INTERVIU | Ploaie de proiecte peste echipa de M&A de la RTPR, cu 15 mandate pe masa de lucru, după un tur de forță cu 5 tranzacții semnate într-o săptămână, luna trecută. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Suntem foarte bine poziționați să asistăm atât cumpărătorii, cât și vânzătorii, fiind nu doar avocați de tranzacții, ci și ceea ce se cheamă ‘deal makers’. Clienții aleg RTPR datorită reputației și expertizei
07 Decembrie 2020
G.S.Mai multe despre proiectele asistate în ultima vreme, despre onorarii și rata de retenție în cadrul echipei de M&A de la RTPR, în discuția cu Costin Tărăcilă, Managing Partner RTPR.
Costin Tărăcilă, Managing Partner - Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR) |
Echipa de M&A a firmei Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR) a avut un an aglomerat și a sprintat puternic în ultimele luni, numărul proiecelor asistate în 2020 urcând la aproape 30, dintre care 5 tranzacții au fost semnate în decurs de doar o săptămână, luna trecută.”A fost o săptămână de foc, dar la final plină de satisfacții. Este un adevărat record pentru piața de fuziuni și achiziții din România și mai ales într-un an ca acesta, când în întreaga lume tranzacțiile de M&A au văzut un declin semnificativ”, a declarat Costin Tărăcilă, coordonatorul firmei de avocați, într-un interviu acordat BizLawyer.Pe lângă cele 11 tranzacții deja semnate anul acesta, echipa lucrează în prezent pe încă 15 mandate, în 7 dintre acestea, aflate în diverse stadii de pregătire, RTPR asistând vânzătorul. ”În continuare observăm un interes crescut al fondurilor de investiții, acestea neducând lipsă de lichiditate”, a precizat Costin Tărăcilă în discuția cu BizLawyer. Achiziția CEZ a depășit ca valoare și a făcut să treacă pe locul 2 între tranzacțiile mari din ultimii 12 ani, o altă tranzacție de răsunet asistată de RTPR, anume vânzarea Profi de către Enterprise Investors.
Recent, într-un proiect câștigat de avocații RTPR și care s-a și semnat cu succes, clientul a menționat că onorariul propus de aceștia era dublu față de următoarea ofertă dar, cu toate acestea, datorită expertizei de M&A și experienței sectoriale, a selectat echipa. Clientul a preferat să fie asistat de RTPR, fără ca firma de avocatură să fi nevoită să coboare onorariile la nivelul ofertelor concurente.
În proiectele de fuziuni și achiziții sunt implicate, în general, echipe mari de avocați, în special în cazul proiectelor care presupun un exercițiu de due diligence intens. Echipa de Corporate/M&A a casei de avocatură numără la acest moment 20 avocați și toți membrii echipei au fost implicați în astfel de proiecte în acest an. Pentru o parte dintre proiecte aceștia au primit ajutorul colegilor din celelalte departamente, precum concurență, finanțări, proprietate intelectuală sau litigii, cu privire la aspecte ale tranzacțiilor din ariile lor de competență.
Pe de altă parte, colaborarea cu Allen & Overy continuă în aceiași parametri și rămâne la fel de strânsă ca în ultimii 12 ani. ”Continuăm să lucrăm împreună și să furnizăm servicii de cea mai înaltă clasă clienților noștri pentru proiecte multijurisdicționale sau care implică consultanță pe o lege străină. Odată cu reînnoirea acordului dintre cele două firme, Allen & Overy și-a reafirmat interesul față de RTPR și piața din România și din regiune. Singura schimbare este modul în care ne prezentăm, acum ne referim la firma noastră folosind denumirea RTPR”, a precizat Costin Tărăcilă în interviul acordat publicației noastre.
Mai multe despre proiectele asistate în ultima vreme, despre onorarii și rata de retenție în cadrul echipei de M&A de la RTPR, în discuția cu Costin Tărăcilă, Managing Partner RTPR.
