Modernizarea Legii societăților 31 ̸ 1990
06 Decembrie 2024
Denis Jignea, Senior Associate - CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și AsociațiiDeși legiferarea mijloacelor virtuale prin acest proiect legislativ ar fi trebuit să aducă dinamism și să eficientizeze mecanismele prin care acționarii pot ține și vota în AGA, considerăm că legiuitorul a tratat aceste modificări într-o manieră care lasă loc de neclaritate și naște multe întrebări.
Înțelegem că legiuitorul încearcă prin acest proiect legislativ să aducă câteva elemente de modernizare și digitalizare a adunărilor generale în cadrul Legii societăților. Reamintim că, în România, a mai avut loc o digitalizare temporară a adunărilor generale pe perioada pandemică Covid-19, ce a fost reglementată de OUG nr. 62/2020 pentru adoptarea unor măsuri în domeniul societăților.
Proiectul legislativ aduce următoarele schimbări:
(1) Digitalizarea adunărilor generale:
Proiectul introduce opțiunea de a organiza AGA în sistem hibrid (fizic și virtual), respectiv de a participa și vota fie fizic, fie prin mijloace electronice la distanță (denumite generic ”mijloace virtuale”), cu respectarea unor cerințe:
§ Actul constitutiv prevede posibilitatea organizării AGA și prin mijloace virtuale sau acționarii/asociații decid (cu majoritatea relevantă) să organizeze AGA și prin mijloace virtuale;
§ Convocatorul AGA conține toate informațiile necesare pentru participarea acționarilor/asociaților la AGA organizată și care se va ține în mod virtual;
§ Sunt asigurate condițiile tehnice care să permită exercitarea drepturilor acționarilor/asociaților (e.g. identificarea participanților, (re)transmiterea neîntreruptă a deliberărilor, participarea efectivă și activă, exprimarea drepturilor de vot în mod corect și transparent).
Analizând textul proiectului de lege, considerăm că acesta are numeroase lacune și generează neclarități în privința unor situații precum: ce se întâmplă dacă actul constitutiv nu prevede organizarea AGA prin mijloace virtuale? În această situație, poate administratorul să decidă în mod discreționar această modalitate de organizare a AGA? sau, pentru a putea uzita de această modalitate, acționarii/ asociații cu majoritatea de vot relevantă vor fi trebuit să fi decis în prealabil modificarea actului constitutiv instituind posibilitatea de vot în AGA prin mijloace virtuale, în anticiparea unor AGA viitoare?
(2) Semnătura electronică
Proiectul introduce alternativa de semnare a hotărârilor adunărilor generale fie olograf, fie cu semnătură electronică.
Interpretând aceste prevederi, înțelegem că semnarea în sistem hibrid a hotărârilor AGA (olograf și cu semnătură electronică) nu este o opțiune cu care să fie de acord legiuitorul în acest moment.
(3) Extinderea atribuțiilor Consiliului de Administrație
Acționarii vor putea delega consiliului de administrație înființarea și desființarea sediilor secundare.
De asemenea, proiectul de lege propune dreptul consiliul de administrație: (i) de a modifica convocatorul, după momentul publicării acestuia, în termen de cel mult 15 zile de la momentul publicării acestuia și (ii) de a completa ordinea de zi a adunării generale (separat de acest drept rezervat anterior acționarilor).
(4) Eliminarea mențiunilor privind beneficiarii reali din actul constitutiv
Obligativitatea de a menționa datele despre beneficiarii reali în actul constitutiv este eliminată.
Deși legiferarea mijloacelor virtuale prin acest proiect legislativ ar fi trebuit să aducă dinamism și să eficientizeze mecanismele prin care acționarii pot ține și vota în AGA, considerăm că legiuitorul a tratat aceste modificări într-o manieră care lasă loc de neclaritate și naște multe întrebări.
Av. Denis Jignea este Senior Associate în cadrul biroului CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații. Cu o experiență vastă în domeniul juridic, și-a dezvoltat calificările-cheie oferind consultanță companiilor din diverse industrii, precum dreptul corporativ și comercial, M&A, cu expertiză specifică în sectoarele imobiliar, energie, construcții, infrastructură, retail și tehnologie.
CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații este o societate de avocați cu expertiză și practică diversificată care oferă asistență juridică în toate domeniile dreptului afacerilor, cu precădere în tranzacții imobiliare, drept corporatist/M&A, drept bancar și finanțări, IT/tehnologie, litigii comerciale.
Din 2016 Boanță, Gîdei și Asociații este parte integrantă a CEE Attorneys, firmă internațională de avocatură cu peste 100 avocați în opt jurisdicții din Europa Centrală și birouri asociate în Asia, USA prin intermediul rețelei Interact Law.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 69 / 9135 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...