
Ministrul Finanţelor: Bugetul pe 2025 vine după o perioadă agitată şi un deficit ce rar se mai întâlneşte într-o ţară UE
04 Martie 2025
AgerpresPotrivit acestuia, un ecosistem fiscal-bugetar complex funcţionează dacă "fiecare rotiţă se învârte aşa cum trebuie".
Bugetul pe 2025, aprobat în februarie, vine după o perioadă agitată şi după un deficit cum rar se întâlneşte în Uniunea Europeană (UE), dar până în 2031 vom reveni la 3%, a declarat, marţi, la conferinţa PRIA Finance for Keys Business Sectors, ministrul Finanţelor, Barna Tanczos.
"Ministerul Finanţelor, într-adevăr, a propus un buget în cursul lunii ianuarie. Bugetul a fost aprobat la începutul lunii februarie şi acum suntem etapa de implementare a acestui buget. Un buget care vine după o perioadă destul de agitată în România, cu alegeri multiple în 2024. De asemenea, putem spune că a fost un deficit care rar se mai întâlneşte într-o ţară din Uniunea Europeană şi de acolo trebuie să-şi revină practic acest sistem fiscal-bugetar şi să intrăm pe un trend de reducere a deficitului. Şi nu doar din cauza faptului că avem o înţelegere cu Comisia Europeană pe acest sistem de reducere a deficitului de la 7% la 3%, până în 2031, dar avem şi acele elemente de macrostabilitate, prudenţialitate, de perspectivă pozitivă, de sustenabilitate. Altfel, este practic greu de imaginat că acest echilibru se poate păstra pe termen mediu şi lung. Concret, ceea ce facem noi acum este să ţinem sub control cheltuielile la ministerele de resort şi la ordonatorii principali, astfel încât să nu iasă nimeni din plafoanele bugetare şi din plafoanele lunare trimestriale, să putem reduce cheltuielile treptat de funcţionare şi să putem oferi mai mult celor care plătesc impozite şi taxe", a spus demnitarul.
"Ministerul Finanţelor, într-adevăr, a propus un buget în cursul lunii ianuarie. Bugetul a fost aprobat la începutul lunii februarie şi acum suntem etapa de implementare a acestui buget. Un buget care vine după o perioadă destul de agitată în România, cu alegeri multiple în 2024. De asemenea, putem spune că a fost un deficit care rar se mai întâlneşte într-o ţară din Uniunea Europeană şi de acolo trebuie să-şi revină practic acest sistem fiscal-bugetar şi să intrăm pe un trend de reducere a deficitului. Şi nu doar din cauza faptului că avem o înţelegere cu Comisia Europeană pe acest sistem de reducere a deficitului de la 7% la 3%, până în 2031, dar avem şi acele elemente de macrostabilitate, prudenţialitate, de perspectivă pozitivă, de sustenabilitate. Altfel, este practic greu de imaginat că acest echilibru se poate păstra pe termen mediu şi lung. Concret, ceea ce facem noi acum este să ţinem sub control cheltuielile la ministerele de resort şi la ordonatorii principali, astfel încât să nu iasă nimeni din plafoanele bugetare şi din plafoanele lunare trimestriale, să putem reduce cheltuielile treptat de funcţionare şi să putem oferi mai mult celor care plătesc impozite şi taxe", a spus demnitarul.
Potrivit acestuia, un ecosistem fiscal-bugetar complex funcţionează dacă "fiecare rotiţă se învârte aşa cum trebuie".
