ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Comerțul electronic: Evaluarea Comisiei Europene încurajează extinderea regulilor simplificate de TVA

20 Iulie 2023   |   Ioana Bara (Senior Manager) și Corina Mortici (Manager) - PwC

Companiile care activează în mai multe jurisdicții trebuie să efectueze o analiză de impact în scopul determinării sferei de aplicare a noilor reguli de TVA pentru fiecare caz specific.

 
 
Noile reguli de TVA pentru comerțul electronic introduse în Uniunea Europeană, în luna iulie 2021, au adus venituri de 20 de miliarde euro din TVA anul trecut, cu 26% mai mari decât în 2021, relevă datele publicate recent de Comisia Europeană.

Astfel, statele membre au colectat anul trecut venituri din TVA de peste 17 miliarde euro din vânzările online în UE declarate prin intermediul ghișeului unic extins (one stop shop) și alte 2,5 miliarde de euro în cadrul vânzărilor online de bunuri importate din țări terțe. Această cifră include și noile venituri din TVA generate de eliminarea scutirii de TVA aplicabile anterior importurilor de bunuri cu valoare redusă care nu depășeau 22 euro și care erau printre cele mai susceptibile la fraudă. Aproximativ 130.000 de companii s-au înregistrat și au colectat TVA în mod simplificat, prin aceste regimuri speciale.

TVA în era digitală

Dezvoltarea rapidă a platformelor digitale, care au dus la o creștere importantă a comerțului transfrontalier, dar și amploarea fraudei fiscale sunt principalele motive care au determinat Comisia Europeană să propună un nou pachet de norme în domeniul TVA.

Având în vedere impactul noilor reguli simplificate pe parcursul anului 2022, Comisia Europeană a propus extinderea plajei de operațiuni pentru care operatorii pot plăti TVA în regim simplificat, prin intermediul ghișeului unic, cu obiectivul principal de a diminua sarcina administrativă și a facilita colectarea și plata TVA în cadrul noilor modele de afacere din economia digitală. Noua propunere de Directivă poartă numele TVA în era digitală (VAT in the Digital Age - ViDA). Printre cele mai de impact măsuri se află raportarea obligațiilor de TVA, în timp real, în principal prin facturarea electronică și tratamentul TVA pentru economia platformelor digitale - comerț online, platformele sociale, magazine de aplicații. Cele mai importante modificări pentru economia digitală sunt:

        Regimul TVA pentru vânzările la distanță de bunuri importate din țări terțe sau teritorii terțe - IOSS va deveni obligatoriu pentru platformele considerate furnizori de bunuri importate din țări terțe în relațiile B2C;

        Înregistrarea unică în scopuri de TVA în UE - destinată minimizării necesității contribuabililor de a se înregistra în mai multe state membre ale UE ca urmare a extinderii schemelor OSS;

        Eliminarea măsurilor de simplificare în temeiul aranjamentelor privind stocurile la dispoziția clientului începând cu 2025;

        Posibilitatea statelor membre de a introduce sisteme obligatorii de facturare electronică începând cu 1 ianuarie 2024, urmată de implementarea obligatorie a unui astfel de sistem începând cu 2028. Raportarea se va face în timp real - respectiv două zile lucrătoare de la emiterea facturilor electronice;

        Înlocuirea declarației recapitulative 390 cu o nouă declarație numită DRR care urmează să fie centralizată într-un nou sistem central de schimb de informații TVA la nivelul UE;

        Noi reguli pentru furnizorii presupuși pentru platformele electronice și o extindere a obligațiilor de păstrare a datelor pentru platformele electronice.

Propunerea a fost până acum dezbătută în cadrul Comitetului Economic și Social al Uniunii Europene, în cadrul Autorității Europene pentru Protecția Datelor, precum și în cadrul Comitetului Reprezentanților Permanenți (Coreper).

Beneficiile imediate ale contribuabililor vor fi reducerea costurilor de fragmentare legate de diferențele curente dintre cerințele de raportare a datelor la nivelul statelor membre. În acest moment, pentru UE în ansamblu, aceste costuri de fragmentare sunt estimate la până la 1,6 miliarde euro, care ar putea crește considerabil în viitor dacă divergențele dintre statele membre s-ar amplifica. Companiile pot analiza fluxurile și modelele de afacere transfrontaliere și pot explora posibilitatea regândirii acestora în sensul optimizării numărului de înregistrări în scopuri de TVA în UE și prin urmare a diminuării costurilor de conformitate. Aceste costuri de conformitate sunt estimate între 2 400 și 8.000 euro anual.

