ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

MF propune modificarea Codului de procedurã fiscalã. Care sunt noutățile

31 Iulie 2024   |   BizLawyer

Se propune utilizarea de cãtre persoanele fizice a unui numãr de identificare digitalã, ca o alternativã la CNP

 
 
Ministerul Finanțelor pune în dezbatere publicã actul normativ prin care aduce o serie de modificãri și completãri Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedurã fiscalã, pentru adaptarea legislației fiscale, astfel încât gradul de colectare și conformare la platã sã creascã. Menționãm faptul cã modificãrile Codului de procedurã fiscalã au fãcut obiectul discuției ample de luni, 29 iulie 2024, dintre Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș și reprezentanții mediului de afaceri, dintre care amintim: Asociația Românã a Bãncilor, Patronatul Antreprenorilor Contabili din România, Camera Consultanților Fiscali, CECCAR, ACHAM, Consiliul Investitorilor Români și Consiliul Investitorilor Strãini. La finalul întâlnirii, cele douã pãrți au stabilit un termen de 20 de zile pentru transmiterea de propuneri din partea mediului de afaceri pentru eventuale modificãri ale proiectului de act normativ.


„Efectul sinergic al tuturor mãsurilor pe care le implementãm pentru a ține sub control evaziunea fiscalã va fi vizibil în contul de execuție bugetarã. Din experiența noastrã, în combaterea evaziunii fiscale și având în vedere mecanismele pe care le implementãm, am constatat cã trebuie sã gestionãm problema din mai multe direcții, pentru a monitoriza și reveni la normalitate. Proiectele noastre de digitalizare converg spre obiectivul general de reducere a gap-urilor la diverse categorii de impozite și taxe. Toate statele care au aplicat astfel de proiecte de digitalizare au obținut rezultate semnificative. Toate aceste mãsuri ne vor ajuta sã valorificãm mai bine creanțele bugetare, sã reducem cât mai mult sarcina fiscalã de pe umerii contribuabililor și astfel sã generãm finanțãri consistente pentru asigurarea marilor servicii publice”, subliniazã Marcel Boloș.

Principalele modificãri vizeazã:

            Acordarea eșalonãrii la platã în formã simplificatã, inclusiv pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursã, în anumite condiții

Se propune ca în categoria obligațiilor fiscale ce pot face obiectul eșalonãrii la platã în formã simplificatã sã fie reincluse cele cu reținere la sursã. În fapt, prin Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordãrii eșalonãrii la platã în formã simplificatã pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursã.

Aceastã mãsurã a afectat mediul de afaceri care s-a aflat în dificultate financiarã temporarã, astfel cã prin proiectul de act normativ se propune sã se poatã include în eșalonarea la platã în formã simplificatã și obligațiile fiscale cu reținere la sursã, cu condiția achitãrii unui procent de cel puțin 15% din cuantumul obligațiilor bugetare cuprinse în certificatul de atestare fiscalã. Aceastã mãsurã are în vedere obținerea unor rezultate cât mai avantajoase, ținând seama atât de interesul legitim și imediat al creditorului, cât și de drepturile și obligațiile debitorului.

            Posibilitatea plãții obligațiilor fiscale în conturile de venituri bugetare aferente fiecãrui tip de obligație fiscalã

Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligațiilor fiscale s-a propus oferirea posibilitãții contribuabililor/plãtitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligațiilor, respectiv în contul unic sau în conturile de venituri bugetare aferente fiecãrui tip de obligație fiscalã.

            Stabilirea unor mijloace electronice de comunicare mai facile cu reprezentanții legali/desemnați ai mediului de afaceri, pentru informarea periodicã privind situația fiscalã


Se propune ca, în relația cu ANAF, contribuabilii/plãtitorii înrolați în SPV sã trimitã prin acest sistem o declarație pe propria rãspundere a reprezentanților legali/desemnați ai acestora, semnatã cu certificat calificat de cãtre reprezentanții legali/desemnați, prin care declarã datele de contactat proprii și își aleg modalitatea de comunicare electronicã cu organul fiscal central pentru primirea informațiilor cu privire la situația fiscalã a contribuabilului/plãtitorului pe care-l reprezintã.

