Stadiul implementării sistemului integrat de cadastru și carte funciară
10 Iulie 2020
Mihaela Ispas (senior associate), Alexandru Popa (associate) - Filip & CompanyLa momentul de față, conform datelor publicate de ANCPI până la finalul lunii mai 2020, 15.473.475 de proprietăți, reprezentând 38.68% din numărul total aproximat de 40.000.000, erau deja gestionate de SICCF
Odată cu aderarea la Uniunea Europeană, România și-a asumat implementarea cadastrului unic pentru toate unitățile administrativ-teritoriale („UAT-uri”). Prin articolul 9 alin. (23) din Legea nr. 7/1996 a cadastrului și a publicității imobiliare s-a instituit programul național de cadastru și carte funciară în scopul înregistrării gratuite a imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară („SICCF”), precum și în vederea realizării planului cadastral al imobilelor și deschiderii cărților funciare la nivelul tuturor UAT-urilor („Programul”). Programul a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 294/2015 și se desfășoară în perioada 2015 - 2023.
Înregistrarea se efectuează la nivel de UAT, respectiv comună, oraș, municipiu sau la nivelul unuia sau mai multor sectoare cadastrale (acestea fiind unități de suprafață delimitate de elemente liniare, stabile în timp, precum șosele, ape, diguri, căi ferate, etc.), în funcție de obiectul contractului de execuție lucrări încheiat de respectiva primărie.
Înregistrarea se efectuează la nivel de UAT, respectiv comună, oraș, municipiu sau la nivelul unuia sau mai multor sectoare cadastrale (acestea fiind unități de suprafață delimitate de elemente liniare, stabile în timp, precum șosele, ape, diguri, căi ferate, etc.), în funcție de obiectul contractului de execuție lucrări încheiat de respectiva primărie.
La momentul la care Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară („ANCPI”) va deschide carte funciară din oficiu, prin conversia în format electronic a informațiilor existente în evidențele oficiilor teritoriale, autoritatea va publica, la nivel central, pe pagina de internet special creată în acest scop opisul alfabetic al proprietarilor, precum și registrul cadastral. Proprietarii vor putea depune contestații inclusiv pe cale electronică, pe pagina de internet special creată de către ANCPI, contestația urmând a fi soluționată printr-un proces-verbal. Acest proces-verbal poate fi contestat prin formularea unei plângeri la judecătoria din raza teritorială a imobilului, în termen de 15 zile de la comunicare.
În cazul documentelor tehnice realizate la nivelul întregii UAT, acestea se afișează timp de 60 de zile pe pagina de internet a ANCPI precum și la nivel local, la sediul consiliului local, sau în alt loc stabilit în acest scop de către primarul UAT și pe pagina de internet a autorității administrației publice locale. Eventualele cereri de rectificare vor putea fi formulate în termen de 60 de zile de la data afișării și este necesar ca acestea să fie însoțite de documente doveditoare. Tot în cadrul acestui termen, în regiunile în care au fost utilizate registrele de transcripțiuni și inscripțiuni imobiliare, titularii sarcinilor înscrise în vechile registre vor putea solicita transcrierea acestora în noile cărți funciare. Cererile de rectificare trebuie soluționate în maximum 30 de zile de la finalizarea perioadei de afișare. Procedura se finalizează prin emiterea unui proces-verbal care poate fi ulterior atacat în termen de 15 zile la judecătoria din raza teritorială a imobilului.
La momentul de față, conform datelor publicate de ANCPI până la finalul lunii mai 2020, 15.473.475 de proprietăți, reprezentând 38.68% din numărul total aproximat de 40.000.000, erau deja gestionate de SICCF. În ceea ce privește terenurile agricole care fac obiectul subvențiilor Agenției de Păți și Intervenție pentru Agricultură („APIA”), din totalul de 9,54 milioane ha, au fost înregistrate în sistemul integrat de cadastru și carte funciară 5,06 milioane ha și sunt contractate aproximativ 4,10 milioane ha, cu termenul de finalizare anul 2020, ceea ce reprezintă aproximativ 96% din totalul suprafeței subvenționate de APIA.
Anul 2019 a fost un an record pentru înregistrarea sistematică, fiind înregistrate nu mai puțin de 1.249.014 imobile, mai mult decât în întreaga perioadă 2005 – 2018, când au fost înregistrate în total 1.165.078 de imobile, dintre care 1.086.806 doar în perioada 2016 – 2018. Totodată, la finalul anului 2019 erau înregistrate un număr de 8.011.319 locuințe în SICCF, reprezentând aproximativ 92% din totalul locuințelor, conform datelor oferite de Institutul Național de Statistică.
Astfel, din totalul de 3.181 de UAT-uri din România, au fost finalizate lucrări de înregistrare sistematică în 87 UAT-uri în integralitate, precum și în sectoare cadastrale cu o suprafață totală aferentă de 2.061.658,63 ha. În prezent sunt în derulare lucrări de înregistrare sistematică în 2.066 UAT-uri cu o suprafață estimată de 4.506.258,07 ha. Acordăm o importanță sporită finalizării lucrărilor de înregistrare sistematică la nivel de UAT întrucât, ulterior finalizării lucrărilor, va opera efectul constitutiv de drepturi cu privire la imobilele din respectiva UAT (prin comparație cu efectul de opozabilitate care operează la acest moment). Totodată, înscrierile din cărțile funciare pot fi modificate doar până la data primei înscrieri subsecvente care are la bază acte juridice constitutive sau translative de drepturi reale încheiate ulterior finalizării lucrărilor pentru întreaga UAT.
De la începutul anului 2020 și până la data de 31 mai, au fost deja înregistrate aproximativ 405.735 de imobile, dintre care cele mai multe se află în județele Dolj (42.109), Alba (40.616), Arad (36.470), Cluj (29.255) și Teleorman (25.642). În celelalte județe s-au înregistrat sub 20.000 de imobile, iar în 2 județe, respectiv Sălaj și Mehedinți, nu a fost înregistrat niciun imobil de la începutul anului. Numărul proprietăților înscrise în SICCF la finalul lunii mai 2020 era de 15.368.501.
Odată cu înregistrarea imobilelor observăm și o creștere substanțială a numărului de extrase de carte funciară solicitate la nivel național. În anul 2019 au fost solicitate aproximativ 850.000 de extrase de carte funciară la nivel național, față de 125.434 în 2017 și 446.190 în 2018.
Pe pagina de internet a ANCPI sunt puse la dispoziția publicului hărți și liste detaliate privind stadiul înregistrărilor, iar acestea sunt constant actualizate. Este interesant de urmărit derularea acestui proces de înregistrare sistematică și în special provocările care vor apărea o dată cu implementarea cadastrului unic la nivel de UAT.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 8230 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...