ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

“Shrinkflation”: ANPC impune noi reguli operatorilor economici privind informarea clară, corectă și precisă a consumatorilor

16 Septembrie 2024   |   Ana-Maria Baciu, Managing Partner, Cristina Stoica, Associate – BACIU PARTNERS

ANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.

 
 
Operatorii economici trebuie să respecte noi reguli pentru a asigura o informare corectă, completă și precisă a consumatorilor în legătură cu produsele preambalate ale căror cantități au fost reduse, dar al căror preț a rămas neschimbat, ce le sunt aplicabile începând cu 10 octombrie 2024. Ordinul ANPC nr. 539/14.05.2024, publicat în Monitorul Oficial din 10 septembrie 2024, detaliază aceste măsuri menite să combată fenomenul de "shrinkflation" și să protejeze consumatorii, dar și să stabilească un cadru legal pentru operatorii economici care comercializează la raft produse destinate consumului.

Ce este „Shrinkflation” și de ce contează?

Termenul de „shrinkflation", rezultat din combinarea cuvintelor „shrink” (micșorare) și „inflation” (inflație), descrie o practică des întâlnită și în alte țări, inclusiv SUA și state membre ale Uniunii Europene. Aceasta se referă la reducerea cantității unui produs, fără o reducere proporțională a prețului, ceea ce înseamnă că, deși plătim același preț, primim mai puțin. Uneori, această reducere este ascunsă sub forma unei schimbări subtile a ambalajului sau a unei valori nutriționale aparent îmbunătățite (prin reducerea caloriilor) care, în realitate, este doar rezultatul unei cantități mai mici de produs vândută la același preț. Criticile la adresa acestor practici nu au întârziat să apară, iar soluția propusă de autoritățile competente pentru protecția consumatorilor este o informare corectă și completă a consumatorului la raft.

Ce prevede noul Ordin ANPC?

ANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.

În mod concret, operatorii economici trebuie să afișeze clar prețul pe unitatea de măsură la care se aplică modificarea volumului sau greutății produsului. De asemenea, consumatorii trebuie informați în mod vizibil că produsul a fost modificat în ceea ce privește cantitatea, chiar dacă prețul de vânzare a rămas același.

Informarea trebuie să fie plasată în același câmp vizual într-o formă vizibilă și lizibilă, folosind mesajul specific din anexa Ordinului și trebuie menținută pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare la raft a produsului.

Chiar dacă Ordinul nu specifică acest lucru, greutatea sau volumul indicate pe ambalaj trebuie să reflecte cantitatea reală a produsului.

Un aspect insuficient clarificat de Ordin este cel legat de informarea în mod complet a consumatorului despre creșterea prețului pe unitatea de măsură (volum sau greutate), în condițiile menținerii prețului pe produs.

 

Care este aria de adresabilitate a acestor noi reguli?

Ordinul se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare, însă doar pentru produsele preambalate. Deși aceste reglementări nu acoperă vânzările la distanță și nu prevăd sancțiuni specifice, implicațiile pentru piață sunt semnificative. Motivul pentru care sunt exceptate de la aplicarea acestui ordin vânzările la distanță nu reiese din textul ordinului, acesta fiind, probabil, un prim pas într-o reglementare mai complexă.

Reglementarea este asemănătoare cu cea din Franța și Italia (2024) care vizează informarea consumatorilor asupra prețului produselor a căror cantitate a scăzut, însă nu este identică.

·         Cadrul legislativ francez exclude expres de la aplicare produsele alimentare preambalate cu cantități variabile și cele neambalate (vrac), fiind vizate produsele care sunt vândute în cantități constante (pachetul de 1 kg, sticla de 1 l, n.n).

Textul francez, aplicabil magazinelor de peste 400 m.p. aduce o măsură suplimentară de transparență: posibilitatea de a afișa informațiile despre reducerea cantității și creșterea prețului pe unitatea de măsură direct pe ambalaj. Prin comparație, abordarea franceză care permite indicarea specifică a creșterii prețului în procente (%) sau în euro, contribuie semnificativ la o transparență și claritate mai mari față de consumatori în luarea deciziilor de achiziționare a produselor.

·         Reglementarea italiană impune menținerea informațiilor cu privire la reducerea cantității vreme de două luni și este aplicabilă magazinelor mari și medii.

Retailerii sunt direct vizați, însă inclusiv producătorii și distribuitorii se pot simți presați să își ajusteze prețurile ori strategiile comerciale pentru a evita scăderile de vânzări și a rămâne competitivi. În acest context, este recomandabil ca retailerii să își revizuiască contractele de achiziție cu furnizorii, incluzând clauze specifice care să asigure conformitatea cu noile reglementări. O abordare proactivă în această direcție nu doar că previne riscurile legale, dar creează și un cadru de colaborare mai clar și eficient în lanțul de aprovizionare.

„Skimpflation” – un nou val de provocări

În timp ce „shrinkflation” atrage atenția autorităților, un alt fenomen, „skimpflation”, ia amploare la nivel global. În acest caz, operatorii economici reduc calitatea produselor și/sau a serviciilor oferite, păstrând însă prețurile neschimbate. Rămâne de văzut dacă ANPC sau alte autorități competente vor introduce măsuri pentru a combate și acest fenomen, asigurând astfel o protecție completă a consumatorilor direct vizați de schimbări și oferind operatorilor economici un cadru legal corect și previzibil și ușor de implementat.

***

Într-o piață în continuă schimbare, unde consumatorii devin din ce în ce mai informați și exigenți, transparența și corectitudinea nu sunt doar obligații legale, ci și o strategie de afaceri inteligentă. ANPC are responsabilitatea de a oferi un cadru juridic clar și previzibil, care să protejeze nu doar consumatorii, ci și operatorii economici. Aceștia trebuie să știe cum să aplice normele pentru a asigura o protecție ridicată a consumatorilor, fără riscul de a eluda legea din lipsa unor instrucțiuni clare. În definitiv, consumatorii, producătorii și retailerii au de câștigat atunci când regulile jocului sunt clare, echitabile și respectate de toată lumea.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 888 / 9751
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
    Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
    Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
    BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...