BizLawyer: Avocații de M&A de la RTPR au o perioadă extrem de favorabilă, de aglomerată. Tranzacția prin care MIRA a achiziționat activele CEZ din România a fost a cincea asistată de avocații RTPR în decurs de o săptămână, în condițiile în care aveați pe masa de lucru alte 10 tranzacții de M&A, ce ar putea fi anunțate în viitorul apropiat. Cum reușiți să faceți față acestui ritm de lucru? Și care sunt avocații cheie care gestionează proiectele?
Costin Tărăcilă: Într-adevăr, ultimele 3-4 luni au fost deosebit de aglomerate pentru echipa noastră de M&A și au culminat cu semnarea a cinci tranzacții în decurs de o săptămână. A fost o săptămână de foc, dar la final plină de satisfacții. Este un adevărat record pentru piața de fuziuni și achiziții din România și mai ales într-un an ca acesta, când în întreaga lume tranzacțiile de M&A au văzut un declin semnificativ.
Vă rugăm să ne oferiți câteva detalii despre tranzacțiile semnate în ultima perioadă; mă refer la cele cinci, finalizate in decurs de o săptămână. În ce domenii au fost, când au fost inițiate, prin ce s-au evidențiat, ce echipe de avocați au fost implicate, cum ați lucrat pe fiecare dintre acestea și, dacă este posibil, ce valoare au avut.
Cele 5 tranzacții semnate recent sunt din domenii diferite, de la industria energetică, la servicii financiare, industria textilă sau alimentară, și noi ne-am aflat pe poziții diferite, pentru unele dintre acestea de partea vânzătorilor, iar pentru altele de partea cumpărătorilor.
• Dintre cele cinci tranzacții, bineînțeles că cea mai răsunătoare este achiziția de către MIRA a activelor grupului CEZ din România, o tranzacție mult așteptată și cea mai mare din România din ultimul deceniu. Tranzacția a fost coordonată de către Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Bogdan Cordoș (Senior Associate), care a coordonat și procesul de due diligence. Proiectul a cuprins mai multe fluxuri de lucru coordonate de Victor Rusu (corporate), Cosmin Tilea (finance), Roxana Ionescu (concurență), Andrei Mihul (documentele tranzacției). Echipa de proiect i-a mai inclus pe Alexandru Retevoescu (Partner), Alexandru Stănoiu (Counsel), Bianca Eremia (Managing Associate), Vicu Buzac (Managing Associate), Evelin Grigore, Miruna Enache, Petru Ursache, Cristi Porojanu, Andreea Stoiciu, Cezara Urzică, Codrina Simionescu (Associates) și Laura Costea (Junior Associate).
• O altă tranzacție anunțată recent este asistența acordată fondului de investiții Innova Capital în legătură cu achiziția PayPoint Services SRL și Payzone SA de la grupul PayPoint listat pe bursa din Londra. PayPoint este lider de piață în România în materie de operare de plăți, asigurând încasarea de plăți pentru 85% din furnizorii de utilități și servicii telecom din România. Pe lângă colectarea de plăți aferente facturilor de utilități, PayPoint oferă și încărcare electronică pentru servicii de telefonie mobilă, transfer de bani și servicii de acceptare la plată pentru carduri de credit/debit. Tranzacția va fi finalizată după aprobarea Consiliului Concurenței și îndeplinirea condițiilor precedente agreate de părți. Echipa de avocați RTPR a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și de Andrei Mihul (Senior Associate) și i-a inclus pe Vlad Stamatescu (Managing Associate), Evelin Grigore, Cezara Urzică, Marina Fechetă-Giurgică (Associates), precum și Ioana Ilie, Petruș Partene și Radu Manu (Junior Associates).
