ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

MF propune modificarea Codului de procedurã fiscalã. Care sunt noutățile

31 Iulie 2024   |   BizLawyer

Se propune utilizarea de cãtre persoanele fizice a unui numãr de identificare digitalã, ca o alternativã la CNP

 
 
Ministerul Finanțelor pune în dezbatere publicã actul normativ prin care aduce o serie de modificãri și completãri Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedurã fiscalã, pentru adaptarea legislației fiscale, astfel încât gradul de colectare și conformare la platã sã creascã. Menționãm faptul cã modificãrile Codului de procedurã fiscalã au fãcut obiectul discuției ample de luni, 29 iulie 2024, dintre Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș și reprezentanții mediului de afaceri, dintre care amintim: Asociația Românã a Bãncilor, Patronatul Antreprenorilor Contabili din România, Camera Consultanților Fiscali, CECCAR, ACHAM, Consiliul Investitorilor Români și Consiliul Investitorilor Strãini. La finalul întâlnirii, cele douã pãrți au stabilit un termen de 20 de zile pentru transmiterea de propuneri din partea mediului de afaceri pentru eventuale modificãri ale proiectului de act normativ.


„Efectul sinergic al tuturor mãsurilor pe care le implementãm pentru a ține sub control evaziunea fiscalã va fi vizibil în contul de execuție bugetarã. Din experiența noastrã, în combaterea evaziunii fiscale și având în vedere mecanismele pe care le implementãm, am constatat cã trebuie sã gestionãm problema din mai multe direcții, pentru a monitoriza și reveni la normalitate. Proiectele noastre de digitalizare converg spre obiectivul general de reducere a gap-urilor la diverse categorii de impozite și taxe. Toate statele care au aplicat astfel de proiecte de digitalizare au obținut rezultate semnificative. Toate aceste mãsuri ne vor ajuta sã valorificãm mai bine creanțele bugetare, sã reducem cât mai mult sarcina fiscalã de pe umerii contribuabililor și astfel sã generãm finanțãri consistente pentru asigurarea marilor servicii publice”, subliniazã Marcel Boloș.

Principalele modificãri vizeazã:

            Acordarea eșalonãrii la platã în formã simplificatã, inclusiv pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursã, în anumite condiții

Se propune ca în categoria obligațiilor fiscale ce pot face obiectul eșalonãrii la platã în formã simplificatã sã fie reincluse cele cu reținere la sursã. În fapt, prin Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordãrii eșalonãrii la platã în formã simplificatã pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursã.

Aceastã mãsurã a afectat mediul de afaceri care s-a aflat în dificultate financiarã temporarã, astfel cã prin proiectul de act normativ se propune sã se poatã include în eșalonarea la platã în formã simplificatã și obligațiile fiscale cu reținere la sursã, cu condiția achitãrii unui procent de cel puțin 15% din cuantumul obligațiilor bugetare cuprinse în certificatul de atestare fiscalã. Aceastã mãsurã are în vedere obținerea unor rezultate cât mai avantajoase, ținând seama atât de interesul legitim și imediat al creditorului, cât și de drepturile și obligațiile debitorului.

            Posibilitatea plãții obligațiilor fiscale în conturile de venituri bugetare aferente fiecãrui tip de obligație fiscalã

Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligațiilor fiscale s-a propus oferirea posibilitãții contribuabililor/plãtitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligațiilor, respectiv în contul unic sau în conturile de venituri bugetare aferente fiecãrui tip de obligație fiscalã.

            Stabilirea unor mijloace electronice de comunicare mai facile cu reprezentanții legali/desemnați ai mediului de afaceri, pentru informarea periodicã privind situația fiscalã


Se propune ca, în relația cu ANAF, contribuabilii/plãtitorii înrolați în SPV sã trimitã prin acest sistem o declarație pe propria rãspundere a reprezentanților legali/desemnați ai acestora, semnatã cu certificat calificat de cãtre reprezentanții legali/desemnați, prin care declarã datele de contactat proprii și își aleg modalitatea de comunicare electronicã cu organul fiscal central pentru primirea informațiilor cu privire la situația fiscalã a contribuabilului/plãtitorului pe care-l reprezintã.

De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentanții legali/desemnați pot sã-și dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de cãtre organul fiscal, în vederea achitãrii obligațiilor fiscale pe care contribuabilii/plãtitorii le datoreazã.

Totodatã, prin manifestarea opțiunii de platã recurentã, contribuabilii/plãtitorii sunt de acord, ca la împlinirea termenelor de platã, sã fie debitat contul bancar în limita sumelor aferente achitãrii obligațiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse în graficele de eșalonare, precum și a altor obligații care reprezintã condiție de menținere a valabilitãții înlesnirii la platã acordate.

            Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate și confiscate

Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitație, având drept scop, pe de o parte, flexibilizarea condițiilor de participare la licitație, iar pe de altã parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicitãții bunurilor prin platforme specializate, precum și pentru digitalizarea activitãții de organizare a licitațiilor prin platforma on-line. În fapt, prin PNRR este finanțat un  proiect de dezvoltare a unei platforme de licitații electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizãri mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altã parte, de valorificare printr-o procedura transparentã și concurențialã, astfel încât prețul bunurilor valorificate sã creascã.

            Mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasãri și plãți în numerar în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra conturilor bancare

Se propune micșorarea plafoanelor existente în vigoare privind operațiunile de încasãri și plãți în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra disponibilitãților bãnești, pânã la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, având în vedere gradul scãzut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului cã lichiditãțile financiare ale acestora nu se ruleazã prin conturile bancare.

În acest sens, contribuabilii prevãzuți la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, care au înființate popriri bancare, efectueazã operațiunile de încasãri și plãți în numerar în urmãtoarele condiții:

·        în cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 40.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
·        în cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 20.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
·        în cazul celorlalte categorii de debitori, cu excepția persoanelor fizice, pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 10.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.

            Introducerea numãrului de identificare digitalã, alternativ CNP-ului


Se propune utilizarea de cãtre persoanele fizice a unui numãr de identificare digitalã, ca o alternativã la CNP, pentru funcționarea corectã a sistemelor digitale care solicitã utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoanã fizicã poate alege sã își dovedeascã identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând numãrul de identificare digitalã  în locul CNP-ului.


Proiectul de act normativ este publicat pe site-ul MF la rubrica Transparențã decizionalã.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 124 / 5338
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...