ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”

08 Decembrie 2024   |   G.S.

INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”

 
 
  • BizLawyer TV
Chiar dacă este un an electoral în care unele investiții majore ar putea fi puse în așteptare până după finalizarea alegerilor, se derulează tranzacții, iar România rămâne în continuare foarte interesantă pentru investitori, a precizat Horea Popescu, Managing Partner CMS România și Head of CEE Corporate M&A într-un interviu acordat BizLawyer.  ”România urmează cursul economiilor din Vest și este afectată atât de evenimentele din economiile acestei părția Europei, cât și de realitățile din Est. Suntem, cumva, într-o mică menghină”, a explicat avocatul.

El spune că piața locală a avut destul de multe mandate interesante. ”În ultimii doi ani s-au înregistrat mai multe tranzacții mari și foarte mari decât în oricare dintre perioadele semnificative din ultimii 20 de ani. Probabil de la etapa privatizărilor încoace nu au mai fost atât de multe tranzacții mari pe cât s-au întâmplat în ultimii doi-trei ani”, a subliniat Horea Popescu în discuția cu redactorii BizLawyer. Iar biroul CMS din București a fost implicat în această perioadă în desfășurarea câtorva tranzacții esențiale pentru economie, precum domeniul bancar, real estate și, mai ales, în sectorul de retail. ”Au fost câteva tranzacții fanion în care am avut plăcerea și onoarea de a lucra alături de clienții noștri”, spune coordonatorul CMS România, care dă ca exemple tranzacția Ahold Delhaize - Profi, retragerea grupului OTP din România sau preluarea de către un fond de investiții britanic a 25 de parcuri de retail pentru o sumă de peste 200 milione de euro. Aceasta din urmă a adus firmei de avocați, luna trecută, și un premiu premiu pentru asistența în proiectul votat investiția anului în domeniul de Real Estate în România.


”Noi în fiecare an bugetăm creștere, nu ne uităm înapoi, ci doar înainte”, a nuanțat Horea Popescu, iar indicatorii financiari ai CMS România arată foarte bine. ”Sunt mulțumit și de parcursul anului trecut și de performanța anului 2024”, a precizat avocatul intervievat de BizLawyer. El spune că ia în calcul faptul că vor fi anumite măsuri cu aspect fiscal, anul viitor, care este posibil să ducă în continuare la încetinirea economiei, la o potențială decelerare a investițiilor, dar pe de altă parte dobânzile scad, ceea ce face banii mai ieftini. ”Deci cumva sunt și bune și rele, nu ne gândim doar la aspectele negative”, a concluzionat Horea Popescu.

Mai multe despre evoluția pieței tranzacțiilor, creșterea duratei medii a unei tranzacții, ariile de practică în care activitatea a crescut și marile provocări pentru o firmă de avocați, în următorii 2-3 ani, în interviul acordat publicației noastre de  Horea Popescu, Managing Partner CMS România și Head of CEE Corporate M&A.

                                                                                   * * * * * *




BizLawyer: Domnule Horea Popescu, ne întâlnim la jumătatea anului fiscal pentru CMS și tot mai aproape de sfârșitul anului calendaristic, o bună ocazie pentru a vă întreba cum se arată anul pentru firma pe care o coordonați.

2024 a fost un an bun, un an electoral privit cu o anumită reticență la început, dar care, ca de obicei în ultimii ani, ne-a depășit așteptările.

La modul general, cum percepeți mersul economiei ? Sunt tranzacții și proiecte în curs, intră new money, sunt liniștiți și optimiști clienții pe care îi asistați? Sau dimpotrivă...

Ca în orice an electoral există câteva luni de expectativă... Este o perioadă în care lumea preferă să pună în așteptare investițiile majore până după finalizarea alegerilor care vin la sfârșitul acestui an.
Dar, cu toate acestea, au loc tranzacții, iar România rămâne în continuare foarte interesantă pentru investitori deși urmează, după cum știm, cursul economiilor din Vest și este afectată atât de evenimentele din economiile acestei părți a Europei, cât și de realitățile din Est. Suntem, cumva, într-o mică menghină.

În zona tranzacțională ați avut mai multe mandate decât de obicei, anul acesta? Ne puteți spune câteva dintre proiectele mari care s-au finalizat sau în care lucrați încă?