• Într-o altă tranzacție – care nu a fost deocamdată anunțată – am acordat consultanță juridică vânzătorului, o companie românească antreprenorială, lider de piață la nivel european în sectorul său de activitate. Am asistat fondatorii acestui business în legătură cu vânzarea operațiunilor către un grup ce activează la nivel global în aceeași industrie. Echipa RTPR a fost formată din Alina Stăvaru (Partener), Marina Fechetă-Giurgică (Associate) și Raluca Marcu (Junior Associate).
• Am oferit consultanță pentru achiziția unei companii din sectorul serviciilor financiare, care s-a desfășurat sub forma unui proces competitiv. Echipa dedicată acestui mandat i-a inclus pe Costin Tărăcilă (Managing Partner), Roxana Ionescu (Counsel), Andrei Mihul (Senior Associate), Vicu Buzac (Managing Associate), Raluca Tudoroiu (Managing Associate), Andrada Rusan (Associate), Petru Ursache (Associate), Codrina Simionescu (Associate) și Petruș Partene (Junior Associate).
• Am asistat o familie de antreprenori cu privire la investiția într-o companie ce activează în sectorul alimentar. Costin Tărăcilă (Managing Partner), Marina Fechetă-Giurgică (Associate), Andrei Mihul (Senior Associate) și Ioana Ilie (Junior Associate) au făcut parte din echipa de avocați.
În câte dintre acestea ați colaborat cu Allen & Overy? Cum este acum relația cu A&O, după despărțirea formală anunțată la începutul anului? Care sunt noile coordonate ale colaborării? Ce s-a schimbat pentru RTPR?
Colaborarea cu Allen & Overy (A&O) continuă în aceiași parametri și rămâne la fel de strânsă ca în ultimii 12 ani. Continuăm să lucrăm împreună și să furnizăm servicii de cea mai înaltă clasă clienților noștri pentru proiecte multijurisdicționale sau care implică consultanță pe o lege străină. Odată cu reînnoirea acordului dintre cele două firme, Allen & Overy și-a reafirmat interesul față de RTPR și piața din România și din regiune. Singura schimbare este modul în care ne prezentăm, acum ne referim la firma noastră folosind denumirea RTPR.
Cea mai elocventă dovadă a interesului A&O pentru RTPR și a colaborării cu colegii din diversele birouri ale firmei o constituie chiar proiectele la care lucrăm împreună. Un exemplu recent este faptul că în cazul achiziției activelor grupului CEZ de către MIRA am asistat clientul alături de avocați de M&A, finanțări, fonduri, concurență, energie și alte specialități de nișă din birourile A&O din Londra, Bratislava și Luxemburg.
Vă rugăm să ne spuneți câteva vorbe și despre tranzacțiile care așteaptă semnarea (cele 10). În ce domenii sunt, care este profilul cumpărătorilor și care au fost/sunt chestiunile sensibile ce așteaptă rezolvarea înainte de semnare?
Pe lângă cele 11 tranzacții semnate anul acesta, lucrăm în prezent pe încă 15 mandate din care în 7 suntem pentru vânzător și care sunt în diverse stadii de pregătire. În continuare observăm un interes crescut al fondurilor de investiții, acestea neducând lipsă de lichiditate. Majoritatea proceselor rămân totuși bilaterale sau trecând destul de repede din faza de deal competitiv în cea de bilateral. În general, tranzacțiile de valori mai mari, de zeci sau sute de milioane, și care sunt pregătite temeinic cu Info Memo (Memorandum de informare) detaliat și rapoarte de vendor due diligence au cele mai mari șanse să se păstreze competitive.
Sunteți percepuți pe piața locală drept avocați de tranzacții, preferați de fondurile de investiții...
Ne bucură această percepție de „preferați ai fondurilor de investiții” și fără falsă modestie suntem de părere că realitatea o confirmă. Echipa RTPR a fost de-a lungul timpului implicată în numeroase tranzacții de M&A, putem spune cu mândrie, cele mai mari și mai interesante de pe piață. Spre exemplu, achiziția CEZ a depășit ca valoare și a făcut să treacă pe locul 2 între tranzacțiile mari din ultimii 12 ani, o altă tranzacție de răsunet asistată de RTPR, anume vânzarea Profi de către Enterprise Investors. Am asistat majoritatea fondurilor de investiții prezente în România cu privire la achiziții, urmate de „bolt-ons” și exit-uri.
