Constantinescu (ANPC): Vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi
13 Martie 2023 Agerpres
Potrivit şefului ANPC, una dintre cele mai grave probleme descoperite la operatorii economici controlaţi se referă la neconformitatea produselor livrate consumatorului.
Vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, iar din punct de vedere al comerţului online nu există la acest moment pârghii care să permită scoaterea în afara ţării a unei anumite pagini de Internet într-un mod foarte rapid şi facil pentru autorităţi, a declarat, luni, într-o dezbatere de specialitate, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu.
"Noi, inclusiv din discuţia purtată cu reprezentanţii confederaţiilor şi asociaţiilor patronale, cred că am ajuns la un consens. Nu putem aplica băcăniei de cartier acea sancţiune pe care o aplicăm unui hypermarket, pentru că, dacă pentru cel mai mic dintre aceştia sancţiunea, fie ea şi minimă, poate reprezenta diferenţa dintre afaceri sau non-profit, în cazul celui de-al doilea, şi aici mă refer la cultură de vânzare mult mai mare, sancţiunea nu are nici măcar caracterul preventiv... Până la acest moment, noi considerăm că vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, în sensul că, dacă o cofetărie, de exemplu, trebuie să prepare produsele cu ingredientele pe care le transmite consumatorului ca fiind prezente în produs, în condiţiile cele mai bune şi de siguranţă pentru consumator, iată că un cozonac făcut ca acasă şi vândut prin intermediul aplicaţiilor din online nu mai poate furniza informaţiile necesare consumatorilor şi nici nu poate fi făcută o evaluare corespunzătoare de către autorităţile de control", a menţionat Constantinescu.
"Noi, inclusiv din discuţia purtată cu reprezentanţii confederaţiilor şi asociaţiilor patronale, cred că am ajuns la un consens. Nu putem aplica băcăniei de cartier acea sancţiune pe care o aplicăm unui hypermarket, pentru că, dacă pentru cel mai mic dintre aceştia sancţiunea, fie ea şi minimă, poate reprezenta diferenţa dintre afaceri sau non-profit, în cazul celui de-al doilea, şi aici mă refer la cultură de vânzare mult mai mare, sancţiunea nu are nici măcar caracterul preventiv... Până la acest moment, noi considerăm că vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, în sensul că, dacă o cofetărie, de exemplu, trebuie să prepare produsele cu ingredientele pe care le transmite consumatorului ca fiind prezente în produs, în condiţiile cele mai bune şi de siguranţă pentru consumator, iată că un cozonac făcut ca acasă şi vândut prin intermediul aplicaţiilor din online nu mai poate furniza informaţiile necesare consumatorilor şi nici nu poate fi făcută o evaluare corespunzătoare de către autorităţile de control", a menţionat Constantinescu.
Potrivit şefului ANPC, una dintre cele mai grave probleme descoperite la operatorii economici controlaţi se referă la neconformitatea produselor livrate consumatorului.
"În primul rând, nu există la acest moment pârghii care să poată scoate în afara unei ţări o anumită pagină de Internet într-un mod foarte rapid şi facil pentru autorităţi. Spun acest lucru pentru că, la acest moment, piaţa este totuşi inundată de pagini de Internet cu sediul în afara Europei, ceea ce face imposibilă evaluarea activităţii sau chiar sancţionarea acestora, lucru care ar trebui cumva semnalat fiecăreia dintre instituţiile cu posibilitate de a lua măsuri imediate. Suntem în situaţia de a nu putea să ne mişcăm cu aceeaşi viteză cu care aceştia îşi promovează produsele sau serviciile în mediul online şi nu avem cum să ajungem foarte repede în calculatoarele sau în aparatele consumatorilor pentru a semnala derapajele de la lege ale unor astfel de pagini în România. Neconformitatea produselor legate de ceea ce consumatorul a crezut că, de fapt, achiziţionează şi ceea ce a primit în realitate este una dintre cele mai grave probleme... Termenul de livrare al produselor este, de asemenea, unul dintre motivele pentru care consumatorii sesizează autoritatea noastră, cu rezerva că, în ultimul an, am încercat şi încercăm în continuare să promovăm un ordin dat de preşedintele Autorităţii prin care operatorii economici din mediul online sunt obligaţi să pună pe paginile lor informaţii despre soluţionarea alternativă a litigiilor. Nu puţine dintre sesizările primite de la consumatori se soluţionează în mod amiabil între operatorul economic şi cel care depune sesizarea, situaţie pe care noi ne dorim să o încurajăm. Credem că Autoritatea trebuie să intervină acolo unde operatorul economic nu-şi asumă", a afirmat Horia Constantinescu.
Acesta a menţionat, totodată, că de apetitul românilor pentru comerţul online au profitat unii comercianţi cu intenţii neserioase şi care livrează produse slabe calitativ.
"Prin forţa lucrurilor, ultimii doi ani au determinat o creştere substanţială a acestui tip de comerţ (online, n.r.) şi a accesului, de fapt, al consumatorilor către acest tip de comerţ, având în vedere perioada pandemică şi restricţiile generate de aceasta. Probabil cei mai mulţi dintre consumatorii ce descopereau în acea perioadă comerţul online au rămas fideli acestui tip de a-şi achiziţiona produsele sau inclusiv serviciile. Sunt şi eu unul dintre aceştia, dat fiind că fiecare dintre noi încercăm să rentabilizăm timpul pe care l-am petrece la cumpărături şi ne dorim să putem avea livrate cât mai aproape şi cât mai rapid produsele, fără a risipi niciun minut din cel dedicat activităţii. Este adevărat că de acest lucru au profitat şi operatorii economici nu foarte serioşi sau cei chiar cu intenţii neserioase, cei care pun la dispoziţia consumatorilor produse de slabă calitate, plecând de la ideea că aceştia caută produse în primul rând foarte ieftine, dar scăpând din vedere că, de fapt, raportul calitate-preţ este cel care trebuie avut în vedere", a subliniat oficialul ANPC.
Asociaţia Sută la Sută Românesc, prin platforma Tribuna Consumatorilor, în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC). a organizat, luni, o dezbatere despre protecţia şi drepturile consumatorilor din România.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului este marcată, anual, pe data 15 martie, pentru a sensibiliza opinia publică despre importanţa cunoaşterii drepturilor consumatorilor din întreaga lume, fiind şi un bun prilej pentru mobilizare în vederea protejării acestora.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 3322 / 10257 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Care sunt liniile de forță ale practicii de Concurență de la PNSA, apreciată de ghidurile internaționale pentru expertiza profundă, reflexele rapide și capacitatea de a duce la capăt mandate complexe | De vorbă cu Mihaela Ion (Partener) despre tendințele pieței, modul în care lucrează avocații, disciplina procedurală și gândirea strategică în proiectele în care miza, presiunea de timp și finețea analizei fac diferența
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Refinitiv Legal Advisers - Q3 2025 | Piața de M&A a continuat să crească, în primele nouă luni, pe piețele emergente și la nivel nivel global, chiar dacă numărul tranzacțiilor este în scădere. Europa prinde viteză, iar Estul continentului redevine un teritoriu în care investitorii strategici și financiari caută randament. CMS își menține pozițiile de top la nivel global și în Europa de Est, regiune în care Clifford Chance și Schoenherr strălucesc, iar Kinstellar rămâne în Top 15
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





