție cu furnizorii, incluzând clauze specifice care să asigure conformitatea cu noile reglementări. O abordare proactivă în această direcție nu doar că previne riscurile legale, dar creează și un cadru de colaborare mai clar și eficient în lanțul de aprovizionare.

„Skimpflation” – un nou val de provocări

În timp ce „shrinkflation” atrage atenția autorităților, un alt fenomen, „skimpflation”, ia amploare la nivel global. În acest caz, operatorii economici reduc calitatea produselor și/sau a serviciilor oferite, păstrând însă prețurile neschimbate. Rămâne de văzut dacă ANPC sau alte autorități competente vor introduce măsuri pentru a combate și acest fenomen, asigurând astfel o protecție completă a consumatorilor direct vizați de schimbări și oferind operatorilor economici un cadru legal corect și previzibil și ușor de implementat.

***

Într-o piață în continuă schimbare, unde consumatorii devin din ce în ce mai informați și exigenți, transparența și corectitudinea nu sunt doar obligații legale, ci și o strategie de afaceri inteligentă. ANPC are responsabilitatea de a oferi un cadru juridic clar și previzibil, care să protejeze nu doar consumatorii, ci și operatorii economici. Aceștia trebuie să știe cum să aplice normele pentru a asigura o protecție ridicată a consumatorilor, fără riscul de a eluda legea din lipsa unor instrucțiuni clare. În definitiv, consumatorii, producătorii și retailerii au de câștigat atunci când regulile jocului sunt clare, echitabile și respectate de toată lumea.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 94 / 8957
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Dr. Cosmin Vasile devinde membru al “Europe Task Force” creat de Institute for Transnational Arbitration
    Mușat & Asociații și Hogan Lovells au asistat Romgaz în prima emisiune de obligațiuni din sectorul gazelor naturale, un proiect istoric pe piața de capital, care a generat un interes uriaș din partea investitorilor internaționali. Mandatul a implicat o echipă multidisciplinară, condusă de Gheorghe Mușat (Senior Partner), Paul Buta (Managing Partner) și Răzvan Stoicescu (Deputy Managing Partner)
    Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în prima emisiune de obligațiuni verzi Samurai pe piața de capital din Japonia. Doi parteneri în echipa de proiect
    Reff & Asociații și Deloitte România au asistat BLIK România în obținerea autorizației de funcționare pe piața locală. Colaborare strânsă între echipele de avocați și consultanți din România și Polonia
    Legiteam | Cherciu & Co is looking for two Junior ̸ Mid - Level Lawyers
    LegiTeam | CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate (Banking & Finance Team)
    Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj ICC Paris | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate cu cel mult 6 firme, într-un interval de 4 ani. Pentru de a primi cât mai multe propuneri, complete și corecte, termenul de transmitere a ofertelor a fost prelungit
    Voicu & Asociații is looking for business lawyers (maximum 5 years from Bar admission)
    Mega-proiectul Neptun Deep din Marea Neagră merge înainte, dau asigurări reprezentanții OMV Petrom, dar și arbitrajul cu statul român pentru modificarea legii offshore continuă | Avocații LDDP asigură apărarea în litigiul de la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris
    Rising Stars | Darius Constantin Avrigeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2023, a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Media cu care am terminat facultatea nu reprezintă un simplu număr, ci un întreg set de cunoștințe acumulate pe parcursul studenției și chiar munca depusă în vederea asimilării acestor cunoștințe, acestea din urmă fiind cele care mi-au permis de fapt să ajung, din punct de vedere profesional, acolo unde mi-am propus”
    GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
    EXCLUSIV | O companie din grupul controlat de ”regele eolienelor” a trimis Ministerului Finanțelor o notificare de arbitraj și o cerere de soluționare pe cale amiabilă a disputei. Tratatul Cartei Energiei, temeiul juridic al conflictului cu statul român
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...