
UE a adoptat DORA, un fel de GDPR al siguranței cibernetice pentru organizațiile din sectorul financiar. Ce presupune noul cadru de reglementare pentru echipele de management?
28 Februarie 2023
Sergiu Zaharia, Director, Mihai Olteanu, Director și Adrian Ifrim, Director - Cyber Risk Services, Deloitte RomâniaDORA are în vedere patru piloni pe care companiile din sectorul financiar trebuie să îi ia în considerare pentru a înțelege maniera în care practicile lor privind tehnologia informației și comunicațiilor, reziliența operațională și cibernetică, dar și managementul riscurilor rezultate în urma colaborării cu terți asigură continuitatea funcțiilor lor critice.
![]() |
Cei patru piloni prezentați în DORA
DORA are în vedere patru piloni pe care companiile din sectorul financiar trebuie să îi ia în considerare pentru a înțelege maniera în care practicile lor privind tehnologia informației și comunicațiilor, reziliența operațională și cibernetică, dar și managementul riscurilor rezultate în urma colaborării cu terți asigură continuitatea funcțiilor lor critice.
Primul pilon presupune crearea unui cadru de management al riscului în jurul unui set de principii și cerințe cheie în vederea gestionării riscului privind tehnologia informației și comunicațiilor.
Al doilea pilon vizează modalitatea de raportare a incidentelor, entitățile financiare fiind nevoite să notifice astfel de cazuri în 24 de ore de la producere. În decurs de o lună, organizația compromisă este nevoită să identifice cauza primară a atacului folosind instrumente de detecție și răspuns implementate cu ajutorul echipelor operaționale care trebuie să dea dovadă de o serie de abilități speciale în domeniu. Tehnologiile care pot sprijini procesele de detecție și răspuns sunt soluții cu care principalii jucătorii din sistemul bancar sunt cel mai probabil la zi, activând într-un sector deja puternic reglementat.
Testarea rezilienței operaționale reprezintă al treilea pilon pe care DORA îl reglementează, stabilind standarde la nivelul UE în vederea realizării acestor exerciții. Companiile care au depășit un anumit prag de maturitate – prag care va fi specificat într-un standard tehnic de reglementare ce nu a fost încă adoptat - trebuie să efectueze teste de securitate bazate pe informații despre amenințări cibernetice actuale (Threat-Led Penetration Testing) la fiecare trei ani, excepție făcând cazurile în care aceste dispoziții sunt modificate de autoritățile naționale. În țara noastră, Banca Națională a României a adoptat cadrul TIBER-RO în mai 2022, care se aplică instituțiilor financiare pe care le supraveghează. Acesta presupune testarea rezilienței cibernetice a companiilor din sectorul financiar la fiecare trei ani, iar cele care în prezent se pregătesc pentru implementarea regulamentului nr. 6/2022 privind cadrul de desfășurare a testelor de reziliență cibernetică TIBER-RO pot avea încredere că această activitate le va fi utilă în vederea respectării cerințelor avansate de testare specificate de DORA.
În final, al patrulea pilon precizează necesitatea adoptării unei strategii holistice în ceea ce privește gestionarea relației cu terții, care să permită o monitorizare completă din partea companiei.
Implicații pentru echipele de conducere executivă
Odată cu DORA, un cadru de reglementare mult mai strict decât alte inițiative similare din zona de securitate cibernetică și care va beneficia de o vizibilitate mai mare la nivel european, se observă o schimbare de paradigmă în ceea ce privește implementarea cerințelor, membrii echipelor de conducere executivă din sectorul financiar având un rol mult mai specific în acest sens. Astfel, aceștia vor fi nevoiți să aprobe un set de planuri cheie, cum ar fi strategia de reziliență operațională digitală a companiei și politica acesteia privind terții.
De asemenea, echipele de conducere trebuie să fie instruite și pregătite astfel încât să înțeleagă gradul de maturitate a organizației din perspectiva capacității de a face față potențialelor crize cibernetice și întreruperi majore care țin de tehnologia informației și comunicațiilor. Directorii executivi mai trebuie să știe și în ce măsură compania poate asigura continuitatea serviciilor critice în fața acestor provocări. În acest sens, companiile pot opta pentru organizarea periodică a exercițiilor de simulare a unor potențiale atacuri cibernetice, care ajută la exersarea capacității de răspuns la criză din perspectiva comunicării cu angajații, presa, autoritățile sau din cea juridică.
Un alt aspect de care managementul unei companii trebuie să țină cont este modalitatea în care DORA va afecta colaborarea cu terții. Astfel, este probabil ca directorii executivi să fie nevoiți să regândească deciziile strategice în privința partenerilor și să revizuiască rolul departamentelor de risc și achiziții.
Pe scurt, DORA va obliga managementul să devină un actor activ în procesul decizional care asigură reziliența cibernetică a organizației.
Deși direcțiile și conceptele pe care DORA le propune nu sunt noi, ele fiind deja introduse în unele directive și ghiduri de specialitate, implementarea cadrului va aduce în prim plan o serie de provocări pentru directorii executivi din sectorul financiar care, până în acest moment, se aflau preponderent pe lista de priorități a directorilor de securitate a informațiilor (chief information security officer - CISO) sau a directorilor de tehnologie (chief technology officers - CTO). Companiile trebuie să aplice prevederile DORA din 17 ianuarie 2025, așadar au la dispoziție o perioadă generoasă pentru a se pregăti, dar este important să aibă în vedere că aceste cerințe nu fac parte dintr-un exercițiu unic de conformare, ci dintr-un proces continuu, care le va ajuta să rămână în siguranță într-un peisaj al amenințărilor cibernetice aflat în plină evoluție.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2841 / 9730 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

INTERVIURI ESENȚIALE | Portofoliul de investigații internaționale a crescut semnificativ în cadrul biroului Clifford Chance din București în ultimii ani, devenind o adevărată carte de vizită pentru practica din Romania. De vorbă cu Daniel Badea (Managing Partner) și Sabina Crângașu Huțanu (Counsel), despre modul în care funcționează o echipă de avocați români de top, implicată în mod constant în cele mai complexe litigii și investigații de anvergură din Europa
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...