Codirlaşu (CFA România): O mare parte din reglementările DORA sunt prinse în legislaţia românească
06 Noiembrie 2024
AgerpresAdrian Codirlaşu a afirmat că şi pe partea de piaţă financiară nebancară, România are norme ASF care reglementează riscul cibernetic şi relaţiile cu terţii, însă Directiva DORA vine cu ceva suplimentar.
O mare pare din reglementările cu care vine Directiva europeană privind rezilienţa operaţională digitală (DORA) sunt prinse într-un fel sau altul în legislaţia românească, dar va trebui să vedem unde sunt golurile şi cum le acoperim, a afirmat miercuri Adrian Codirlaşu, vicepreşedinte CFA România, într-o conferinţă de specialitate.
"Riscul cibernetic şi riscul aferent furnizorilor terţi sunt riscuri operaţionale. Prin urmare, DORA se referă la o componentă a riscului operaţional. Însă dacă ne uităm, să zicem, la tipurile de evenimente de risc operaţional prevăzute de legislaţie, începând cu Basel II, sunt şapte tipuri de evenimente şi aş spune că DORA se referă la patru dintre ele. Poate chiar la cinci. Practic, la ce ne poate duce neluarea în considerare a acestui risc aferent utilizării de echipamente IT? La fraude ne poate conduce, în cazul în care sistemele nu sunt corect setate şi avem asemenea evenimente şi ne mai poate conduce la întreruperi ale activităţii într-o instituţie financiară. De asemenea, când nu sunt corect implementate sau corect calibrate pentru activitatea pe care o avem, ne poate duce la erori în relaţia cu clienţii şi chiar cu reglementatorii atunci când avem de raportat anumite lucruri făcute de sisteme şi nu reuşim să raportăm. Deci, vedem că merge către o mare parte din riscurile operaţionale. De asemenea, trebuie să ne uităm şi la relaţia cu terţii", a explicat Adrian Codirlaşu, la conferinţa "DORA - Strategy, Regulation, Resilience" organizată de Oxygen Events şi Model Tree.
"Riscul cibernetic şi riscul aferent furnizorilor terţi sunt riscuri operaţionale. Prin urmare, DORA se referă la o componentă a riscului operaţional. Însă dacă ne uităm, să zicem, la tipurile de evenimente de risc operaţional prevăzute de legislaţie, începând cu Basel II, sunt şapte tipuri de evenimente şi aş spune că DORA se referă la patru dintre ele. Poate chiar la cinci. Practic, la ce ne poate duce neluarea în considerare a acestui risc aferent utilizării de echipamente IT? La fraude ne poate conduce, în cazul în care sistemele nu sunt corect setate şi avem asemenea evenimente şi ne mai poate conduce la întreruperi ale activităţii într-o instituţie financiară. De asemenea, când nu sunt corect implementate sau corect calibrate pentru activitatea pe care o avem, ne poate duce la erori în relaţia cu clienţii şi chiar cu reglementatorii atunci când avem de raportat anumite lucruri făcute de sisteme şi nu reuşim să raportăm. Deci, vedem că merge către o mare parte din riscurile operaţionale. De asemenea, trebuie să ne uităm şi la relaţia cu terţii", a explicat Adrian Codirlaşu, la conferinţa "DORA - Strategy, Regulation, Resilience" organizată de Oxygen Events şi Model Tree.
El a adăugat că în legislaţia românească pe partea de sistem bancar există regulamentul BNR, care se referă la condiţiile de externalizare semnificativă, unde trebuie expres aprobarea Băncii Naţionale, lucru care este mai strict reglementat decât de Directiva DORA.
Adrian Codirlaşu a afirmat că şi pe partea de piaţă financiară nebancară, România are norme ASF care reglementează riscul cibernetic şi relaţiile cu terţii, însă Directiva DORA vine cu ceva suplimentar.
"Până acum în legislaţia aveam doar partea de externalizări, dar mai putem avea relaţii cu terţii care nu sunt externalizări, sunt de exemplu contracte pe o perioadă limitată. Însă, asemenea relaţii implică instituţia financiară. Dacă se întâmplă o fraudă la furnizorul terţ sau scurgere de informaţii la furnizorii terţi, nouă ne vine ca instituţie financiară amenda de la reglementator. Deci, noi răspundem pentru ceea ce face tereţul. Şi în contextul acesta vine DORA cu nişte cerinţe care trebuie puse pe furnizorii de asemenea servicii pentru a gestiona tocmai riscurile operaţionale aferente sistemelor IT din aceste instituţii terţe", a explicat Adrian Codirlaşu.
Potrivit acestuia, Directiva vine cu cerinţe privind teste de penetrare a sistemelor, inclusiv pentru companiile terţe, fapt care va creşte costul furnizării de asemenea servicii.
"În concluzie, o mare parte dintre componentele riscului operaţional sunt acoperite de DORA. În legislaţia românească aveam o mare parte dintre ele, deci avem pe ce construi. E adevărat, trebuie să punem într-un anumit framework toate lucrurile acestea, însă nu pornim de la zero. O mare parte din aceste reglementări sunt cumva într-un fel sau altul prinse în legislaţia a românească. Altele erau să zicem implicite, nu prevăzute expres însă va trebui să să existe un proces de a vedea unde sunt gap-urile şi de a le acoperi", a mai spus Adrian Codirlaşu.
Guvernul a aprobat, în septembrie, un proiect de lege care transpune în legislaţia naţională Directiva DORA, pentru consolidarea securităţii cibernetice a entităţilor financiare şi, implicit, o mai bună protejare a informaţiilor clienţilor de servicii financiare, a declarat atunci purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin.
"Începând cu 17 ianuarie 2025, anul viitor aşadar, vor fi aplicate în România noi reglementări pentru consolidarea securităţii cibernetice a entităţilor financiare şi, implicit, o mai bună protejare a informaţiilor clienţilor de servicii financiare. Este vorba despre transpunerea în legislaţia naţională a Directivei DORA printr-un proiect de lege aprobat astăzi de către Guvern şi care urmează să fie transmis, tot în procedură de urgenţă, Parlamentului. Directiva DORA se va aplica începând, aşa cum am anunţat, cu 17 ianuarie anul viitor, împreună cu Regulamentul 2554 pe 2022 al Uniunii Europene privind rezilienţa operaţională digitală pentru sectorul financiar, care este de directă aplicare şi nu necesită transpunere în dreptul intern. Ambele aceste documente, regulamentul şi proiectul de lege, au scopul să sprijine şi să faciliteze consolidarea securităţii cibernetice în domeniul serviciilor financiare", a precizat Mihai Constantin.
Acesta a dat şi exemple de aplicabilitate a reglementărilor europene menţionate.
"De exemplu, Banca Naţională a României va fi informată cu privire la orice incident operaţional sau de securitate major. De asemenea, potrivit regulamentului DORA, care se va aplica în mod direct, se menţionează că în cazul în care are loc un incident major legat de tehnologia informaţiilor, atunci asupra intereselor financiare ale clienţilor, entităţile financiare îi informează pe aceştia, fără întârzieri nejustificate, de îndată ce află despre acest incident major. De asemenea, informează pe clienţii afectaţi cu privire la eventualele măsuri de protecţie luate pentru a preveni aceste atacuri sau pentru a combate un atac deja precizat", a arătat purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 92 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...