Constantinescu (ANPC): Vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi
13 Martie 2023
AgerpresPotrivit şefului ANPC, una dintre cele mai grave probleme descoperite la operatorii economici controlaţi se referă la neconformitatea produselor livrate consumatorului.
Vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, iar din punct de vedere al comerţului online nu există la acest moment pârghii care să permită scoaterea în afara ţării a unei anumite pagini de Internet într-un mod foarte rapid şi facil pentru autorităţi, a declarat, luni, într-o dezbatere de specialitate, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu.
"Noi, inclusiv din discuţia purtată cu reprezentanţii confederaţiilor şi asociaţiilor patronale, cred că am ajuns la un consens. Nu putem aplica băcăniei de cartier acea sancţiune pe care o aplicăm unui hypermarket, pentru că, dacă pentru cel mai mic dintre aceştia sancţiunea, fie ea şi minimă, poate reprezenta diferenţa dintre afaceri sau non-profit, în cazul celui de-al doilea, şi aici mă refer la cultură de vânzare mult mai mare, sancţiunea nu are nici măcar caracterul preventiv... Până la acest moment, noi considerăm că vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, în sensul că, dacă o cofetărie, de exemplu, trebuie să prepare produsele cu ingredientele pe care le transmite consumatorului ca fiind prezente în produs, în condiţiile cele mai bune şi de siguranţă pentru consumator, iată că un cozonac făcut ca acasă şi vândut prin intermediul aplicaţiilor din online nu mai poate furniza informaţiile necesare consumatorilor şi nici nu poate fi făcută o evaluare corespunzătoare de către autorităţile de control", a menţionat Constantinescu.
"Noi, inclusiv din discuţia purtată cu reprezentanţii confederaţiilor şi asociaţiilor patronale, cred că am ajuns la un consens. Nu putem aplica băcăniei de cartier acea sancţiune pe care o aplicăm unui hypermarket, pentru că, dacă pentru cel mai mic dintre aceştia sancţiunea, fie ea şi minimă, poate reprezenta diferenţa dintre afaceri sau non-profit, în cazul celui de-al doilea, şi aici mă refer la cultură de vânzare mult mai mare, sancţiunea nu are nici măcar caracterul preventiv... Până la acest moment, noi considerăm că vidul legislativ a născut monştri din perspectiva operatorilor economici corecţi, în sensul că, dacă o cofetărie, de exemplu, trebuie să prepare produsele cu ingredientele pe care le transmite consumatorului ca fiind prezente în produs, în condiţiile cele mai bune şi de siguranţă pentru consumator, iată că un cozonac făcut ca acasă şi vândut prin intermediul aplicaţiilor din online nu mai poate furniza informaţiile necesare consumatorilor şi nici nu poate fi făcută o evaluare corespunzătoare de către autorităţile de control", a menţionat Constantinescu.
Potrivit şefului ANPC, una dintre cele mai grave probleme descoperite la operatorii economici controlaţi se referă la neconformitatea produselor livrate consumatorului.
"În primul rând, nu există la acest moment pârghii care să poată scoate în afara unei ţări o anumită pagină de Internet într-un mod foarte rapid şi facil pentru autorităţi. Spun acest lucru pentru că, la acest moment, piaţa este totuşi inundată de pagini de Internet cu sediul în afara Europei, ceea ce face imposibilă evaluarea activităţii sau chiar sancţionarea acestora, lucru care ar trebui cumva semnalat fiecăreia dintre instituţiile cu posibilitate de a lua măsuri imediate. Suntem în situaţia de a nu putea să ne mişcăm cu aceeaşi viteză cu care aceştia îşi promovează produsele sau serviciile în mediul online şi nu avem cum să ajungem foarte repede în calculatoarele sau în aparatele consumatorilor pentru a semnala derapajele de la lege ale unor astfel de pagini în România. Neconformitatea produselor legate de ceea ce consumatorul a crezut că, de fapt, achiziţionează şi ceea ce a primit în realitate este una dintre cele mai grave probleme... Termenul de livrare al produselor este, de asemenea, unul dintre motivele pentru care consumatorii sesizează autoritatea noastră, cu rezerva că, în ultimul an, am încercat şi încercăm în continuare să promovăm un ordin dat de preşedintele Autorităţii prin care operatorii economici din mediul online sunt obligaţi să pună pe paginile lor informaţii despre soluţionarea alternativă a litigiilor. Nu puţine dintre sesizările primite de la consumatori se soluţionează în mod amiabil între operatorul economic şi cel care depune sesizarea, situaţie pe care noi ne dorim să o încurajăm. Credem că Autoritatea trebuie să intervină acolo unde operatorul economic nu-şi asumă", a afirmat Horia Constantinescu.
Acesta a menţionat, totodată, că de apetitul românilor pentru comerţul online au profitat unii comercianţi cu intenţii neserioase şi care livrează produse slabe calitativ.
"Prin forţa lucrurilor, ultimii doi ani au determinat o creştere substanţială a acestui tip de comerţ (online, n.r.) şi a accesului, de fapt, al consumatorilor către acest tip de comerţ, având în vedere perioada pandemică şi restricţiile generate de aceasta. Probabil cei mai mulţi dintre consumatorii ce descopereau în acea perioadă comerţul online au rămas fideli acestui tip de a-şi achiziţiona produsele sau inclusiv serviciile. Sunt şi eu unul dintre aceştia, dat fiind că fiecare dintre noi încercăm să rentabilizăm timpul pe care l-am petrece la cumpărături şi ne dorim să putem avea livrate cât mai aproape şi cât mai rapid produsele, fără a risipi niciun minut din cel dedicat activităţii. Este adevărat că de acest lucru au profitat şi operatorii economici nu foarte serioşi sau cei chiar cu intenţii neserioase, cei care pun la dispoziţia consumatorilor produse de slabă calitate, plecând de la ideea că aceştia caută produse în primul rând foarte ieftine, dar scăpând din vedere că, de fapt, raportul calitate-preţ este cel care trebuie avut în vedere", a subliniat oficialul ANPC.
Asociaţia Sută la Sută Românesc, prin platforma Tribuna Consumatorilor, în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC). a organizat, luni, o dezbatere despre protecţia şi drepturile consumatorilor din România.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului este marcată, anual, pe data 15 martie, pentru a sensibiliza opinia publică despre importanţa cunoaşterii drepturilor consumatorilor din întreaga lume, fiind şi un bun prilej pentru mobilizare în vederea protejării acestora.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2162 / 9097 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...