ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ECA avertizează că finanţele UE nu sunt încă imune la încălcările statului de drept

22 Februarie 2024   |   AGERPRES

În singurul caz în care s-au luat măsuri în temeiul Regulamentului privind condiţionalitatea (Ungaria, 2022), propunerea de a bloca fonduri era justificată în mod corespunzător.

 
 
Chiar dacă datorită modificărilor adoptate în ultimii ani se poate răspunde acum mai eficient la încălcările statului de drept în statele membre, totuşi, scutul existent pentru apărarea valorilor fundamentale are puncte slabe şi nu garantează încă o protecţie deplină a intereselor financiare ale UE, se arată într-un raport publicat miercuri de Curtea de Conturi Europeană.

Conform acestui raport, în prezent, Ungaria şi Polonia sunt afectate de mai multe măsuri bugetare legate de statul de drept, cu un impact estimat la aproximativ 22 de miliarde de euro şi, respectiv, 134 de miliarde de euro. Aceste sume nu sunt însă deocamdată tangibile, deoarece ele nu reprezintă decât impactul potenţial asupra plăţilor şi a angajamentelor viitoare până la sfârşitul deceniului. Cu alte cuvinte, consecinţele bugetare directe sunt deocamdată mult mai mici decât le-ar putea sugera aceste cifre. De cealaltă parte, blocarea de fonduri UE ar putea submina realizarea programelor şi a obiectivelor de politică ale UE, în situaţiile în care un guvern nu îşi îndeplineşte obligaţiile. Cetăţenii ar putea să fie primii care vor resimţi efectele negative, avertizează auditorii. De exemplu, se poate întâmpla ca studenţii să nu mai poată participa la programul de schimb Erasmus+.


"Noile protecţii ale UE în ceea ce priveşte statul de drept sunt un pas înainte lăudabil. Dar există unele fisuri în această armură: statul de drept este o valoare fundamentală a UE, care merită, cu siguranţă, un sistem mai rezistent", a declarat Annemie Turtelboom, membra Curţii de Conturi Europene responsabilă de audit.

În singurul caz în care s-au luat măsuri în temeiul Regulamentului privind condiţionalitatea (Ungaria, 2022), propunerea de a bloca fonduri era justificată în mod corespunzător. Pe de altă parte, însă, pentru alte ţări în afara Ungariei, auditorii nu au putut verifica întotdeauna motivele pentru care s-a utilizat un instrument şi nu altul. Prin urmare, concluzia lor este că Comisia Europeană nu poate demonstra în mod transparent că interesele financiare ale UE sunt protejate în mod adecvat în toate statele membre.

În plus, auditorii UE au semnalat mai multe riscuri care ar putea submina în mod semnificativ eficacitatea pe termen lung a măsurilor bugetare şi a celor de remediere. În primul rând, problemele legate de statul de drept ar putea afecta şi alte părţi ale bugetului care nu sunt acoperite de măsurile propuse. În cazul Ungariei, măsurile luate în temeiul Regulamentului privind condiţionalitatea erau concentrate pe 55% din trei programe considerate a fi cel mai expuse riscului. Or, probleme similare ar putea afecta restul de 45% din aceste programe sau orice alte fonduri ale UE (cum ar fi politica agricolă comună). În al doilea rând, este posibil ca aplicarea Regulamentului privind condiţionalitatea să nu ducă la mai mult de un exerciţiu birocratic, fără o schimbare reală a situaţiei pe teren. De exemplu, anunţarea creării unei autorităţi de integritate nu asigură, în sine, în mod automat combaterea eficace a corupţiei. În fine, auditorii UE atrag atenţia asupra riscului să se regreseze în aplicarea măsurilor de remediere odată ce au fost ridicate măsurile bugetare.

Aceste riscuri par cu atât mai importante cu cât, deşi deciziile de a bloca sau a debloca fonduri ale UE ar trebui să se întemeieze pe o analiză tehnică şi juridică, consideraţiile politice ar putea juca, în ultimă instanţă, un rol major, după cum subliniază auditorii UE. Într-adevăr, auditorii avertizează că deciziile de ridicare a măsurilor bugetare, care necesită o majoritate calificată în cadrul Consiliului, ar putea fi dezbătute în acelaşi timp cu alte decizii importante care necesită unanimitate între cele 27 de state membre. Tocmai această situaţie a survenit în decembrie 2023, la câteva săptămâni după încheierea auditului, când au trebuit luate decizii în ceea ce priveşte Ungaria referitor la statul de drept în acelaşi timp cu votul privind negocierile de aderare cu Ucraina la care Ungaria a obiectat iniţial.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2305 / 18679
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lady Lawyer | De vorbă cu Andra Iftemie, Managing Associate - Băncilă, Diaconu și Asociații: ”Toți avocații suntem ‘așezați la aceeași masă’, indiferent de gen sau de aria de practică aleasă, acesta fiind, de altfel, și unul dintre motivele pentru care practic cu drag această profesie. Ceea ce contează cu adevărat sunt competențele și rezultatele obținute”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...