
Clarificări privind controlul investițiilor în România
20 Februarie 2025
Roxana Roșca (senior associate), Sergiu Păun (associate) - Filip & CompanyConsiliul Concurenței a lansat în consultare publică proiectul de ordin conținând o serie de îndrumări cu privire la modalitatea de calcul a valorii investiției, precum și cu privire la aspecte referitoare la noțiunea de control și la procesul de notificare,
![]() |
Consiliul Concurenței a lansat în consultare publică proiectul de ordin conținând o serie de îndrumări cu privire la modalitatea de calcul a valorii investiției, precum și cu privire la aspecte referitoare la noțiunea de control și la procesul de notificare, conform dispozițiilor OUG 46/2022.
1. Introducere
Regimul controlului investițiilor în România este încă un domeniu nou pentru investitori, cu un cadru de reglementare în curs de definitivare care ridică anumite semne de întrebare pentru investitori.
Merită menționat că, deși inițial regimul FDI (atât la nivel național, cât și la nivel european) a fost gândit ca o unealtă pentru a controla și verifica investițiile străine (non-UE) în România, în prezent controlul acoperă, de asemnea, investitorii europeni – inclusiv investitorii români.
1. Introducere
Regimul controlului investițiilor în România este încă un domeniu nou pentru investitori, cu un cadru de reglementare în curs de definitivare care ridică anumite semne de întrebare pentru investitori.
Merită menționat că, deși inițial regimul FDI (atât la nivel național, cât și la nivel european) a fost gândit ca o unealtă pentru a controla și verifica investițiile străine (non-UE) în România, în prezent controlul acoperă, de asemnea, investitorii europeni – inclusiv investitorii români.
Necesitatea de a avea un cadru de reglementare cât mai clar vine mai ales pe fondul unor sancțiuni semnificative care pot fi aplicate de autoritate în cazul nerespectării regulilor provind controlul investițiilor în România. În acest sens, implementarea unei investiții supuse controlului fără aprobarea prealabilă a autorității poate conduce la (i) amenzi de până la 10% din cifra de afaceri totală mondială a investitorului din anul financiar anterior sancționării si (ii) nulitatea investiției (împreună cu impunerea oricăror măsuri comportamentale sau structurale pentru a restabili situația existentă anterior investiției).
2. Instrucțiunile
Pe acest fond și în special cu scopul de a adresa o parte dintre incertitudinile care înconjoară regimul controlului investițiilor în România autoritatea de concurență supune spre consultare publică un proiect de instrucțiuni („Instrucțiunile”) care tratează, în principal:
• regulile de calcul pentru pragul valoric care generează obligația de notificare;
• anumite aspecte privind documentația care stă la baza investiției și momentul declanșării obligației de notificare.
• noțiunea de control din cadrul definiției de investiție directă.
a. Clarificări privind valoarea investiției
Cu titlu de regulă generală, atunci când investiția ia forma unei tranzacții, Instrucțiunile clarifică faptul că valoarea investiției este reprezentată de prețul tranzacției, incluzând o serie de reguli specifice în funcție de tipul de operațiune (e.g. dobândirea de părți sociale, majorarea de capital, acordarea unui împrumut).
În cazul tranzacțiilor multi-jurisdicționale, este relevantă valoarea investiției care are loc în România, respectiv valoarea activele/societății din România. În acest caz, dacă valoarea aferentă României nu este individualizată, se pot lua în considerare estimările părților. În caz contrar, se va lua în considerare valoarea totală (aferentă întregii operațiuni).
În cazul investițiilor care au loc în mai mai multe etape, valoarea investiției se determină prin cumularea valorilor aferente fiecărei etape. În acest context, ar putea fi util de clarificat scenariul în care investițiile nu au loc în baza aceluiași document tranzacțional sau plan investițional – respectiv care este orizontul de timp în care investițiile legate de același proiect pot fi considerate ca reprezentând o investiție unică. Cu titlu de exemplu, în materia concentrărilor economice se are în vedere un termen de 2 ani în care tranzacțiile între aceleași părți pot fi considerate legate.
b. Documentația și momentul notificării
Instrucțiunile caută să clarifice sfera actelor în baza cărora se poate depune notificarea pentru obținerea aprobării autorității, precizând că acestea constau în orice „document, antecontract, contract sau orice alt acord care să demonstreze fără dubii intenția de realizare a investiției străine”. Deși Instrucțiunile nu prevăd, în mod expres, acest aspect, considerăm că această condiție poate fi satisfăcută inclusiv prin furnizarea unei oferte neangajante sau a altor acte unilaterale emise de investitor (mai ales în contextul investițiilor de tip greenfield).
În ceea ce privește momentul notificării, Instrucțiunile precizează că cererea de autorizare va fi depusă după finalizarea negocierilor și după momentul stabilirii celor mai importante aspecte ale operațiunii (e.g. prețul, modalitatea de finanțare, părțile), dar înainte de implementarea investiției.
Deși înțelegem necesitatea ca autoritatea să efectueze analiza având în vedere informații definitive, considerăm că trebuie avut în vedere și interesul investitorului de a evita întârzieri în procesul tranzacțional din cauza aprobării privind investițiile, În acest sens, notificarea ar trebui să poată fi depusă cât mai devreme în process (atâta timp cât se poate anticipa cu suficientă certitudine că respectivele condiții de notificare sunt întrunite), inclusiv în timpul due diligence-ului, de exemplu.
c. Noțiunea de control
Instrucțiunile clarifică faptul că noțiunea de control se interpretează în conformitate cu regulile de concurență.