De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentanții legali/desemnați pot sã-și dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de cãtre organul fiscal, în vederea achitãrii obligațiilor fiscale pe care contribuabilii/plãtitorii le datoreazã.

Totodatã, prin manifestarea opțiunii de platã recurentã, contribuabilii/plãtitorii sunt de acord, ca la împlinirea termenelor de platã, sã fie debitat contul bancar în limita sumelor aferente achitãrii obligațiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse în graficele de eșalonare, precum și a altor obligații care reprezintã condiție de menținere a valabilitãții înlesnirii la platã acordate.

            Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate și confiscate

Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitație, având drept scop, pe de o parte, flexibilizarea condițiilor de participare la licitație, iar pe de altã parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicitãții bunurilor prin platforme specializate, precum și pentru digitalizarea activitãții de organizare a licitațiilor prin platforma on-line. În fapt, prin PNRR este finanțat un  proiect de dezvoltare a unei platforme de licitații electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizãri mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altã parte, de valorificare printr-o procedura transparentã și concurențialã, astfel încât prețul bunurilor valorificate sã creascã.

            Mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasãri și plãți în numerar în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra conturilor bancare

Se propune micșorarea plafoanelor existente în vigoare privind operațiunile de încasãri și plãți în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra disponibilitãților bãnești, pânã la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, având în vedere gradul scãzut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului cã lichiditãțile financiare ale acestora nu se ruleazã prin conturile bancare.

În acest sens, contribuabilii prevãzuți la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, care au înființate popriri bancare, efectueazã operațiunile de încasãri și plãți în numerar în urmãtoarele condiții:

·        în cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 40.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
·        în cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 20.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
·        în cazul celorlalte categorii de debitori, cu excepția persoanelor fizice, pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al cãror cuantum depãșește suma de 10.000 lei, de la persoanele prevãzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificãrile și completãrile ulterioare, încaseazã în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei și efectueazã plãți cãtre acestea în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.

            Introducerea numãrului de identificare digitalã, alternativ CNP-ului


Se propune utilizarea de cãtre persoanele fizice a unui numãr de identificare digitalã, ca o alternativã la CNP, pentru funcționarea corectã a sistemelor digitale care solicitã utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoanã fizicã poate alege sã își dovedeascã identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând numãrul de identificare digitalã  în locul CNP-ului.


Proiectul de act normativ este publicat pe site-ul MF la rubrica Transparențã decizionalã.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1 / 5215
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Organizatorii Transylvania Open au cumpărat licența turneului WTA de la Associazione Sportiva Dilettantistica Country Time Club. PNSA a fost alături de cumpărător, cu o echipă coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
RTPR, alături de Innova Capital la vânzarea Optical Investment Group. Echipa de proiect a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate)
Avocații din practica de Energie & Resurse Naturale de la Wolf Theiss lucrează în proiectele Doicești și Cernavodă, cele mai mari din domeniul energiei nucleare. Adina Aurel (Counsel): ”Ceea ce ne-a atras la aceste proiecte este în primul rând inovaţia tehnologică în domeniul energiei nucleare” | Cele mai multe solicitări au fost pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile, dar volume de muncă mari au avut și mandatele din alte segmente ale practicii
LegiTeam | We are looking for a corporate ̸ M&A lawyer (5-7 years of experience) to join RTPR
Voicu & Asociații is looking for business lawyers (maximum 5 years from Bar admission)
LegiTeam | We are looking for a competition lawyer (2-5 years of experience) to join RTPR
LegiTeam | We are looking for corporate ̸ M&A lawyers (2-4 years of experience) to join RTPR
RTPR, consultant local pentru Aramco în tranzacția condusă de A&O Shearman privind investiția Aramco în HORSE Powertrain Limited, joint venture-ul înființat de Renault Group și Geely. Costin Taracilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate) au coordonat echipa
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...