
Restructurarea obligațiilor fiscale restante, sub presiunea timpului
08 Octombrie 2019
Vlad Vătavu, Manager Servicii Fiscale, și Anca Preda, Consultant Senior Servicii Fiscale, Deloitte RomâniaLa prima vedere, prelungirea termenului de depunere a notificării vine ca o gură de aer pentru contribuabilii cu datorii, însă, având în vedere complexitatea procesului, aceștia trebuie să se raporteze mai degrabă la termenul de depunere a solicitării, care curge în continuare.
![]() |
Contribuabilii care pot beneficia de restructurarea financiară prevăzută de Ordonanța 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale au primit un termen mai îndelungat pentru depunerea notificării privind intenția de a aplica pentru restructurare. Inițial, termenul de depunere a notificării era 30 septembrie 2019, iar acesta s-a prelungit până la data de 31 octombrie 2019. Cei interesați trebuie să țină cont, însă, că termenul pentru depunerea solicitării de restructurare (care este diferită de notificarea privind intenția de restructurare), care conține întreaga documentație necesară, rămâne același, respectiv șase luni de la intrarea in vigoare a Ordonanței (8 august 2019). În plus, autoritățile au adus clarificări suplimentare cu privire la procedura de urmat și la noțiunea de „expert independent”.
La prima vedere, prelungirea termenului de depunere a notificării vine ca o gură de aer pentru contribuabilii cu datorii, însă, având în vedere complexitatea procesului, aceștia trebuie să se raporteze mai degrabă la termenul de depunere a solicitării, care curge în continuare. Aceasta însemnă că întreaga documentație, care conține inclusiv planul de restructurare și testul creditorului privat prudent, trebuie să fie gata până la începutul lunii februarie 2020.
Cine poate beneficia?
Contribuabilii care pot beneficia de prevederile ordonanței sunt împărțiți în două categorii. În prima categorie, restructurarea obligațiilor bugetare, la care ne vom referi în continuare având în vedere că procedura este mai complexă, sunt incluși debitorii persoane juridice de drept public sau privat (cu excepția instituțiilor publice și a unităților administrativ-teritoriale) ale căror obligații bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 depășesc un milion de lei. Restructurarea implică posibilitatea anulării obligațiilor bugetare, în proporție de până la 50%, și nu se aplică contribuabililor care s-ar califica pentru eșalonarea la plată, o altă facilitate instituită în trecut.
Cea de-a doua categorie, anularea obligațiilor accesorii, se aplică pentru debitorii ale căror obligații bugetare sunt sub un milion de lei în cazul persoanelor juridice. Pentru celelalte categorii de debitori, persoane fizice sau entități fără personalitate juridică, anularea obligațiilor accesorii se aplică indiferent de cuantumul obligațiilor bugetare restante, inclusiv pentru cele de peste un milion de lei.
Ce trebuie făcut pentru a beneficia de înlesniri?
Primul pas pentru a beneficia de restructurare constă în notificarea ANAF cu privire la intenția de a solicita facilitățile prevăzute în ordonanță. Autoritatea fiscală este obligată, conform actului normativ, să dea un răspuns în termen de cinci zile referitor la cuantumul obligațiilor fiscale care pot fi supuse restructurării (în condițiile în care contribuabilul a depus toate declarațiile fiscale).
După obținerea documentului de la ANAF care atestă obligațiile ce pot fi restructurate, contribuabilul trebuie să demareze realizarea documentației de susținere a solicitării de restructurare. Cele mai complexe documente sunt planul de restructurare și testul creditorului privat prudent. Ambele trebuie întocmite de un expert independent, care poate fi și un consultant fiscal.
Planul de restructurare, întocmit de către expertul independent, trebuie să cuprindă obligatoriu cauzele și amploarea dificultății financiare a contribuabilului, dar și măsurile luate pentru depășirea acestora; situația patrimonială, cauzele pentru care contribuabilul nu poate beneficia de eșalonarea la plată conform legislației în vigoare; măsurile de restructurare și modalitățile de depășire a stării de dificultate financiară (înlesniri la plata obligațiilor, conversia în acțiuni a obligațiilor bugetare principale, darea în plată a unor bunuri imobile etc.), cu termene clare de implementare.
În plus, expertul independent este obligat să monitorizeze permanent măsurile incluse în planul de restructurare și să întocmească un raport periodic privind stadiul implementării.
Astfel, întocmirea documentației de aplicare pentru restructurarea obligațiilor bugetare, de regulă, presupune o conlucrare între mai mulți experți din diverse corpuri profesionale (consultanți fiscali, avocați, experți evaluatori, experți contabili, lichidatori etc.).
Așadar, având în vedere complexitatea problematicii și termenele strânse de aplicare, contribuabilii care ar avea de câștigat din aceste facilități ar trebui să ia decizii rapide și să apeleze la experții în procese de restructurare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9571 / 9704 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, alături de Grupul PetStar, în finanțarea de 50 mil. € obținută de la UniCredit Bank. PCF Investment Banking a acționat în calitate de aranjor exclusiv
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei în valoare de 1,5 miliarde de lei. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...