![ZRP](/banners/zrvp_bigad03.gif)
Legea privind energia eoliană offshore – un nou avânt în pânzele politicii energetice a României
19 Mai 2024
Monica Iancu (Partner), Vasile Soltan (Associate) și Alina Zaharia (Junior Associate) - Bondoc & AsociațiiLegea privind energia eoliană offshore – un nou avânt în pânzele politicii energetice a României
![]() |
Ca urmare a discuțiilor îndelungate și a existenței mai multor inițiative legislative în domeniul energiei eoliene offshore, în data de 8 mai 2024, în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 421, a fost publicată Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore („Legea 121/2024” sau „Legea”), care va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării. Cele de mai jos prezintă, în sinteză, elementele principale ale dispozițiilor Legii 121/2024.
1. Obiectul Legii
Legea reglementează cadrul general în vederea implementării în România a proiectelor de producere a energiei electrice din resurse eoliene offshore. În acest context, Legea urmărește asigurarea transparenței întregului proces de implementare a proiectelor eoliene offshore în condiții de concurență loială, nediscriminare și cu respectarea principiului de prevenire și controlul integrat al poluării prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile pentru activitățile cu impact semnificativ asupra mediului.
Legea reglementează, printre altele, (i) atribuțiile autorităților și instituțiilor competente, (ii) stabilirea perimetrelor concesionabile, (iii) anumite condiții pentru concesionarea perimetrelor, (iv) aspecte privind explorarea, construirea și exploatarea centralelor electrice eoliene offshore (“CEEO”), (v) condiții pentru obținerea autorizațiilor, aprobărilor și licențelor necesare, (vi) aspecte privind racordarea la rețeaua electrică de transport, (vi) elemente privind desființarea CEEO, (viii) securitatea exploatării energiei eoliene offshore, (ix) aspecte generale privind redevențele și taxele aplicabile, precum și (x) contravențiile și sancțiunile.
Cu toate acestea, acte normative multiple (astfel cum vom arăta în continuare) sunt necesar a fi emise în continuare pentru realizarea obiectivelor Legii.
2. Autorități competente
Legea reglementează competențele mai multor autorități, instituții și entități în ceea ce privește proiectele eoliene offshore, printre care se numără Ministerul Energiei, Autoritatea Competentă pentru Reglementarea Operațiunilor Offshore la Marea Neagră (prin reorganizarea Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră - ACROPO), Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), Operatorul de Transport și Sistem (Transelectrica), Comitetul de amenajare a spațiului maritim din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, etc.
În continuare sunt prezentate câteva dintre atribuțiile principalelor autorități/instituții/entități implicate:
· Ministerul Energiei are, printre altele, atribuții precum stabilirea perimetrelor offshore disponibile pentru concesionare, organizarea procedurilor competitive de atribuire a contractelor de concesiune și încheierea acestor contracte, elaborarea schemei de ajutor de stat pentru construirea sau exploatarea CEEO, etc.
· Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Offshore la Marea Neagră are atribuții și competențe precum: emiterea aprobărilor pentru dezvoltarea și desființarea centralelor CEEO, monitorizarea respectării normelor și instrucțiunilor de către concesionar, urmărirea aplicării măsurilor pentru protejarea mediului marin în timpul construcției și funcționării CEEO, constatarea și sancționarea activităților neautorizate, precum și emiterea normelor și instrucțiunilor cu caracter obligatoriu privind siguranța operațională.
· ANRE are competența de reglementare a cadrului secundar privind emiterea autorizațiilor de înființare și a licențelor de producere, precum și a cadrului privind racordarea, luând în considerare particularitățile CEEO și de emitere a autorizațiilor / licențelor respective.
· OTS are competența de emitere a avizelor tehnice de racordare, încheiere a contractelor de racordare și emitere a certificatelor de racordare.
3. Concesionarea perimetrelor eoliene offshore
Pentru a participa la procedura competitivă de atribuire a concesiunii, solicitantul (persoană juridică română sau străină) trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiții de eligibilitate. Printre acestea menționăm faptul că solicitantul trebuie să aibă personalitate juridică și să fie legal constituit în conformitate cu legislația specifică statului a cărui naționalitate o deține. De asemenea, în cazul persoanelor juridice străine, acestea au obligația de a avea înființată, la data depunerii ofertei, o filială pe teritoriul României, care trebuie să aibă calitatea de titular al drepturilor și obligațiilor care decurg din contractul de concesiune.
Alte condiții de eligibilitate se referă la faptul ca solicitantul (i) să nu fie în incapacitate de plată sau în stare de insolvență, (ii) să nu fie în lichidare, iar activitățile sale să nu fie sub administrare judiciară, să nu facă obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau alt acord încheiat cu creditorii și nu trebuie să aibă activitatea suspendată; (iii) trebuie să își fi îndeplinit la zi obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale, în România sau în țara în care are sediul profesional. De asemenea, solicitanții vor trebui să îndeplinească criteriile de calificare și selecție prevăzute în anunțul de concesionare.
Ca urmare a derulării procedurii competitive, Ministerul Energiei și concesionarul selectat vor încheia un contract de concesiune pentru o perioadă de cel mult 30 de ani, cu posibilitatea unei singure perioade de prelungire de cel mult 10 ani.
Concesionarul are dreptul de a cesiona total sau parțial drepturile și obligațiile dobândite prin contractul de concesiune, cu aprobarea prealabilă a Ministerului Energiei, unei alte persoane juridice care îndeplinește condițiile prevăzute de Lege. În acest caz, cesionarul și cedentul sunt obligați în solidar față de Ministerul Energiei pentru obligațiile exigibile anterior cesiunii.