În general, piața României a avut destul de multe mandate interesante. Aș spune că în ultimii doi ani au existat mai multe tranzacții mari și foarte mari decât în oricare dintre perioadele semnificative din ultimii 20 de ani ... Probabil de la etapa privatizărilor încoace nu au mai fost atât de multe tranzacții mari pe cât s-au întâmplat în ultimii doi-trei ani... Iar noi am avut norocul și privilegiul de a fi implicații în câteva dintre tranzacțiile esențiale pentru economie, precum domeniul bancar, real estate și, mai ales, în domeniul de retail. Au fost câteva tranzacții fanion în care am avut plăcerea și onoarea de a lucra alături de clienții noștri.

Aici, desigur, trebuie să încep cu tranzacția prin care Ahold Delhaize a preluat rețeaua Profi, care s-a semnat la sfârșitul anului trecut, dar urmează să se închidă în cursul acestui an, o tranzacție fanion pentru economia românească, cu o valoare de aproximativ 1,5 miliarde de euro, care arată interesul pentru consolidare pe piața din România.

Același interes pentru consolidare s-a văzut și în domeniul financiar-bancar. Noi nu ne bucurăm niciodată când unii dintre clienții noștri părăsesc piața, cum a fost cazul grupului OTP, dar asta a dus la o consolidare pe acest segment. Banca Transilvania își întărește poziția și arată că băncile cu capital românesc pot să devină lideri adevărați, consolidați pe una dintre cele mai importante piețe din România: piața financiar-bancară.

Acum din urmă vine și CEC, care își consolidează cota de piață, a intrat în Top 3, ceea ce aș spune că este un semnal foarte bun pentru România. Mult timp am dus lipsă de un capital românesc puternic.

Ar mai fi desigur și domeniul de Real Estate unde au avut loc câteva tranzacții interesante. Cred că am avut onoarea să lucrăm în cea mai mare tranzacție care a avut loc în ultimul an, o tranzacție de peste 200 de milioane de euro, în care un fond de investiții britanic a cumpărat 25 de parcuri de retail în România. A fost o tranzacție pentru care am luat de curând și un premiu pentru asistență în proiectul votat investiția anului în domeniul de Real-Estate în România.

Ne spuneți, vă rog, care a fost proporția tranzacțiilor finalizate în ultimele 12 luni în totalul proiectelor în care avocații din echipa locală de M&A au fost implicati? Ne interesează și de ce mai pică tranzacțiile acum, motivele cel mai des întâlnite...

Aș spune că foarte multe tranzacții au continuat să apară în domeniul energiei regenerabile. În acest domeniu, mai ales când vorbim despre proiecte de parcuri eoliene sau fotovoltaice, garanția finalizării tranzacției este mai mică decât în alte proiecte. Noi am fost implicați în multe proiecte în care am făcut investigația juridică, procesele de due diligence, am intrat în negocierea documentelor tranzacției, dar acestea nu s-au finalizat întotdeauna pentru că nu erau poate într-un stadiu suficient de avansat pentru a merita să fie cumpărate. Pot spune că proporția între proiectele care se semnează și ajung la final ar fi undeva la 50%. În cazul altor domenii, acest procent e mai mare.

Desigur, în piața de fuziuni și achiziții nu există nicio garanție când începi un proces de vânzare sau de cumpărare că părțile se vor și înțelege. Dar, una peste alta, aș spune că nu au existat motive pentru care tranzacțiile să se oprească.

Cum a fost anul acesta durata medie a unei tranzacții: mai mică, mai mare?

Depinde foarte mult de domeniu. Aș zice că durata s-a mai lungit un pic pentru că negocierile au început să se extindă și intervine și procesul de aprobare de către autoritățile competente. Fie că vorbim de Comisia pentru aprobarea investițiilor străine directe, fie de Consiliul Concurenței, aș zice că aceste instituții au devenit mult mai atente în aprobarea acestor investiții străine. De aceea aș spune că, probabil, timpul necesar pentru finalizarea tranzacțiilor a crescut un pic.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Fiind coordonatorul practicii de M&A la nivelul regiunii CEE aveți o imagine clară asupra evoluției pieței tranzacțiilor de acest tip. Cum mai stă România față de celelalte piețe din regiune: urmează trendurile? Încetinește?

