ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noile reglementări în domeniul vămii din România, o oportunitate majoră pentru modernizarea serviciilor vamale (analiză)

03 Martie 2025   |   BizLawyer

România se află în plin proces de transformare radicală a serviciilor vamale, desfăşurat sub semnul Strategiei privind reforma autorităţii vamale din România aplicate în perioada 2022 - 2024, care va continua însă din perspectivă nouă, aceea de acceptare a ţării noastre în Spaţiul Schengen.

 
 
Noile reglementări în domeniul vămii din România, influenţate de digitalizare, soluţii AI şi aderarea la Schengen reprezintă o oportunitate majoră pentru modernizarea serviciilor vamale, arată o analiză a EY România.

"Aceste schimbări nu doar că vor îmbunătăţi eficienţa şi transparenţa proceselor vamale, dar vor contribui şi la integrarea României în economia globală. Adaptarea la aceste noi realităţi va necesita un angajament ferm din partea autorităţilor vamale, a sectorului privat şi a comunităţii comerciale", se menţionează într-un material semnat de Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România.


Conform cercetării, România se află în plin proces de transformare radicală a serviciilor vamale, desfăşurat sub semnul Strategiei privind reforma autorităţii vamale din România aplicate în perioada 2022 - 2024, care va continua însă din perspectivă nouă, aceea de acceptare a ţării noastre în Spaţiul Schengen.

"Acum, modernizarea şi eficientizarea activităţilor vamale, care vor avea un impact direct asupra economiei naţionale, dar şi asupra schimburilor comerciale regionale şi europene, vor include restructurarea obligatorie a reţelei punctelor de frontieră, precum şi a procedurilor de vămuire şi control al mărfurilor care tranzitează, intră sau pleacă din România. Dincolo de obiective de pregătire avansată a personalului şi dotarea cu echipamente adecvate actului de supraveghere a frontierelor naţionale, cheia în tot acest tablou ar trebui să fie digitalizarea proceselor şi implementarea soluţiilor bazate pe inteligenţă artificială (AI)", se precizează în document.

Potrivit comunicatului, România a început să implementeze sisteme digitale pentru a facilita procesarea rapidă a documentelor vamale. Aceste sisteme permit depunerea electronică a declaraţiilor vamale, reducând timpul de aşteptare şi erorile umane.

Totodată, digitalizarea vămilor se aliniază cu iniţiativele Uniunii Europene de a crea un sistem vamal integrat. Acest lucru implică interoperabilitatea între sistemele vamale ale statelor membre, facilitând schimbul de informaţii şi cooperarea între autorităţi.

"Digitalizarea îmbunătăţeşte transparenţa proceselor vamale, permiţând comercianţilor să acceseze informaţii relevante şi să urmărească stadiul declaraţiilor lor în timp real", se mai spune în comunicat.

Teoretic, soluţiile de tip AI vin să contribuie semnificativ la modernizarea serviciilor vamale, cu menţiunea că acestea trebuie să fie create pe standarde de transparenţă şi securitate poate mai ridicate comparativ cu alte sectoare, precizează sursa citată.

Totodată, utilizarea inteligenţei artificiale pentru analiza datelor vamale poate contribui esenţial la identificarea riscurilor şi la prevenirea fraudelor. Algoritmii AI pot analiza modele de comportament şi pot semnala anomalii în declaraţiile vamale, susţine consultantul EY.

"AI poate automatiza procesele repetitive, cum ar fi verificarea documentelor şi clasificarea mărfurilor, ceea ce duce la o eficienţă crescută şi la reducerea timpului de procesare. Soluţiile AI sunt capabile să ofere asistenţă autorităţilor vamale în luarea deciziilor, prin furnizarea de analize şi recomandări bazate pe datele disponibile, colectate şi importate direct în sistem ori prin cooperare cu autorităţile vamale din statele UE şi din Europa", susţine autorul analizei.

Pe de altă parte, utilizarea soluţiilor de tip AI la un astfel de volum uriaş de date, mai ales pe zona de risc, aproape că devine o condiţie sine qua non în gestionarea şi utilizarea analizei de date în activitatea Vămii şi în strategiile de perfectare a serviciilor vamale.

Aderarea României în Spaţiul Schengen înseamnă libera circulaţie a persoanelor, dar pentru mărfuri şi schimburi comerciale abordarea este diferită. "Într-adevăr, circulaţia se realizează fără controale, fără formalităţi şi fără taxe plătite în punctul vamal, chiar din anul 2007, de când România a intrat în UE. Rămâne însă foarte important controlul mărfurilor în acest context, respectiv colaborarea cu autorităţile din ţările vecine.
În absenţa pârghiei de control fizic, prin implementarea proiectului e-Transport, autoritatea va avea şi îşi va menţine o prezenţă permanentă pe frontiera cu statele UE vecine, Ungaria şi Bulgaria", mai arată analiza.

Pe de altă parte, pe proiectul e-Sigiliu, prevăzut să fie operaţional la început de 2025, autoritatea dispune de automobile dotate cu un sistem IT sofisticat, care citesc în timp real numerele de înmatriculare ale transportatorilor, astfel încât vor fi disponibile informaţii actualizate referitoare la acel transport.

Pe lângă acest sistem de e-Sigiliu, avem sistemul de securizare a frontierei prin dotarea cu scanere (şase în prezent, la care se vor adaugă încă cinci în acest an) care, pe lângă partea de securitate (se vor diminua intrările de mărfuri neautorizate), va însemna şi fluidizarea intrărilor. Pe scurt spus, personalul de la frontiere va fi degrevat de controlul fizic, acesta fiind preluat de către birourile vamale.

"Aderarea la Spaţiul Schengen impune României să îndeplinească standarde stricte în ceea ce priveşte securitatea frontierelor şi gestionarea fluxurilor comerciale. Acest lucru va necesita modernizarea infrastructurii vamale şi a proceselor de control. De asemenea, odată cu intrarea în Schengen, se aşteaptă o fluidizare a fluxurilor comerciale, ceea ce va necesita o adaptare a serviciilor vamale pentru a gestiona un volum mai mare de mărfuri fără a compromite securitatea. Aderarea la Schengen va facilita cooperarea cu alte state membre în domeniul schimbului de informaţii şi al controlului vamal, contribuind la o gestionare mai eficientă a riscurilor", se mai spune în document.

La nivelul Autorităţii Vamale din România, s-a anunţat deja faptul că Centrul de Imagistică va fi operaţional până la sfârşitul anului 2025, va scana, practic, tot ce a trecut prin frontieră şi va realiza o monitorizare completă şi complexă. În frontieră nu mai sunt spaţiile de control necesare, mărfurile vor tranzita foarte repede graniţele, dar controalele amănunţite se vor face la interior.

"În acest moment, România utilizează într-o mică proporţie proceduri simplificate, astfel încât marfa să ajungă direct în locaţia operatorului economic. Deocamdată suntem sub 10% pe această procedură, adică mult sub media UE, ceea ce înseamnă că este locul obligatoriu care să absoarbă soluţiile digitale, pentru creşterea eficienţei ca timp şi costuri. Serviciile vamale române se restructurează pentru a integra noile tehnologii şi pentru a răspunde cerinţelor internaţionale, ceea ce va include crearea de departamente specializate în digitalizare şi utilizarea AI", precizează sursa citată.

EY are peste 1.000 de angajaţi din România şi Republica Moldova şi oferă servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 460 / 9748
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...