"Ministerul Finanţelor rareori vine cu veşti bune pentru întreprinzători, pentru că, de obicei, ministrul Finanţelor vorbeşte despre taxe, impozite şi plata acestora. Nu este neapărat cel mai plăcut lucru pentru întreprinzători. Lucrurile trebuie înţelese în ansamblul lor. Un sistem ecosistem complex funcţionează dacă fiecare element este la locul lui şi fiecare rotiţă se învârte aşa cum trebuie. Vorbim de întreprinderi mici şi mijlocii, de instituţiile statului care trebuie să aplice corect legea, de ministerele de resort care trebuie să-şi facă treaba pe fiecare domeniu în parte, de coordonarea făcută de Ministerul Finanţelor, de exemplu pe partea fiscal-bugetară. Dacă lucrurile toate ar merge nu perfect, dar bine, atunci am putea vorbi despre un ecosistem sănătos şi funcţional. Cu siguranţă, tot timpul apare nisip printre rotiţe şi atunci apar disfuncţionalităţile, dar dacă n-ar fi, n-ar fi nevoie de oameni care să le rezolve şi am rămâne noi fără loc de muncă şi fără muncă. Aceste provocări sunt practic provocările zilnice cu care trebuie să ne luptăm", a afirmat oficialul.
În viziunea ministrului Finanţelor, în acest an, unul dintre cele mai importante obiective vizează realizarea veniturilor la buget, alături de reducerea evaziunii fiscale şi a gap-ului de TVA. Ministrul a subliniat, în context, că intenţia este de extindere a plajei de colectare a veniturilor şi nu de efectuare de controale repetate la aceleaşi firme.
"Pe de altă parte, ne concentrăm pe realizarea veniturilor. Aici, ANAF şi AVR - Vama sunt cele două instituţii principale care se ocupă de realizarea-colectarea acestor venituri prin sistemele informatice pe care le-au dezvoltat în ultima perioadă, eficientizează şi acţiunile de control, eficientizează şi colectarea şi îşi fac planul. Sperăm, la sfârşitul anului, să putem colecta acele venituri despre care vorbim. Obiectivul principal este nu un control încă o dată la companiile care au fost controlate de cinci ori, de zece ori deja şi sunt cele la care se întorc autorităţile de fiecare dată, ci extinderea plajei de colectare a veniturilor, indiferent dacă vorbim de impozitul pe venit, de TVA sau de accize, să avem o regulă generală şi aplicabilă pentru toată lumea, astfel încât să reducem evaziunea fiscală şi acele gap-uri de TVA (deficit la încasare, n.r.) şi alte sume neîncasate în sistem", a menţionat Barna Tanczos.
Conform şefului de la Finanţe, în privinţa economiei circulare lucrurile trebuie să meargă mai departe cu finanţările pentru fabricile de reciclare.
"Important este că mergem mai departe cu programele de susţinere pentru mediul economic, programele lansate de Ministerul Economiei, de exemplu Start-Up Nation, Construct Plus, la Ministerul Agriculturii, Investalim. Apropo de economia circulară, ar trebui să mergem mai departe şi cu acele finanţări pentru fabricile de reciclare care de ani de zile s-au împotmolit şi au fost prelungite de nu ştiu câte ori şi nu sunt nici astăzi finalizate. Încă o dată, nu Ministerul Finanţelor se ocupă de fiecare, ci se ocupă ministerele de resort. Ceea ce am făcut noi, am asigurat credite de angajament pentru acele programe unde au stat luni de zile sau chiar un an de zile fără semnarea contractelor şi acolo am creat posibilitatea semnării contractelor pentru Ministerul Economiei, de exemplu. Am asigurat şi pentru 2025 o sumă suficient de mare ca să înceapă plăţile către companiile care au câştigat acele proiecte şi pe un program multianual şi în 2026, şi în 2027, să putem continua şi Start-Up Nation şi să putem finaliza şi Construct Plus şi celelalte programe", a subliniat ministrul de resort.
Ministrul Finanţelor, Barna Tanczos, şi reprezentanţi din sectoarele financiar, industrie, sănătate, construcţii, economie circulară şi mediu şi automotive analizează, marţi, cele mai importante teme pentru asigurarea echilibrelor macroeconomice, consolidarea rezilienţei şi creşterea competitivităţii în cadrul evenimentului PRIA Finance for Keys Business Sectors.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2 / 9291 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Schoenherr anunță câștigătorii concursului de eseuri „law, sweet law‟
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...