Cu toate acestea, având în vedere că investițiile străine sunt definite ca investiţii „efectuată cu scopul de a stabili sau de a menţine legături durabile şi directe între investitor şi antreprenorul/ întreprinderea cărora le sunt destinate fondurile pentru desfășurarea unei activităţi economice în România, inclusiv investițiile care permit o participare efectivă la administrarea sau la controlul unei întreprinderi care desfăşoară o activitate economică”, cadrul de aplicare al reglementării este mai larg decât noțiunea de control.
În acest sens, ar fi utile clarificări din partea autorității în ceea ce privește noțiunea de „legături durabile şi directe” sau o detalierii a cazurilor în care se consideră că investitorul participă în mod efectiv șa adminsitrarea întreprinderii. De asemenea, ar putea fi clarificat (la nivelul instrucțiunilor) faptul că operațiunile de restructurare în cadrul grupului nu ar trebui să intre în sfera de analiză din perspectiva controlului investițiilor în România.
3. Concluzii
Deși Instrucțiunile oferă o mai bună înțelegere a cadrului legal, ele nu reușesc să elimine toate incertitudinile legate de controlul investițiilor în România.
În acest context, sfera domeniilor strategice definite prin Hotărârea CSAT 73/2012 rămâne extrem de largă, reflectând un cadru social, tehnologic și politic diferit față de cel actual. Această abordare conduce la necesitatea notificării unui număr semnificativ mai mare de investiții, inclusiv a unor cazuri care, în prezent, nu influențează în aceeași măsură (sau deloc) domeniile strategice relevante (cu titlu de exemplu, dezvoltarea parcurilor eoliene sau fotovoltaice). Totodată, ar fi fost o oportunitate pentru autoritatea de concurență să clarifice acest aspect, ceea ce ar fi putut contribui la optimizarea procesului de notificare, la reducerea volumului de muncă și la menținerea unui echilibru mai eficient între controlul investițiilor și dinamica pieței.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 122 / 9355 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bulboacă și Asociații a găzduit conferința „Cu lupa pe transparentizarea salarială – Directiva (UE) 2023 ̸ 970, de la concept la practică”
Women Lawyers | Ce spun și cum gândesc doamnele din structura Țuca Zbârcea & Asociații, firmă care etalează femei avocat remarcabile pe toate palierele de activitate. Azi, de vorbă cu Oana Mareș, Managing Associate: ”Femeile au adesea un grad mai mare de răbdare în gestionarea relației cu clienții, aspect esențial în momentele de stres sau incertitudine. Într-un domeniu unde detaliile contează enorm, abilitatea de a observa inclusiv nuanțele emoționale și de a reacționa corespunzător poate reprezenta un atu valoros”
NNDKP aniversează 35 de ani de activitate | Firma fondată de Manuela și Ion Nestor demarează un proces strategic de remodelare a structurii sale de management: Adina Chilim-Dumitriu și Emil Bivolaru devin Parteneri Executivi, domeniile esențiale pentru buna funcționare a firmei vor fi gestionate prin intermediul unor Comitete ale Partenerilor
Studiul CMS European M&A 2025: Romania - locul 2 în CEE, cu o creștere de 80% | Horea Popescu (Managing Partner - CMS România): “Numărul de tranzacții în care CMS a oferit consultanță în regiune a crescut cu peste 30% față de 2023, fiind al doilea cel mai mare număr de tranzacții înregistrat din 2014 și până acum”. Rodica Manea (Partener): “În perspectivă, este important ca achizitorii să rămână agili și să păstreze un echilibru între încrederea într-o piață în continuă evoluție și provocările de reglementare”
LadyLawyer | La Popescu și Asociații, femeile avocat sunt apreciate și evaluate în raport de criterii reale de succes, meritul și performanța fiind singurele repere pentru avansarea în carieră. Adina Vlaicu, Partener: ”Nu m-am confruntat cu stereotipuri, întrucât în firma noastră nu găsești un avocat, ci o echipă înzestrată cu abilități profesionale remarcabile și concentrată pe rezultate, care valorizează relațiile de încredere și respect reciproc”
LadyLawyer | Doamnele avocat dau forță echipei Mitel & Asociații, firmă în care competența, capacitatea de gândire creativă, abilitățile analitice și atenția la detalii clădesc cariere solide. De vorbă cu avocatele firmei despre avocatura de business devenită un mediu accesibil avocaților care vor să facă performanță, indiferent de gen
LadyLawyer | Profesia de avocat ar avea mult de suferit fără empatia și emoția tipic feminine. Ana Popa, Managing Associate al Țucă Zbârcea & Asociații: ”Sfătuiesc pe oricine, care nu a lucrat cu o femeie avocat până acum, să o facă și va observa că avem abordări inovatoare, suntem foarte flexibile, avem o capacitate unică de multitasking și adaptabilitate. În plus, venim întotdeauna cu o perspectivă diferită asupra lucrurilor și aducem un plus de creativitate”
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Promovări la Popovici Nițu Stoica & Asociații. Noi Avocați Colaboratori Coordonatori și Seniori în cadrul echipei
LadyLawyer | De vorbă cu Anca Buta Mușat (Partener Mușat & Asociații), avocat care a studiat Dreptul în patru sisteme diferite și s-a dezvoltat ”într-o echipă fantastică”: ”În firmele mari, de referință, cum este Mușat & Asociații, nu mai există diferențe între femei și bărbați din punct de vedere profesional. Diferențele se văd de la un profesionist la altul în modul de abordare a problemelor, soluțiile găsite, abilitățile de leadership și de coordonare a echipelor și în multe alte detalii care nu țin de gen”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...