Care ar fi „profilul” real al clienților asistați de echipa de Corporate/M&A de la RTPR în ultima perioadă?
Nu putem vorbi de un singur „profil” al clienților noștri. Aceștia sunt fonduri de investiții, antreprenori, dar și companii mari cu o prezență solidă pe piață din cele mai variate industrii și sectoare de activitate.
Având o foarte vastă experiență în asistarea cumpărătorilor, fie ei private equity, fie companii, înțelegem foarte bine resorturile aplicabile fiecărui tip de cumpărător. Datorită numărului mare de tranzacții în care am fost implicați înțelegem bine și mecanismele economice ale unei tranzacții și de aceea suntem foarte bine poziționați să asistăm și vânzătorii, fiind nu doar avocați de tranzacții, ci și ceea ce se cheamă deal makers.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Ce ne puteți spune despre relația cu antreprenorii români pe care i-ați asistat?
Cei mai mulți dintre antreprenori vând o afacere o dată, de două ori în viață, și de aceea nu umblă cu jumătăți de măsură și își doresc ce este mai bun pentru ei. Tranzacția pentru un antreprenor este ca un sport extrem și atunci, pentru a fi în siguranță, îți iei și cel mai bun antrenor sau partener și cel mai performant și sigur echipament de protecție și cu siguranță nu încerci improvizații.
Cred că mulți au văzut și experiența unor antreprenori de succes în business-urile lor, dar care au eșuat lamentabil în tranzacții în principal pentru că nu au avut consultanți buni, incluzând aici și avocații. Un consultant de tranzacții trebuie să aibă tăria, inclusiv de caracter, să îi spună clientului dacă nu este momentul potrivit să iasă pe piață sau dacă nu este suficient pregătit sau dacă anumite solicitări sunt off-market – aceste lucruri vin în principal din experiența tranzacțională.
Revenind la proiecele de M&A și la echipă, câte tranzacții ați asistat anul acesta? Dintre acestea, câte au ajuns la final?
După cum se știe, impactul pandemiei asupra pieței globale de M&A a fost dramatic, aceasta prăbușindu-se atât ca volum, cât și ca valoare a tranzacțiilor încheiate. În ciuda acestui context nefavorabil, de la începutul anului și până acum am fost implicați în aproximativ 30 de tranzacții de M&A. Dintre acestea 11 au fost semnate, alte 15 sunt în faze avansate și aproape de a fi semnate, dar am avut și mandate care nu s-au finalizat.
Să vorbim puțin și despre ratele orare. Unele firme de avocati de talie mai mare spun că este presiune mare pe onorarii - sunt multe firme de talie mai mică, provenite din spin-off-uri, care au avocați buni și lucrează la tarife mai mici - acestea scăzând cu 30-50% în ultimii ani, până la un maxim de 200 € pe oră şi doar în cazuri speciale. Simțiți această presiune? Aveți un prag al onorariilor sub care nu puteți coborî și care ar fi acela? Poate fi onorariul pentru un M&A o barieră pentru accesul unui client la echipa RTPR?
Despre presiunea pe ratele orare se discută deja de câțiva ani buni, nu este o noutate. Clienții aleg RTPR datorită reputației și expertizei noastre și nu pentru că am fi ieftini, onorariile noastre în M&A fiind determinate de complexitatea și dimensiunea proiectului. Recent, într-un proiect pe care l-am câștigat și care s-a și semnat cu succes, clientul ne-a spus că onorariul propus de noi era dublu față de următoarea ofertă și, cu toate acestea, datorită expertizei de M&A și experienței sectoriale, ne-au selectat și au preferat să ii asistăm noi, fără a trebui să coborâm onorariile la nivelul ofertelor concurente. Ce ne-au împărtășit apoi a fost că onorariul propus de noi, deși mare, era în zona în care se așteptau – o lecție pentru noi fiind că un client sofisticat își va pune semne de întrebare și dacă propunerea este prea scăzută.
