Nouă obligație de raportare pentru bănci și alte instituții de plată. Care este scopul sistemului CESOP?
06 Martie 2024 Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, și Monica Zipiș, Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România
Noua reglementare vizează obligația de raportare a prestatorilor de servicii de plăți online în sistemul european CESOP (Central Electronic System of Payment information - Sistemul electronic central de informații de plată), o nouă bază de date dezvoltată de Comisia Europeană, cu scopul de a combate frauda de TVA în sectorul comerțului electronic.
| |
Instituțiile financiare din România care prestează servicii de plăți (bănci, emitenți de monedă electronică, instituții de virament poștal etc.) sunt obligate, începând din acest an, să monitorizeze și să raporteze către autoritățile fiscale date despre plățile transfrontaliere procesate și despre beneficiarii acestora. Această nouă cerință este prevăzută în Directiva europeană 284/2020, transpusă în legislația românească prin Legea nr. 33/2024 adoptată recent.
Noua reglementare vizează obligația de raportare a prestatorilor de servicii de plăți online în sistemul european CESOP (Central Electronic System of Payment information - Sistemul electronic central de informații de plată), o nouă bază de date dezvoltată de Comisia Europeană, cu scopul de a combate frauda de TVA în sectorul comerțului electronic.
Noua reglementare vizează obligația de raportare a prestatorilor de servicii de plăți online în sistemul european CESOP (Central Electronic System of Payment information - Sistemul electronic central de informații de plată), o nouă bază de date dezvoltată de Comisia Europeană, cu scopul de a combate frauda de TVA în sectorul comerțului electronic.
Astfel, entitățile vizate vor fi obligate să transmită către autoritățile fiscale naționale datele solicitate, într-un format standard armonizat (de tip XML). Acestea vor fi ulterior integrate în baza de date europeană.
Obligația de raportare intervine în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ o serie de condiții: plătitorul se află în Uniunea Europeană (UE); plata este transfrontalieră (plătitorul se află într-un stat membru, iar beneficiarul în alt stat membru UE sau într-o țară terță); sunt mai mult de 25 de plăți procesate către un beneficiar în același trimestru calendaristic.
Nu orice serviciu de plată este vizat de raportarea CESOP. Conform normelor europene în vigoare, sunt supuși obligației de raportare numai prestatorii de servicii de plată care execută operațiuni de plată și transferuri de fonduri în conturi de plăți; cei care execută operațiuni de plată acoperite de o linie de credit; cei care emit instrumente de plată și acceptă operațiuni de plată, precum și instituțiile de virament poștal, care prestează servicii de plată. Nu vor face obiectul raportării, spre exemplu, serviciile de inițiere a plăților sau serviciile legate de funcționarea unui cont de plăți.
Implementarea raportării CESOP în România
Obligația este în vigoare din ianuarie 2024, însă raportarea va avea loc trimestrial, prima având ca termen data de 30 aprilie 2024. Datele aferente vor fi transmise către autoritățile fiscale din România, urmând ca aceste informații să fie ulterior centralizate în baza CESOP. Datele astfel colectate vor fi apoi puse la dispoziția tuturor statelor membre prin intermediul Eurofisc, rețeaua UE de experți în domeniul antifraudă.
Scopul acestei noi raportări este acela de a pune la dispoziția autorităților europene și naționale un nou instrument menit să ajute la depistarea eventualelor fraude în domeniul TVA în sectorul comerțului electronic, în condițiile în care lipsa prezenței fizice a vânzătorilor în statele membre în care se află consumatorii face dificil acest proces.
Procesul de conformare este unul laborios și, având în vedere termenul scurt până la prima raportare, contribuabilii afectați de această nouă cerință trebuie să demareze rapid demersurile pentru a identifica toate plățile și tranzacțiile care ar putea intra sub incidența raportării, să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile pentru ca operațiunile să fie considerate raportabile și să evalueze dacă datele necesare în acest scop sunt disponibile, complete și corecte.
Contribuția acestor măsuri la scăderea deficitului de colectare a TVA în România va fi vizibilă în timp, dar este necesară, având în vedere nivelul ridicat la care se află acest indicator în țara noastră. Conform celui mai recent raport al Comisiei Europene, realizat pe baza datelor din 2021, România înregistrează, de mai mulți ani, cel mai mare deficit de încasare TVA din Uniunea Europeană (circa 35%), la mare distanță de următoarele clasate și mult peste media europeană.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1762 / 10261 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
INTERVIURI ÎN OGLINDĂ | Despre „making of”-ul unui dosar, într-o discuție cu Gianina Găvanescu, Head of Legal & Compliance la CBRE România, și Ioana Gelepu, fondatoarea Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy în acordul de finanțare semnat cu BERD în valoare de 192 mil. €
Popescu & Asociații, singura firmă independentă locală evidențiată la gala ”The Lawyer European Awards”
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea a trei contracte de operare și mentenanță (O&M) cu EnergoBit pentru trei parcuri fotovoltaice cu o capacitate totală de peste 360 MW
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





