Anul 2023 a adus deja multe noutăți fiscale și legislative. Ce implicații au și la ce ar trebui să fie atente companiile
15 Martie 2023 BizLawyer
Implicațiile acestor noi prevederi, inclusiv din perspectivă fiscală, au fost discutate în cadrul Conferinței anuale de taxe PwC România.
| |
”Sunt câteva aspecte importante pentru anul 2023 și 2024: în primul rând cerințele ESG, procedurile pe care trebuie să le standardizăm, să le implementăm, să le monitorizăm, proceduri care sunt deja cunoscute sau care vor veni printr-o serie întreagă de directive pe care trebuie sa le respectăm. Rolul departamentului financiar și fiscal va fi esențial în dezvoltarea acestor proceduri și a politicilor fiscale transparente. Când vorbim despre CbCR, criteriile de raportare și companiile raportoare rămân neschimbate, însă va crește transparența pentru că vor fi făcute publice aceste informații. Pilonul II OECD va impune realizarea unor analize pentru că sunt reguli diferite de calcul și nu este o comparabilitate directă cu impozitul pe profit. Faptul că avem o cotă de impozitare de 16% versus cota minimă de 15% nu va însemna că trebuie să stăm liniștiți. Pe de altă parte, separat de aspecte fiscale, avem nevoie de investiții străine directe, dar dacă investitorii nu le vor notifica potrivit noii legislații, vor fi penalizați”, a declarat Andreea Mitiriță, Partener, PwC România.
Noutăți în domeniul TVA
Adina Vizoli, Director PwC România: România a optat pentru modificări de cote de TVA. Pe de o parte, vedem revenirea sectorului HORECA la cota de 9% de la 5% dar și introducerea cotei de 19% pentru băuturile cu conținut de zahăr, dând naștere unor multiple probleme de interpretare care trebuie adresate eficient. Înțelegem că o circulară este în pregătire pentru a aduce lămuriri precum: aplicarea cotei de TVA de 19% TVA pentru cafeaua servită, sau situațiile în care se aplică cota de 19%, respectiv 9% pentru sucuri.
În sectorul imobiliar rezidențial se modifică din nou condițiile de livrare a caselor cu cotă de TVA redusă de 5%. S-a revenit la reglementarea unui singur plafon, respectiv 600.000 lei și a fost reintrodusă condiția de achiziționare a unei singure locuințe cu cotă de 5%. Este foarte important sa fie urmărite măsurile tranzitorii pentru antecontractele încheiate înainte de 1 ianuarie 2023.
Mai recent, s-a introdus cota redusă de TVA, de 5%, pentru livrările de panouri fotovoltaice destinate locuințelor personale și clădirilor utilizate de administrație, context în care pentru cei care realizează astfel de tranzacții este necesar să evalueze în ce condiții se poate aplica. Autoritățile fiscale pregătesc clarificări pentru aplicarea cotei reduse.
Flexibilizarea pieței muncii și implicațiile fiscale
Bogdan Cârpă-veche, Senior Manager, PwC România: Există două tendințe principale de flexibilizare a relațiilor contractuale care s-au dezvoltat cu precădere în timpul pandemiei: telemunca în România și din străinătate, precum și desfășurarea activităților în baza statutului de lucrător independent.
Conform studiului PayWell 2022, 18% dintre companii lucrează cu alte forme de contractare în afară de contract individual de muncă, majoritatea fiind PFA-uri, în unele cazuri chiar și SRL-uri sau variante mixte. Domeniile principale în care se observă această practică sunt IT și advertising. Vedem acest lucru și din evoluția numărului de înmatriculări ale persoanelor fizice la Registrul Comerțului, care a înregistrat o creștere anuală de aproximativ 10%.
În cazul celor care aleg să desfășoare activități pe cont propriu, legislația fiscală reglementează un regim fiscal distinct pentru veniturile din activități independente respectiv: obligația plătitorului de venit de a determina natura venitului și eventualele obligații fiscale, luând în considerare criteriile de independență pentru persoane fizice și substanța economică în cazul societăților comerciale. Trebuie avută în vedere, totodată, practica recentă a autorităților fiscale de reîncadrare a activităților desfășurate de unele SRL-uri care nu aveau substanță economică.
