Anul 2023 a adus deja multe noutăți fiscale și legislative. Ce implicații au și la ce ar trebui să fie atente companiile
15 Martie 2023 BizLawyer
Implicațiile acestor noi prevederi, inclusiv din perspectivă fiscală, au fost discutate în cadrul Conferinței anuale de taxe PwC România.
| |
”Sunt câteva aspecte importante pentru anul 2023 și 2024: în primul rând cerințele ESG, procedurile pe care trebuie să le standardizăm, să le implementăm, să le monitorizăm, proceduri care sunt deja cunoscute sau care vor veni printr-o serie întreagă de directive pe care trebuie sa le respectăm. Rolul departamentului financiar și fiscal va fi esențial în dezvoltarea acestor proceduri și a politicilor fiscale transparente. Când vorbim despre CbCR, criteriile de raportare și companiile raportoare rămân neschimbate, însă va crește transparența pentru că vor fi făcute publice aceste informații. Pilonul II OECD va impune realizarea unor analize pentru că sunt reguli diferite de calcul și nu este o comparabilitate directă cu impozitul pe profit. Faptul că avem o cotă de impozitare de 16% versus cota minimă de 15% nu va însemna că trebuie să stăm liniștiți. Pe de altă parte, separat de aspecte fiscale, avem nevoie de investiții străine directe, dar dacă investitorii nu le vor notifica potrivit noii legislații, vor fi penalizați”, a declarat Andreea Mitiriță, Partener, PwC România.
Noutăți în domeniul TVA
Adina Vizoli, Director PwC România: România a optat pentru modificări de cote de TVA. Pe de o parte, vedem revenirea sectorului HORECA la cota de 9% de la 5% dar și introducerea cotei de 19% pentru băuturile cu conținut de zahăr, dând naștere unor multiple probleme de interpretare care trebuie adresate eficient. Înțelegem că o circulară este în pregătire pentru a aduce lămuriri precum: aplicarea cotei de TVA de 19% TVA pentru cafeaua servită, sau situațiile în care se aplică cota de 19%, respectiv 9% pentru sucuri.
În sectorul imobiliar rezidențial se modifică din nou condițiile de livrare a caselor cu cotă de TVA redusă de 5%. S-a revenit la reglementarea unui singur plafon, respectiv 600.000 lei și a fost reintrodusă condiția de achiziționare a unei singure locuințe cu cotă de 5%. Este foarte important sa fie urmărite măsurile tranzitorii pentru antecontractele încheiate înainte de 1 ianuarie 2023.
Mai recent, s-a introdus cota redusă de TVA, de 5%, pentru livrările de panouri fotovoltaice destinate locuințelor personale și clădirilor utilizate de administrație, context în care pentru cei care realizează astfel de tranzacții este necesar să evalueze în ce condiții se poate aplica. Autoritățile fiscale pregătesc clarificări pentru aplicarea cotei reduse.
Flexibilizarea pieței muncii și implicațiile fiscale
Bogdan Cârpă-veche, Senior Manager, PwC România: Există două tendințe principale de flexibilizare a relațiilor contractuale care s-au dezvoltat cu precădere în timpul pandemiei: telemunca în România și din străinătate, precum și desfășurarea activităților în baza statutului de lucrător independent.
Conform studiului PayWell 2022, 18% dintre companii lucrează cu alte forme de contractare în afară de contract individual de muncă, majoritatea fiind PFA-uri, în unele cazuri chiar și SRL-uri sau variante mixte. Domeniile principale în care se observă această practică sunt IT și advertising. Vedem acest lucru și din evoluția numărului de înmatriculări ale persoanelor fizice la Registrul Comerțului, care a înregistrat o creștere anuală de aproximativ 10%.
În cazul celor care aleg să desfășoare activități pe cont propriu, legislația fiscală reglementează un regim fiscal distinct pentru veniturile din activități independente respectiv: obligația plătitorului de venit de a determina natura venitului și eventualele obligații fiscale, luând în considerare criteriile de independență pentru persoane fizice și substanța economică în cazul societăților comerciale. Trebuie avută în vedere, totodată, practica recentă a autorităților fiscale de reîncadrare a activităților desfășurate de unele SRL-uri care nu aveau substanță economică.