România a fost întotdeauna puțin ... nu aș spune contra curentului, dar oarecum mai specială. Noi am avut mulți ani de zile o întârziere față de celelalte țări din regiune. Fonduri de private equity mari au evitat România timp de mai mulți ani, să zicem că o evită și acum, iar investițiile într-un domeniu strategic pentru înființarea sau achiziționarea unor unități de producție au ”explodat” cumva la un interval de timp față de țările mai ales central europene. Iar asta înseamnă că noi suntem în același ciclu, dar cumva decalați cu câțiva ani, ceea ce face ca atunci când investițiile au încetinit poate în alte țări din Europa Centrală, la noi să fie încă în creștere. Și vreau să punctez aici că poate în Polonia, Cehia, în Ungaria, a avut loc o încetinire pe M&A, chit că s-au întâmplat și acolo câteva tranzacții fanion, pe când la noi ultimii doi ani au fost chiar foarte buni. De aceea aș spune că suntem în trend cu ei, doar că există această decalare de timp.

Dacă acest segment al activității CMS Romania – mă refer la Corporate / M&A – a mers foarte bine și anul acesta, ce ne puteți spune despre celelalte arii? Care au fost aglomerate de proiecte, unde e loc de mai bine?

Suntem o firmă care are un număr suficient de avocați specializați în toate domeniile încât să asistăm clienți nu doar în fuziuni și achiziții. De altfel, trebuie spus că M&A și domeniul financiar, finanțările mai ales, sunt cumva domeniile fanion ale firmelor internaționale. Dar o firmă de avocatură care se respectă și care vrea să aibă putere pe piața românească trebuie să poată consilia clienții în toate domeniile.

Noi nu ne bazăm doar pe domeniul de tranzacții sau de finanțări, ci avem și avocați specializați în real estate, în domeniul energiei, în domeniul comercial în general, în litigii, proprietate intelectuală, dreptul muncii ș.a.m.d..
Aș putea spune că această distribuție, faptul că putem oferi consultanță juridică nu doar pe partea tranzacțională, ci și în viața de zi cu zi a unei societăți, ajută la o echilibrare a activității în general. Pentru că domeniul de M&A este oarecum ciclic, nu merge întotdeauna în crescendo. Vor fi și perioade în care investițiile se mai opresc un pic, când are loc o resetare. Iar când se întâmplă asta intervin alte domenii care merg foarte bine: să nu ajungem la insolvențe, ci să rămânem la activitatea de zi cu zi, cu angajări, din păcate și concedieri, cu investiții în domeniul Real Estate...
Acum, după cum ziceam, există și acest trend de investiții în domeniul energiei regenerabile. S-au făcut multe tranzacții și acum acestea trebuie finanțate. Iar aici intră colegii mei din departamentul de Finanțări, care sunt foarte ocupați cu mai multe proiecte în domeniul energiei regenerabile.

Trebuie spus că energia, în general, ca domeniu și ca practică în cadrul CMS, este foarte activă. Colegii mei, de doi-trei ani încoace, aproape că nu mai reușesc să ducă la capăt toate proiectele în care sunt implicați, de aceea căutăm în continuare avocați buni care să ne ajute pe acest domeniu.

Ați intrat în cel de-al 5-lea an al mandatului de coordonator al CMS Romania... Să reamintim publicului că ați preluat coordonarea biroului CMS din București în luna noiembrie 2020. Cum a fost această perioadă? Dacă ar fi să facem o comparație între CMS din 2020 și CMS aproape de 2025, am vedea diferențe la nivel de venituri, număr de oameni, strategie?

În primul rând, vedem o diferență la nivelul libertății de mișcare și de exprimare, pentru că, dacă ne-am întoarce cu patru ani în urmă, am fi încă la momentul în care toți purtam măști, trebuia să fim vaccinați, nu puteam să intrăm în birouri decât dacă aveam adeverințe. A fost un început greu, pentru că nu știam unde o să ducă pandemia la acel moment și nu știam cum o să se reseteze toate relațiile de muncă, cum vor reveni investițiile după acea perioadă de lockdown.

Aș spune că firma arată cu totul altfel acum, am revenit la normal, dar pe alte baze. În acești patru ani am schimbat sediul, am crescut echipa, ne-am diversificat serviciile și am avut norocul, așa cum punctam mai devreme, să fim implicați în niște tranzacții de care suntem foarte mândri.

Cum arătau cifrele la finalul lunii aprilie, cand s-a încheiat anul financiar 2023/2024, cum arată azi și ce ne vor spune în aprilie 2025? Ați bugetat creștere anul acesta?