În cazul celor care desfășoară activități la distanță din străinătate trebuie avute în vedere o serie de elemente precum locul și durata de desfășurare a activității sau rezidența fiscală a persoanei fizice, elemente ce pot atrage obligații fiscale pentru angajat și angajator din perspectiva impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale.
În ceea ce privește angajații, 2023 a adus noi beneficii neimpozabile, precum cazare, hrană și abonamente sportive, dar și introducerea plafonului neimpozabil de până la 33% din salariul de bază. În cazul celor care desfășoară activități independente au fost mărite plafoanele anuale de venituri pentru care se datorează contribuții sociale.
Controlul investițiilor străine în România
Lucian Bozian, Avocat senior, D&B David și Baias: Investitorii străini vor putea implementa investiții directe în România doar după analizarea și aprobarea acestora de către organele competente (CEISD).
În aprilie 2022 a intrat în vigoare OUG 46/2022 care instituie o serie de măsuri de punere în aplicare a Regulamentului UE 452/2019 privind examinarea investițiilor străine directe în Uniunea Europeană. Recunoscând pe de-o parte rolul esențial al investitiilor străine în UE în ceea ce privește contribuția lor la creșterea economică, legiuitorul european prevede faptul că securitatea și ordinea publică sunt aspecte esențiale, iar ca atare, investițiile străine trebuie verificate / evaluate înainte de a fi implementate, tocmai pentru a nu le afecta. Subiectul a devenit unul și mai important în contextul internațional actual de securitate.
Punerea în aplicare a investiției fără ca aceasta să fie fost notificată și autorizată poate fi sancționată cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală mondială a investitorului, dreptul de a aplica astfel de sancțiuni aparținând Consiliului Concurenței, autoritate care asigură secretariatul CEISD și unde ar trebuie realizate notificările.
Intră în sfera de aplicare a acestui act normativ investițiile străine directe și investiții noi: fuziuni, achiziții, preluare de active, extinderi de capacități la o întreprindere existentă, demararea activității unei întreprinderi noi, diversificarea producției, operațiuni de tip greenfield etc. Nu ar trebui să se califice restructurările intra-grup, investițiile de portofoliu, participațiile minoritare fără control, externalizare.
Impactul legii UTP privind practicile comerciale neloiale în sectorul agricol şi alimentar
Cătălina Nacev, Avocat senior, D&B David și Baias: Legea UTP este în vigoare la acest moment doar pentru vânzarea de produse agro-alimentare în relația dintre furnizori și cumpărători între care există un dezechilibru al puterii de negociere raportat la cifra de afaceri. Procesul de implementare a fost dificil, impactul a fost atât la nivel de documentație, dar și din punct de vedere al strategiei și modelului de afaceri, precum și operațional.
Structura de remunerație, respectiv reduceri și servicii analizate anterior, reprezintă principalul punct de interes al Legii UTP. Am asistat la un exercițiu complex de reevaluare și revizuire în integralitate a politicii comerciale la nivelul furnizorilor vizați de Legea UTP, dar în special în cazul retailerilor de produse agro-alimentare.
Observăm că autoritatea cu rol în aplicare, respectiv Consiliul Concurenței, a început sa culeagă informații și se află în proces de identificare a particularităților pieței. Rămâne de văzut care va fi interpretarea finală și abordarea autorităților în ceea ce privește modul de calcul al pragurilor reducerilor și serviciilor. Aplicarea acestora reprezintă în continuare o provocare din cauza anumitor prevederi care rămân în continuare relativ neclare.
Nu în ultimul rând, impactul Legii UTP va fi vizibil și în contextul viitoarelor inspecții fiscale, având în vedere că aceasta a determinat modificări la nivelul structurilor de remunerație, respectiv discounturi și servicii.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 7524 / 20604 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
RTPR, desemnată „Consultantul Juridic al Anului” la Gala ROPEA Awards 2025
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