Concesionarul trebuie să constituie o garanție financiară de bună execuție a contractului, inclusiv în cazul proiectelor de desființare, precum și pentru repararea daunelor cauzate mediului. De asemenea, concesionarul are obligația de a încheia un contract de asigurare, în ceea privește construcțiile edificate în perimetrul eolian offshore.
4. Activitatea de explorare a perimetrului eolian offshore
În cadrul perioadei de concesiune, concesionarii au dreptul să exploreze perimetrul eolian offshore pentru o durată de maximum 2 ani de la momentul semnării contractului de concesiune, cu drept de prelungire pe o durată de maximum 6 luni, pentru motive justificate și cu acordul Ministerului Energiei.
Permisul de explorare se acordă concesionarului de către Ministerul Energiei, după încheierea contractului de concesiune.
5. Construirea și exploatarea centralei electrice eoliene offshore
Legea prevede necesitatea obținerii unei autorizații de înființare a capacității energetice, care se emite de către ANRE, urmând ca lucrările să se execute în baza aprobării de dezvoltare emise de către ACROPO, prin care se autorizează inclusiv lucrările de construire aferente proiectului CEEO efectuate pe uscat, până la punctul de racordare. Pentru lucrările executate pe uscat, certificatul de urbanism se emite de către consiliul județean în competența teritorială se află terenurile pe care se execută lucrările.
Autorizația de înființare și aprobarea de dezvoltare oferă titularului dreptul să construiască CEEO în perimetrul concesionar și să execute lucrări în vederea racordării la rețeaua de transport al energiei electrice în punctele convenite cu OTS.
În termen de maximum 12 luni de la momentul emiterii aprobării de dezvoltare, concesionarul are obligația demarării lucrărilor de construcție, iar de la data începerii lucrărilor, aprobarea de dezvoltare are o valabilitate de cel mult 5 ani.
După recepția lucrărilor și perioada de probă, ANRE emite licența de producere a energiei electrice, conform reglementărilor proprii.
6. Racordarea la rețeaua electrică de transport
Termenii și condițiile pentru racordarea la rețea sunt stabiliți în cadrul avizului tehnic de racordare (ATR) emis de OTS.
Dezvoltatorul CEEO trebuie să dezvolte, pe cheltuială proprie, rețeaua internă a CEEO, a stațiilor de conversie, de transformare și de conexiune, precum și cablurile sau liniile de transport a curentului continuu între stațiile de conversie, după caz, până la punctul de racordare la rețeaua de transport a energiei electrice, care poate fi offshore sau pe uscat.
De asemenea, dezvoltatorul CEEO este responsabil pentru exploatarea instalațiilor situate până la punctul de racordare la rețeaua de transport al energiei electrice.
În cazul în care concesionarul nu reușește să construiască și să conecteze CEEO la rețea, în conformitate cu licențele/autorizațiile acordate, acesta este considerat responsabil pentru daunele suferite de OTS ca urmare a acțiunilor sale (cu excepția cazului în care acesta dovedește că întârzierile nu s-au produs din culpa sa).
Pe perioada exploatării, OTS poate solicita limitarea temporară sau închiderea temporară a producției de energie electrică, din motive tehnice, precum și la solicitarea Ministerului Energiei sau a instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice sau securității naționale, pentru motive justificate.
7. Limitări ale dreptului de proprietate privată
Legea prevede posibilitatea instituirii, în favoarea concesionarilor, a unor limitări ale dreptului de proprietate asupra terenurilor și bunurilor proprietate privată a statului sau a altor persoane fizice ori juridice pe toată durata realizării operațiunilor pentru construirea sau exploatarea CEEO.
Legea reglementează tipurile de limitări ale dreptului de proprietate, care au caracter legal și se exercită fără înscriere în cartea funciară, pe toată durata existenței CEEO sau, temporar, cu ocazia retehnologizării unei capacități în funcțiune, reparației, reviziei, lucrărilor de intervenție în caz de avarie.
Aceste limitări se întind pe durata necesară executării lucrărilor de construcție și de operare a CEEO. Oricare dintre aceste situații trebuie notificată de îndată titularului dreptului de proprietate.
De asemenea, astfel de limitări se exercită cu condiția plății în prealabil a unei juste și echitabile despăgubiri și a indemnizațiilor corespunzătoare, stabilite prin acordul părților, ori, dacă părțile nu se înțeleg, prin hotărâre judecătorească.
8. Taxe și redevențe
Legea reglementează tipurile de obligații financiare ale concesionarilor, principalele fiind redevența, taxele pentru suprafața concesionată în anumite situații și taxele pentru exploatare.
Redevența este prevăzută în contractul de concesiune și se plătește anual pe perioada exploatării CEEO (începând cu data punerii în funcțiune a CEEO), la un cuantum procentual din veniturile realizate, aprobat prin hotărâre a Guvernului până la data de 30 iunie 2025.
Pentru perimetrele situate în afara apelor maritime interioare și a mării teritoriale, începând cu momentul obținerii aprobării de dezvoltare și până la momentul începerii exploatării, concesionarii sunt obligați la plata unei taxe pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit și pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare la rețea din afara perimetrului concesionat. O taxă similară va fi plătită și în cazul perimetrelor situate pe suprafața bunurilor administrate de Administrația Națională „Apele Române”.
De asemenea, concesionarii sunt obligați la plata unei taxe pentru activitatea de exploatare a perimetrului eolian offshore, stabilită prin raportare la suprafața perimetrului eolian pe care se execută lucrări de construcție și pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare.
9. Calendarul de implementare a unor prevederi ale Legii
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 145 / 8810 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
![](/banners/musatad01.gif)
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...