“Shrinkflation”: ANPC impune noi reguli operatorilor economici privind informarea clară, corectă și precisă a consumatorilor
16 Septembrie 2024
Ana-Maria Baciu, Managing Partner, Cristina Stoica, Associate – BACIU PARTNERSANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.
Ce este „Shrinkflation” și de ce contează?
Termenul de „shrinkflation", rezultat din combinarea cuvintelor „shrink” (micșorare) și „inflation” (inflație), descrie o practică des întâlnită și în alte țări, inclusiv SUA și state membre ale Uniunii Europene. Aceasta se referă la reducerea cantității unui produs, fără o reducere proporțională a prețului, ceea ce înseamnă că, deși plătim același preț, primim mai puțin. Uneori, această reducere este ascunsă sub forma unei schimbări subtile a ambalajului sau a unei valori nutriționale aparent îmbunătățite (prin reducerea caloriilor) care, în realitate, este doar rezultatul unei cantități mai mici de produs vândută la același preț. Criticile la adresa acestor practici nu au întârziat să apară, iar soluția propusă de autoritățile competente pentru protecția consumatorilor este o informare corectă și completă a consumatorului la raft.
Ce prevede noul Ordin ANPC?
ANPC impune operatorilor economici să asigure un grad ridicat de transparență pentru consumatori cu privire la produsele preambalate care au suferit o reducere de volum sau de greutate, dar care sunt prezentate la raft în ambalaje sau forme identice și la același preț ca înainte.
În mod concret, operatorii economici trebuie să afișeze clar prețul pe unitatea de măsură la care se aplică modificarea volumului sau greutății produsului. De asemenea, consumatorii trebuie informați în mod vizibil că produsul a fost modificat în ceea ce privește cantitatea, chiar dacă prețul de vânzare a rămas același.
Informarea trebuie să fie plasată în același câmp vizual într-o formă vizibilă și lizibilă, folosind mesajul specific din anexa Ordinului și trebuie menținută pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare la raft a produsului.
Chiar dacă Ordinul nu specifică acest lucru, greutatea sau volumul indicate pe ambalaj trebuie să reflecte cantitatea reală a produsului.
Un aspect insuficient clarificat de Ordin este cel legat de informarea în mod complet a consumatorului despre creșterea prețului pe unitatea de măsură (volum sau greutate), în condițiile menținerii prețului pe produs.
Care este aria de adresabilitate a acestor noi reguli?
Ordinul se aplică atât produselor alimentare, cât și celor nealimentare, însă doar pentru produsele preambalate. Deși aceste reglementări nu acoperă vânzările la distanță și nu prevăd sancțiuni specifice, implicațiile pentru piață sunt semnificative. Motivul pentru care sunt exceptate de la aplicarea acestui ordin vânzările la distanță nu reiese din textul ordinului, acesta fiind, probabil, un prim pas într-o reglementare mai complexă.
Reglementarea este asemănătoare cu cea din Franța și Italia (2024) care vizează informarea consumatorilor asupra prețului produselor a căror cantitate a scăzut, însă nu este identică.
· Cadrul legislativ francez exclude expres de la aplicare produsele alimentare preambalate cu cantități variabile și cele neambalate (vrac), fiind vizate produsele care sunt vândute în cantități constante (pachetul de 1 kg, sticla de 1 l, n.n).
Textul francez, aplicabil magazinelor de peste 400 m.p. aduce o măsură suplimentară de transparență: posibilitatea de a afișa informațiile despre reducerea cantității și creșterea prețului pe unitatea de măsură direct pe ambalaj. Prin comparație, abordarea franceză care permite indicarea specifică a creșterii prețului în procente (%) sau în euro, contribuie semnificativ la o transparență și claritate mai mari față de consumatori în luarea deciziilor de achiziționare a produselor.
· Reglementarea italiană impune menținerea informațiilor cu privire la reducerea cantității vreme de două luni și este aplicabilă magazinelor mari și medii.
Retailerii sunt direct vizați, însă inclusiv producătorii și distribuitorii se pot simți presați să își ajusteze prețurile ori strategiile comerciale pentru a evita scăderile de vânzări și a rămâne competitivi. În acest context, este recomandabil ca retailerii să își revizuiască contractele de achiziție cu furnizorii, incluzând clauze specifice care să asigure conformitatea cu noile reglementări. O abordare proactivă în această direcție nu doar că previne riscurile legale, dar creează și un cadru de colaborare mai clar și eficient în lanțul de aprovizionare.
„Skimpflation” – un nou val de provocări
În timp ce „shrinkflation” atrage atenția autorităților, un alt fenomen, „skimpflation”, ia amploare la nivel global. În acest caz, operatorii economici reduc calitatea produselor și/sau a serviciilor oferite, păstrând însă prețurile neschimbate. Rămâne de văzut dacă ANPC sau alte autorități competente vor introduce măsuri pentru a combate și acest fenomen, asigurând astfel o protecție completă a consumatorilor direct vizați de schimbări și oferind operatorilor economici un cadru legal corect și previzibil și ușor de implementat.
***
Într-o piață în continuă schimbare, unde consumatorii devin din ce în ce mai informați și exigenți, transparența și corectitudinea nu sunt doar obligații legale, ci și o strategie de afaceri inteligentă. ANPC are responsabilitatea de a oferi un cadru juridic clar și previzibil, care să protejeze nu doar consumatorii, ci și operatorii economici. Aceștia trebuie să știe cum să aplice normele pentru a asigura o protecție ridicată a consumatorilor, fără riscul de a eluda legea din lipsa unor instrucțiuni clare. În definitiv, consumatorii, producătorii și retailerii au de câștigat atunci când regulile jocului sunt clare, echitabile și respectate de toată lumea.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 229 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...