ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiect în dezbatere publică: Angajaţii care vor fi obligaţi să raporteze la ANAF transferul de profituri în paradisuri fiscale

13 Ianuarie 2020   |   MEDIAFAX

În cazul în care contribuabilul concepe şi implementează singur o schemă transfrontalieră, obligaţia de raportare îi este transferată contribuabilului care beneficiază de un aranjament fiscal transfrontalier şi care i-ar putea genera un avantaj fiscal.

 
 
Consultanţi fiscali, avocaţi, experţi contabili, consultanţi financiari, precum şi entităţi cu sau fără personalitate juridică, cum sunt instituţiile financiare vor fi obligaţi să raporteze autorităţilor anumite aranjamente cum ar fi transferul profiturilor către regimuri fiscale mai favorabile.

Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanţă de modificare a Codului de Procedură fiscală, după adoptarea Directivei europene 2018/822.

Proiectul propune instituirea obligaţiei intermediarilor de a raporta autorităţilor fiscale informaţii cu privire la anumite aranjamente transfrontaliere care ar putea fi utilizate în scopul obţinerii unor avantaje fiscale (transferul profiturilor către regimuri fiscale mai favorabile, diminuarea impozitului datorat etc.). Amenzile prevăzute pentru nerespectarea obligaţiei sunt cuprinse între 5.000 şi 100.000 de lei.


În cuprinsul proiectului se regăseşte o definiţie a intermediarilor, în această categorie regăsindu-se, dar fără a se limita la aceştia, profesionişti din diferite domenii, cum ar fi consultanţi fiscali, avocaţi, experţi contabili, consultanţi financiari, precum şi entităţi cu sau fără personalitate juridică, spre exemplu instituţiile financiare, etc.

Norma europeană acordă posibilitatea statelor membre de a stabili situaţiile derogatorii de la obligativitatea raportării de care pot beneficia intermediarii care, potrivit legislaţiei naţionale, trebuie să asigure secretul profesional.

În acest sens, potrivit prezentului proiect de act normativ intermediarii care, potrivit legii, pot invoca un privilegiu profesional, raportează informaţiile referitoare la un aranjament transfrontalier raportabil numai în măsura în care nu sunt avute în vedere informaţii de care aceştia iau la cunoştinţă în cursul evaluării situaţiei juridice a clientului în cadrul unor proceduri judiciare sau al îndeplinirii obligaţiei de apărare sau de reprezentare a clientului în proceduri judiciare.

Prin excepţie de la situaţia menţionată anterior, obligaţia de raportare este impusă tuturor actorilor care sunt implicaţi în conceperea, comercializarea, organizarea sau gestionarea implementării unui aranjament transfrontalier raportabil, precum şi celor care oferă asistenţă sau consiliere în acest scop.

Pe de altă parte, în cazul în care contribuabilul concepe şi implementează singur o schemă transfrontalieră, obligaţia de raportare îi este transferată contribuabilului care beneficiază de un aranjament fiscal transfrontalier şi care i-ar putea genera un avantaj fiscal.

În vederea îndeplinirii obligaţiei de raportare, intermediarii sau contribuabilii, după caz, trebuie să declare autorităţilor fiscale doar acele aranjamente transfrontaliere care prezintă anumite caracteristici şi elemente ce oferă indicii cu privire la evitarea obligaţiilor fiscale sau la obţinerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive şi se referă, în principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achiziţionarea de companii care înregistrează pierderi şi utilizarea pierderilor pentru reducerea obligaţiilor fiscale, conversia veniturilor în capital sau în categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc.

Totodată, proiectul prevede faptul că printr-un ordin al preşedintelui ANAF urmează să fie aprobat modelul formularului prin intermediul căruia intermediarii sau contribuabilii işi vor îndeplini obligaţia de raportare.

De asemenea, actul normativ prevede şi stabilirea unor sancţiuni pentru încălcarea obligaţiilor de raportare în vederea creşterii gradului conformării voluntare atât a contribuabililor cât şi a intermediarilor. În ceea ce priveşte stabilirea cuantumului sancţiunilor, acesta este la latidunea fiecărui stat membru, însă norma europeană recomandă ca acestea să fie eficiente, proporţionale şi disuasive.

Pentru a dezvolta o politică mai cuprinzătoare, ulterior raportării informaţiilor de către intermediari, urmează împărtăşirea acestora, de către autorităţile fiscale, omologilor lor din alte state membre. Aceste mecanisme urmează să sporească şi eficacitatea SCR.

Prin urmare, odată cu transpunerea Directivei (UE) 2018/822 se urmăreşte extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informaţii asupra aranjamentelor transfrontaliere, informaţiile astfel obţinute ajutând la consolidarea măsurilor pe care statele membre le pot lua în vederea prevenirii şi combaterii practicilor fiscale agresive, cât şi la crearea unui sistem de impozitare transparent.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3948 / 5305
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...