În ceea ce privește tranzacțiile online, furnizorii de bunuri comercializate prin intermediul platformelor online trebuie să analizeze impactul generat de livrările efectuate către platformele electronice, în calitatea lor de cumpărător-revânzător, întrucât, conform noilor reguli acestea vor fi întotdeauna scutite de TVA fără drept de deducere.

Cu privire la obligațiile sporite de raportare și sarcinile extinse de declarare, acestea vor fi limitate la platformele electronice, în special în domenii precum transportul și cazarea. După cum arată Comisia Europeană, în prezent, costul de cazare oferit prin intermediul unei platforme electronice poate fi cu până la 17% mai ieftin decât prin omologii offline. Astfel, nu în ultimul rând, platformele electronice trebuie să analizeze aceste noi obligații extinse de raportare și să asigure disponibilitatea și posibilitatea extragerii tuturor datelor obligatorii din sistemele ERP pentru scopuri de raportare. Acesta poate fi un proces complex și pot exista provocări în identificarea acestor date, de exemplu, atunci când ne gândim la modul de determinare al locului în care este stabilită fiecare persoană neimpozabilă într-o tranzacție B2C.

În concluzie, companiile care activează în mai multe jurisdicții trebuie să efectueze o analiză de impact în scopul determinării sferei de aplicare a noilor reguli de TVA pentru fiecare caz specific.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1280 / 8774
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
    România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
    CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
    Promat Comimpex (Ameropa) achiziționează un pachet majoritar de acțiuni în Agrotex. PNSA a asistat cumpărătorul cu o echipă condusă de Bogdan C. Stoica (Partener) și Claudia Salomia (Senior Associate)
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandra Pădurariu, Head of legal affairs and compliance | Samsung Electronics: “Viitorul este guvernat de adaptarea la schimbare și de pregătirea continuă în domeniul noilor tehnologii și al provocărilor generate de acestea. Sunt bucuroasă să pot contribui cu experiența mea ca și mentor la formarea și ghidarea unor tineri implicați în rezolvarea problemelor sociale prin utilizarea tehnologiei”
    LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for junior ̸ mid-level associates
    CMS asistă Entek Elektrik Üretim la achiziția unui proiect fotovoltaic de 214,26 MWdc în curs de dezvoltare în România
    POPESCU & ASOCIAȚII este, pentru al 2-lea an consecutiv, Eastern Europe Firm of the Year | Loredana POPESCU (Partner) a fost desemnată Equity Capital Markets Lawyer of the Year
    CNAIR a plătit anul trecut onorarii în cuantum de 282.565,5 lei caselor de avocatură care îi asigură reprezentarea în arbitrajele comerciale în care este implicată instituția. Firme din Italia, Grecia, Franța și Spania, adversare la ICC Paris și CCIR
    Creștere constantă în practica de Litigii de la GNP, prin preluarea unor proiecte ale clienților existenți sau atragerea unor clienți noi, inclusiv ca urmare a expunerii dobândite prin aderarea la o alianță internațională | Octavian Adam, Partener coordonator al practicii: “Procentul ridicat al dosarelor complexe este consecința domeniilor în care societatea noastră de avocatură activează cu preponderență și de noutatea problematicilor supuse controlului instanțelor”
    Dispute Resolution | Volumul mandatelor care ridică probleme de drept complicate, acordate firmei Mitel & Asociații, a crescut și anul acesta. Magda Dima, partenerul coordonator al practicii: ”În prezent, gestionăm un număr impresionant de litigii complexe, care au un grad ridicat de sofisticare dat și de nevoia de înțelegere a componentelor tehnice specifice industriei din care provin clienții noștri”
    De vorbă cu Corina Oana Mazilu, admisă în primii zece la Facultatea de Drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, acum avocat stagiar: ”Ceea ce mă fascinează cu privire la această profesie este că, prin ajutorul oferit oamenilor, ajungi să te descoperi și să te redescoperi pe tine însuți”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...