ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ANCOM: Acceptul telefonic al utilizatorului faţă de oferta unui furnizor nu presupune încheierea automată a unui contract la distanţă

16 Ianuarie 2025   |   Agerpres

În cazul unui contract online, momentul încheierii acestuia îl constituie momentul în care furnizorul confirmă, pe un suport durabil, că a acceptat comanda transmisă de utilizator.

 
 
Acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanţă, iar simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decât dacă acesta transmite un mesaj de confirmare a comenzii, menţionează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES.

Potrivit sursei citate, contractul la distanţă este acel document care se încheie fără prezenţa fizică simultană a părţilor, fiind utilizate doar unul sau mai multe mijloace de comunicaţie la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.), înainte şi inclusiv la momentul încheierii contractului.


"Înainte de încheierea unui contract la distanţă, indiferent de modalitatea de încheiere (în urma unei convorbiri telefonice sau în urma plasării unei comenzi online), furnizorul are obligaţia de a oferi o serie de informaţii minime, cum ar fi: identitatea furnizorului, serviciile oferite, caracteristicile echipamentelor şi dacă acestea sunt incluse în pachet, preţul total (servicii şi echipamentele asociate), durata şi condiţiile de încetare a contractului, precum şi informaţii despre dreptul de retragere din contract. Furnizorul trebuie să transmită utilizatorului aceste informaţii pe un suport durabil (hârtie, e-mail, fax) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat şi descărcat cu uşurinţă. În cazul unui contract iniţiat la telefon, pentru finalizarea procesului de încheiere a contractului, utilizatorul trebuie să-şi transmită consimţământul fie prin semnarea olografă a ofertei şi returnarea acesteia către furnizor (dacă o primeşte pe hârtie), fie printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (e-mail, fax)", notează Autoritatea.

Pe de altă parte, în cazul unui contract online, momentul încheierii acestuia îl constituie momentul în care furnizorul confirmă, pe un suport durabil, că a acceptat comanda transmisă de utilizator. "Indiferent de modul de încheiere a contractului, furnizorul trebuie să pună la dispoziţia utilizatorului fişa de sinteză a contractului, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării echipamentelor, după caz", menţionează ANCOM.

Referitor la livrarea echipamentelor în urma încheierii unui contract la distanţă (telefonic sau online), în funcţie de oferta comercială a furnizorilor, utilizatorii pot alege să achiziţioneze şi un echipament (terminal mobil, aparat fix, desktop - PC, laptop, tabletă etc.).

De asemenea, furnizorul este obligat să ofere informaţii despre preţul total al echipamentului, incluzând eventuale costuri pentru livrarea echipamentului achiziţionat şi, după caz, pentru returnarea acestuia în cazul retragerii din contract.

Conform legii, termenul maxim de livrare a unui echipament este de 30 de zile de la încheierea contractului, cu excepţia cazurilor în care părţile au agreat un alt termen. În cazul în care echipamentul nu este livrat în 30 de zile sau în termenul convenit, utilizatorul poate solicita livrarea într-un termen suplimentar, corespunzător circumstanţelor. În cazul în care furnizorul nu livrează echipamentul în termenul suplimentar, utilizatorul are dreptul să solicite încetarea contractului.

"Acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanţă! Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimţământul scris, pe suport durabil, către furnizor. Simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decât dacă furnizorul transmite un mesaj de confirmare a comenzii. După încheierea contractului la distanţă, utilizatorul are dreptul să se răzgândească şi să se retragă din contract, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, respectiv de la data primirii echipamentului achiziţionat, după caz. Retragerea din contract ar trebui să se realizeze prin completarea formularului de retragere sau a unei declaraţii explicite în acest sens. În cazul returnării echipamentului achiziţionat, formularul de retragere va fi însoţit de o cerere de returnare a acestuia. În cazul în care furnizorul omite informaţii cu privire la costurile de livrare sau returnare a unui echipament asociat unui contract la distanţă, utilizatorul nu va plăti costurile respective", precizează arbitrul telecom.

Problemele legate de livrarea echipamentelor comandate online sau în urma unei convorbiri telefonice vor trebui semnalate de către utilizatori în primul rând furnizorilor cu care au încheiat contractul la distanţă.

"ANCOM poate interveni în situaţia în care furnizorii nu respectă drepturile utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor la distanţă prin care sunt achiziţionate servicii de comunicaţii electronice cu sau fără echipamente asociate. În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele unui contract la distanţă, consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar alte categorii de utilizatori finali se pot adresa mediatorilor autorizaţi sau instanţelor de judecată", subliniază instituţia.

Totodată, InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2 / 5344
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Iablonschi & Asociații se alătură rețelei Marcalliance, care își consolidează astfel rețeaua globală și prezența în Europa de Est | Dorothée De Bernis (Președinte Marcalliance): ”Ne bazăm în România pe o echipă juridică de încredere”
Hațegan Attorneys, firmă de avocatură de tip butique cu sediul la Timișoara, își consolidează practica de Banking & Finance prin cooptarea unui profesionist cu experiență în corporate banking pe poziția de counsel
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...