ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Comerțul electronic: Evaluarea Comisiei Europene încurajează extinderea regulilor simplificate de TVA

20 Iulie 2023   |   Ioana Bara (Senior Manager) și Corina Mortici (Manager) - PwC

Companiile care activează în mai multe jurisdicții trebuie să efectueze o analiză de impact în scopul determinării sferei de aplicare a noilor reguli de TVA pentru fiecare caz specific.

 
 
Noile reguli de TVA pentru comerțul electronic introduse în Uniunea Europeană, în luna iulie 2021, au adus venituri de 20 de miliarde euro din TVA anul trecut, cu 26% mai mari decât în 2021, relevă datele publicate recent de Comisia Europeană.

Astfel, statele membre au colectat anul trecut venituri din TVA de peste 17 miliarde euro din vânzările online în UE declarate prin intermediul ghișeului unic extins (one stop shop) și alte 2,5 miliarde de euro în cadrul vânzărilor online de bunuri importate din țări terțe. Această cifră include și noile venituri din TVA generate de eliminarea scutirii de TVA aplicabile anterior importurilor de bunuri cu valoare redusă care nu depășeau 22 euro și care erau printre cele mai susceptibile la fraudă. Aproximativ 130.000 de companii s-au înregistrat și au colectat TVA în mod simplificat, prin aceste regimuri speciale.

TVA în era digitală

Dezvoltarea rapidă a platformelor digitale, care au dus la o creștere importantă a comerțului transfrontalier, dar și amploarea fraudei fiscale sunt principalele motive care au determinat Comisia Europeană să propună un nou pachet de norme în domeniul TVA.

Având în vedere impactul noilor reguli simplificate pe parcursul anului 2022, Comisia Europeană a propus extinderea plajei de operațiuni pentru care operatorii pot plăti TVA în regim simplificat, prin intermediul ghișeului unic, cu obiectivul principal de a diminua sarcina administrativă și a facilita colectarea și plata TVA în cadrul noilor modele de afacere din economia digitală. Noua propunere de Directivă poartă numele TVA în era digitală (VAT in the Digital Age - ViDA). Printre cele mai de impact măsuri se află raportarea obligațiilor de TVA, în timp real, în principal prin facturarea electronică și tratamentul TVA pentru economia platformelor digitale - comerț online, platformele sociale, magazine de aplicații. Cele mai importante modificări pentru economia digitală sunt:

        Regimul TVA pentru vânzările la distanță de bunuri importate din țări terțe sau teritorii terțe - IOSS va deveni obligatoriu pentru platformele considerate furnizori de bunuri importate din țări terțe în relațiile B2C;

        Înregistrarea unică în scopuri de TVA în UE - destinată minimizării necesității contribuabililor de a se înregistra în mai multe state membre ale UE ca urmare a extinderii schemelor OSS;

        Eliminarea măsurilor de simplificare în temeiul aranjamentelor privind stocurile la dispoziția clientului începând cu 2025;

        Posibilitatea statelor membre de a introduce sisteme obligatorii de facturare electronică începând cu 1 ianuarie 2024, urmată de implementarea obligatorie a unui astfel de sistem începând cu 2028. Raportarea se va face în timp real - respectiv două zile lucrătoare de la emiterea facturilor electronice;

        Înlocuirea declarației recapitulative 390 cu o nouă declarație numită DRR care urmează să fie centralizată într-un nou sistem central de schimb de informații TVA la nivelul UE;

        Noi reguli pentru furnizorii presupuși pentru platformele electronice și o extindere a obligațiilor de păstrare a datelor pentru platformele electronice.

Propunerea a fost până acum dezbătută în cadrul Comitetului Economic și Social al Uniunii Europene, în cadrul Autorității Europene pentru Protecția Datelor, precum și în cadrul Comitetului Reprezentanților Permanenți (Coreper).

Beneficiile imediate ale contribuabililor vor fi reducerea costurilor de fragmentare legate de diferențele curente dintre cerințele de raportare a datelor la nivelul statelor membre. În acest moment, pentru UE în ansamblu, aceste costuri de fragmentare sunt estimate la până la 1,6 miliarde euro, care ar putea crește considerabil în viitor dacă divergențele dintre statele membre s-ar amplifica. Companiile pot analiza fluxurile și modelele de afacere transfrontaliere și pot explora posibilitatea regândirii acestora în sensul optimizării numărului de înregistrări în scopuri de TVA în UE și prin urmare a diminuării costurilor de conformitate. Aceste costuri de conformitate sunt estimate între 2 400 și 8.000 euro anual.

În ceea ce privește tranzacțiile online, furnizorii de bunuri comercializate prin intermediul platformelor online trebuie să analizeze impactul generat de livrările efectuate către platformele electronice, în calitatea lor de cumpărător-revânzător, întrucât, conform noilor reguli acestea vor fi întotdeauna scutite de TVA fără drept de deducere.

Cu privire la obligațiile sporite de raportare și sarcinile extinse de declarare, acestea vor fi limitate la platformele electronice, în special în domenii precum transportul și cazarea. După cum arată Comisia Europeană, în prezent, costul de cazare oferit prin intermediul unei platforme electronice poate fi cu până la 17% mai ieftin decât prin omologii offline. Astfel, nu în ultimul rând, platformele electronice trebuie să analizeze aceste noi obligații extinse de raportare și să asigure disponibilitatea și posibilitatea extragerii tuturor datelor obligatorii din sistemele ERP pentru scopuri de raportare. Acesta poate fi un proces complex și pot exista provocări în identificarea acestor date, de exemplu, atunci când ne gândim la modul de determinare al locului în care este stabilită fiecare persoană neimpozabilă într-o tranzacție B2C.

În concluzie, companiile care activează în mai multe jurisdicții trebuie să efectueze o analiză de impact în scopul determinării sferei de aplicare a noilor reguli de TVA pentru fiecare caz specific.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 2254 / 9748
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
    Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
    BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
    CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...