Noi în fiecare an bugetăm creștere, nu ne uităm înapoi, ci doar înainte. Cifrele arată foarte bine, sunt mulțumit și de parcursul anului trecut și de performanța anului 2024. Desigur că, după ani succesivi de creștere destul de mare, la un moment dat stai și te gândești dacă nu cumva ai atins un anumit plafon peste care e mai greu să crești accelerat. Și, ca orice om cu capul pe umeri, te gândești că o creștere viitoare să fie în single digit, nu în double digits, adică să fie un avans în ton cu creșterea economiei. Pentru că, în general, piața de avocatură depinde de evoluția economiei, iar dacă economia încetinește, atunci implicit și piața de avocatură încetinește.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


Ce anume vă îngrijorează în această perioadă, din postura de coordonator al unei dintre cele mai puternice firme de avocați de pe piața locală? Anul electoral, noile măsuri cu impact asupra economiei ce vor fi luate după alegeri, impredictibilitatea din toate zonele ?

Sunt multe aspecte care ne-ar putea îngrijora... cred însă că, dacă ne-am gândit numai la aceste aspecte care ar putea face ca economia și piața avocaturii să nu meargă bine, am intra într-un blocaj. Trebuie să le luăm în calcul, dar cumva să gestionăm activitatea firmei ca și cum nimic rău nu s-ar întâmpla. Ce vreau să spun este că da, sigur, luăm în calcul că vor fi anumite măsuri cu aspect fiscal anul viitor, care posibil să ducă în continuare la încetinirea economiei, la o potențială încetinire a investițiilor, dar pe de altă parte ne gândim că dobânzile scad, ceea ce face banii mai ieftini. Iar când banii sunt mai ieftini se fac investiții mai multe. Deci, cumva sunt și bune și rele...

Chiar voiam să vă întreb și care sunt semnalele pozitive, care vă dau speranță...

Ca să folosesc un termen englezesc foarte uzitat la noi acum, cel mai puternic semnal aș zice că este reziliența economiei românești. Faptul că în ciuda a ce se întâmplă în Ucraina, în ciuda încetinirii destul de puternice din Vest, care a dus, desigur, la o încetinire și la noi, pe anumite domenii de activitate, economia românească a crescut și crește în continuare. Mă rog, nu cu cifrele din anii trecuți, dar există un mix care pare să funcționeze.
Iar dacă am trecut și prin pandemie, și prin inflația aceasta galopantă pe care am avut-o și o avem în continuare, prin creșterea dobânzilor, și totuși, în continuare, economia a continuat să crească, înseamnă că trebuie să vedem și partea plină a paharului, nu doar pe cea goală.

Care ar fi marile provocări pentru CMS Romania, într-un orizont de 2-3 ani? Cum se pregătește echipa locală pentru a le face față?

Provocările vin din business, pe de-o parte, adică din ceea ce se va întâmpla în economia României, dar, pe de altă parte, provocările vin și din a ține echipa unită, cointeresată, a crește efectivele, a ne asigura că putem avea și oferi clienților noștri toate serviciile de care au nevoie cu avocați specializați, pe care nu îi găsești totdeauna pe piață, imediat, și de a rămâne pe acest trend de creștere.

Că va fi o creștere mai mică sau mai mare, important este să continuăm să fim optimiști și să căutăm activ noi proiecte. Să ne dorim să existe noi proiecte, adică această încetinire a economiei să nu ducă la un blocaj total, care ar duce la împuținarea semnificativă a tranzacțiilor, context în care va trebui să ne transformăm cu toții în avocați de insolvență. Sunt de aproape 25 de ani în domeniul avocaturii și am mai trecut prin această perioadă acum 15 ani. Știm că există o ciclicitate, dar fiind deja la aproape la al treilea ciclu am învățat cumva ce trebuie să facem ca să mergem odată cu curentul, dar și împotriva curentului când este cazul.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 24 / 1874
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR semnează a 28-a tranzacție de private equity din ultimii 2 ani. Firma de avocați a asistat cu succes Abris Capital Partners în exit-ul din Pehart Grup
Consolidare pe piață agricolă pentru un jucător important din domeniul comerțului cu produse agricole și de morărit, prin finanțarea asistată de Bulboacă și Asociații
Schoenherr își extinde Italian Desk într-o structură inovatoare la nivelul Europei Centrale și de Est
Wolf Theiss a asistat BCR cu privire la acordarea unei finanțări de 29,5 mil. € pentru clădirea de birouri Unirii View din București. Claudia Chiper (partener) a coordonat echipa
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
CMS, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...