Senat | Despăgubiri pentru reparaţia vehiculului avariat decontate direct, dacă nu depăşesc 400 de euro
26 Martie 2024
AgerpresSenatul este prima Cameră legislativă sesizată în acest caz.
Despăgubirile pot fi achitate pentru reparaţia vehiculului avariat, la solicitarea persoanei prejudiciate, prin decontare directă, cu condiţia ca valoarea totală să nu depăşească echivalentul în lei a 400 de euro, iar încălcarea acestor prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior, stipulează un amendament admis la proiectul pentru modificarea şi completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, adoptat luni de Senat.
Proiectul legislativ a fost adoptat cu 56 de voturi "pentru" şi 32 de abţineri.
"Am intenţionat să reducem mult acest mecanism de decontare, întrucât am constatat că majoritatea sumelor care erau plătite prin acest mod, decontare directă, afectau două lucruri extrem de importante, siguranţa în trafic şi activitatea economică. Or, aceste două aspecte sunt în momentul ăsta clarificate, ne interesează foarte tare ca atunci când există o daună aceasta să fie reparată într-un service autorizat, nu în spate (...). Al doilea aspect, deosebit de important, este ca aceste sume care sunt plătite de asigurători pentru repararea daunelor să fie fiscalizate, să intre într-un circuit fiscal corect, nu în spatele blocului, pentru că în spatele blocului se lucrează la negru. Noi vrem să se lucreze corect, banii la vedere şi să se plătească taxe şi impozite pentru aceste sume. (...) Dacă vrei şi ai o daună mică, ţi s-a spart o oglindă, ţi s-a zgâriat o aripă, o poţi face în regie proprie, dacă valoarea reparaţiei este în cuantumul acestei sume. Pentru avarii mai mari de 400 de euro - 2.000 de lei, te duci la o unitate service autorizată, îţi face constatarea şi îţi faci reparaţia ca să garanteze service-ul autorizat că acea reparaţie a fost făcută conform normelor în vigoare", a argumentat preşedintele Comisiei economice, senatorul PSD Daniel Zamfir.
Proiectul legislativ a fost adoptat cu 56 de voturi "pentru" şi 32 de abţineri.
"Am intenţionat să reducem mult acest mecanism de decontare, întrucât am constatat că majoritatea sumelor care erau plătite prin acest mod, decontare directă, afectau două lucruri extrem de importante, siguranţa în trafic şi activitatea economică. Or, aceste două aspecte sunt în momentul ăsta clarificate, ne interesează foarte tare ca atunci când există o daună aceasta să fie reparată într-un service autorizat, nu în spate (...). Al doilea aspect, deosebit de important, este ca aceste sume care sunt plătite de asigurători pentru repararea daunelor să fie fiscalizate, să intre într-un circuit fiscal corect, nu în spatele blocului, pentru că în spatele blocului se lucrează la negru. Noi vrem să se lucreze corect, banii la vedere şi să se plătească taxe şi impozite pentru aceste sume. (...) Dacă vrei şi ai o daună mică, ţi s-a spart o oglindă, ţi s-a zgâriat o aripă, o poţi face în regie proprie, dacă valoarea reparaţiei este în cuantumul acestei sume. Pentru avarii mai mari de 400 de euro - 2.000 de lei, te duci la o unitate service autorizată, îţi face constatarea şi îţi faci reparaţia ca să garanteze service-ul autorizat că acea reparaţie a fost făcută conform normelor în vigoare", a argumentat preşedintele Comisiei economice, senatorul PSD Daniel Zamfir.
O altă modificare propusă de Zamfir şi aprobată în Comisiile economică şi juridică, care au întocmit un raport comun favorabil asupra proiectului, vizează creşterea cuantumului amenzilor care se aplică în cazul în care o persoană nu îşi achită poliţa RCA.
"Ne-a propus ASF un cuantum al amenzilor, creşterea cuantumului acestora. Justificarea a fost aceea de a-i disciplina pe cei care nu îşi plătesc RCA-ul. Nu ar trebui să ne sperie amenzile pentru că încalci legea. Dacă vrei să nu plăteşti amendă, respectă legea şi nu mai ai nicio problemă. ASF ne-a propus un cuantum al amenzilor, la prima vedere pare unul extrem de mare, am adăugat un amendament. Pentru aceste contravenţii, contravenientul poate achita în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal jumătate din cuantumul amenzii. Ideea este aşa - amenda este practic dublă faţă de valoarea RCA. Dacă o plăteşti în 15 zile (...), ai două săptămâni la dispoziţie să plăteşti jumătate din cuantumul amenzii, care ar fi practic valoarea poliţiei RCA. Mi se pare o chestiune rezonabilă. Două săptămâni ai la dispoziţie să-ţi plăteşti RCA-ul", a detaliat senatorul.
În intervenţia sa, preşedintele ASF, Alexandru Petrescu, a precizat că asiguraţii vor putea avea ocazia să-şi plătească poliţa RCA în rate şi vor avea posibilitatea să-i întrerupă aplicabilitatea - un atribut extrem de util pentru zona transportatorilor care au activitate sezonieră.
"Vom putea, de asemenea, introduce un sistem de monitorizare electronică, la fel cum se întâmplă astăzi cu rovigneta, să putem să-i urmărim în trafic pe toţi cei care astăzi aleg, din păcate, să circule fără o poliţă valabilă RCA şi, din păcate, numărul acestor persoane este destul de mare. Evident că toate aceste măsuri se vor regăsi şi într-o scădere a poliţei RCA. De asemenea, veţi găsi amendamente ce vor facilita o mai bună interoperabilitate a bazelor de date, între CNAIR, între RAR, între BAR, respectiv asiguratori şi autoritate, astfel încât să putem urmări în timp real situaţia în teren şi, totodată, să putem să introducem ulterior, cu toate aceste date, în activitatea de supraveghere prudenţială şi aplicaţii digitale care să ne poată nouă permite să urmărim ceea ce se întâmplă la nivelul solvabilităţii diferitelor companii, nivelul de expunere în fiecare zi, astfel încât să putem să luăm măsuri în timp real de corijare a actorilor din piaţă", a transmis Petrescu.
El a adăugat că prin proiectul de act normativ se va consolida această piaţă a asigurărilor, companiile în domeniu vor fi mai sustenabile, iar asiguraţii vor plăti un preţ mai rezonabil.
"Odată adoptată, o perioadă de timp de luni de zile, în partea a doua a acestui an, vom vedea preţuri cu mai puţină volatilitate şi stabile şi predictive pentru toţi. La fel cum astăzi avem sistemul de urmărire pentru rovignetă, ceea ce a dus gradual la o mai bună conformare şi mai mulţi producători auto au ales să-şi plătească rovigneta, de teamă, din orice motivaţie ar fi avut, aşa va fi şi pe zona de asigurări. Odată urmărit prin camere arondate la nivelul drumurilor naţionale, aparţinând CNAIR-ului, existând acest tip de urmărire electronică, monitorizare, evident că vor fi mult mai motivaţi să-şi plătească RCA-ul şi, pe măsură ce avem un număr mai mare de plătitori ai RCA, şi preţul RCA-ului se va reduce", a subliniat preşedintele ASF.
Potrivit acestuia, aproximativ o treime dintre şoferii care participă la traficul rutier nu au RCA.
Senatul este prima Cameră legislativă sesizată în acest caz.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 227 / 5338 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...