În cazul celor care desfășoară activități la distanță din străinătate trebuie avute în vedere o serie de elemente precum locul și durata de desfășurare a activității sau rezidența fiscală a persoanei fizice, elemente ce pot atrage obligații fiscale pentru angajat și angajator din perspectiva impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale.
În ceea ce privește angajații, 2023 a adus noi beneficii neimpozabile, precum cazare, hrană și abonamente sportive, dar și introducerea plafonului neimpozabil de până la 33% din salariul de bază. În cazul celor care desfășoară activități independente au fost mărite plafoanele anuale de venituri pentru care se datorează contribuții sociale.
Controlul investițiilor străine în România
Lucian Bozian, Avocat senior, D&B David și Baias: Investitorii străini vor putea implementa investiții directe în România doar după analizarea și aprobarea acestora de către organele competente (CEISD).
În aprilie 2022 a intrat în vigoare OUG 46/2022 care instituie o serie de măsuri de punere în aplicare a Regulamentului UE 452/2019 privind examinarea investițiilor străine directe în Uniunea Europeană. Recunoscând pe de-o parte rolul esențial al investitiilor străine în UE în ceea ce privește contribuția lor la creșterea economică, legiuitorul european prevede faptul că securitatea și ordinea publică sunt aspecte esențiale, iar ca atare, investițiile străine trebuie verificate / evaluate înainte de a fi implementate, tocmai pentru a nu le afecta. Subiectul a devenit unul și mai important în contextul internațional actual de securitate.
Punerea în aplicare a investiției fără ca aceasta să fie fost notificată și autorizată poate fi sancționată cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală mondială a investitorului, dreptul de a aplica astfel de sancțiuni aparținând Consiliului Concurenței, autoritate care asigură secretariatul CEISD și unde ar trebuie realizate notificările.
Intră în sfera de aplicare a acestui act normativ investițiile străine directe și investiții noi: fuziuni, achiziții, preluare de active, extinderi de capacități la o întreprindere existentă, demararea activității unei întreprinderi noi, diversificarea producției, operațiuni de tip greenfield etc. Nu ar trebui să se califice restructurările intra-grup, investițiile de portofoliu, participațiile minoritare fără control, externalizare.
Impactul legii UTP privind practicile comerciale neloiale în sectorul agricol şi alimentar
Cătălina Nacev, Avocat senior, D&B David și Baias: Legea UTP este în vigoare la acest moment doar pentru vânzarea de produse agro-alimentare în relația dintre furnizori și cumpărători între care există un dezechilibru al puterii de negociere raportat la cifra de afaceri. Procesul de implementare a fost dificil, impactul a fost atât la nivel de documentație, dar și din punct de vedere al strategiei și modelului de afaceri, precum și operațional.
Structura de remunerație, respectiv reduceri și servicii analizate anterior, reprezintă principalul punct de interes al Legii UTP. Am asistat la un exercițiu complex de reevaluare și revizuire în integralitate a politicii comerciale la nivelul furnizorilor vizați de Legea UTP, dar în special în cazul retailerilor de produse agro-alimentare.
Observăm că autoritatea cu rol în aplicare, respectiv Consiliul Concurenței, a început sa culeagă informații și se află în proces de identificare a particularităților pieței. Rămâne de văzut care va fi interpretarea finală și abordarea autorităților în ceea ce privește modul de calcul al pragurilor reducerilor și serviciilor. Aplicarea acestora reprezintă în continuare o provocare din cauza anumitor prevederi care rămân în continuare relativ neclare.
Nu în ultimul rând, impactul Legii UTP va fi vizibil și în contextul viitoarelor inspecții fiscale, având în vedere că aceasta a determinat modificări la nivelul structurilor de remunerație, respectiv discounturi și servicii.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 7210 / 20290 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