Câteva vorbe și despre echipă. Câți avocați din cadrul firmei au fost implicați anul acesta în proiecte ce presupuneau fuziuni și achiziții ?
În proiectele de fuziuni și achiziții în general sunt implicate echipe mari de avocați, în special în cazul proiectelor care presupun un exercițiu de due diligence intens. Echipa noastră de corporate/M&A numără la acest moment 20 avocați și toți avocații din echipă au fost implicați în astfel de proiecte în acest an. De asemenea pentru o parte dintre proiecte am primit ajutorul colegilor din celelalte departamente, precum concurență, finanțări, proprietate intelectuală sau litigii, cu privire la aspecte ale tranzacțiilor din ariile lor de competență. De altfel, este o practică des întâlnită în cadrul firmei noastre ca în proiectele complexe care abordează mai multe ramuri de practică să formăm echipe multidisciplinare astfel încât clienții să beneficieze de consultanță adecvată și specializată pentru fiecare element al unui mandat.
Cine a coordonat echipele, care sunt cei mai vizibili avocati în astfel de tranzacții?
Este evident că avocații care participă la negocieri, care au contact direct cu clientul au parte de mai multă vizibilitate. Și aceștia sunt în general avocații seniori și partenerii, dar există și proiecte pe care le coordonează managing associates sau associates. Însă întotdeauna în spatele acestora se află o întreagă echipă fără de care nu s-ar putea duce la bun sfârșit o tranzacție. Fiecare coleg implicat într-un proiect are rolul său bine determinat și foarte important, iar succesul unei tranzacții este rezultatul unui efort de grup.
Care ar fi rata de retenție în cadrul echipei de M&A de la RTPR?
De-a lungul timpului, noi am fost constanți ca și număr de avocați, nu am avut niciodată fluctuații majore, firma s-a dezvoltat organic, odată cu creșterea volumului de muncă și a proiectelor gestionate. O mare parte dintre avocații noștri seniori, și aici mă refer la colegii în poziție de Counsel sau Senior Associate, și-au început cariera ca stagiari în cadrul RTPR și s-au format alături de noi. Este un model pe care noi l-am urmat de-a lungul anilor și care vedem că funcționează foarte bine, așa că vom „crește” noi generații de avocați și de acum înainte. Bineînțeles că sunt și avocați care la un moment dat au decis un alt drum pentru carierele lor, în general spre poziții in-house, iar acum sunt avocați de succes în bănci, corporații sau fonduri.
Care este tendința pe această arie de practică: ar putea fi mai multe proiecte în viitor, mai ușor/greu de finalizat, cu valori ale tranzacțiilor mai mici/mari? Sau este de așteptat un recul, în contextul în care economiile puternice încetinesc? Care considerați că sunt marile provocări ale anului viitor în această arie de practică? Ce anume va avea un rol important în tranzacțiile viitoare, ce va conta?
După experiența acestui an, orice predicție poate fi considerată hazardată. Dacă la finalul lui 2019 și începutul lui 2020 așteptările erau promițătoare, realitatea s-a dovedit a fi total opusă și neașteptată, în perioada martie-mai fiind o cădere în zona tranzacțională, după care noi am înregistrat un număr record de M&A semnate în toamnă. Suntem totuși optimiști într-o revenire a tranzacțiilor de M&A, în special în acele industrii care au continuat să performeze și în perioada pandemiei, așa cum spuneam, în prezent noi fiind implicați în 15 proiecte de M&A pe lângă cele semnate și în curs de finalizare.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1257 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...